• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
ArtyściWywiady

Dominik Cynar z Yellow Horse: „Nie zdarzyło mi się, żeby jakakolwiek symulacja zabrzmiała lepiej niż realny piec”

ImprezyPatronat TopGuitar

Ruszają zapisy na warsztaty i festiwal Soundela 2025. Wśród wykładowców – Guthrie Govan

Artykuły o artystachArtyści

Richard Kruspe bardzo rozczarował się Fenderem Stratocasterem: „Sprzedałem tę gitarę”

NewsyNewsy artystyczne

„Jazz & Rock Standards” – nowa płyta Krzysztofa „Pumy” Piaseckiego

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Artykuły o artystachArtyści

„My Sweet Lord” George’a Harrisona – plagiat czy nie?

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano sie 31, 2020
George Harrison
George Harrison fot YouTube
Udostępnij

W sierpniu 1976 roku George Harrison zostaje uznany winnym „podświadomego plagiatu” w kuriozalnym procesie, który wówczas wywołał wielkie zamieszanie w szołbiznesie i do dzisiaj wprawia w zakłopotanie autorów piosenek.

 

Tego dnia sędzia orzekł, że ​​piosenka George’a Harrisona „My Sweet Lord” z 1970 roku jest „muzycznie podobna” do „He’s So Fine”, przeboju z 1963 roku, wykonywanego przez dziewczęcą grupę The Chiffons, i nakazuje mu zapłacić prawie 1,6 miliona dolarów odszkodowania! Pozew został złożony przez Bright Tunes Music 10 lutego 1971 roku, gdy „My Sweet Lord” opuszczał już listy przebojów. Firma Bright Tunes należała do doo-woopowego zespołu The Tokens, który założył ją jako część swojej firmy produkcyjnej, która wyprodukowała wspomniany przebój „He’s So Fine” i jest właścicielem praw do niego.

 

 

Harrison próbował bardziej polubownie załatwić sprawę, tłumacząc jednocześnie, że nigdy nie słyszał piosenki The Chiffons, ale Bright Tunes odrzucił tę ofertę. Sprawa była rozpatrywana przez trzy dni w lutym 1976 r. George Harrison zeznawał wówczas, że jeśli już to jako inspirację dla melodii wykorzystał nieobjęty prawami autorskimi chrześcijański hymn „Oh Happy Day”. Po wysłuchaniu wszystkich wyjaśnień gitarzysty, zapoznaniu się motywami muzycznymi, melodią i progresją akordów sędzia orzekł, że piosenki są „praktycznie identyczne”, ale przyznał jednocześnie, że Harrison nie zrobił tego celowo. Jednak ten „podświadomy plagiat” nie zwalnia go z zarzutów!

sędzia orzekł, że piosenki są „praktycznie identyczne”, ale przyznał jednocześnie, że Harrison nie zrobił tego celowo. Jednak ten „podświadomy plagiat” nie zwalnia go z zarzutów!

Sprawa ostatecznie toczyła się wiele lat, a nawet dekad (jeszcze pod koniec lat 90. kwestie nie były do końca uregulowane) i dzięki temu zyskała opinię jednej z najdłuższych batalii prawnych w ogóle toczących się w Stanach Zjednoczonych. To wszystko było szeroko komentowane przez twórców i kompozytorów, którzy praktycznie jednym głosem mówili, że praktycznie 99% muzyki popularnej, którą słyszymy, jest bardziej  lub mniej inspirowana
dokonaniami poprzedników, jest reminiscencją tego co już zostało zagrane i zaśpiewane.
Harrison na początku zakpił z tej całej afery w utworze „This Song” z jego albumu „Thirty Three & 1/3” z listopada 1976 roku. „Ta piosenka… Nie narusza niczyich praw autorskich” – śpiewał. Cała sytuacja była jednak dla niego dużym szokiem i stresem dlatego sfrustrowany i wyczerpany sprawą nie wydał kolejnego albumu aż do 1979 roku, bojąc się cokolwiek publikować pod swoim nazwiskiem.

 

- Advertisement -

 

TAGI: George Harrison, My Sweet Lord, plagiat, The Beatles
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

ArtyściWywiady

Kerry King: „Granie z przyjaciółmi jest ważniejsze, niż mi się wydawało”

Maciej Warda | TopGuitar maj 17, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Eddie Van Halen: „Jeśli robienie muzyki, której ludzie chcą słuchać, to sprzedawanie się, to tak – sprzedaję się. I jestem z tego dumny.”

Maciej Warda | TopGuitar maj 17, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Marty Friedman: „Kiedy słyszysz muzykę i masz wizję kogoś siedzącego przed metronomem, to nie jest zbyt sexy”

Maciej Warda | TopGuitar maj 16, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Nuno Bettencourt o swoich komentarzach wobec Guns N’ Roses: „To było trochę aroganckie, teraz to rozumiem”

Maciej Warda | TopGuitar maj 16, 2025
ArtyściWywiady

Tommy Emmanuel: „Nie potrafię czytać nut”

Maciej Warda | TopGuitar maj 14, 2025
ArtyściWywiady

Dominik Cynar z Yellow Horse: „Nie zdarzyło mi się, żeby jakakolwiek symulacja zabrzmiała lepiej niż realny piec”

Maciej Warda | TopGuitar maj 13, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?