• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
ArtyściWywiady

Dominik Cynar z Yellow Horse: „Nie zdarzyło mi się, żeby jakakolwiek symulacja zabrzmiała lepiej niż realny piec”

ImprezyPatronat TopGuitar

Ruszają zapisy na warsztaty i festiwal Soundela 2025. Wśród wykładowców – Guthrie Govan

Artykuły o artystachArtyści

Richard Kruspe bardzo rozczarował się Fenderem Stratocasterem: „Sprzedałem tę gitarę”

Newsy

Niedawny koncert Metalliki ponownie wywołał wstrząsy sejsmiczne. Rekord siły wstrząsów należy jednak do…

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Wywiady

Aleks Sever: wywiad z gitarzystką

Redakcja | TopGuitar
Redakcja | TopGuitar Opublikowano lip 7, 2013
Udostępnij

    Na łamach TopGuitar wielokrotnie przedstawialiśmy już sylwetki grających na wiośle pań. Wśród fanów muzyki gitarowej instrumentalistki zawsze budzą wiele emocji, szczególnie gdy umiejętności idą w parze z urodą.

     Aleks Sever to artystka o chorwackich korzeniach, która dorastała w Niemczech, a w 2000 roku przeprowadziła się do Stanów. Na gitarze gra od dwunastego roku życia, wcześniej grała także na fortepianie i klawiszach. W młodości nie tylko zajmowała się muzyką, ale była także aktywna jako malarka. Po przeprowadzce za wielką wodę jej muzyczna kariera nabrała rozpędu, a występy w wielu klubach przyniosły jej uznanie ze strony gwiazd gitary. Teraz wyszła jej pierwsza, w pełni instrumentalna płyta „Danger Girl”. Świetnie wyprodukowana, ładnie zagrana z udziałem renomowanych instrumentalistów jak Jeff Young. Mitch Forman, Brandond Fields czy Walt Fowler. Energetyczną mieszankę muzyki pop, funk i rocka wieńczy znakomite brzmienie gitary Aleks, która słodzi dźwiękami na miarę gigantów studia, ze szczególnym wskazaniem na Buzza Feitena. Oto, co opowiedziała nam o sobie w wywiadzie.

Alex Sever

     Piotr Nowicki, TG: Jak porównasz „Danger Girl” do swych poprzednich płyt „Aleks Sever” (2003), „Dark Side Pioneers” (2006) oraz „Wild Poets” (2009)?
Aleks Sever: To moja pierwsza płyta instrumentalna, poprzednie były z wokalami. To przełomowy dla mnie projekt i czuję jakbym znalazła coś, czego zawsze szukałam. Gdy zaczęłam pisać na tę płytę, wiedziałam, że chcę zrobić płytę funkowo-rockową, ale także z wpływami bluesa i jazzu. Gdy robisz płytę z wokalami, zwykle śpiew dominuje nad resztą, a ja uwielbiam także wypowiadać się gitarą w tych stylach. Tym razem gitara przewija się przez wszystkie utwory jako główny instrument, a ponieważ jestem lepszą instrumentalistką niż niż piosenkarką, więc pisanie utworów i nagrywanie tego albumu było łatwiejsze i sprawiało mi więcej satysfakcji.

     Piotr Nowicki, TG: Preferujesz granie na telecasterach. Używasz modeli custom czy sklepowych? Opisz nam swoje ulubione gitary.
Aleks Sever: Mam dwie główne gitary, oba to amerykańskie tele z palisandrową szyjką – uwielbiam ten rodzaj czucia: szyjka nie klei się i czuję wyżej progi, tak jak lubię. Jedna gitara jest w kolorze sunburst, a drugi jest czarna. Model sunburst jest trochę lżejszy, więc używam go częściej. Korpus wykonany jest z jesionu bagiennego, którego wybrzmienie uwielbiam! Przy mostku ma zamontowany pickup DiMarzio DP-191 Air Classic zamiast standardowego pickupu tele, a przy szyjce jest DiMarzio DP-417 Area T. Kasuje szumy, brzmi ciepło i pełnie. Inną modyfikacją w tej gitarze jest seryjny, równoległy przełącznik do przystawki przy mostku. Mogę bardzo zbliżyć się do klasycznego brzmienia tele i używam go często do partii rytmicznych. Dźwięk jest bardziej przejrzysty i ostrzejszy niż w tele. W szeregowym układzie pickup brzmi bardziej jak Super Tele, sygnał wyjściowy jest bardziej „humbuckerowaty”, rockowy w charakterze, ale wciąż ma w sobie pewną ostrość. Używałam tej gitary do solówek na płycie i jestem bardzo zadowolona z jej brzmienia.
Czarny American Standard Tele jest także z jesionu bagiennego z przystawkami DiMarzio. Używam tu pickupu DP-421 Area T Hot Bridge przy mostku I DP-417 przy podstrunnicy. DP-421 to fantastyczny pickup. Ma sygnał wyjściowy jak stary tele, ale bez szumów, dlatego używam tej gitary, gdy chcę prawdziwego brzmienia tele vintage. Używam strun D’Addario XL-120’s (od .009 do.042). To standardowy rozmiar w wielu gitarach, a dzięki D’Addario mam dużo dźwięku z cieńszych strun. Uwielbiam, gdy mogę podciągać struny, a mimo to wciąż mieć ciepłe brzmienie.

Mój główny wzmacniacz to Fender Deluxe Reverb Reissue. Naprawdę brzmi jak stary wzmacniacz! Żadnych przeróbek, jest prosto z pudełka. Od czasu, gdy używam multiefektu pedałowego z przesterem, nie potrzebuję przełączać kanałów i całej reszty, mam więc tylko świetny, fenderowski podstawowy sound. Wzmacniacz, który wybieram, musi mieć taki ton, nawet jeśli miałby być pozbawiony kanału z przesterem. Poza Deluxe mam także małego Fendera Champion 600 i używam go często do nagrań. Lubię małe wzmacniacze, bo podczas nagrywania częstotliwości gitary nie nakładają się z basowymi, jak czasem dzieje się przy dużych wzmacniaczach.

Mój zestaw efektów to najważniejsza część mojego brzmienia. Używam efektu DigiTech RP 500. Jest świetny: ma dobry kompresor, przester, delay, reverb. Brzmi niesamowicie, nawet jeśli wyłączy się wszystkie efekty i będzie używać tylko przesteru lub kompresora do czystych brzmień. Nie używam zbyt wiele equalizera i staram się uzyskać naturalne brzmienie gitary, zanim zacznę dokładać efekty. Fajna rzecz w DigiTechu RP 500 jest taka, że zabieram swoje brzmienia, gdziekolwiek się wybieram. Nie muszę mieć tego samego wzmacniacza, by mieć całkiem dobre brzmienie.

Czasem używam dodatkowo efektów pedałowych jak Digitech Hardwire CM-2 Tube Distortion Overdrive i RFX Twin Spin Chorus Pedal. Twin Spin daje mi niektóre naprawdę świetne brzmienia z efektem leslie. Nie używałam tych efektów zbyt wiele na płycie, ale używam ich często na scenie, szczególnie Hardwire CM-2, gdy chcę mieć przester, który dobrze wyciągnie mi brzmienie gitary na wierzch, ponad resztę instrumentów.

     Piotr Nowicki, TG: Wspominasz Jeffa Becka, Jimiego Hendriksa, Prince’a, Lee Ritenoura oraz Buzza Feitena jako główne źródła inspiracji. Twoja frazy przypominają mi szczególnie grę tego ostatniego. Opowiedz nam o tym, jak się spotkaliście i jak duży miał wpływ na ciebie.
Aleks Sever: Gdy przeprowadziłam się do Los Angeles, miałam szczęście i spotkałam kilku świetnych muzyków. Buzz Feiten był jednym z nich. Zawsze wspierał moją muzykę i wiele graliśmy razem. Zawsze zanudzam innych muzyków prośbami, by pokazali mi, jak grać pewne rzeczy, szczególnie gdy usłyszę coś, co mnie naprawdę zadziwi. Buzz był myślę jednym z tych, którzy byli najbardziej cierpliwi i nie wkurzali się na mnie. Prawdopodobnie to wszystko teraz słychać. Był bardzo szczodry i dzielił się swoją wiedzą oraz doświadczeniem. Przebywanie z tak świetnym gitarzystą definitywnie podniosło moje standardy i uczyniło lepszą gitarzystką.

- Advertisement -

Alex Sever

     Piotr Nowicki, TG: Przeczytałem, że w młodości interesowałaś się malarstwem i sama wiele malowałaś. Robisz to czasem i teraz? Jacy byli twoi ulubieni malarze i jak porównasz malowanie z grą na gitarze? To przecież czasem całkiem podobne sposoby wyrażania emocji…
Aleks Sever: Uwielbiam malować, ale nie mam na to obecnie czasu. Podobają mi się prace wielu różnych malarzy począwszy od Dalego, Rembrandta po francuskich malarzy jak Renoir, Monet i inni impresjoniści. Dla mnie proces malowania jest podobny do pisania piosenki, a potem jej wykonywania. Gdy maluję, lubię dodać trochę do obrazka, a potem odejść od niego na chwilę, by przeschły poprawki. To właśnie uwielbiam w tym procesie, ponieważ każda mała zmiana, którą zrobisz w obrazie, może sugerować inny kierunek lub daje ci nową ideę. Podobnie jest z pisaniem piosenek. Każda mała zmiana melodii czy rytmu daje ci nowy pomysł na to, jak poprawić już istniejącą ideę lub jak nadać inny kierunek. I zarówno przy malowaniu czy pisaniu utworów zawsze wiesz, kiedy jest to skończone. Coś w środku podpowiada ci, że jest to gotowe, i teraz wiesz, że nie możesz dodać już nic więcej, by wyglądało to lepiej. To mnie zawsze zadziwia.

Używanie kolorów w malarstwie i muzyce jest niesamowicie ważne. Na przykład gdy gram solo, staram się używać właściwej barwy dla danej piosenki, w zależności od nastroju. W balladzie lub podobnej używam ciemniejszych, głębszych kolorów. W malarstwie to prawdopodobnie byłyby ciemnoniebieski i szmaragdowa zieleń. Muzycznie to oznacza ciepłe brzmienie z przystawki przy szyjce, z ładnym, długim reverbem. Jeśli utwór jest bardziej funky i w tempie to używałabym jasnoczerwonego, pomarańczowego i żółtego. Muzycznie przekłada się to na bardziej agresywnie brzmiący pickup przy mostku z krótszym pogłosem w stylu „jasnego pokoju”.

- Advertisement -

     Piotr Nowicki, TG: Dlaczego przeprowadziłaś się do Stanów z Niemiec?
Aleks Sever: Dorastałam w małym mieście i nie miałam wielu szans, by robić to, co chciałam. Chciałam zostać zawodowym muzykiem i widziałam przed sobą zupełnie inne warianty rozwoju, w przypadku gdybym została. Ot, pokrótce taka typowa historia żyjącej w małym świecie z wielkimi marzeniami. Któregoś dnia poszłam za głosem serca, a ponieważ zawsze byłam dość zdecydowana w działaniach, więc zamiast przeprowadzania się do większego miasta przeprowadziłam się od razu do Los Angeles. To był bardzo ważny dla mnie moment, który zmienił moje życie. Nawet jeśli nie zawsze było łatwo, bo sprawy nie wychodzą tak, jak by się chciało, nigdy nie żałowałam tej decyzji. Miałam szczęście spotkać wielu świetnych muzyków i było naprawdę pasjonująco nagrywać i występować z tymi ludźmi, o których przez lata czytałam i których słuchałam! Nauczyłam się wiele i to pomogło mi w skoncentrowaniu się na karierze i dyscyplinie.

     Piotr Nowicki, TG: Na twojej płycie dominuje funk. Opowiedz nam o swoich ulubionych wykonawcach i o tym, czym cię inspirowali?
Aleks Sever: Zaczęłam słuchać funku, gdy mieszkałam w Europie. Słuchałam cały czas radia i parę stacji nadawało blues, jazz i funk. Uwielbiam Jamesa Browna, Maceo Parkera, Prince’a, Parliament-Funkadelic i Ohio Players. Niektóre utwory na mojej płycie jak „City Rain” i „Joker” były zainspirowane Jamesem Brownem. Uwielbiam gitarę rytmiczną na płytach James Browna. Partie są naprawdę proste, ale mają niesamowity rytm. Lubię też Prince’a. Jego solówki zawsze brzmią dla mnie zaskakująco. Próbuję to samo robić ze swoją muzyką. Najlepsze solówki wychodzą wtedy, gdy o nich nie myślisz, ale pozwalasz prowadzić się instynktowi, wtedy gdy publiczność może poczuć to co ty bez słów.
Generalnie na albumie „Danger Girl” próbowałam pomieszać wiele stylów, ale zawsze miałam pod spodem funkową nutę, która spajała brzmienie wszystkich utworów w album. Ważnym dla mnie było znalezienie mocnego rytmu pod każdy utwór.

     Piotr Nowicki, TG: W utworze „Night Club Art” znalazł się takich riff oparty na DJ-skim scratchu. Kto wpadł na ten pomysł?
Aleks Sever: Matthew Hager, producent mojej płyty. Chciał nadać temu utworowi bardziej hip-hopowy charakter, a ten dźwięk to naprawdę jest sampel Kronos String Quartet! Nigdy nie wpadłbyś na to, słuchając tego utworu pierwszy raz, ale jest to fragment ich wykonania. Matt to naprawdę kreatywny producent i wpada na wiele, świetnych pomysłów.

     Piotr Nowicki, TG: Masz wielki kapitał, jakim jest twoje brzmienie. Jak nad nim pracowałaś i czy jest to brzmienie, z którego jesteś zadowolona?
Aleks Sever: Dzięki za komplement. Jestem całkiem zadowolona z tego, co ostatnio osiągnęłam. Musiałam wypróbować wiele rozwiązań sprzętowych, zanim je odnalazłam. Na przykład parę lat temu zdałam sobie sprawę, że moja gitara brzmi lepiej, gdy używam baterii w moich efektach pedałowych w porównaniu z rozwiązaniem, gdy podłączam do nich zasilacze. Nie wiedziałam dlaczego, ale gitara brzmiała cieplej – dlatego postawiłam na baterie. Eksperymentowałam także z rozmaitymi przesterami, aż znalazłam DigiTecha RP-500. Więc dodałam go do mojego zestawu. To proces dodawania i odłączania różnych elementów na torze sygnału, aż do czasu, gdy spodoba ci się barwa. Myślę, że wszyscy lubią zmiany i zawsze sięgasz po coś nowego, w którymś momencie. Uwielbiam eksperymentować i poznawać nowe brzmienia. Wiem, co mam i zawsze mogę do tego wrócić, ale jest tyle sprzętu do wypróbowania. To bardzo ekscytujący proces, bo możesz odkryć coś niespodziewanego i zainspiruje to twoje nowe pomysły.

Więcej o Aleks Sever przeczytacie na jej stronie www.alekssever.com

Wywiad z Aleks Sever pojawił się w TopGuitar (11/2012).

TAGI: Aleks Sever
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

ArtyściWywiady

Tommy Emmanuel: „Nie potrafię czytać nut”

Maciej Warda | TopGuitar maj 14, 2025
ArtyściWywiady

Dominik Cynar z Yellow Horse: „Nie zdarzyło mi się, żeby jakakolwiek symulacja zabrzmiała lepiej niż realny piec”

Maciej Warda | TopGuitar maj 13, 2025
ArtyściWywiady

Kerry King o tym, dlaczego nie gra w jednym zespole z Mustainem: „Ja i Dave bez przerwy skakalibyśmy sobie do gardeł”

Maciej Warda | TopGuitar maj 8, 2025
ArtyściNewsyWywiady

Adrian Vandenberg wspomina, że nie spodziewał się takiej muzycznej „Sodomy i Gomory” w Los Angeles

Maciej Warda | TopGuitar maj 6, 2025
ArtyściWywiady

Kirk Hammett przyznał, że gdy widzi w internecie młodych, zdolnych gitarzystów, myśli: „Gdzie popełniłem błąd?”

Maciej Warda | TopGuitar maj 6, 2025
ArtyściWywiady

Yungblud chce odświeżyć muzykę rockową i wskazuje trzy obecnie najciekawsze, jego zdaniem, zespoły

Maciej Warda | TopGuitar maj 3, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?