• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
38
ImprezyReportaże i relacje

Jacek Królik odznaczony medalem Honoris Gratia!

G Lab Smooth Delay SD-1 (fot. G Lab)
NewsyNewsy sprzętowe

G Lab Smooth Delay SD-1 – limitowana oferta

ImprezyPatronat TopGuitar

Mistrz gitary Guthrie Govan na Soundela 2025 – nie przegap jego master class!

Artykuły o artystachArtyści

Marty Friedman: „Moja gra jest oryginalna ponieważ tak naprawdę nie gram gitarowych licków”

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Wywiady

KRZYSIEK „DŻAWOR” JAWORSKI

Redakcja | TopGuitar
Redakcja | TopGuitar Opublikowano lis 13, 2005
Udostępnij

KRZYSIEK „DŻAWOR” JAWORSKI opowiada m.in. o albumie „TenHarlem”. Mam jeden patent na muzykę: gram sercem, a dźwięki i brzemienia układają się same. Tym lepsze, im bliżej mojej głowy Pan Bóg trzyma swój palec.

Spis treści
Krzysiek „Dżawor” Jaworski o swoim sprzęcie gitarowymKrzysiek „Dżawor” Jaworski o nowej płycie Harlem

Top Guitar: Album „TenHarlem” będący podsumowaniem dotychczasowej twórczości zespołu spodobał się publiczności. Podczas sezonu zagraliście mnóstwo koncertów?
Krzysiek „Dżawor” Jaworski: To chyba najlepszy czas zespołu HARLEM. Faktycznie zagraliśmy dużo. To naprawdę wielka radość widzieć ludzi cieszących się naszym graniem – dodaje to skrzydeł i bardzo konsoliduje zespół.

Wśród nich były również festiwale. Warto wymienić „Festiwal Ryśka Rydla”. Pojawiliście się w doborowym towarzystwie?
Krzysiek „Dżawor” Jaworski: Zawsze lubiłem dobre towarzystwo. Z wielkim szacunkiem odnoszę się do grupy DŻEM i tej jedynej w swoim rodzaju publiczności, która specjalnie przyjeżdża słuchać takiej muzyki i nie jest z łapanki ani przypadku.

Tadeusz Nalepa powiedział kiedyś: „Jaworski to bardzo dobry gitarzysta, ale podczas koncertów za często zmienia gitary”. Czy rzeczywiście jest taka konieczność, czy to bardziej zabieg pod publikę?
Krzysiek „Dżawor” Jaworski: Zdarzyło mi się kiedyś zagrać koncert na jednej czy dwóch gitarach – i można. Ale każda z gitar, których teraz używam ma zupełnie inne brzmienie i charakter dobierany do kolejnych utworów. Poza tym, ponieważ mnie to kręci, czasami w tym samym kawałku na kolejnym koncercie używam innej gitary, bo bardzo rozwija to wyobraźnię. Każda z nich prowokuje inne podejście do dźwięku i brzmienia. Sam uwielbiam mistrza Tadeusza i obiecuję, że oddam mu tę kostkę, którą skubnąłem będąc u niego w domu. Jestem mu bardzo wdzięczny, że mogłem dorastać na jego dźwiękach i miałem wielki zaszczyt z nim zagrać podczas 10-lecia HARLEMU.

krzysiek dzawor jaworski 1

Krzysiek „Dżawor” Jaworski o swoim sprzęcie gitarowym

Jakie gitary najczęściej zabierasz ze sobą w trasę?
Krzysiek „Dżawor” Jaworski: Na koncerty Harlemu zabieram zawsze sześć gitar – w systemie rotacyjnym. Przede wszystkim są to: Fender Stratocaster, Fender Telecaster, G&L Telecaster, Gibson Les Paul Custom, Musicman Axis i wymiennie: Peavey Wolfgang, Blade, Gibson Gold Top Classic.

A jakich efektów i wzmacniaczy używasz?
Krzysiek „Dżawor” Jaworski: Przez ostatni czas grałem stereo, używając dwóch Marshalli 6100 i 800. Ostatnio gram w Systemie AB. W zależności od numeru używam Marshalla 6100 z paczką customową Orange (na czterech Vinteage’ach), a zamiennie Fendera Basmana z lat 70. i czasem Fendera Blues de Ville na czterech dziesiątkach, który dobrze konfiguruje się z Telecasterem G&L.

Jeżeli chodzi o efekty – to z modulacyjnych i przestrzennych (w pierwszej pętli) dwa delay’e: Line 6 – zintegrowany i Boss DD6, Voodovibe firmy Roger Mayer, Chorus Ansamble – staruszek firmy Boss i starusieńki Phaser Bossa. W drugiej pętli dopalacze: modyfikowany przez Pawła Więsika Tubescreamer TS9 Ibaneza, XXL SansAmp i Voxa – tzw. Booldog. Używam też kaczki Dunlopa – klasyczne Crybaby. Na desce zamontowany mam też odcinający sygnał tuner firmy Korg. Do pętli używam rewelacyjnych looperów firmy Lehre.

Jak wygląda schemat podłączeń sprzętu podczas koncertów?
Krzysiek „Dżawor” Jaworski: Sygnał z gitary wychodzi na tuner. Z niego biegnie do kaczki. Następnie w pierwszej pętli znajdują się przestery, w drugiej modulatory, a sygnał na piece rozdzielany jest przez urządzenie firmy Lehre.

- Advertisement -

Na koncertach pojawia się grupka obsługi technicznej. Rozumiem, że pomagają Ci oni opanować cały sprzęt?
Krzysiek „Dżawor” Jaworski: Tak. Gitarami opiekuje się lutnik Piotr Witwicki, a kiedyś Wiesiu Długosz. Od strony wzmacniaczy i efektów: Paweł Więksi i Krzyś Jarkowski oraz konsultacyjnie realizator i basista Błażej Domański. Często także Rafał Sędek. Natomiast stricte na scenie pomaga mi dwóch moich przyjaciół gitarzystów – Alek Gruszka i Marcin Bilicki.

Czy partie solowe podczas występów odbiegają od oryginałów?
Krzysiek „Dżawor” Jaworski: Poza aranżowanym przebiegiem utworów (riffami) i solówkami charakterystycznymi, na przykład w piosence Jak lunatycy, praktycznie zawsze improwizuję.

Krzysiek „Dżawor” Jaworski o nowej płycie Harlem

Już w czasie trasy koncertowej pojawiałeś się w studio nagraniowym, rejestrując powoli materiał na nową płytę. „Ten Harlem” zamknął pewien rozdział w twórczości grupy. Czy kolejna propozycja będzie odbiegała od poprzednich płyt, czy zdecydujesz się na kontynuację dotychczasowych klimatów?
Krzysiek „Dżawor” Jaworski: Piąta płyta HARLEMU będzie różniła się od naszych poprzednich dokonań przede wszystkim nową energią w zespole w osobach basisty Wojtka Kuzyka (Puzona) i klawiszowca Czarka Kazimierczaka. Poza tym zamierzam na tej płycie zagrać więcej solowo. Niektóre numery mają bardziej rozbudowane formy, ale HARLEM musi zostać HARLEMEM.

- Advertisement -

krzysiek dzawor jaworski 2

Na jakim etapie jest już nowy materiał?
Krzysiek „Dżawor” Jaworski: Aktualnie nagranych jest czternaście sekcji rytmicznych i trochę gitar akustycznych. Dotychczasowe ślady realizowaliśmy w studiu Jarka Zawadzkiego S7 z Marcinem Gajko. Ale jest już pierwsza niespodzianka – rewelacyjnie zaśpiewał z nami jeden z numerów nowojorski czarnoskóry wokalista Dean Bauman, mieszkający na stałe w tamtym Harlemie! Resztę usłyszycie.

Umiesz pisać piosenki o charakterze komercyjnym. Czy nie jest czas, by na kanwie stylu HARLEMU napisać przebój, np. taką Korę, ale nie bać się zastosowania loopów. Modne jest dziś łączenie akustycznych bębnów z loopami? HARLEMOWI należy się odświeżenie brzmienia!
Krzysiek „Dżawor” Jaworski: Już wcześniej używaliśmy loopów. Przecież świąteczny Opłatek pod gwiazdami śpiewany przez Grażynę Łobaszewską i Ryśka Wolbacha oparty jest na samplach! Ale nie od loopów zależy, czy coś stanie się przebojem.

Muzyka o charakterze blues-rockowym zamyka się w pewnym schemacie poruszania, głównie na obszarze pentatoniki bluesowej. Czy na nowej produkcji będziesz starał się wyjść poza schemat? Jakie tym razem zamierzasz zastosować, bądź już zastosowałeś patenty?
Krzysiek „Dżawor” Jaworski: Mam jeden patent na muzykę: gram sercem, a dźwięki i brzemienia układają się same. Tym lepsze, im bliżej mojej głowy Pan Bóg trzyma swój palec.

Na kiedy przewidziana jest premiera tego albumu?
Krzysiek „Dżawor” Jaworski: Może zdecydujemy się wydać materiał w grudniu, ale może to być jednak początek 2006 roku.

Ostatnio testowałeś gitary firmy Schecter. Czy rozpatrujesz kwestię związania się z tym modelem w celu jego propagowania? Może nawet swojej sygnatury?
Krzysiek „Dżawor” Jaworski: Faktycznie rozmawiamy z firmą Schecter i możliwe, że wylądujemy na wspólnym lotnisku.

Dziękuję za rozmowę.
Krzysiek „Dżawor” Jaworski: Dziękuje i serdecznie pozdrawiam wszystkich czytelników „Top Guitar”.

Rozmawiał: Tomek „Konfi” Konfederak

TAGI: Harlem, Krzysztof Dżawor Jaworski, Krzysztof Jaworski
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

ArtyściWywiady

Kerry King: „Granie z przyjaciółmi jest ważniejsze, niż mi się wydawało”

Maciej Warda | TopGuitar maj 17, 2025
ArtyściWywiady

Tommy Emmanuel: „Nie potrafię czytać nut”

Maciej Warda | TopGuitar maj 14, 2025
ArtyściWywiady

Dominik Cynar z Yellow Horse: „Nie zdarzyło mi się, żeby jakakolwiek symulacja zabrzmiała lepiej niż realny piec”

Maciej Warda | TopGuitar maj 13, 2025
ArtyściWywiady

Kerry King o tym, dlaczego nie gra w jednym zespole z Mustainem: „Ja i Dave bez przerwy skakalibyśmy sobie do gardeł”

Maciej Warda | TopGuitar maj 8, 2025
ArtyściNewsyWywiady

Adrian Vandenberg wspomina, że nie spodziewał się takiej muzycznej „Sodomy i Gomory” w Los Angeles

Maciej Warda | TopGuitar maj 6, 2025
ArtyściWywiady

Kirk Hammett przyznał, że gdy widzi w internecie młodych, zdolnych gitarzystów, myśli: „Gdzie popełniłem błąd?”

Maciej Warda | TopGuitar maj 6, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?