• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Artykuły o artystachArtyści

Allan Holdsworth – epitafium

Michał Karbowski | TopGuitar
Michał Karbowski | TopGuitar Opublikowano maj 28, 2017
Allan Holdsworth
Allan Holdsworth - advertisment
Udostępnij

Allan Holdsworth – rozkwit

Najbardziej wpłynęła na jego styl intensywność improwizacji ubóstwianego saksofonisty Jona Coltrane’a. Poczynając od albumu „Igginbottom’s wrench” grupy Igginbottom – jego debiucie nagraniowym, możemy obserwować rozwój muzycznego języka i brzmienia. Pozostawił swój ślad również na albumach grup Nucleus i Tempest z lat 1972 i 1973. Był także członkiem kultowej w tamtych czasach grupy Soft Machine z którą nagrał płytę „Bundles ” (1975) podsumowującą ten okres.

Spis treści
Allan Holdsworth – rozkwitAllan Holdsworth – gitary

W nagraniach z tego czasu widać już charakterystyczne elementy jego stylu i to niedoścignione legato, w tamtych latach ubrane jedynie w surowe brzmienie gitary elektrycznej. Ważnym krokiem było przeniesienie się do Stanów Zjednoczonych, gdzie dołączył do grupy Lifetime Tony’ego Williamsa. Kaskady dźwięków jakie Holdsworth generował były dokładnie tym, czego od niego oczekiwano w tym zespole. Owocem tego czasu są albumy „Belive it” i „ Million dollar legs”. Kolejne lata to czas rozdarcia między Europą i Ameryką wynikający ze współpracy z artystami po obu stronach Pacyfiku. Holdsworth pojawia się na płytach psychodelicznej grupy Gong – „Gazeuse” i „Expresso II” oraz albumie skrzypka Jean Luc Ponty’ego – „Enigmatic ocean”.

W 1976 r. wydano jego pierwszą solową płytę „Velvet Darkness”, która ukazała się w atmosferze skandalu. Holdsworth oskarżył bowiem wytwórnię CTI o bezprawne wydanie materiału z prób jako studyjnego albumu bez jego zgody. (Dziś paradoksalnie płyta jest nie lada gratką dla fanów artysty). Po tym dość burzliwym debiucie gitarzysta trafił do grupy UK założonej przez Billa Bruforda, z którą nagrał płytę.
Lata 80 to już początek solowej kariery Holdswortha. W 1982 r. wydaje własnym nakładem album I.O.U. (reedycja w 1985, Enigma records).

Dzięki rekomendacji Eddiego Van Halena Warner Bros. Rec. wydała „Road Games”, która to płyta otrzymała nominację do nagrody Grammy w 1983 r. W 1986 r. powstaje „Atavachron” – album przełomowy pod względem wykorzystanego instrumentarium. Jest to pierwsza odsłona SynthAxe, zaawansowanego kontrolera midi, łączącego w sobie manualny sposób gry – jak na gitarze, z poszerzonymi możliwościami wpływania na dźwięk i jego modulacji. Użycie SynthAxe pozwoliło na penetrację obszarów niedostępnych gitarze. Był to podstawowy instrument Holdswortha przez następne piętnaście lat.

W przeciwieństwie do wcześniejszych albumów, na których pojawiały się partie wokalne, kolejna płyta „Sand”, zawiera w całości muzykę instrumentalną, W ciągu następnej dekady w jego prywatnym studio nagrań „The Brewery” powstały: „Secrets”,„Wardenclyffe Tower”, „Hard Hat Area”, „None Too Soon”,„The Sixteen Men of Tain” oraz „Flat Tire: Music for a Non-Existent Movie” z 2001 r., który pomimo wielu późniejszych obietnic artysty, okazał się ostatnim studyjnym albumem sygnowanym jego nazwiskiem. Zawał serca, który był przyczyną śmierci muzyka, nie pozwolił mu dokończyć pracy nad nowym, długo oczekiwanym wydawnictwem.

Holdsworth jest autorem książek „ Reaching for the uncommon chord” ,„Just for the curious” oraz „Melody chords for guitar”, w których dzieli się swoim unikalnym podejściem do gitarowej sztuki. Będąc sprawnym i bardzo oryginalnym kompozytorem, wielokrotnie podkreślał, że to improwizacja jest dla niego najważniejsza. Muzycy, z którymi współpracował rozumieli to znakomicie. W ostatnich latach najbardziej skupił się na koncertach i wrażeniach, jakie niosły ze sobą. Swoje ostatnie solo zagrał w San Diego 10 kwietnia tego roku, podczas promocji jego 12- płytowej kolekcji nagrań studyjnych „The Man Who Changed Guitar Forever!” Oczywiście, jako artysta nie lubiący rozgłosu nie cierpiał tego tytułu.

Allan Holdsworth – gitary

Holdsworth miał unikalne gitarowe upodobania. Wyrzeźbił korpus swego pierwszego Strata tak, by móc zainstalować przetwornik dwucewkowy. Pomógł zainicjowac tym samym erę super stratów. Jego gitary mają często tylko jeden pickup. Allan twierdził, że więcej magnesów z innych przetworników przyciągałoby struny, tłumiąc ich wibracje i skracając wybrzmienie. Płaskie podstrunnice i wysokie progi oraz gitary z Federowską menzurą to główne preferencje Holdswortha.

Jego pierwszym profesjonalnym instrumentem był Fender Startocaster. Potem artysta zamienił go na Gibsona SG, na którym grał aż do czasów kooperacji z Tonnym Williamsem. W latach 80-tych używał własnych sygnatur gitar Charvel i Ibanez oraz bezgłówkowej gitary Steinberg GL. W kolejnych latach współpracował z uznanymi lutnikami Billem DeLap i Rickiem Cantonem, przy opracowaniu swych modeli bezgłówkowych gitar, a ostatnio firma Kiesel robiła dla Holdaswortha kolejne modele jego sygnatur: semi-hollow „Fatboy” oraz H2.

 

- Advertisement -
Allan Holdsworth
Allan Holdsworth, fot. Kiesel Guitars

 

Poprzednia strona123Następna strona
TAGI: Allan Holdsworth, Bundles, Gong, Igginbottom, Lifetime, Nucleus, Soft Machine, Tempest, UK
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Artykuły o artystachArtyści

Kirk Hammett anonimowo pozbywa się gitar na eBay i Reverb: „Po prostu je wystawiam. Nie piszę, że są moje”

Maciej Warda | TopGuitar cze 6, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Neil Young nazwał go Jimim Hendrixem gitary akustycznej

Maciej Warda | TopGuitar cze 5, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Maciej Warda | TopGuitar cze 3, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Wolfgang Van Halen: „Nie interesuje mnie granie 'Panama’ dla wszystkich każdej nocy. Chcę być sobą”

Maciej Warda | TopGuitar cze 2, 2025
ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Maciej Warda | TopGuitar cze 2, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Maciej Warda | TopGuitar cze 1, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?