• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Artykuły o artystachArtyści

Marin Patrzałek opowiada o inspiracjach, perkusyjnym stylu i brzmieniu gitary

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano mar 24, 2021
Marcin Patrzalek Acoustic Guitar, fot. Baykah na licencji CC BY-SA 4.0
Udostępnij

Marcin jest ostatnio na ustach wszystkich zainteresowanych gitarą. Jego brawurowe wykonanie standardu „Kashmir” Led Zeppelin, przyniosło mu chyba większą sławę, niż udział w amerykańskim talent show. Nie trzeba było długo czekać, by pojawił się w dużym artykule w najważniejszym gitarowym magazynie na świecie.

 

Marcin Patrzałek był uważany za jednego z nielicznych, jeśli nie jedynego artystę, który w wieku 16 lat opanował grę na trzech rodzajach gitar na poziomie wirtuozerskim – klasycznej, flamenco oraz fingerstyle. Zaczął swoją przygodę z muzyką od gitary klasycznej i zaliczył wiele zwycięstw w licznych konkursach gitarowych. Po dwóch latach nauki gitary klasycznej podjął lekcje flameco u wirtuoza tego gatunku Carlosa Pinany.

Poza gitarą Marcin gra na perkusji, komponuje i tworzy muzykę elektroniczną. Z takim podejściem był niejako skazany na sukces, chociaż w świecie gitary akustycznej i klasycznej bardzo o to ciężko. Tym większy szacunek należy się Marcinowi, że udało mu się wyrobić własny styl, markę, rozpoznawalność i trafić ze swoją twórczością do szerokiej publiczności.

Oczywiście każdy sukces wiąże się także z jego krytyką. W przypadku Marcina opiera się ona głównie na zazdrosnych docinkach dotyczących jego witruozerii, ale zdarzają się także komentarze o niższej wartości stylu „pukanego”, niż „czystego” w fingerstyle’u. To jednak ponownie głosy tych, którzy zamiast skupić się na udoskonalaniu własnej techniki, wolą krytykować cudzą.

Marcin Patrzałek, fot. kadr z teledysku “Kashmir”, YouTube

Wróćmy do tematu. Na pytanie dziennikarza Guitar World o muzyczne inspiracje, Marcin odpowiedział: „Kiedy zaczynałem, nie wiedziałem nic o Michaelu Hedgesie, ale wszyscy w końcu go odkrywają. On jest inicjatorem tego stylu. W latach 80. i 90. zasadniczo stworzył plany tego, co dzieje się teraz i co wciąż jest rozwijane. Zmarł tragicznie i zdecydowanie za wcześnie. Nie wziąłem od niego niczego bezpośrednio, ale pośrednio bardzo mnie zainspirował. Jego techniki przenikają przez wszystkich i chciałem tylko o nim wspomnieć, ponieważ wiele osób wciąż go nie zna.”

„Mike Dawes to kolejny gitarzysta, którego podziwiam. Kiedy miałem 15 lat, zaczął oszałamiać swoimi aranżacjami i ostatecznie wywarł ogromny wpływ na mój styl, pomagając mi zrozumieć, co może być możliwe. Teraz jest moim przyjacielem i utrzymujemy kontakt na Instagramie. Pojawiła się okazja, by się spotkać, ale Covid całkowicie to zniweczył. To wspaniały facet i cieszę się, że go znam.”

Mike Dawes to gitarzysta, którego podziwiam. Kiedy miałem 15 lat, zaczął oszałamiać swoimi aranżacjami i ostatecznie wywarł ogromny wpływ na mój styl, pomagając mi zrozumieć, co może być możliwe

„Równie fantastyczną osobą i muzykiem jest Jon Gomm – dużo rozmawialiśmy. Jon nie miał wielkiego wpływu na mój styl, myślę, że jesteśmy trochę inni. Jest też wokalistą, co jest fantastyczną rzeczą, ale nie mam żadnych aspiracji, by spróbować tego dla siebie. Wszyscy ci ludzie mieli na mnie jakiś wpływ – dla moich aranżacji biorę wszystko, od metalu po flamenco i hip-hop”.

Marcin Patrzałek, fot. TopGuitar

Padło też pytanie, czy były jakieś ćwiczenia fingerstyle, które były fundamentalne dla rozwoju Marcina. Gitarzysta odpowiedział: „W tym stylu stukanie lewą ręką jest zdecydowanie najważniejsze, ponieważ jeśli możesz zagrać wszystko jedną ręką, drugiej ręce pozostawiasz perkusję partię perkusji. Nie ma sekretnej formuły, ale zdecydowanie powiedziałbym, że było kilka rzeczy, które pomogły w synchronizacji, zwłaszcza ćwiczenia flamenco, które zmuszają do rozciągania i utrzymywania palców w miejscu. Niektóre z nich mogą sprawić, że twoja dłoń zacznie płonąć!

Nie ma sekretnej formuły, ale zdecydowanie powiedziałbym, że było kilka rzeczy, które pomogły w synchronizacji, zwłaszcza ćwiczenia flamenco, które zmuszają do rozciągania i utrzymywania palców w miejscu. Niektóre z nich mogą sprawić, że twoja dłoń zacznie płonąć!

„To wszystko sprawiło, że moja lewa ręka była naprawdę elastyczna, więc mogę grać te wszystkie szybkie stukania. Kolejną rzeczą, którą zrobiłem, było budowanie mięśni palców podczas oglądania telewizji, granie legato, ponieważ lewa ręka jest naprawdę kluczowa. Niektóre z moich bardziej złożonych rytmów zabierają obydwie ręce, a moja lewa ręka wypełnia luki.”

- Advertisement -

Bardzo ważne jest nagrywanie sygnału z gitary, by wszystko brzmiało jak należy. Marcin tak opisuje tor sygnałowy po wyjściu z gitary:„Kiedy gram na żywo, wolę przejść do DI. Nie używam wówczas wzmacniaczy, ponieważ ten styl jest bardzo delikatny i z dużą dynamiką. Przetworniki, których używam, to Fishman – widzą one pełny potencjał gry perkusyjnej. Kompresja także jest bardzo ważna, ponieważ zawsze wplatam elementy perkusyjne. Chcę uzyskać jak największą głośność, ale oczywiście nie przesadzić. EQ też jest bardzo ważne – wiem, że jeśli chodzi o kostki to większość gitarzystów myśli o delayach, modulacjach lub pogłosach, ale w tym stylu trzeba skupić się na stronie technicznej. Chodzi o EQ, kompresję, pogłos z otoczenia… rzeczy, które sprawią, że twój instrument będzie brzmiał potężnie. Jak orkiestra, a nie jak jedna gitara”.

Większość gitarzystów myśli o delayach, modulacjach lub pogłosach, jeśli chodzi o kostki, ale w tym stylu trzeba skupić się na stronie technicznej. Chodzi o EQ, kompresję, pogłos z otoczenia… rzeczy, które sprawią, że twój instrument będzie brzmiał potężnie. Jak orkiestra, a nie jak jedna gitara

Marcin Patrzałek “Kashmir on One Guitar”

TAGI: Jon Gomm, Marcin Patrzałek
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Artykuły o artystachArtyści

Kirk Hammett anonimowo pozbywa się gitar na eBay i Reverb: „Po prostu je wystawiam. Nie piszę, że są moje”

Maciej Warda | TopGuitar cze 6, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Neil Young nazwał go Jimim Hendrixem gitary akustycznej

Maciej Warda | TopGuitar cze 5, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Maciej Warda | TopGuitar cze 3, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Wolfgang Van Halen: „Nie interesuje mnie granie 'Panama’ dla wszystkich każdej nocy. Chcę być sobą”

Maciej Warda | TopGuitar cze 2, 2025
ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Maciej Warda | TopGuitar cze 2, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Maciej Warda | TopGuitar cze 1, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?