Tegoroczna edycja połączonych festiwali Etnokraków i Rozstaje była bardzo obfita i atrakcyjna, a od miłośników muzyki etno wymagała dokonywania wielu wyborów, tudzież wykazywania się sprawnością fizyczną – przez tydzień intensywny program zapewniał zwolennikom folku nie lada atrakcje, codziennie w różnych miejscach miasta często w tych samych godzinach odbywały się bardzo ciekawe koncerty. Widzowie albo musieli rezygnować z części koncertów, a chcąc zobaczyć większość imprez choćby w fragmentach, muzieli „kursować” pomiędzy salami koncertowymi Centrum Kongresowego ICE, Placem Wolnica, Muzeum Inżynierii Miejskiej, Żydowskim Muzeum Galicja i halą piwną Starej Zajezdni – w tych miejscach odbywały się festiwalowe koncerty, prezentacje teatralne, sesje warsztatowe, targi instrumentów.
Czytelników Top Guitar, a głównie naszego dodatku Top Bass na pewno zainteresować mógł koncert zamykający tegoroczną edycję imprezy – sobotę 11 lipca na krakowskim placu Wolnica wystąpiła Manou Gallo ze swym składem – Groove Orchestra. Znakomita basistka, wokalistka, gitarzystka pochodząca z Wybrzeża Kości Słoniowej kapitalnie rozbujała licznie zgromadzoną publiczność festiwalową. Żywiołowy koncert w wykonaniu świetnych, dobrze bawiących się graniem muzyków na pewno na długo zapadnie w pamięci uczestniczącej w nim (bardzo intensywnie) publiczności.
Manou Gallo na muzycznej scenie debiutowała już w wieku dwunastu lat. Jak życiowe motto brzmi jej wyznanie: „wiara w tradycję nie musi cię powstrzymywać przez kroczeniem naprzód”. Tak też wygląda jej artystyczna droga. Czerpiąc z afrykańskich źródeł, artystka przemawia współczesnym językiem. Gra na gitarze basowej i instrumentach perkusyjnych, śpiewa, tańczy, jest urodzoną liderką. Swoje piosenki wykonuje w ojczystym języku dida, ale też po angielsku i francusku. Przez kilka lat grała w zespole, który prowadził kongijski artysta Ray Lema. Współpracowała też z inną znaną kongijską formacją Les Tambours de Brazza, którą polska publiczność może znać choćby z występu podczas ubiegłorocznego poznańskiego Ethno Portu.
Ważnym etapem na drodze artystycznego dojrzewania Manou Gallo była współpraca ze znakomitym, legendarnym zespołem Zap Mama. Manou pojawiła się w składzie grupy podczas nagrywania głośnej płyty „A Ma Zone”. Od ponad dekady Manou Gallo realizuje swoje autorskie artystyczne plany. Zadebiutowała w 2003 roku płytą „Dida”. Jej muzyka to nowoczesne, elektrycznie brzmiące piosenki osadzone w afrykańskiej tradycji, z elementami soulu, funku, bluesa, jazzu czy afro beatu.
Kilka lat temu zrealizowała swoje wielkie marzenie o występach z sekcją dętą i tak powstała jej Manou Gallo Groove Orchestra.
Manou w Krakowie wystąpiła z następującym składem:
Manou Gallo – śpiew, bass, gitara, flet
Virna Nova – gitara, chórki
Anja Naucler – wiolonczela, chórki
Lene Norgaard Christensen – śpiew, chórki
Christophe Mareschal – perkusja
Sébastien Van Hoey – puzon
Nicolas Drici – trąbka
Gaspard Giersé – saksofon
Krakowski koncert Manou Gallo był rejestrowany wizyjnie, więc pewnie niedługo będzie można obejrzeć go w telewizji i Internecie.
Tymczasem zapraszamy do galerii zdjęć z tego wydarzenia autorstwa Ady i Sobiesława Pawlikowskich: