Autor: Maciek Warda
Odświeżona seria VM to trzy modele o symbolach VM 10, VM 12 i nieco bardziej zaawansowany VM 14. Powinien mieć je każdy, kto z obsługą głośności gitary wychodzi poza ustawienie jej na stałe w pozycji maksymalnej.
Oto kolejny przykład włoskiej myśli technicznej. Firma produkująca elektronikę i systemy audio oraz akcesoria i case’y instrumentalne odświeżyła ofertę pedałów głośności dla gitarzystów i nie tylko. Pedały głośności to jedne z najprostszych – o ile nie najprostsze – kontrolery gitarowe. Ich rola ograniczona jest bowiem zazwyczaj do zmiany poziomu sygnału docierającego do wzmacniacza. Służą więc jako alternatywa dla pokrętła Volume zamontowanego w gitarze. Niektórzy lubią stosować efekty fade in i fade out podczas popisów na gryfie – być może wygodniej będzie im operować głośnością za pomocą pedału. Po drugie, potencjometry w gitarach elektrycznych potrafią działać nierównomiernie i mieć w swoim zakresie przedziały szybkiego i wolnego działania. Poza tym, takie pokrętła w preampach gitar akustycznych są z reguły małe i trudno precyzyjnie ustawić w nich idealny poziom. Z pomocą w takich sytuacjach przychodzi firma Bespeco, oferująca trzy wersje tego samego kontrolera. Są one wykonane z trwałego materiału ABS, charakteryzującego się dużą udarnością oraz twardością, co czyni je idealnymi narzędziami do intensywnego wykorzystywania. Oparte są na najwyższej klasy mechanicznym przetworniku zapewniającym stuprocentowy brak szumów, a rozwiązania praktyczne to antypoślizgowa guma z wierzchu i możliwość montowania rzepami do podłogi. Najprostszy z nich, VM 10, jest monofoniczny i wyposażony na stałe w przewód do wzmacniacza. Posiada zatem tylko jedno gniazdo jack, w które wpinamy nasz kabel z gitary lub odbiornika, jeśli używany systemu bezprzewodowego. Model VM 12 posiada już dwa żeńskie gniazda typu jack, co umożliwia transmisję sygnału od pedału do wzmacniacza przewodem dowolnej długości. VM14 jest już całkowicie stereofoniczny (posiada aż cztery gniazda jack) i ma na pokładzie potencjometr, dzięki któremu ustalamy minimalny poziom głośności instrumentu przy minimalnym położeniu pedału (gdy jest zamknięty). Urządzenie takie musi mieć oczywiście odpowiednią rezystancję, by, już przysłowiowo, nie cięło góry.
Bespeco, stosując uniwersalną wartość 100 kOhm, dobrą dla instrumentów pasywnych i aktywnych, wyszło z tego zdecydowanie obronną ręką. Żadnych strat sygnału, żadnych szumów i płynna praca pedału równomiernie zmieniająca głośność.
Podsumowanie
Każdy, kto zdecyduje się na zakup pedału Bespeco, na pewno nie zbiednieje – urządzenia te są tanie, a ich jakość i działanie nie wzbudzają absolutnie żadnych zastrzeżeń.
Cena: VM 10 – 81 PLN , VM 12 – 82 PLN , VM 14 – 104 PLN
Sprzęt dostarczył: Lauda Audio • www.lauda-audio.pl
Producent: www.bespeco.it