UDOSTĘPNIJ

Festiwal Soundedit dołącza do obchodów 100-lecia Polskiej Awangardy. Pierwszy ogłaszany koncert przygotowuje duet Skalpel. Skalpel jest w dużym stopniu zespołem dekonstrukcyjnym. Czerpiąc z muzyki przeszłości destyluje składniki, które uważa za wartościowe, atrakcyjne. Karnety na Soundedit ’17 do marca dostępne w atrakcyjnej, promocyjnej cenie.

Ze wspomnianych „destylatów” polskiego jazzu powstały kompozycje, jakie można znaleźć na płytach: „Skalpel” i „Konfusion”. Podobną strategię członkowie Skalpela: Marcin Cichy i Igor Pudło stosowali też wobec muzyki poważnej.

Na wyjątkowym koncercie, który odbędzie się w Klubie Wytwórnia 27 października 2017 r. w ramach festiwalu Soundedit zespół połączy fascynacje jazzowe z reinterpretacjami utworów polskiej awangardy muzycznej. Odbywający się po raz 9. Międzynarodowy Festiwal Producentów Muzycznych Soundedit od samego początku stara się, by prezentować autorskie projekty specjalne. Takim właśnie będzie koncert duetu Skalpel.

Jeżeli chodzi o jazz to zwrócilibyśmy się w stronę jego awangardowego oblicza, czyli w kierunku free jazzu. Odwołać możemy się tu do: Tomasza Stańki, Zbigniewa Seiferta, Andrzeja Przybielskiego, czy Helmuta Nadolskiego. Również w historii awangardowej muzyki poważnej zwrócilibyśmy uwagę na inspiracje jazzowe. Przykłady takie jak kompozycje: „Actions” Pendereckiego w wykonaniu zespołu Dona Cherry, „Riff 62” Kilara, czy „Swinging Music” Kazimierza Serockiego. Ekstremalna improwizacja jazzowa ma wiele wspólnego z aleatoryzmem muzyki współczesnej – mówi Igor Pudło, muzyk Skalpela.

Skalpel jest zespołem elektronicznym, co więc naturalne szacunkiem darzy dokonania Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia. Zatem forma koncertu, przez swój collage’owy charakter, bliska będzie muzyce konkretnej i eksperymentom niegdyś dokonywanym przez manipulacje taśmą magnetofonową, a obecnie możliwych w środowisku cyfrowym.

Twórcą Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia był Eugeniusz Rudnik. Zmarły w 2016 r. kompozytor i producent w 2012 r. podczas Festiwalu Soundedit otrzymał nagrodę „Człowieka ze Złotym Uchem” w uznaniu za „pionierskie osiągnięcia w produkcji muzycznej”.

Muzycy Skalpela obiecują, że podczas swojego występu będą „edytować dźwięki, zgodnie z nazwą łódzkiego festiwalu”. W wizualizacjach odwołają się do polskiego konstruktywizmu i op-artu. Po inspiracje sięgną również do książki P. Rypsona „Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919–1949”. Podczas koncertu wykonany zostanie również utwór „Sculpture”, który znalazł miejsce w gronie prac prezentowanych w Polsce (Galeria Zachęta) i za granicą w ramach wystawy „Dzikie pola – historia awangardowego Wrocławia”.Skalpel został wyróżniony w 2006 r. nagrodą „Paszport Polityki”.

 

Począwszy od dziś, wyłącznie na portalu ticketpro.pl można nabyć karnety na Soundedit ’17 w cenie 80 zł. Karnet będzie obowiązywał na wszystkie wydarzenia, jakie odbędą się w ramach Festiwalu w Klubie Wytwórnia. Ilość karnetów w cenie promocyjnej jest ograniczona. Sprzedaż karnetów w cenie promocyjnej zostanie zakończona w dn. 31 marca lub po wyczerpaniu puli.

Hasło Soundedit ‘17 pozostaje bez zmian: „I Am The Sound”. Tak będzie mógł powiedzieć o sobie każdy, kto zechce razem z nami w Łodzi w ostatni weekend października poznawać tajniki pracy producentów muzycznych, wysłuchać prelekcji, uczestniczyć w warsztatach i dyskusjach panelowych. Niebawem ogłosimy kolejne, zaskakujące punkty programu tegorocznej edycji Festiwalu, która odbędzie się w dniach 26-29 października 2017.

I Am The Sound! – jestem brzmieniem. Jestem dźwiękiem. Jestem muzyką. Zapraszamy na Soundedit, zapraszamy do Łodzi.

Zdjęcie: Bartosz Hołoszkiewicz


---------------------------------------------------------------------------

Najnowszy drukowany numer TopGuitar możesz kupić online:

marcowe wydanie TopGuitar (TG 03/2017).


Lub ściągnij wydanie na tablet/smartfon:
iOS: http://topguitar.pl/ios/
Android: http://topguitar.pl/android/


Zamów prenumeratę w promocji: http://topguitar.pl/sklep/

----------------------------------------------------------------------------

UDOSTĘPNIJ
Poprzedni artykułAmerykański Departament Obrony banuje muzykę.
Następny artykułPremiery HRPP RECORDS
Jego muzyczna podróż zaczęła się wiele lat temu, gdy jako 13-latek usłyszał klasyczny album Deep Purple “Nobody's Perfect”. Nauczył się grać na gitarze, potem na basie, założył swój pierwszy zespół, napisał swoje pierwsze piosenki... Jego muzycznym mentorem jest wokalista Jacek Siciarek, z którym grał w funk-bluesowym zespole DzieńDobry. Potem trafił do gdyńskiej formacji FARBA, z którą nagrał kilka płyt i wylansował kilka przebojów. W międzyczasie rozpoczęła się jego pasja dziennikarska, najpierw w czasopiśmie Gitara i Bas, potem w magazynie TopGuitar. Pisze także artykuły do czasopism TopDrummer i Muzyk. Jakieś pasje? Tak: gitara basowa, gitara basowa i... gitara basowa!