• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Sean Bonnette i gitara Yamaha FGX3

      Sean Bonnette i gitara Yamaha FGX3

      Brudno - nowy zespół gitarzysty T.Love, Jacka "Perkoza" Perkowskiego oraz Martyny Włodarczyk

      Brudno - nowy zespół gitarzysty T.Love, Jacka "Perkoza" Perkowskiego oraz Martyny Włodarczyk

      Mark Lettieri i jego triki z mostkiem tremolo

      Mark Lettieri i jego triki z mostkiem tremolo

      Jak "Słoneczny patrol", tylko lepiej - nowy, "ciałopozytywny" teledysk Tenacious D

      Jak "Słoneczny patrol", tylko lepiej - nowy, "ciałopozytywny" teledysk Tenacious D

    • Newsy sprzętowe
      Nowe gitary ESP E-II na rok 2023

      Nowe gitary ESP E-II na rok 2023

      LITTLE MARCUS 58R – nowy wzmacniacz basowy firmy Markbass

      LITTLE MARCUS 58R – nowy wzmacniacz basowy firmy Markbass

      Epiphone Flying V Custom i Flying V Prophecy – nowe gitary sygnowane przez Dave'a Mustaine'a

      Epiphone Flying V Custom i Flying V Prophecy – nowe gitary sygnowane przez Dave'a Mustaine'a

      Line 6 Helix 3.60 – 5 najciekawszych filmów

      Line 6 Helix 3.60 – 5 najciekawszych filmów

    • TopVideo
      Guitar playthrough Szczepana Inglota z ESP w roli głównej

      Guitar playthrough Szczepana Inglota z ESP w roli głównej

      Porywająca solówka Marka Radulego w utworze "Comfortably Numb"

      Porywająca solówka Marka Radulego w utworze "Comfortably Numb"

      Ben Eunson gra "Giant Steps" w oryginalnym tempie 340 BPM

      Ben Eunson gra "Giant Steps" w oryginalnym tempie 340 BPM

      "Technical Difficulties" w wykonaniu Matteo Mancuso i kolegów

      "Technical Difficulties" w wykonaniu Matteo Mancuso i kolegów

  • Artyści
    • Wywiady
      Nita Strauss o swoim nowym utworze: „'Victorious' to hymn, o którym zawsze marzyłam"

      Nita Strauss o swoim nowym utworze: „'Victorious' to hymn, o którym zawsze marzyłam"

      Barytonowa siódemka i ponure walczyki - wywiad z Danielem Keslerem z zespołów Redemptor i Only Sons

      Barytonowa siódemka i ponure walczyki - wywiad z Danielem Keslerem z zespołów Redemptor i Only Sons

      Cholerna prawda, czyli wywiad z Lee-lą Baum, liderką zespołu The Damn Truth

      Cholerna prawda, czyli wywiad z Lee-lą Baum, liderką zespołu The Damn Truth

      George Benson o krytykach: "Jeśli pójdziesz w lewo, powiedzą: 'Powinieneś pójść w prawo' i na odwrót"

      George Benson o krytykach: "Jeśli pójdziesz w lewo, powiedzą: 'Powinieneś pójść w prawo' i na odwrót"

    • Artykuły
      Joe Satriani: „Zawsze chcę wyjść poza techniczne aspekty gitary, aby poruszyć ludzi”

      Joe Satriani: „Zawsze chcę wyjść poza techniczne aspekty gitary, aby poruszyć ludzi”

      Ichika Nito wyjaśnia, dlaczego preferuje czyste brzmienie: „Jest najlepsze dla artykulacji”

      Ichika Nito wyjaśnia, dlaczego preferuje czyste brzmienie: „Jest najlepsze dla artykulacji”

      Ciemne chmury gromadzą się nad Tillem Lindemannem. Drugie oświadczenie Rammstein

      Ciemne chmury gromadzą się nad Tillem Lindemannem. Drugie oświadczenie Rammstein

      Brian Johnson sugeruje, że jest szansa na nowa muzykę AC/DC

      Brian Johnson sugeruje, że jest szansa na nowa muzykę AC/DC

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Proletaryat "Ząb za ząb" – recenzja

      Proletaryat "Ząb za ząb" – recenzja

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

    • TopLegendy
      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Butcher Babies wystąpią na dwóch koncertach w Polsce

      Butcher Babies wystąpią na dwóch koncertach w Polsce

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      Czekając na kłopoty - Vintage Trouble 9 lipca zagra koncert w Warszawie

      Czekając na kłopoty - Vintage Trouble 9 lipca zagra koncert w Warszawie

      Zabytkowy kabriolet dla gitarzystów i „Hey Joe” zagrane na... rogu z okien Muzeum Pana Tadeusza – zbliża się 21. Gitarowy Rekord Świata

      Zabytkowy kabriolet dla gitarzystów i „Hey Joe” zagrane na... rogu z okien Muzeum Pana Tadeusza – zbliża się 21. Gitarowy Rekord Świata

    • Kup bilety
      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

    • Reportaże i relacje
      Incubus zagrał w Krakowie - fotorelacja

      Incubus zagrał w Krakowie - fotorelacja

      W Royal Albert Hall odbyły się dwa wyprzedane koncerty pamięci Jeffa Becka

      W Royal Albert Hall odbyły się dwa wyprzedane koncerty pamięci Jeffa Becka

      Fotorelacja z rzeszowskich Juwenaliów 2023

      Fotorelacja z rzeszowskich Juwenaliów 2023

      Fotorelacja z koncertu Steve'a Vaia w Krakowie

      Fotorelacja z koncertu Steve'a Vaia w Krakowie

    • Patronat TopGuitar
      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      Jesse Cook we Wrocławiu!

      Jesse Cook we Wrocławiu!

      21. Gitarowy Rekord Świata już za miesiąc! Ruszyła rejestracja uczestników

      21. Gitarowy Rekord Świata już za miesiąc! Ruszyła rejestracja uczestników

      "Najszybszy shredder świata", Michael Angelo Batio, wystąpi na Gitarowym Rekordzie Świata 2023

      "Najszybszy shredder świata", Michael Angelo Batio, wystąpi na Gitarowym Rekordzie Świata 2023

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Yamaha LL16M: dobry wybór w dobrej cenie

      Yamaha LL16M: dobry wybór w dobrej cenie

      Shure GLXD16+: bezprzewodowy sposób na udany koncert

      Shure GLXD16+: bezprzewodowy sposób na udany koncert

      Takamine GD34CE BLK: dobra jakość za przystępną cenę

      Takamine GD34CE BLK: dobra jakość za przystępną cenę

      Blackstar Dept. 10 AMPED 2 - królestwo przesterów

      Blackstar Dept. 10 AMPED 2 - królestwo przesterów

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gitara Kramer Eddiego Van Halena z teledysku "Hot For Teacher" sprzedana za prawie 4 miliony dolarów!

      Gitara Kramer Eddiego Van Halena z teledysku "Hot For Teacher" sprzedana za prawie 4 miliony dolarów!

      Kirk Hammett zdradza jaka "tajna broń" zrobiła mu brzmienie na płycie "72 Seasons"

      Kirk Hammett zdradza jaka "tajna broń" zrobiła mu brzmienie na płycie "72 Seasons"

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

    • Chwyty gitarowe
      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

  • TopSpecial
    • Felietony
      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

    • TopLegendy
      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

    • TopSpecial-Zestawienia
      A Perfect Circle: przegląd ich najlepszych utworów

      A Perfect Circle: przegląd ich najlepszych utworów

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar elektrycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar elektrycznych

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Andrew York – wywiad

Andrew York – wywiad

9 kwietnia 2020 Michał Wawrzyniewicz | TopGuitar 980

Przeczytaj również

Zbliża się Warsaw Fingerstyle Festival 2022 - zwycięzca pojedzie zagrać koncert na targach Guitar Summit 2023!
Zbliża się Warsaw Fingerstyle Festival 2022 - zwycięzca pojedzie zagrać koncert na targach Guitar Summit 2023!
VII Warsaw Fingerstyle Festival - początek już 17 września
VII Warsaw Fingerstyle Festival - początek już 17 września

Jedna z najznamienitszych postaci związanych z gitarą. Amerykański gitarzysta i kompozytor, zdobywca nagrody GRAMMY i od niedawna członek kapituły przyznającej tę nagrodę. Przy okazji jego występu w Polsce poprosiliśmy go o trochę wspomnień, a także o kilka opinii dotyczących współczesnych realiów świata gitary.

 

 

Andrew, wspaniale widzieć Cię znów w Polsce, mam nadzieję, że także cieszysz się z wizyty w naszym kraju. Pozwól, że na początku zapytam o Twój najpopularniejszy wśród gitarzystów klasycznych utwór zatytułowany „Sunburst”. Czy mógłbyś powiedzieć nieco więcej o tym, jak go skomponowałeś? Jak wspominasz proces pisania tego utworu, który stał się powszechnie znaną kompozycją prezentującą Twoje muzyczne nastawienie?
Z pewnością. Napisałem ten kawałek dawno temu, w wieku dwudziestu lat. Pamiętam, że w tamtym czasie Michael Hedges znakomity gitarzysta i kompozytor wciąż nagrywał albumy. Opublikował album pt. „Aerial Boundaries” nakładem Windham Hill. To nagranie wywołało ogromne wrażenie na wszystkich, wszyscy gitarzyści byli zachwyceni. Nie tylko jego nowymi technikami gry na gitarze akustycznej, ale także sposobem komponowania, był genialnym kompozytorem. Niestety, wielu młodych muzyków nie zna Michaela Hedgesa, a powinni. Zatem „Aerial Boundaries” wywarło na mnie ogromny wpływ. Chciałem napisać kawałek w odpowiedzi na ten album. Ale nie chciałem stosować tej samej techniki, którą używał Michael.
On jest jednym z tych, którzy zaczęli tak naprawdę tapping, ale robił to w niezwykle wysublimowany muzycznie sposób, to była część procesu kompozycyjnego, nie tylko rytmu to było bardzo wyrafinowane. Więc chciałem wykorzystać tę energię, ale bez stosowania tappingu. Zamiast tego użyłem ostinato, w środkowej części. To w odpowiedzi do tej samej energii, którą Michael Hedges wniósł do „Aerial Boundaries”. Zatem głęboka, wewnętrzna inspiracja pochodziła od Michaela Hedgesa, to była odpowiedź na inspirację, jaką mu zawdzięczam. Większość ludzi o tym nie wie. Ale kawałek jest o moich osobistych odczuciach względem gitary i stworzyłem go na gitarze akustycznej, stał się niezwykle popularny w wersji na gitarę klasyczną, kiedy nagrał go John Williams. Miałem to szczęście poznać Johna i zagrać mu ten numer, grał go przez wiele lat na trasach i umieścił na swoim albumie „Spirit Of The Guitar”. To było bardzo pomocne dla mnie jako młodego człowieka, aby być zauważonym i to jeden z powodów dlaczego ten utwór stał się tak popularny, właśnie dzięki Johnowi Williamsowi. Następnie Christopher Parkening również to nagrał – to znany amerykański gitarzysta – na bardzo istotnej płycie nagranej ze śpiewaczką operową Kathleen Battle, jedną z najbardziej znanych sopranistek tamtego czasu. Ten album był potężny i miał jeden solowy fragment poświęcony gitarze wśród nagrań z Kathleen Battle, jeden dedykowany tylko gitarze i był to „Sunburst”, więc to był kolejny, ogromny wpływ wywarty w świecie gitarowym. Wielu ludzi go gra, to wspaniale, bardzo się z tego cieszę. Sądzę, że to dobry kawałek, brzmi jakby był napisany przez młodszego człowieka i tak było, miałem 20 lat, byłem optymistycznie nastawiony.

 

Andrew York

 

Chciałbym zapytać Ciebie o jeden z wywiadów, w którym wspomniałeś, że komponujesz od kiedy skończyłeś 7 lat.
Nie pamiętam dokładnie, ale jak tylko nauczyłem się grać.

O ile mi wiadomo, powiedziałeś, że dopiero mając 20 lat uznałeś, że: „tak, to jest moja droga, będę tworzył muzykę”.Chciałem zapytać, jak wspominasz tamten moment oraz czy masz jakieś rady dla młodszych muzyków, którzy zmagają się z podjęciem decyzji? Czy to jest właściwa droga, którą powinni wybrać?
To dobre pytanie. Zacząłem bardzo wcześnie, grałem i uczyłem się klasyki już w bardzo młodym wieku. Potem, mając około 12 lat zainteresowałem się rock’n’rollem, zająłem się tym na poważnie. Grałem z zespołami w knajpach gdy miałem 15 lat. Potem w wieku 16 lat odkryłem jazz. Porzuciłem rock’n’roll, zacząłem studiować bebop i fusion, stało się to dla mnie bardzo istotne. Uczyłem się jazzu bardzo pilnie, przeniosłem się do Los Angeles kiedy miałem 25 lat aby zostać muzykiem jazzowym i sesyjnym. Wciąż grałem klasykę, wciąż się jej uczyłem, ale na poważnie skupiłem się na jazzie. Ukończyłem swój stopień wykształcenia na Uniwersytecie Południowej Kalifornii z gitary studyjnej. Mając wykształcenie z gitary klasycznej, miałem dodatkowo stopień z gitary studyjnej, który obejmuje wszystkie style, ale głównie jazz. To był głównie jazz. Chodziłem posłuchać muzyków jazzowych grających w klubach i barach w Los Angeles i nikt się nie pojawiał. Jedni z najbardziej znanych gitarzystów na świecie tam występowali, jak Joe Diorio, wspaniały artysta, jeden z najlepszych gitarzystów jazzowych na świecie. 10 osób w lokalu z czego pięć będących tam tylko po to, aby się napić. Nawet go nie znali, nie mogłem w to uwierzyć, nikomu nie zależało. Mam też osobiste odczucia względem improwizacji, mam pewne zastrzeżenia do jazzu i jego języka mimo, że jestem w tym dobry. Zrozumiałem w tamtym czasie, czyli w wieku około 24 lat, może około 26-ciu… zrozumiałem, że czuję się najbardziej szczerze, najmocniej powiązany z swoją duszą kiedy gram na gitarze akustycznej, głównie z strunami nylonowymi. Solo, tylko ja, wracając do korzeni takich jak klasyka, ale tworząc nową muzykę będąc skupionym na tym instrumencie. Pisałem cały czas, tworzyłem kawałki jazzowe dla zespołów, trochę pracy gitarowej, więc cały czas komponowałem, ale w wieku około tych 25-ciu lat skupiłem się na gitarze solowej. Ja piszący muzykę dla tego instrumentu.

Z czego to się wzięło? Sądzę, że twoje wewnętrzne „ja” to podpowiada.
Byłem niezadowolony z jazzu, po latach byłem w nim naprawdę dobry, ale to nie było to, co chciałem robić. Nie chciałem też być gitarzystą studyjnym, wiesz, grać na potrzeby programów telewizyjnych. Zrozumiałem, że to nie jest dla mnie wystarczające, że chcę bardziej kreatywną drogę, tworząc nową muzykę. Więc czułem się dobrze z komponowaniem muzyki na gitarę solową i graniem jej. W tamtej chwili zmieniłem moją drogę i skupiłem się na tym. Od tamtego momentu to robię.

 

Zacząłem bardzo wcześnie, grałem i uczyłem się klasyki już w bardzo młodym wieku. Potem, mając około 12 lat zainteresowałem się rock’n’rollem, zająłem się tym na poważnie. Grałem z zespołami w knajpach gdy miałem 15 lat. Potem w wieku 16 lat odkryłem jazz.

O ile mi wiadomo, w ostatnich latach uczysz studentów i chciałbym w nawiązaniu do tego zapytać, jak Twoim zdaniem zmieniło się ich podejście współcześnie, porównując samego siebie w ich wieku. W sensie ich podejścia do nauki muzyki. Sposobu, w jaki oni do tego podchodzą współcześnie, porównując i mając w pamięci siebie w wieku 20 lat
Cóż, pedagogika jest lepsza współcześnie. Co po prostu oznacza umiejętność uczenia, ponieważ mamy więcej doświadczenia. 40 lat temu nie było tak wielu gitarzystów grających na gitarze klasycznej. Wciąż się uczyliśmy poszczególnych technik, więc to jest obecnie znacznie lepsze, technika jest znacznie lepsza. Młodsi gitarzyści mają lepszą podstawę do dobrej techniki. Ale bardzo powoli stają się lepsi muzycznie. Często młodzi gitarzyści nie mają żadnego pojęcia jak interpretować muzykę, taka jest moja opinia. Teraz jest lepiej, ale dziesięć lat temu było z tym naprawdę źle. Wszyscy ci muzycy potrafiący grać niewiarygodnie szybko, których po prostu nie chcesz słuchać, bo nie było w tym muzyki. Nie rozumieli tego. Teraz jest lepiej. Więc pracuję z moimi studentami oczywiście nad techniką, ale głównie nad interpretacją, rozumieniem podstaw muzyki, wzorów, które tworzą muzykę. Często mają bardzo małe pojęcie jak grać muzykę w sposób złożony i zorganizowany. To trudne, wymaga czasu. Muzyka klasyczna jest obszerna, to nie jest nic łatwego. Dla porównania, technika jest bardzo łatwa, a interpretacja to coś znacznie trudniejszego. Więc to oczywiście pozostaje bardziej z tyłu, technika rośnie a wraz z nią bardzo minimalnie muzykalność, ale wciąż na kiepskim poziomie. Zatem to jest to, co powinno towarzyszyć młodym muzykom, aby uczyć się dodawać głębię, głębię i złożoność do swoich interpretacji. To sprawia, że ludzie chcą słuchać. Ludzie chcą słuchać muzyki, kogoś, kto gra muzykę, która jest mocna, tak że słyszysz jej artystyczną jakość, wówczas chcesz tego słuchać. Bez tego staje się to bardzo nudne i to bardzo szybko. Więc tym się zajmuję, to jest to, co słyszę, ulepszając do dzisiaj i to jest to, co chciałbym widzieć jeszcze bardziej ulepszone – interpretację.

Minęło około piętnastu lat od Twojej wizyty w Polsce wraz z Los Angeles Guitar Quartet. Chciałbym Ciebie zapytać o wspomnienia z tamtego występu. Natomiast drugie pytanie brzmi, czy preferujesz występy solowe czy grę w zespole?
Na początku, byłem tu chyba z 5 lat temu, musiałbym spytać żonę, ale grałem na festiwalu w Tychach około pięciu lat temu. I to był występ solo. Kwartet był także na tym samym festiwalu, ale w Warszawie występowaliśmy dawno temu. Pamiętam ten występ bardzo dobrze. Nie pamiętam nazwy miejsca, ale był to piękny teatr i artyści byli szalenie podekscytowani. Weszli na scenę po występach wielu młodych gitarzystów, chcieli rozmawiać i to było świetne, znakomita energia, dlatego pamiętam to bardzo dobrze. Nie grałem z Los Angeles Guitar Quartet od 2006 roku, Opuściłem ich pod koniec 2006 roku, więc to już trzynaście lat. Znacznie bardziej preferuję występy solowe, od zawsze. Wciąż gram z innymi muzykami, często gram koncerty z Alexem de Grassi, bardzo znanym gitarzystą akustycznym, dajemy sporo koncertów w ciągu roku. Ale w większości występuję sam. Czerpię frajdę z współpracy, lecz w rzeczywistości wolę występy solowe.

 

Andrew York

 

Rozumiem. Pozwól, że zostanę na chwilę przy Los Angeles Guitar Quartet, w nawiązaniu do Waszej nagrody Grammy. Zdobyliście dwie, o ile mi wiadomo?
Nie, byliśmy dwukrotnie nominowani i w jednej z tych nominacji wygraliśmy – za „Guitar Heroes”. Następnie miałem moją muzykę na dwóch płytach, które zdobyły Grammy. Jedna autorstwa Sharon Isbin, druga autorstwa Jasona Vieaux. Oboje nagrali albumy, które zawierały moje kompozycje. Gram także na kolejnym albumie, który zdobył Grammy – „Opera” Osvaldo Golijova. Napisał bardzo epicką operę z udziałem orkiestry, zatytułowaną „Ainadamar”. Nagraliśmy to dla Deutsche Grammophon – pełna orkiestra z partami gitary w wykonaniu moim i Williama Kanengisera. W orkiestrze był muzyk grający na cajonie, to było niesamowite. To zdobyło dwie nagrody Grammy.

W ostatnim roku zostałeś członkiem kapituły głosującej Grammy. Czy mógłbyś powiedzieć nieco więcej o tym, jak przebiega proces głosowania? Jeśli w ogóle możesz o tym mówić.
Aby móc głosować musisz potwierdzić wszelkie informacje, że jesteś profesjonalistą. Na podstawie tego decydują, czy włączyć cię do procesu głosowania w kapitule Grammy. Pierwszy poziom głosowania jest dość dziwny, przynajmniej tak go widzę. Nie możesz usłyszeć próbek audio osób, na które oddajesz głos. Byłem tym bardzo zaskoczony. Dużą trudność sprawiało mi nominowanie kogoś, jeśli nie mogłem usłyszeć jego muzyki. To dla mnie bardzo dziwne, wciąż próbuję to rozpracować i przekonać Akademię, aby uwzględnili odnośniki do próbek audio. To jak ocenianie obrazu, ale nie wolno Tobie zobaczyć jaki to obraz… Tylko na podstawie nazwiska osoby. „Cóż, znam to nazwisko, on jest prawdopodobnie dobrym malarzem”. Więc trochę to dziwne, będąc szczerym.

 

Ludzie chcą słuchać muzyki, kogoś, kto gra muzykę, która jest mocna, tak że słyszysz jej artystyczną jakość, wówczas chcesz tego słuchać. Bez tego staje się to bardzo nudne i to bardzo szybko.

 

Sądzisz, że w przyszłości być może będą wprowadzone jakieś zmiany?
Mam taką nadzieję, sądzę, że będzie to rozsądnym wyborem.

W kontekście stylu czy gatunków nie sposób opisać Cię jednoznacznie jako gitarzystę klasycznego czy folkowego. Ale osobiście, jak się odnajdujesz, jeśli musisz opisać to w jednym szczególnym stylu?
Prosto: żywa klasyka. Ale masz rację, nie ma kategorii, ponieważ robię to, co lubię. Ponieważ mój trening jest złożony, moje myślenie jest złożone, moja muzyka jest wszędzie wokoło, uwielbiam rozmaite wzorce, tworzyć muzykę z dużą ilością dostępnych informacji na różnych poziomach.
Jak to nazwać? Sądzę, że najbliższy termin to klasyka, bo muzyka klasyczna jest zazwyczaj tworzona przez dobrze wyszkolonych, kreatywnych ludzi. Nie ma nic złego w muzyce folkowej, sam od tego zacząłem. Wciąż umieszczam elementy folkloru w moich kompozycjach. Szanuję to.
Ale rzeczywiście może to iść w dowolnym kierunku, w którym chcę, ponieważ uczyłem się jazzu, bluegrass, folku i klasyki. Albo muzyki barokowej, renesansowej, wszystkie te rzeczy, które kocham, mogę je wszystkie uwzględnić gdziekolwiek chcę w moich kompozycjach. Jak to nazwać?
Nie wiem.

 

Warsaw Fingerstyle Festival

 

Czy lubisz improwizować w trakcie gry oraz czy dopuszczasz innych muzyków, aby improwizowali w Twoich kompozycjach?
Kiedy tworzę utwór, nie improwizuję nad nim, to znaczy, gram go tak jak go zapisałem. Ponieważ to jak z budynkiem: jeśli chcesz zmienić budynek, robisz w nim renowację, burzysz ściany, wstawiasz wannę, wiesz, to poważna sprawa. Ale architektowi może się to nie spodobać, może pomyśleć: „zbudowałem to, zaprojektowałem to idealnie”. Jeśli chcesz to zmienić… Tak więc, to jest moja kompozycja, zaprojektowałem ją bardzo starannie. Jest jak budynek, jest piękna, więc nawet nie improwizuję, być może robię to we wprowadzeniu, ale nie w ramach utworu. Dlatego część z moich kawałków zawiera bardzo krótkie wprowadzenie w ramach utworu i tu ludzie mogą improwizować. Ale „trzymam ich krótko”, aby nie zmienili zbyt dużo. W nawiązaniu do improwizacji – improwizuję każdego dnia. Kompletne nowe kawałki. Improwizuję więcej niż ćwiczę, wiele z tych fragmentów, które komponuję, zaczynają się od improwizacji. Tak jest z „Home”, jednym z moich nowszych utworów, który zbliża się do przekroczenia 3 milionów wyświetleń na YouTube. To była kompletna improwizacja. W formie jakiej jest.

W Twoich ostatnich płytach obecne są pewne wokalne niuanse, jak np. mruczenie. Czy jest to coś zaimprowizowanego podczas sesji nagraniowej?
Nie, napisałem to.

Jeśli mogę zapytać, w jaki sposób zapisujesz to w nutach?
Na partyturze mam partię gitarową i gdy wchodzi wokal rozdzielam to na dwie pięciolinie. Linie dla wokalu i linie dla gitary. Więc widać wyraźnie co powinien zaśpiewać głos. Jeśli chodzi o słowa, to ich nie ma, nawet sylaby są improwizowane, mogą być jakiejkolwiek chcesz. Jeden z moich przyjaciół wykonując mój utwór śpiewa jakby w hindu, medytujące skrypty sanskrytu. To piękne, sposób w jaki to robi, więc ludzie robią różne rzeczy, ja poniekąd improwizuję, wiesz. Ale nie piszę żadnych słów, tylko dźwięk głosu.

Ostatnio opublikowałeś dwa albumy: „Home”, o którym już wspomniałeś oraz „The Equations Of Beauty”. Oba nagrania nie trwają dłużej niż 30 minut.
To były EP-ki. Umieściłem je obie na longplayu w formie winylu.

Więc to jest w jakiś sposób hołd oddany starszym nośnikom, takim jak winyl?
Zgadza się, więc na winylu masz oba: „Equations Of Beauty” na jednej stronie i „Home” na drugiej. Także jest to longplay złożony z dwóch stron 'A’, Oczywiście w streamingu, na Spotify, to nie ma znaczenia. To EP-ki trwające po około 30 minut każda.

 

Andrew York

 

Nawiązując do „Equations Of Beauty”, przed naszą rozmową wspomniałeś, że jest to też hołd dla innej z Twoich pasji – matematyki. O ile mi wiadomo masz duże umiejętności w zakresie programowania oraz gruntownie uczysz się matematyki w ostatnich latach. W jaki sposób to pomaga Tobie w graniu muzyki, a także po prostu jako słuchaczowi, w jej rozumieniu?
Nie pomaga mi zbytnio w graniu, ale jest to podobne do zmierzania się z muzyką, ponieważ, jak wspomniałem, uwielbiam wzory. Mój ulubiony kompozytor to Jan Sebastian Bach. U niego każdy poziom, niesamowite struktury, są matematycznie idealne. Jego muzyka jest niesamowita, to wybitny geniusz, zatem, lubię muzykę w tym znaczeniu. W matematyce wszystko opiera się na schematach. Znajdujesz je w naturze, w czasie, w geometrii, rzeczach tego typu. Uczenie się matematyki jest znaczące, jest podobne do muzyki ponieważ bazuje na wzorach. Niesamowitą rzeczą odnośnie matematyki jest to, że jest to język bez znaczenia, gdzie się urodziłeś. Gdziekolwiek się udasz na świecie, możesz pokazać równanie i ktokolwiek, jakikolwiek matematyk zrozumie to, nie potrzeba tłumaczenia. Nie jest tak, że musisz to przetłumaczyć z polskiego na angielski lub chiński, to jest takie samo dla wszystkich. Dokładnie tak jak muzyka – nie tłumaczysz muzyki, gramy dla siebie, jest to ten sam język, bez względu na to, gdzie się urodziliśmy. Dlatego to jest takie piękne w matematyce.

Całkowite, może nawet bardziej niż muzyka?
Nie, prawdopodobnie nie. Ale są w tym względzie bardzo do siebie podobne.

Rozumiem. Ostatnie, ale nie mniej ważne pytanie. Rozmawiamy na potrzeby magazynu, który skupia się również na technicznych aspektach gitary. Czy mógłbyś powiedzieć jakiego rodzaju gitar używasz i czy stosujesz jakieś efekty? Wiem, że korzystasz z gitar robionych na zamówienie.
Gram na gitarach klasycznych, które nie są produkowane masowo. Takie, na których mógłby zagrać ktokolwiek, takie nie są wystarczająco dobre. Świat gitar akustycznych jest inny, ale klasyczne muszą być stworzone przez lutnika. Moje gitary są stworzone przez Davida Daily – to bardzo dobry rzemieślnik z Nevady ze Stanów Zjednoczonych. Jego gitary są świetne, dlatego ich używam. Nie stosuję efektów. Nie jestem im przeciwny czy coś w tym stylu, ale do klasyka potrzebuję czystości dźwięku. Jestem mocno zaangażowany w każdy ton jaki zagram dla danej nuty, więc nie chcę tego potem zmieniać. Do gitary elektrycznej oczywiście, używam efektów: distortion, flanger, itd. – tu są rzeczywiście świetne, ale dla gitary klasycznej stale obecny jest efekt. Za każdym razem grając nutę zmieniam ton, jakość. To jest efektem. Nie chcę tego zmieniać, chcę aby to wszystko wynikało z akustyki instrumentu. W dodatku pod moją kontrolą, moim paznokciem, piórkiem, sposobem w jaki szarpię strunę. To jest efekt, który tylko by się zredukował, gdybym puścił to przez coś innego. Chcę tego tylko w ten sposób.

Pozwól, że zapytam jeszcze o Twoje najbliższe plany w nadchodzących miesiącach. Czy mógłbyś powiedzieć o tym nieco więcej? Oraz kiedy możemy spodziewać się Ciebie ponownie w Polsce?
Tego akurat nie wiem, mam nadzieję, że wkrótce, ale to nigdy nie wiadomo. Koncert w Polsce jest moim pierwszym w trakcie miesięcznej trasy. Z Polski udajemy się do Niemiec, a stamtąd w głąb kraju na południe z finałem w Austrii. Potem wracam do domu. Jak tylko wrócę do domu rozpoczynam nowy biznes. Mam swoje wydawnictwo, w którym sprzedaję moje partytury. Teraz uruchamiam serwis wideo z subskrypcją, w którym nagram wiele godzin materiałów szkoleniowych. Wszystkie aspekty muzyki, jak gram swoje kawałki, jak interpretować muzykę, filmy dotyczące techniki, wykonania, improwizacji, kompozycji, znajomość gryfu, harmonie jazzowe. To jest aktualnie mój duży plan, aby uruchomić ten serwis, w którym będzie można uzyskać dostęp do wszystkiego, czego się nauczyłem przez tyle lat grania na gitarze, bycia muzykiem.

 

Rozmawiał: Michał Wawrzyniewicz
Zdjęcia: Dariusz Domański, Warsaw Fingerstyle Festival

 

York Domański

Dariusz Domański: ciekawe spotkanie po latach. Na zdjęciu Andrew York trzyma czasopismo Świat Gitary, którego byłem Redaktorem Naczelnym przez 8 lat. Na okładce Los Angeles Guitar Quartet, a w środku wywiad, którzy przeprowadziłem z jego członkami (m.in. z Andrew Yorkiem) w podczas World Guitar Congress w Baltimore (USA). Był to rok 2004. Podczas listopadowego spotkania w Warszawie Andrew doskonale pamiętał ten wywiad, jak również czasopismo. Świat Gitary już nie istnieje. A z Andrew spotkaliśmy się przed jego wywiadem, którego udzielił magazynowi TopGuitar, którego jestem wydawcą. I tak oto, historia zatoczyła koło.

  • Tags
  • Andrew York
  • David Daily
  • Equations Of Beauty
  • LAGQ
  • Los Angeles Guitar Quartet
  • Pentz
  • Świat Gitary
  • Warsaw Fingerstyle Festival
  • WFF

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article HoTone Jogg
Previous article Phil Jones Bass Double Four BG75

Michał Wawrzyniewicz | TopGuitar

INNE

Joe Satriani: „Zawsze chcę wyjść poza techniczne aspekty gitary, aby poruszyć ludzi” Artykuły o artystach
9 czerwca 2023

Joe Satriani: „Zawsze chcę wyjść poza techniczne aspekty gitary, aby poruszyć ludzi”

Ichika Nito wyjaśnia, dlaczego preferuje czyste brzmienie: „Jest najlepsze dla artykulacji” Artykuły o artystach
8 czerwca 2023

Ichika Nito wyjaśnia, dlaczego preferuje czyste brzmienie: „Jest najlepsze dla artykulacji”

Ciemne chmury gromadzą się nad Tillem Lindemannem. Drugie oświadczenie Rammstein Artykuły o artystach
7 czerwca 2023

Ciemne chmury gromadzą się nad Tillem Lindemannem. Drugie oświadczenie Rammstein

Nita Strauss o swoim nowym utworze: „'Victorious' to hymn, o którym zawsze marzyłam" Artyści
7 czerwca 2023

Nita Strauss o swoim nowym utworze: „'Victorious' to hymn, o którym zawsze marzyłam"

Brian Johnson sugeruje, że jest szansa na nowa muzykę AC/DC Artykuły o artystach
5 czerwca 2023

Brian Johnson sugeruje, że jest szansa na nowa muzykę AC/DC

Fani Foo Fighters narzekają na nowego perkusistę, Josha Freese'a Artykuły o artystach
5 czerwca 2023

Fani Foo Fighters narzekają na nowego perkusistę, Josha Freese'a

Jimmy Page: "Kocham 'St. Anger'. To świetny album” Artykuły o artystach
3 czerwca 2023

Jimmy Page: "Kocham 'St. Anger'. To świetny album”

Roger Glover o możliwości koncertu Deep Purple z Ritchie Blackmorem: "Nie ma szans" Artykuły o artystach
3 czerwca 2023

Roger Glover o możliwości koncertu Deep Purple z Ritchie Blackmorem: "Nie ma szans"

Nuno Bettencourt o tym, jak zagrał na sprzęcie Eddiego Van Halena: "Byłem cholernie rozczarowany, bo brzmiałem jak ja" Artykuły o artystach
1 czerwca 2023

Nuno Bettencourt o tym, jak zagrał na sprzęcie Eddiego Van Halena: "Byłem cholernie rozczarowany, bo brzmiałem jak ja"

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
9 czerwca 11:24
Imprezy

Incubus zagrał w Krakowie – fotorelacja

9 czerwca 10:43
Artyści

Joe Satriani: „Zawsze chcę wyjść poza techniczne aspekty gitary, aby poruszyć ludzi”

8 czerwca 9:52
Artyści

Ichika Nito wyjaśnia, dlaczego preferuje czyste brzmienie: „Jest najlepsze dla artykulacji”

7 czerwca 16:33
Newsy

Nowe gitary ESP E-II na rok 2023

7 czerwca 11:30
Artyści

Ciemne chmury gromadzą się nad Tillem Lindemannem. Drugie oświadczenie Rammstein

7 czerwca 11:12
Newsy

Sean Bonnette i gitara Yamaha FGX3

7 czerwca 8:50
Artyści

Nita Strauss o swoim nowym utworze: „’Victorious’ to hymn, o którym zawsze marzyłam”

6 czerwca 17:32
Tygodnik

Tygodnik 21/2023 (253)

6 czerwca 12:11
TopVideo

Guitar playthrough Szczepana Inglota z ESP w roli głównej

6 czerwca 10:17
Artykuł tygodnia

Brudno – nowy zespół gitarzysty T.Love, Jacka „Perkoza” Perkowskiego oraz Martyny Włodarczyk

6 czerwca 9:00
Imprezy

Adrenalina & Perfect: nowa odsłona legendy polskiego rocka na koncercie w Bochni

5 czerwca 17:18
Imprezy

Blues: podróż przez europejskie festiwale bluesowe

5 czerwca 15:39
Newsy

Mark Lettieri i jego triki z mostkiem tremolo

5 czerwca 13:26
Newsy

LITTLE MARCUS 58R – nowy wzmacniacz basowy firmy Markbass

5 czerwca 10:27
Artyści

Brian Johnson sugeruje, że jest szansa na nowa muzykę AC/DC

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2023. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press