• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Bruce Springsteen wydał nowy utwór „Addicted To Romance”

      Bruce Springsteen wydał nowy utwór „Addicted To Romance”

      Trzy nowe gitarzystki w gronie artystów PRS Guitars

      Trzy nowe gitarzystki w gronie artystów PRS Guitars

      Tim Henson i interfejs Apogee Jam X

      Tim Henson i interfejs Apogee Jam X

      Al Di Meola miał na scenie zawał serca

      Al Di Meola miał na scenie zawał serca

    • Newsy sprzętowe
      Mark Tremonti: "Zakładam firmę produkującą efekty"

      Mark Tremonti: "Zakładam firmę produkującą efekty"

      PRS Guitars pamięta o leworęcznych muzykach

      PRS Guitars pamięta o leworęcznych muzykach

      Apogee Symphony I/O – zamień „jedynkę” na „dwójkę”

      Apogee Symphony I/O – zamień „jedynkę” na „dwójkę”

      RCF NX 945-A i NX 932-A – aktywne zestawy głośnikowe

      RCF NX 945-A i NX 932-A – aktywne zestawy głośnikowe

    • TopVideo
      Fan - intruz wbiegł na scenę i odebrał Bryanowi Adamsowi mikrofon

      Fan - intruz wbiegł na scenę i odebrał Bryanowi Adamsowi mikrofon

      Tylko Rober Fripp tak potrafi - widowiskowo wykonać utwór... siedząc bez ruchu

      Tylko Rober Fripp tak potrafi - widowiskowo wykonać utwór... siedząc bez ruchu

      Ron Sword skonstruował niesamowitą gitarę mikrotonową i robi z niej dobry użytek

      Ron Sword skonstruował niesamowitą gitarę mikrotonową i robi z niej dobry użytek

      Guitar playthrough Szczepana Inglota z ESP w roli głównej

      Guitar playthrough Szczepana Inglota z ESP w roli głównej

  • Artyści
    • Wywiady
      Maurycy „Mauser” Stefanowicz: „Koncerty są dla mnie nowym rozdziałem, nowym życiem” - rozmowa z gitarzystą zespołów Vader, Unsun i Dies Irae

      Maurycy „Mauser” Stefanowicz: „Koncerty są dla mnie nowym rozdziałem, nowym życiem” - rozmowa z gitarzystą zespołów Vader, Unsun i Dies Irae

      Steve Hackett: "Czymkolwiek stawał się Genesis, było to zawsze ponowne rozpalenie ognia w zespole"

      Steve Hackett: "Czymkolwiek stawał się Genesis, było to zawsze ponowne rozpalenie ognia w zespole"

      Tomasz Imienowski: "Słuchacz musi czuć, że jest blisko zespołu"

      Tomasz Imienowski: "Słuchacz musi czuć, że jest blisko zespołu"

      Eric Clapton: "Zawsze chciałem anonimowości, chciałem być w sekcji rytmicznej"

      Eric Clapton: "Zawsze chciałem anonimowości, chciałem być w sekcji rytmicznej"

    • Artykuły
      Queens of the Stone Age i ich najgorszy koncert

      Queens of the Stone Age i ich najgorszy koncert

      Al Di Meola: "Leżałem na podłodze za kulisami, krzycząc i jęcząc"

      Al Di Meola: "Leżałem na podłodze za kulisami, krzycząc i jęcząc"

      Tony Iommi grał kiedyś regularnie "Smoke on the Water" - przypominamy dlaczego

      Tony Iommi grał kiedyś regularnie "Smoke on the Water" - przypominamy dlaczego

      Joe Bonamassa twierdzi, że w dzisiejszych czasach, jeśli nie jesteś Taylor Swift, kontrakt płytowy z dużą wytwórnią to "przepis na katastrofę"

      Joe Bonamassa twierdzi, że w dzisiejszych czasach, jeśli nie jesteś Taylor Swift, kontrakt płytowy z dużą wytwórnią to "przepis na katastrofę"

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Proletaryat "Ząb za ząb" – recenzja

      Proletaryat "Ząb za ząb" – recenzja

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

    • TopLegendy
      Larry DiMarzio: 50 lat Super-Distortion. Rozmowa z legendą gitarowych przetworników

      Larry DiMarzio: 50 lat Super-Distortion. Rozmowa z legendą gitarowych przetworników

      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Vinnie Moore ponownie zagra w Bochni

      Vinnie Moore ponownie zagra w Bochni

      Dave Matthews Band powraca do Polski! 

      Dave Matthews Band powraca do Polski! 

      Joe Satriani o powrocie do pierwszego składu G3: "To jest dla mnie spełnienie marzeń”

      Joe Satriani o powrocie do pierwszego składu G3: "To jest dla mnie spełnienie marzeń”

      Wielkie zakończenie wielkiej kariery - Mr. Big zagra pierwszy i zarazem ostatni koncert w Polsce

      Wielkie zakończenie wielkiej kariery - Mr. Big zagra pierwszy i zarazem ostatni koncert w Polsce

    • Kup bilety
      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

    • Reportaże i relacje
      Krushfest 2023 – fotorelacja

      Krushfest 2023 – fotorelacja

      Kolejna Rockowa Noc za nami – fotorelacja z festiwalu 

      Kolejna Rockowa Noc za nami – fotorelacja z festiwalu 

      Biohazard + Terror, Dog Eat Dog, Schizma, Get The Shot / 9 VIII 2023 / Kraków

      Biohazard + Terror, Dog Eat Dog, Schizma, Get The Shot / 9 VIII 2023 / Kraków

      Colours Of Ostrava 2023 za nami - fotorelacja z festiwalu

      Colours Of Ostrava 2023 za nami - fotorelacja z festiwalu

    • Patronat TopGuitar
      Warsaw Fingerstyle Festival 2023 - ważne informacje dotyczące konkursu!

      Warsaw Fingerstyle Festival 2023 - ważne informacje dotyczące konkursu!

      Doogie White w Polsce z mini trasą koncertową

      Doogie White w Polsce z mini trasą koncertową

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      Jesse Cook we Wrocławiu!

      Jesse Cook we Wrocławiu!

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Markbass Little Marcus 58R - mały krok dla człowieka, ale wielki dla basowej społeczności

      Markbass Little Marcus 58R - mały krok dla człowieka, ale wielki dla basowej społeczności

      Test Bose S1 Pro+. Idealne nagłośnienie dla duetu lub formatu one-man band

      Test Bose S1 Pro+. Idealne nagłośnienie dla duetu lub formatu one-man band

      Foxgear Baroni AFK150 - test włoskiego wzmacniacza

      Foxgear Baroni AFK150 - test włoskiego wzmacniacza

      Yamaha LL16M: dobry wybór w dobrej cenie

      Yamaha LL16M: dobry wybór w dobrej cenie

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gitara Kramer Eddiego Van Halena z teledysku "Hot For Teacher" sprzedana za prawie 4 miliony dolarów!

      Gitara Kramer Eddiego Van Halena z teledysku "Hot For Teacher" sprzedana za prawie 4 miliony dolarów!

      Kirk Hammett zdradza jaka "tajna broń" zrobiła mu brzmienie na płycie "72 Seasons"

      Kirk Hammett zdradza jaka "tajna broń" zrobiła mu brzmienie na płycie "72 Seasons"

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

    • Chwyty gitarowe
      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

  • TopSpecial
    • Felietony
      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

    • TopLegendy
      Larry DiMarzio: 50 lat Super-Distortion. Rozmowa z legendą gitarowych przetworników

      Larry DiMarzio: 50 lat Super-Distortion. Rozmowa z legendą gitarowych przetworników

      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

    • TopSpecial-Zestawienia
      A Perfect Circle: przegląd ich najlepszych utworów

      A Perfect Circle: przegląd ich najlepszych utworów

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar elektrycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar elektrycznych

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Słownik Gitarzysty

Słownik Gitarzysty

Słownik Gitarzysty: angielsko-polski 

A

abalone – odmiana masy perłowej

accent – akcent muzyczny

accompaniment – akompaniament

accompanist – akompaniator

accord – akord (na przykład akord D-dur)

accordion – akordeon, opcja w programie barw instrumentalnych syntezatora gitarowego

acoustic arch-top guitar – gitara akustyczna z pudłem rezonansowym o wypukłej płycie wierzchniej (przeważnie także i wypukłej płycie spodniej). Patrz: arch-top

acoustic bass guitar – akustyczna gitara basowa

acoustic bass, double bass – kontrabas akustyczny

acoustic-electric guitar – gitara akustyczno-elektryczna (gitara akustyczna wyposażona w przetwornik, ew. aktywny przedwzmacniacz)

acoustic flat-top guitar – gitara akustyczna z pudłem rezonansowym o płaskiej płycie wierzchniej

acoustic guitar, steel-string giutar – gitara akustyczna ze strunami stalowymi

acoustic-electric guitar, hollow-body – gitara akustyczna z pełnym pudłem rezonansowym (przeważnie arch-top), wyposażona w przetworniki elektryczne

active cabinet – kolumna aktywna -z wbudowaną końcówką mocy

active onboard electronics – aktywny układ korekcji barwy dźwięku umieszczony w korpusie gitary

active pickup – przetwornik aktywny z miniaturowym przedwzmacniaczem

adaptor – zasilacz

adjustable bridge – mostek z regulacją

adjustable nut – regulowane siodełko szyjki (nastawna wysokość i rozstaw strun, z niekiedy nawet ich menzura)

adjustable truss rod – pręt wewnątrz szyjki z nakrętką umiejscowioną w wyżłobieniu na główce, tuż przy siodełku, za pomocą której luzując lub napinając ustawia się kształt szyjki.

air – powietrze

alder – olcha

alt – rodzaj głosu żeńskiego, niższy

alteration – alteracja, podwyższenie lub obniżenie jednego lub kilku składników akordu

a-moll – gama lub tonacja molowa bez znaków przykluczowych

amplifier – wzmacniacz

amplitude – amplituda, im większa amplituda tym głośniejszy dźwięk

analog amplifier – wzmacniacz analogowy. Urządzenie elektroniczne, w którym sygnał reprezentowany jest bezpośrednio w postaci napięcia lub prądu o charakterze ciągłym.

analog-digital – system analogowo cyfrowy

analog-digital conversion – konwerter analogowo cyfrowy

angled headstock – główka odchylona od osi szyjki

angle plug – wtyk kątowy

anti-feedback system – elektroniczny system przeciwsprzężeniowy

arch-top – wypukła płyta wierzchnia pudła rezonansowego gitary, rzeźbiona z litego drewna, głównie świerkowego (patrz: solid-top), w tańszych gitarach tłoczona ze sklejki.

arch-top acoustic guitar – gitara akustyczna posiadająca wypukłą płytę wierzchnią. Patrz: hollow-body, semi acoustic, semi solid-body

arm-rest – płytka umieszczona w miejscu kontaktu ramienia z korpusem gitary

arpeggio – szybkie wykonanie kolejnych dźwięków akordu, w grze na gitarze szybkie wykonanie dźwięków na kolejnych strunach

arranger – aranżer

arrangement – aranżacja

artificial harmonic – sztuczny flażolet

ash – jesion, swamp ash – jesion bagienny

automatic, chromatic tuner – tuner automatyczny, chromatyczny

B

back – spód korpusu lub pudła rezonansowego, tył wzmacniacza lub kolumny

bag – pokrowiec

ball end – koniec struny zaopatrzony w metalową tulejkę służącą do zaczepienia w mostku lub strunociągu

band, big-band – orkiestra, duża orkiestra (np. 4 trąbki, 4 puzony, 5 saksofonów, perkusja, bas, gitara, fortepian)

banjo – instrument pokrewny gitarze z „pudłem rezonansowym” o kształcie otwartego małego bębna

baritone, baritone guitar – baryton – głos męski (bas, baryton, tenor), gitara barytonowa

bass-reflex – sustem otworów w kolumnach głośnikowych dający efekt lepszego przenoszenia małych częstotliwości w stosunku do obudowy zamkniętej.

basswood – lipa amerykańska

battery – bateria zasilania urządzeń elektrycznych

bend – podciągnięcie struny

biflex – dwudrożny mechanizm napinający firmy Fender

birch – brzoza

bird eye – wzorzysta odmiana drewna

bis – powtórzenie danego fragmentu piosenki, dodatkowy utwór zagrany na życzenie publiczności

black chrome – powłoka chromowa w wersji czarnej

blend – mieszanie, np. we wzmacniaczu mieszanie dwóch sygnałów różniących się jakością, np. czystego z przesterowanym.

blues – gatunek muzyczny w którym gitara jest podstawowym instrumentem, począwszy od bluesa etnicznego z XIX w. po najnowsze style i gatunki muzyczne.

block markers – znaczniki pozycji (prostokąty)

body – korpus

body binding – wykończenie (ożyłkowanie) krawędzi korpusu lub pudła rezonansowego żyłką z tworzywa sztucznego

bone – kość

bookmatched wood – selekcjonowane drewno do budowy gitar najwyższej jakości o idealnym ułożeniu słojów

booster – uwypuklać, uwydatniać, eksponować. Układ wycinający wybrane pasmo częstotliwości. Trebble booster – jeden z pierwszych „przesterów do gitary”.

bound neck – szyjka wykończona żyłką z tworzywa sztucznego

BPM (beats per minute) – jednostka tempa oznaczająca liczbę miar na minutę. W procesorach gitarowych lub perkusyjnych opcja ustawiania tempa kliku metronomu i in.

bridge pickup, saddle pickup – przetwornik piezoelektryczny umieszczony pod siodełkiem mostka gitary akustycznej lub klasycznej

bracing – ożebrowanie płyty wierzchniej pudła rezonansowego

brass – blacha, mosiądz

bridge – mostek (strunociag)

bridge pickup, rear, lead, treble – przetwornik umieszczony przy mostku

bridge pins – stożkowe kołki blokujące końce strun w otworach mostka gitary akustycznej flat-top

bridge plate – drewniana płytka przyklejona wewnątrz pudła rezonansowego pod mostkiem, stabilizująca mostek i mocowanie strun

bright – jasna barwa dźwięku

bronze – brąz

button – pokrętło maszynki strojnikowej

bypass – funkcja w procesorach gitarowych pozwalająca na ominięcie działającego efektu (np. chorusa), ułatwiająca strojenie czystym dźwiękiem.

C

cabinet – kolumna głośnikowa

cable plugs – wtyk przewodu

cannon/XLR plug – wtyk typu XLR (mikrofonowy)

capacitor (ceramic) – kondensator (ceramiczny)

capodaster, capo – kapodaster

carved-top – wypukła, rzeźbiona płyta wierzchnia

CD (compact disc) – płyta kompaktowa.

center, middle – określenie przetwornika umieszczonego centralnie

cedar – cedr

channel – kanał, tor dźwiękowy, wejście np. gitarowe, mikrofonowe

chestnut – kasztanowiec

chromatic, chromatic scale – chromatyka, szereg dźwięków następujących po sobie półtonami, skala chromatyczna (12 półtonów w oktawie)

chorus – chór. Efekt uzyskiwany najczęściej poprzez niewielkie opóźnienie sygnału oryginalnego względem „efektowego”. W procesorach gitarowych jest kilka rodzajów chorusa, różniących się brzmieniem i „głębokością” efektu.

chrome – powłoka chromowa

cinch – (lub RCA) typ złącza koncentrycznego pomocnego przy łączeniu urządzeń audio.

classic 3/4 scale guitar – gitara mniejszych rozmiarów i o mniejszej menzurze

classic, classical guitar – gitara klasyczna

clean, clean channel – czysty, nie zniekształcony, np. we wzmacniaczu kanał dźwięku czystego, nieprzesterowanego. Patrz: crunch, distortion

c-major, c-moll – tonacja C-dur, tonacja c-moll

coda – końcowa część utworu

combo – wzmacniacz gitarowy – w jednej obudowie wzmacniacz i głośniki. Patrz: Stack, Head.

combo – kilkuosobowy zespół muzyczny, potocznie jazzowy

concert – koncert

Concert, Grand Concert, Auditorium, Great Auditorium, Orchestra Model – nazwy różnych odmian gitary akustycznej flat-top firmy Martin, ukazujące kolejne etapy jej ewolucji (modele: O, OO, OOO, M, OM)

condenser pickup – przetwornik pojemnościowy

connection – połączenie

connector – łączówka

contact core, taped wrapping – określenie strun o zredukowanej liczbie warstw oplotu w miejscu oparcia na siodełku mostka

contact microphone – przetwornik piezoelektryczny umieszczony na płycie wierzchniej pudła rezonansowego

controller – sterownik, urządzenie (najczęściej klawiatura lub gitara z konwerterem MIDI) wysyłające informację jaki źwięk mają wytworzyć generatory w syntezatorze. Patrz: Converter

controls – układ przełączający, regulujący siłę i barwę dźwięku gitary

cool – zimny, w praktyce muzycznej sposób grania spokojny, doskonały

crunch – rodzaj dźwięku przesterowanego, np. we wzmacniaczu: crunch channel – kanał przesterowany

cutaway body – pudło rezonansowe z wycięciem ułatwiającym dostęp do wyższych pozycji podstrunnicy

cutaway single – pojedyncze wycięcie w korpusie gitary

cypress – cyprys

D

DAT – (digital audio taperecorder) magnetofon taśmowy cyfrowy, sygnał cyfrowy rejestrowany jest na taśmie

dB – decybel. Jednostka używana do określenia poziomu, np. napięcia, mocy, ciśnienia akustycznego itp.

DC (direct current) – prąd stały, zasilanie baterią

dead spot – nazwa pozycji podstrunnicy instrumentu drewnianego, w której następuje zakłócenia, przekłamanie lub tłumienie dźwięku, tzw. wilk

decade – rodzaj układu skokowej zmiany barwy dźwięku

decal – nalepka lub kalkomania na główce szyjki np. z logo firmy

decay – w syntezatorze gitarowym odcinek obwiedni znajdujący się pomiędzy fazą Attack i Sustain. Patrz Envelope

delay – opóźnienie. Również nazwa urządzenia tworzącego rodzaj echa, uzyskanego przy pomocy cyfrowych, bądź analogowych procesorów efektów

demo – (demonstration tape record) – nagranie demonstracyjne zarejestrowane na taśmie, płycie CD lub w instrumencie elektronicznym prezentujące możliwości gitarzysty, zespołu, instrumentu itp.

density – gęstość. Parametr w sekcji Reverb procesora efektów pozwalający na zmianę intensywności, brzmienia efektu.

detune – odstrojenie. Parametr w procesorze efektów typu chorus umożliwiający zróżnicowanie wysokości dźwięku dodatkowego.

digital – cyfrowy

digital delay – obwód elektroniczny generujący echo, typowa kostka efektowa do gitary

digital tuner – tuner cyfrowy. Patrz: tuner

dimensions – wymiary, np. kolumny

diode – dioda świecąca. Patrz LED.

disk – dyskietka komputerowa, płyta gramofonowa

diskdrives – czytnik dyskietek

dobro, resophonic, national guitar- gitara zbudowana przez czeskich braci Doperów. We wnętrzu pudła rezonansowego umieszczony jest metalowy rezonator w kształcie membrany

dot markers, block, crown, sharkfin – znaczniki pozycji w postaci prostokątów, trapezów (korona) trójkątów i innych kształtów

double ball end – struny obustronnie zakończone tulejkami (system Steinbergera)

double cutaway – podwójne wycięcie w korpusie

dreadnought guitar – gitara akustyczna flat-top z głębokim pudłem rezonansowym o prostych „ramionach” zbliżona kształtem do trapezu.

drive –

driver – głośnik

droopy pointed angled head – główka trójkątna, ostro zakończona, odchylona od osi szyjki

dovetail – wpustowe, klejone połączenie szyjki z korpusem na tzw. Jaskółczy ogon stosowane głównie w gitarach klasycznych i akustycznych

dual – podwójny

duo – zespół złożony z dwóch wykonawców

DVD – (digital versalite disc) nośnik przypominający płytę CD o technologii umożliwiającej rejestrację większych zbiorów informacji, m.in. nagrań filmów i innych multimedialnych produkcji

dynamic microphone, condenser microphone – mikrofon dynamiczny, mikrofon pojemnościowy

E

ebonol, phenolic, phenowood – syntetyczne materiały używane do produkcji podstrunnic gitarowych

ebony – heban

echo – echo, dźwięk odbity od przeszkody akustycznej, dochodzący do słuchacza z pewnym opóźnieniem w stosunku do dźwięku bezpośredniego, tak, że może być rejestrowany jako dźwięk oddzielny. Efekt echa (Delay) jest często spotykanym efektem w procesorach

efektów cyfrowych i analogowych

economy case – futerał o kształcie dopasowanym do instrumentu

electric-acoustic guitar – gitara z cienkim pudłem rezonansowym typu arch-top, wyposażona w przetworniki elektryczne i system elektryczny podobny jak w gitarach solid-body. Patrz: semi-acoustic, semi-hollow-body, thinline

electric-acoustic guitar – gitara elektryczno-akustyczna

electro-magnetic pickup – przetwornik elektromagnetyczny

electronic quartz tuner – elektroniczny tuner kwarcowy

electronics – układ elektryczny gitary

end pin jack – gniazdo wyjściowe umieszczone w kołku / uchwycie paska

enter – wejście, w komputerze potwierdzenie, zaakceptowanie

envelope– obwiednia, w syntezatorze gitarowym obwód odpowiedzialny za kształt dźwięku, zawierający cztery podstawowe parametry: rodzaj ataku (attack), punkt szczytowy (decay), czas wybrzmiewania (sustain) i czas wygaśnięcia dźwięku (release).

EQ (equalizer) – korektor barwy dźwięku, zwykle kilkupasmowy (bass, middle, treble)

equalisation – ekwalizacja, system potencjometrów do ustawiania barwy dźwięku

epoxy – powłoka z żywicy epoksydowej

equal body – korpus z symetrycznymi wycięciami

expression pedal – pedał ekspresji. Kontroler nożny pełniący kilka funkcji, m.in. zmienia poziom głośności, uruchamia filtry, itp.

external input – złącze służące do wprowadzania sygnałów z zewnątrz

external output – złącze służące do wprowadzania sygnałów do urządzenia zewnętrznego, np. dodatkowego chorusu czy echa

F

fader – tłumik. Najczęściej potencjometr suwakowy w mikserach

fast tempo – szybko. Patrz: tempo

feedback – sprzężenie zwrotne. Powstanie charakterystycznego „gwizdu” o określonej częstotliwości podczas zbliżenia przystawek do głośników przy maksymalnym wzmocnieniu

feet (foot) – stopa (ft.) 1 ft. = 1’= 0.31 m

f-hole – otwór rezonansowy w kształcie litery f
ferrules – tulejki w otworach przewierconych przez korpus, przez które przeciąga się struny zakładane na gitarę

fiberglass composite – kompozyt szklano-epoksydowy, nowoczesny materiał konstrukcyjny

figured maple, curly maple – odmiany klonu o wzorzystej strukturze

filter – filtr. We wzmacniaczach i procesorach stosuje się filtry elektroniczne analogowe, bądź cyfrowe, które pozwalają na wycinanie w sygnale wybranych pasm częstotliwości. Filtry dzieli się na: dolnoprzepustowe, górnoprzepustowe, pasmowo-przepustowe, pasmowo-zaporowe i wierzchołkowe

finger – palec

fingerboard, fretboard – podstrunnica (chwytnia)

finger pick – pazurek do gry nakładany na palec

fingerpicking – technika wydobywania dźwięku przez szarpanie, uderzanie strun gitary specjalnymi pazurkami nakładanymi na palce (kciuk, wskazujący, wielki, serdeczny). Patrz: thumb pick.

finger rest, pickguard, scratch plate – płyta chroniąca pudło rezonansowe przed uderzeniami kostki, niekiedy w gitarach dolid-body służy za oparcie na palce prawej ręki

finish – wykończenie, rodzaj lakieru

flame – wzorzysta odmiana drewna

flamenco guitar – gitara flamenco, odmiana gitary klasycznej przystosowana do technikami flamenco

flanger – efekt modulacyjny bazujący na minimalnym opóźnieniu dźwięku przetwarzanego w stosunku do dźwięku oryginalnego, który następnie poddawany jest modulacji pod względem wysokości w zakresie kilku centów w dół i w górę. Flanger, w odróżnieniu od efektu

Chorus, posiada efekt sprzężenia zwrotnego dodatkowo zniekształcającego dźwięk, regulowanego przez gitarzystę

flat pick – płaska kostka do gry

flat-shape neck, slim-taper neck – szyjka płaska

flat-top – płaska płyta wierzchnia

flat-top acoustic guitar – gitara akustyczna posiadająca płaską płytę wierzchnią

flatwound – struny z płaską owijką

flight case – futerał „lotniczy” wzmocniony, najczęściej z blachy aluminiowej

floating bridge – mostek wolnostojący, nie przymocowany do korpusu

footstool – podnóżek

floppy disk – dyskietka komputerowa, sekwencerowa

florentine cutawey – wycięcie z ostro zakończonym rogiem

folk guitar – gitara akustyczna flat-top z mniejszym pudłem rezonansowym

foot (feet) – stopa (skrót: ft.) 1 ft. = 31 cm

frequency – częstotliwość

fret – metalowy prożek na podstrunnicy

fret head – część prożka widoczna nad podstrunnicą

fret tang – płetwa (stopka) prożka, część niewidoczna, mocująca prożek w podstrunnicy

fret wire – drut progowy

fretless bass – gitara basowa z podstrunnicą bezprogową

fretless fingerboard – podstrunnica bezprogowa

fretted fingerboard – podstrunnica z nabitymi progami

front pickup, neck pickup – przetwornik umieszczony przy podstrunnicy

fulcrum tremolo – wibrator zaczepiony na dwóch trzpieniach

G

gain – wzmocnienie. Potencjometr ulokowany w kanale wejściowym wzmacniacza gitarowego, służący do regulacji poziomu wzmocnienia przedwzmacniacza (czułości) w celu dopasowania go do poziomu wyjściowego. Patrz: Noise

gate, noise gate – bramka, bramka szumów. Obwód elektroniczny wycinający szumy, szczególnie słyszalne w głośnikach, gdy nie wydobywamy dźwięku z gitary

gears – maszynki (klucze, strojniki)

german silver – nazwa stopu niklu i srebra, z którego wykonany jest drut progowy

gloss – wysoki połysk

gold plated – złotem (24 karatowym) pokryte metalowe części

grade – stopień gęstości słojów drewna

gramophone – gramofon analogowy. Urządzenie służące do odtwarzania dźwięku zapisanego na płytach analogowych.

graphite (carbon) composite – kompozyt grafitowo (węglowo) – epoksydowy, nowoczesny materiał konstrukcyjny

ground – uziemienie układu elektrycznego, masa

guitar bag – pokrowiec do gitary

guitar cable (coaxial) – przewód gitarowy (koncentryczny)

guitar case – futerał do przechowywania i transportu gitary

guitar hanger – wieszak do zawieszania gitary

guitar picks – kostki do gry na gitarze, piórka, plektrum

guitar polish – środek do czyszczenia instrumentu

guitar stand – stojak do gitary

guitar strap – pasek do zawieszania gitary

guitar strings – struny do gitary

guitar-to-MIDI-converter – urządzenie zajmujące się przetwarzaniem dźwięków wydobytych z gitary na informacje MIDI. Dzięki temu możliwe jest sterowanie przy pomocy gitary modułami dźwiękowymi, syntezatorami itp. Gitara traktowana jest wówczas jako klawiatura sterująca w systemie MIDI.

guitar tuner – urządzenie do strojenia gitary, stroik, tuner

gut strings – jelitowe, tradycyjne określenie strun do gitary klasycznej, w domyśle struny nylonowe

H

halfround, ground roundwound, rollerwound, pressurewound, smootwound, semi-flat – określenie strun z owijką okrągłą szlifowaną, mechanicznie spłaszczoną lub owalną

hall end – zakończenie struny nawiniętej na tulejkę

hammer-on – „młoteczkowanie”, wydobycie dźwięku uderzeniem opuszką palca lewej ręki z góry w strunę, bez uderzania prawą (legato gitarowe)

hard disk – twardy dysk w komputerze, urządzenie do przechowywania dużej ilości informacji

hard rock maple – rodzaj klonu charakteryzujący się dużą twardością

hardshell case – futerał sztywny wyprofilowany do kształtu gitary

hardware – osprzęt metalowy gitary, osprzęt komputera

harmonic – harmoniczne tony, alikwoty. Składowe częstotliwości tworzące dźwięk. Częstotliwości powyższych drgań w stosunku do tonu podstawowego tworzą postęp arytmetyczny (1:2:3:4:5). Alikwoty mają duży wpływ na barwę uzyskanego dźwięku

harp guitar – gitara z dodatkowym naciągiem strun burdonowych (w Europie nazywana niegdyś gitarą basową)

hawaiian guitar – gitara hawajska

head veneer – wierzchnia okładzina główki (np. fornir)

headphone – słuchawki

headstock, peghead – główka szyjki

heavy gauge – komplet strun o dużej grubości

heavy-duty plug – wtyczka o wzmocnionej konstrukcji

herringbone guitar – nazwa specjalnego wykonania gitary Dreadnought m.in. z pudłem rezonansowym o zmodyfikowanym ożebrowaniu, ożyłkowanym w charakterystyczną „jodełkę” (model HD)

hexagonal core – sześciokątny rdzeń struny

HF (high frequency) duże częstotliwości. W zakresie słyszalnym mianem dużych częstotliwości określa się umownie pasmo rozciągające się od około 3 do 20 kHz.

hi-fi (high fidelity) wysoka wierność. Określenie używane w stosunku do sprzętu audio, który spełnia wymagania normy hi-fi określającej m.in. minimalne pasmo przenoszenia i dynamikę, dopuszczalne zniekształcenia harmoniczne itd.

high-end – sprzęt audio najwyższej jakości

high gloss – wysoki połysk

higrometr – miernik wilgotności powietrza

hold – trzymać, podtrzymywać

hollow-body – gitara akustyczno-elektryczna, z pudłem rezonansowym o dużej grubości, z wypukłą płytą rezonansową typu arch-top. Patrz: semi acoustic, semi solid-body, solid-top.

horn – róg korpusu

home recording – określenie odnoszące się do procesów prowadzących do rejestracji muzyki tworzonej w warunkach domowych.

horizontal humbucker – typowy humbucker o poziomym układzie cewek (jedna obok drugiej)

HPF (high pass filter) – filtr górnoprzepustowy. Patrz filter H/S/S configuration – przykład rozmieszczenia przetworników na korpusie gitary – humbucker przy mostku, single w centrum i przy szyjce

humbucking pickup – przetwornik dwucewkowy (cewki ułożone są obok siebie). Patrz: stacked humbucker.

humbucker, humbucking pickup – określenie przetwornika dwucewkowego

humidifier – nawilżacz powietrza zabezpieczający pudło rezonansowe gitary przed nadmiernym wysuszeniem

I

in – wejście, gniazdko dla sygnału wejściowego

inch – cal (in.) 1 in=1’= 25.4 mm. Jednostka długości stosowana w krajach anglosaskich, powszechnie stosowana w katalogach i na urządzeniach do oznaczani grubości strun, średnicy membran głośników i in.

impedance – impedancja cewki przetwornika (oporność prądu zmiennego)

inlay – inkrustacja ozdobna lub funkcjonalna np. markery na podstrunnicy

input – wejście. Złącze pozwalające na wprowadzenie sygnału zewnętrznego do urządzenia

intro – wejście, wstęp utworu

isolating – izolacja. Są: izolacja elektryczna, zapobiegającą przepływowi prądu; akustyczna (dźwiękochłonna), tłumiącą dźwięki niepożądane; cieplna (termiczna) itd.

ivory – kość słoniowa

J

jack 1/4″ plug – wtyk typu jack

jack 1/4″ socket – gniazdo wyjściowe typu jack

jumbo guitar – gitara akustyczna flat-top z głębokim pudłem rezonansowym o kolistych kształtach pudła rezonansowego

jumbo frets – szerokie i wysokie progi.

K

key – klucz, klucz na pięciolinii, tonacja utworu

keys – klucze (maszynki, strojniki)

knob – gałka potencjometru lub przełącznika

korina – limba afrykańska

L

laminated neck – szyjka sklejona z kilku kawałków drewna

laminated-top – płyta wierzchnia wykonana ze sklejki

laminated wood – element sklejony z kilku części drewna lub będący połączeniem drewna z innymi materiałami

laptop – komputer przenośny, walizkowy

larch – modrzew

lap steel – rodzaj gitary hawajskiej – akustyczny instrument z pudłem rezonansowym, znacznie wyżej zawieszonymi strunami nad gryfem, przeznaczony do gry w pozycji poziomej techniką slide, najczęściej trzymany na kolanach

lead pickup, treble, bridge, rear – przetwornik umieszczony przy mostku

leather – skóra naturalna

LED (light-emitting diode) – dioda elektroluminescencyjna, dioda świecąca

lenght – długość

level – poziom np. głośności, mocy

light gauge – lekki, jasny, komplet cienkich strun

linden basswood – lipa, lipa amerykańska

linear taper potentiometr – potencjometr o charakterystyce liniowej

lined fretless fingerboard – podstrunnica bezprogowa z zaznaczonymi pozycjami progów

linning – wzmocnienie połączeń płyty wierzchniej i spodniej z bokami pudła rezonansowego

locking tremolo – wibrator z blokadą strun

locking tuners – maszynki z mechaniczną blokadą strun na kołkach

locking nut – siodełko szyjki z mechaniczną blokadą strun

logo – znaczek firmowy, graficzny symbol producenta, marki lub modelu

loop – pętla, kilkusekundowy fragment (często skopiowany z znanego nagrania) powtarzany w utworze wielokrotnie raz za razem

loud – głośny

loudspeaker – głośnik

low – niski

low-impedance pickup – przetwornik o niskiej impedancji

lucite – określenie przezroczystego akrylu

M

magnet – magnes przetwornika

machine heads, machine, keys, tuners, gaers – maszynki, klucze, strojniki

mahogany, honduras mahogany – mahoń, honduraski mahoń szczególnie ceniony

maple – klon

masonite, ABS, styrene, acrylic – tworzywa sztuczne używane do budowy instrumentów i akcesoriów

master volume – suma, w mikserze potencjometr mocy sumy poszczególnych kanałów

medium – średniej twardości struny

medium tempo – średnio szybko. Patrz: tempo

memory – pamięć, elektroniczny moduł do gromadzenia programów i informacji

metronome – metronom, przyrząd zegarowy do nadawania tempa, obwód elektroniczny w procesorach gitarowych, który sygnałem dźwiękowym lub pulsującym światłem nabija tempo utworu. Patrz: tempo

microprocessor – mikroprocesor, komputerowy obwód w którym dokonują się wszelkiego rodzaju operacje sterujące działaniem komputera

micro-tilt – mechanizm regulujący kąt pod jakim zamocowana jest szyjka do korpusu

mid-boost – aktywny układ korekcji barwy dźwięku umieszczony w korpusie gitary

middle – środkowy odcinek pasma dźwięku w korektorze barwy equalizerze (bass, middle, treble, presence)

MidAir – bezprzewodowy system przesyłania komunikatów MIDI.

MIDI (Musical Instrument Digital Inteface) – system przesyłania informacji muzycznych w postaci kodu cyfrowego pomiędzy urządzeniami muzycznymi: instrumentami, procesorami, sekwencerami, komputerami itp.

MIDI out, MIDI in – gniazdo wyjścia, wejścia sygnału MIDI

military plug, heavy-duty plug – wzmocniona, solidna wersja wtyku

mini-switch – mini przełącznik

modem – urządzenie umożliwiające komputerom komunikowanie się linią telefoniczną

mono in, mono out – wejście, wyjście sygnału monofonicznego Patrz: Stereo in

mother-of-pearl – masa perłowa

mounting ring – ramka, wspornik mocujący przetwornik

multicore strings – struny z rdzeniem w postaci stalowej linki

multitrack recorder – magnetofon wielośladowy

muffled strings – stłumienie strun lewą ręką

N

natural – wykończenie naturalne, kolor drewna

natural harmonic – flażolet naturalny

nail pick – pazurki przyklejane na paznokcie, używane w technikach klasycznych i fingerpicking

neck – szyjka, gryf

neck block – drewniany klocek wewnątrz pudła rezonansowego, którego zadaniem jest wzmocnienie i usztywnienie konstrukcji pudła rezonansowego

neck binding – wykończenie krawędzi podstrunnicy żyłką z tworzywa sztucznego

neck/body joint – połączenie korpusu z szyjką. Również: neck set-in

neck bolt-on – szyjka przykręcana do korpusu

neck bolts – wkręty służące do przykręcenia szyjki do korpusu

neck plate – płytka metalowa przez którą przechodzą śruby mocujące szyjkę do korpusu

neck relief – odchylenie szyjki od płaszczyzny wzdłużnej – tj. wklęsłość kontrolowana

neck screws – wkręty służące do przykręcenia szyjki do korpusu

neck set-in – umocowanie szyjki w korpusie przez wklejenie. Patrz: neck/body joint.

neck shape – profil szyjki w przekroju (półokrągłe, płaskie, tzw. hard V i soft V)

neck-thru-body – gitara, w której szyjka i centralna część korpusu tworzy monolityczną całość (klejona zazwyczaj z kilku podłużnych warstw różnych gatunków drewna). Boczne części korpusu (skrzydła) są doklejone do tej konstrukcji.

nickel – powłoka niklowa

nitrocellulose, poliester, urethane lacquer – lakier nitrocelulozowy (nitro) poliestrowy, poliuretanowy

noise – hałas, szum.

noise filter – filtr przeciwszumowy

noise gate – bramka szumów.

noice generator – generator szumów w syntezatorze gitarowym

noice reduction circuit – obwód elektroniczny wyciszania szumów

noiseless cable – przewód niskoszumowy

note number – w syntezatorach dźwięki są ponumerowane w zakresie dziesięciu i pół oktawy w kolejności od 0 do 127. Zero to najniższy dźwięk. Środkowe C ma numer 60

note off – w syntezatorze gitarowym – funkcja wyłączenia dźwięku – informacja MIDI ‘mówiąca” na jakim kanale, który dźwięk wyłączyć i jak szybko powinien zanikać

note on – w syntezatorze gitarowym – funkcja włączenia dźwięku – informacja MIDI mówiąca syntezatorowi który dźwięk należy zagrać, jak szybko powinien się uaktywnić (rodzaj ataku) i w którym kanale ma się to odbyć

nylon string acoustic guitar – najczęściej oznacza gitarę klasyczną. Patrz: steel string acoustic guitar
nylon strings – struny nylonowe do gitary klasycznej

nut – siodełko szyjki (przy główce)

O

„O” fret – próg zerowy w starszych modelach gitar, obecnie tę rolę spełnia siodełko

oak – dąb

octave – oktawa

oil finish – naturalne wykończenie olejowe

one-piece neck – szyjka wykonana z jednego kawałka drewna

ounce – uncja (oz.) 1oz. = 28.35 g

out – wyjście sygnału

out-of-phase – połączenie o odwróconej biegunowości

out power – moc wyjściowa wzmacniacza

output level – poziom sygnału wyjściowego przetwornika

oxygen free copper – miedź o minimalnej zawartości tlenu

P

PA – zestaw nagłośnieniowy estradowy (kolumny, kostki mocy, itd.)

palm mutting – tłumienie strun prawą ręką

parallel bracing – ożebrowanie równoległe płyty rezonansowej

pearl, mother-of-pearl, abalone – masa perłowa, macica perłowa, abalone, zdobniczy materiał inkrustacyjny pozyskiwany z muszli niektórych skorupiaków (ostatnio także materiał syntetyczny)

peghead – główka szyjki

phenolic – syntetyczny materiał używany do produkcji podstrunnic

phenowood – syntetyczny materiał używany do produkcji podstrunnic

phosphor bronze – brąz fosforowy

piccolo bass – bas o skróconej menzurze i bardzo cienkich strunach

pick – kostka, piórko, plektrum, pazurki nakładane na palce do gry techniką fingerpicking. Patrz: fingerpicking picking

pick gauge (light, medium, heavy, extra heavy) – określenie grubości kostki (cienka, średnia, gruba, bardzo gruba)

pickguard – płytka chroniąca powierzchnię korpusu przed uderzeniami kostki

picks holder – uchwyt, pojemniczek na kostki

piezo-electric pickup – przetwornik piezoelektryczny

pitch pipe – kamerton dmuchany

plain strings, wound strings – struny nieowijane (wiolinowe), struny owijane (basowe)

plating – galwaniczne pokrycie części metalowych

ply-wood – sklejka drewniana

plug – wtyczka

polepieces – nadbiegunniki przetwornika

poliphonic pickup – przetwornik polifoniczny, zawierający 6 niezależnych przetworników, dla każdej struny. sześciożyłowym kablem sygnały idą do konwertera lub bezpośrednio do syntezatora gitarowego. Patrz: hexaphonic pickup, hexagonal pickup

polish – środek do czyszczenia instrumentu

poly, polyphony – polifoniczność, wielogłosowość

poplar – topola

portable workstation – urządzenie do pracy przy tworzeniu muzyki, może być również z klawiaturą jako rozbudowany keyboard

Posi-Lok, Dead End – nazwy kołków zabezpieczających pasek przed zsunięciem

position markers – znaczniki pozycji umieszczone na podstrunnicy

post – kołek maszynki

potentiometer – potencjometr

pound – funt (lb.) 1 lb.= 0.45 kg

pre-bend – podciągnięcie struny przed uderzeniem

preamp – przedwzmacniacz wstępna część wzmacniacza gitarowego, również miniaturowy przedwzmacniacz umieszczony w korpusie gitary akustycznej

presence – najwyższy odcinek pasma dźwięku w korektorze barwy equalizerze (bass, middle, treble, presence)

preset – zaprogramowane wcześniej ustawienie parametrów i zarejestrowane w banku pamięci procesora

pull-off – zagranie dźwięku i wydobycie następnego (niższego) dźwięku poprzez zdjęcie palca z progu (legato gitarowe)

Q

Quick-Lock – urządzenie do szybkiego łączenia paska z gitarą

quarter-sawn, flat-saawn – technologie wycinania drewna z pnia (prostopadły układ słojów, skośny lub równoległy układ słojów)

R

rack – rama lub specjalna skrzynka transportowa, w którą wmontowuje się szereg urządzeń jak końcówka mocy, różne procesory efektów i inne urządzenia

radius – promień łuku podstrunnicy

RAM – w syntezatorze lub komputerze pamięć informacji cyfrowych do wielokrotnego zapisu i odczytu.

ratio – stopień przełożenia przekładni ślimakowej maszynki

RCA (lub cinch) – typ złącza koncentrycznego pomocnego przy łączeniu urządzeń audio

rear – tylna część miksera, wzmacniacza lub procesowa gdzie znajdują się gniazda do podłączeń

rear pickup – przetwornik umieszczony przy mostku. Patrz: lead pickup, bridge pickup, treble pickup

receiver – odbiornik w systemie łączności bezprzewodowej

regular gauge – komplet strun o średniej grubości

reinforcement strip, rod – dodatkowe elementy usztywniające szyjkę

release – w grze na gitarze – opuszczenie struny, obniżenie wysokości dźwięku

reissue guitar, N.O.S. – współczesne, wierne wznowienia starych instrumentów (New Old Stock)

resophonic, dobro, national guitar- gitara z metalowym rezonatorem w kształcie membrany, umieszczonym we wnętrzu pudła rezonansowego

resoncast, resonwood, luthite – syntetyczne materiały drewnopodobne używane do budowy instrumentów

resonwood – materiał drewnopochodny firmy Gibson

reverb – odbicie, odbicie dźwięku, sztuczna imitacja pogłosu pomieszczeń uzyskiwana urządzeniem w którym sprężyna jest źródłem efektu

reverse body – korpus o odwróconym o 180 stopni obrysie

reynolds alloy – stop aluminium

ROM (read only memory) – pamięć, w której nie można nic zmieniać – tylko do odczytu

rosette – rozeta, ozdobne wykończenie otworu rezonansowego

rosewood – palisander (szczególnie cenione odmiany palisandru: honduras, brazilian, east indian rosewood)

roundback body – pudło rezonansowe w kształcie przeciętej, spłaszczonej gruszki, boki i płyta spodnia stanowią jedną całość, niekiedy wykonaną z tworzywa sztucznego np. gitary Ovation

round-shape neck – szyjka o przekroju półokrągłym

roundwound strings – struny z okrągłą owijką

S

saddle – siodełko

sampler – urządzenie do rejestracji fragmentów muzycznych celem dowolnego ich obrabiania i odtwarzania lub wykorzystywania przy tworzeniu nowych utworów

satin – lakier mat

scale length – menzura, długość czynna strun

scalloped bracing – ożebrowanie płyty rezonansowej, obrabiane (rzeźbione) ręcznie w zależności od własności rezonansowych płyty wierzchniej i oczekiwań brzmieniowych

scalloped fingerboard – podstrunnica z wyfrezowanymi wgłębieniami pomiędzy progami

scratch plate – płytka chroniąca powierzchnię korpusu przed uderzeniami kostki

screw – śruba

screwdriver – śrubokręt

select – selekcjonowanie, wybieranie np. programu,

semi-acoustic – (semi – na pół, częściowo) gitara elektryczno-akustyczna, z płytkim pudłem rezonansowym (potocznie – półpudło). Patrz: hollow-body

semi-hollow body – gitara elektryczno-akustyczna posiada pudło rezonansowe typu arch-top, jednak o znacznie zmniejszonej pojemności. Znaczenie akustyczne takiego pudła rezonansowego jest niewielkie. Niektóre modele mają tylko namalowane efy imitujące otwory rezonansowe.

semi-solid body – gitara elektryczno-akustyczna z pudłem rezonansowym o zmniejszonej grubości, wypełnione w centralnej części podłużnym solidnym drewnianym blokiem.

serial number – numer kolejny instrumentu

sequencer – sekwencer, urządzenie służące do nagrywania i archiwizowania informacji muzycznych systemem cyfrowym MIDI analogicznie jak to robi się w magnetofonach analogowych. wszystkie informacje muzyczne są cyfrowe i można je dowolnie obrabiać przed wgraniem na taśmę lub CD.

set – komplet strun

set neck – szyjka wklejona w korpus

shellac – szelak, politura

shield – ekranowanie kabli i podzespołów elektrycznego wyposażenia gitary

side – bok pudła rezonansowego, korpusu

side markers – znaczniki pozycji umieszczone z boku podstrunnicy

silence – cisza

silencer – tłumik, okrągła przesłona otworu rezonansowego gitary klasycznej lub akustycznej, szczególnie gdy jest zelektryfikowana, ograniczający tendencje do sprzężeń elektrycznych ze wzmacniaczem

silent plug – wtyk z wyłącznikiem zwierającym bieguny po wyciągnięci z gniazda

single cutaway – pojedyncze wycięcie w korpusie

size – wielkość, rozmiar

slant bracing – ożebrowanie ukośne

slide, bottleneck, bar, steel – metalowe, ceramiczne lub szklane tuleje, pierścienie lub sztabki służące do skracania strun w technice slide

slide – technika gry polegająca na skracaniu strun rurką nałożona na palec lewej ręki (lub innym śliskim przedmiotem) i ślizganiu wzdłuż po strunach

slide switch – suwakowy przełącznik przetworników

slotted headstock – główka szyjki gitary klasycznej z dwoma podłużnymi wycięciami na kołki maszynek

slow – powolny

slow tempo – wolne tempo, powoli. Patrz: tempo

soapbar pickup – nazwa przetwornika P-90 firmy Gibson, z czasem przejęta przez inne podobne przystawki, w tym też basowe

socket – gniazdo wyjściowe typu jack

soft frets – progi niskie, gładkie, ułatwiające przesuwanie palców z pozycji do pozycji glissandem

software – program lub kody cyfrowe mówiące co komputer ma robić. Np. sekwencyjny software zamienia komputer w sekwencer. Zatem przechowuje programy uruchomiane w komputerowym hardwerze

solderless cable – przewód łączony z wtykami na zacisk, bez lutowania

solid-body – korpus gitary wykonany z litego drewna

solid-top – płyta wierzchnia wykonana z litego drewna

solid wood – lite drewno

sound, natural sound – dźwięk, naturalne brzmienie

soundboard, top – płyta wierzchnia (rezonansowa) korpusu (pudła rezonansowego)

soundhole pickup – przetwornik (najczęściej elektromagnetyczny) umieszczony w otworze rezonansowym gitary akustycznej

soundhole – otwór rezonansowy w pudle gitary akustycznej

spanish guitar – potoczne określenie gitary klasycznej

speaker – głośnik

spruce (sitka, engelman, european spruce) – świerk (szczególnie cenione odmiany świerka)

square wave – fala kwadratowa, podstawowy ton wytwarzany przez generator dźwięku w syntezatorze

stage tuner – tuner w wersji scenicznej, w obudowie „pod nogę” lub typu rack

staggered polepieces – nadbiegunniki przetwornika o zróżnicowanej długości

stainless steel – stal nierdzewna

steel – stal

steel guitar – gitara stalowa, gitara stołowa – płasko leżąca stacjonarna gitara bez progów, na której gra się metalowym suwakiem. Patrz: pedal steel string guitar.

steel strings – stalowe struny do gitary akustycznej i elektrycznej

steel string acoustic guitar – gitara akustyczna z strunami metalowymi. Patrz: nylon string acoustic guitar.

stereo in, stereo out – wejście, wyjście sygnału stereofonicznego. Patrz: mono in

straight plug – wtyk prosty

strap – pasek do zawieszania gitary

strap button – kołek zamocowania paska na gitarze

Strap-Lock – urządzenie blokujące pasek na zaczepie, kołku

string – struna

string action – wysokość strun nad progami

string core, hexagonal – rdzeń struny, sześciokątny

string damper, string mute – tłumik drgań strun

string gauge (light, regular, heavy) – określenie grubości/stopnia „twardości” strun do gitary akustycznej i elektrycznej (miękkie, umiarkowane, twarde)

string guide, string retainer – docisk strun na siodełku

string spacing – odstępy między strunami

string tension, low, medium, high, super high – określenie stopnia „twardości” naciągu strun do gitary klasycznej – niski, średni, wysoki, bardzo wysoki

string-thru-body – struny zaczepione od spodu korpusu, przechodzące przez korpus na siodełka mostka

string tree – wspornik dociskający struny do siodełka na główce

string winder – korbka do szybkiego nawijania strun na kołki maszynek

Stringbender – urządzenie umieszczone w korpusie gitary służące do podwyższania dźwięku struny

string wrap – owijka struny, taśmowa

strings set – komplet strun

string damper, string mute – tłumik drgań strun

string-thru-body – struny zaczepione od spodu korpusu, przechodzące przez korpus na siodełka mostka

stroboscope tuner – tuner stroboskopowy (zapalające się diody ukazują wysokość stroju)

strong – silny, głośny. Patrz: loud

Stud-Mont tailpiece – rodzaj strunociągu sztabkowego firmy Gibson

stuff – zestaw urządzeń gitarowych

subwoofer – kolumna niskotonowa z komorami akustycznymi

sunburst – rodzaj lakierowania – słońcem przypalany (ciemne boki korpusu stopniowo rozjaśnione w jego centrum)

sustain – wybrzmienie, przedłużenie dźwięku. W syntezatorze gitarowym odcinek obwiedni w sekcji kształtowania dźwięku. Patrz Envelope

swamp ash – jesion bagienny

switch – przełącznik – przetworników i innych urządzeń

switch 3-way, 5-way – przełącznik 3-pozycyjny lub 5-pozycyjny w gitarach typu Strat, les Paul i in.

synth, synthezator – syntezator

sycamore maple – jawor sycamore

T

tail block, end block – drewniany klocek w części dolnej pudła rezonansowego wzmacniający konstrukcję. Od zewnątrz wkręcona jest śruba utrzymująca uchwyt paska, w gitarach arch-top mocowany jest tu także strunociąg. Są metalowe „kołki” zamocowania paska w postaci rurki typu jack spełniając rolę gniazda sygnały wyjściowego z gitary.

tailpiece – mostek (strunociąg)

tapping – technika wydobywania dźwięku przez uderzanie w struny z góry (samym uderzeniem palca dociskającego strunę pobudza się ją do drgania). Stosuje się tapping lewą i prawą ręką.

tenor guitar, plektrum – gitara tenorowa

tempo – tempo, określenie szybkości, z jaką utwór ma być wykonywany. Parametr tempo ustawiany jest na metronomach, w sekwencerach, syntezatorach i in. Zakres stosowanego w praktyce tempa mieści się w skali od 40 do 208. oznaczenie ! = 60 wskazuje, że utwór powinien być wykonywany w tempie, w którym czas trwania ćwierćnuty odpowiada jednej sekundzie. Patrz: metronome, sequencer

thinline – gitara elektryczno-akustyczna

thinline-body – pudło rezonansowe o małej grubości. Patrz: semi-hollow-body, semi-acoustic.

thru box – pośrednie pudełko przyłączeń kilku urządzeń systemem MIDI

thumb pick – pazurek do gry nakładany na kciuk. Patrz: fingerpicking

thumb rest – oparcie na kciuk stosowane niekiedy w gitarze basowej w postaci małej płytki nad struną basową E.

tie end – koniec struny wiązany na mostku-strunociągu

tiger stripe, flame, quilt, bird eye – określenia wzorzystych odmian drewna, głównie klonu, z wyraźnie widocznym wzorem pasów, płomieni, pikowania, oczek

toggle switch – uchylny przełącznik przetworników

tone chamber – komory pogłosowe w korpusie gitary typu solid-body (bez otworów rezonansowych).

tone pot – potencjometr barwy dźwięku

top – płyta wierzchnia korpusu

track – ślad, ścieżka dźwiękowa do rejestracji na magnetofonie wielośladowym, również w programie komputerowym, utwór na płycie

transducer – przetwornik piezoelektryczny. Patrz: pickup

transistor – tranzystor

transistor amplifier – wzmacniacz tranzystorowy

transmitter – nadajnik w systemie łączności bezprzewodowej

transparent – wykończenie lakierem bezbarwnym

trapeze tailpiece – strunociąg trapezowy typowy dla gitar akustycznych arch-top

travel guitar – gitara „podróżnicza” o pomniejszonych gabarytach

treble – wyższy odcinek pasma dźwięku w korektorze barwy equalizerze (bass, middle, treble, presence)

treble pickup – przetwornik umieszczony przy mostku

treble strings, bass strings – struny wiolinowe (nieowijane), struny basowe (owijane) Trembucker, F-spaced – nazwy humbuckerów firm Seymour Duncan i DiMarzio o szerszym, fenderowskim rozstawie nadbiegunników

trem-setter – rozwiązanie firmy Hipshot, które kompensuje siłę naciągu sprężyn wibratora

trill – tryl

triple – potrójny

truss rod cover – na główce, przy siodełku pokrywa gniazda nakrętki pręta regulacyjnego napięcia szyjki

truss rod nut – nakrętka pręta regulacyjnego napięcia szyjki

tuner – przyrząd, najczęściej elektryczny, cyfrowy służący do strojenia gitary. Na wyświetlaczu zapalają się diody ukazujące wysokość dźwięku strojonej gitary.

tuners – strojniki, maszynki, klucze

tuning fork – kamerton mechaniczny

tung oil – olej chiński, tzw. lakier chiński

tweeter – głośnik wysokotonowy

two-way pickup system – zestaw dwóch uzupełniających się przetworników dźwięku (najczęściej elektromagnetyczny z piezoelektrycznym lub piezoelektryczny z pojemnościowym)

two-way truss rod – mechanizm regulacji kształtu szyjki w postaci dwóch prętów napinających

U

unbound neck – szyjka nieożyłkowana

underground – muzyka podziemia, klubowa, garażowa

V

valve – lampa elektronowa

valve amplifier – wzmacniacz lampowy

valve holder – podstawka lampy

valve rectifier – prostownik lampowy

venetian cutaway – wycięcie z zaokrąglonym rogiem

vibrato – wibrowanie struny uzyskane przez np. rytmiczne minimalne podciąganie i opuszczanie

volume pot – potencjometr regulacji siły dźwięku

V-shape neck – szyjka o przekroju w kształcie litery V

W

walnut – orzech

warranty – gwarancja

wave – fala, fala dźwiękowa

wave frequency – częstotliwość fali

wave generator – generator dźwięku w syntezatorach, również gitarowych

wavelength – długość fali

wave velocity – prędkość fali

wax – wosk, woskować

weak – słaby, np. sprzęt słabej jakości, mało wydajny, cichy

weight – waga

wireless system – system łączności bezprzewodowej w postaci nadajnika z anteną przypiętego do paska spodni gitarzysty, do którego włącza się kabel z gitary i odbiornika z którego kabel włączony jest do wzmacniacza.

wood – drewno

wood grain – słoje drewna

workstation – urządzenie z własnym bankiem dźwięków (np. keyboard) do zapisywania, opracowywania i odtwarzania muzyki, może być z klawiaturą, może być bez (portable workstation).

wound – owijka struny

X

X-bracing, A-bracing, V-bracing – systemy ożebrowań płyty rezonansowej typu X, A i V

Z

zinc alloy, diecast zinc – stop cynku, odlew cynkowy

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
4 października 14:56
Newsy

Bruce Springsteen wydał nowy utwór „Addicted To Romance”

4 października 10:54
Artyści

Queens of the Stone Age i ich najgorszy koncert

4 października 9:18
Artyści

Al Di Meola: „Leżałem na podłodze za kulisami, krzycząc i jęcząc”

3 października 13:10
Newsy

Trzy nowe gitarzystki w gronie artystów PRS Guitars

3 października 11:25
Newsy

Producent Andrew Watt o pracy z The Rolling Stones: „To dla mnie największy zaszczyt”

3 października 10:35
Newsy

Co wspólnego mają ze sobą Meshuggah i Rush? Trochę mają!

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2023. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press