Kolejne urządzenie korzystające z technologii Impulse Response (IR), zaprojektowane, aby przechwytywać sygnał w taki sposób, w jak czyni to mikrofon wstęgowy Ribbon.
To już typowy XVive Micro – jeden duży potencjometr i… zaskakujące efekty jego działania. Przypomnijmy sobie, co to w ogóle jest mikrofon wstęgowy? Na fali powrotów do tradycji i klasyki, mikrofon ten wraca do łask, ale zasada jego działania pozostała niezmienna od stu lat – umieszczona w polu magnetycznym wstęga, wibrując od dochodzących do niej fal akustycznych, wytwarza prąd elektryczny, który na wyjściu mikrofonu konwertowany jest do typowego sygnału audio. Od typowych „dynamików” czy „pojemnościówek” różniło go niegdyś nieco mniejsze spektrum częstotliwości oraz trochę większe szumy. Dzisiejsza technologia oczywiście eliminuje te ułomności, zachowując jednocześnie podstawowe założenia konstrukcji i brzmienia, aby pozostać w zgodzie z założeniem nowoczesnej tradycji.
Kostka Xvive Mike jest przykładem interesującej emulacji takiego właśnie mikrofonu. To nie wszystko – pod jedynym potencjometrem, który okazuje się przełącznikiem, mamy ukrytych dziesięć presetów brzmienia różnych typów gitar akustycznych! Są to m.in. symulacje brzmienia Taylor jumbo, Taylor concert, Eastman AC320 dreadnought, Seagull SM6 czy Alamansa 409 Cedro. Efekt może współpracować z gitarą jumbo, koncertówką, dwunastostrunówką czy nawet klasykiem ze strunami nylonowymi. Można zatem przechwycić praktycznie każdy sygnał akustyczny, poprawić jego jakość i nadać mu bardziej „mikrofonowy” charakter, co w tym przypadku oznacza delikatną filtrację pasma, ergo subtelne zmiany barwy i brzmienia granych przez nas dźwięków. Od razu rzuca się w oczy łatwa obsługa za pomocą dziesięciopozycyjnego pokrętła z niecodziennymi wariantami krzywej korekcji, opracowanymi w taki sposób, by wirtualne gitary brzmiały jak „omajkowane” wysokiej jakości mikrofonem wstęgowym w towarzystwie preampu. Dziesiąta pozycja na potencjometrze to po prostu bufor sygnału. Co najważniejsze, Mike działa nie tylko z gitarami akustycznymi, ale również z elektrycznymi oraz basowymi, ale siłą rzeczy wpływ efektu jest w tych przypadkach o wiele słabiej słyszalny, a zastosowanie ma tu przede wszystkim pozycja nr 10 na potencjometrze. Nożny przełącznik umożliwia przejście do trybu bypass.