• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Artykuły o artystachArtyści

„Któregoś dnia zobaczyłem krew na jego gitarze” – wspomnienia Rene Martineza, technicznego Steviego Raya Vaughana

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano kwi 24, 2024
Stevie Ray Vaughan, fot. YouTube, Stevie Ray Vaughan
Udostępnij

Serwis Music Radar przypomniał jeden ze swoich archiwalnych wywiadów, w którym spec od gitar Steviego Raya Vaughana wspominał kilka lat spędzonych z nim na trasie. Słowa Rene Martineza potwierdzają to, co wiemy o Steviem – był to gitarzysta jedyny w swoim rodzaju.

Znany lutnik w Charley’s Guitar Shop w Dallas, Rene Martinez, był starym znajomym Jimmiego Vaughana, brata Steviego. Jimmi był częstym klientem tego sklepu i ostatecznie sam Stevie też zaczął do niego zaglądać. Po nitce do kłębka, a w zasadzie od zdania do zdania skończyło się na tym, że Vaughan zaczął namawiać Rene, by ten został jego technicznym. Martinez, oprócz tego, że był lutnikiem, był także gitarzystą klasycznym i flamenco, a zaczynał od naprawy samochodów i renowacji skrzypiec. Początkowo wahał się, czy wyruszyć w trasę z Vaughanem, a na jego wątpliwości mógł wpłynąć fakt, że Stevie Ray nie cackał się ze swoimi gitarami.

Ostatecznie Rene Martinez był technicznym Steviego Raya Vaughana od 1985 r. aż do śmierci w 1990 r. W wywiadzie dla MusicRadar z 2010 r., wspominał on Vaughana, człowieka, który stał się jego przyjacielem.

Na pytanie, czy Stevie Ray używał grubych strun, Martinez odpowiedział: „Tak. Od .013, do .060. Były grube, to prawda, ale to nie była jedyna rzecz – liczyła się bowiem akcja, czyli wysokość strun. Zwykle regulowałem śruby przy mostku, żeby podnieść jego wysokość aż do końca – nie mógłbym podnosić strun wyżej. On po prostu lubił podkreślać swoje brzmienie.”

Miał bardzo silne ręce. Sposób ataku i wszystko inne wychodziło z jego rąk

„Poza tym gitarę miał nastrojoną na Es, co kompensowało inne zmienne. Zapytałem go kiedyś o to, a on po prostu odpowiedział: 'Nie umiem śpiewać w E; to musi być w Es’. Mimo to trudno było grać na gitarze i dosłownie z czubków palców kapała mu krew.”

Któregoś dnia zobaczyłem krew na jego gitarze i zapytałem: 'Hej, wszystko w porządku?’ A on na to: 'Och, wiesz, struny obcinają mi trochę opuszki’

Martinez kontynuował wspomnienia: „Powiedziałem mu, że możemy uzyskać to samo brzmienie, ustawiając inaczej jego gitarę i używając różnych rzeczy. Kiedy zaczęliśmy eksperymentować, był szczęśliwy. Spojrzał na mnie i zapytał: 'Jak ty wymyślasz takie rzeczy?’. A ja po prostu powiedziałem: 'No cóż, jestem twoim technikiem od gitary i tym się zajmuję'”.

W rozmowie padło jeszcze pytanie obrzmienie Steviego Ray Vaughana: „Używaliśmy czterech efektów: wah-wah CryBaby, Ibanez Tube Screamer, Octavia i Dallas Arbitar Fuzz Face. Jeśli chodzi o wzmacniacze, było wiele kombinacji, przez które przeszliśmy. Kiedy zaczynałem z nim pracować, był to Dumble Steel String Singer i 200-watowy Marshall Head, a każdy z tych wzmacniaczy grał na kolumnach Dumble 4 x 12 – jedna była ustawiona pod kątem, a druga prosto.

Stevie lubił czysty dźwięk. Tak naprawdę podkręcał wszystko aż do ostatniej piosenki. Ale w międzyczasie, przez cały występ, był to czysty, piękny dźwięk, z odrobiną pogłosu

„Dumble był mocny i czysty i to mu się podobało. Marshall był potężny i ciepły, a Fendery zapewniały prawdziwe, czyste dźwięki o wysokiej jakości. Wszystko razem brzmiało wspaniale. To było piękne, po prostu wspaniałe.”

TAGI: Rene Martinez, Stevie Ray Vaughan
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Artykuły o artystachArtyści

Kirk Hammett anonimowo pozbywa się gitar na eBay i Reverb: „Po prostu je wystawiam. Nie piszę, że są moje”

Maciej Warda | TopGuitar cze 6, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Neil Young nazwał go Jimim Hendrixem gitary akustycznej

Maciej Warda | TopGuitar cze 5, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Maciej Warda | TopGuitar cze 3, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Wolfgang Van Halen: „Nie interesuje mnie granie 'Panama’ dla wszystkich każdej nocy. Chcę być sobą”

Maciej Warda | TopGuitar cze 2, 2025
ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Maciej Warda | TopGuitar cze 2, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Maciej Warda | TopGuitar cze 1, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?