• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Artykuły o artystachArtyści

Dlaczego The Doors nie potrzebowali basisty?

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano sty 2, 2024
The Doors, fot. YouTube, Pro.Art
Udostępnij

Jim Morrison, wokalista The Doors, był jednym z twórców zespołu, a także jego charyzmatycznym liderem. Jego głos oraz sceniczne employ skupiały niemal całą uwagę publiczności, więc zespół zdecydował się skoncentrować na nim i na oryginalnym brzmieniu, które stworzyli klawiszowiec Ray Manzarek, gitarzysta Robby Krieger i perkusista John Densmore. Brak gitary basowej na koncertach stał się tym samym jednym z wyróżników The Doors.

 

Wydaje się, że głównym powodem przez który w The Doors brakowało basisty grającego na żywo był fakt, że tak naprawdę… go nie brakowała. Wszystko dlatego, że klawiszowiec Ray Manzarek najczęściej grał na elektrycznym piano Fender Rhodes i wypełniał tę lukę klawiszami po lewej stronie klawiatury. Jak widać i słychać na nagraniach live, jedną ręką grał partie klawiszowe, a drugą partie „basowe”. 

W wywiadzie z Harveyem Kubernikiem z 2010 roku, nieżyjący już klawiszowiec wyjaśnił dokładnie, jak to rozwiązywał: „Przede wszystkim moje lewa ręka stworzyła to hipnotyczne brzmienie Doorsów. Na przykład podczas solowej sekcji 'Light My Fire’ jest to triada od a-moll do b-moll, która po prostu się powtarza, jak 'My Favourite Things’ Coltrane’a. Jestem leworęczny i gram w kółko to samo. Prawa ręka po prostu gra filigranowe rzeczy, podążając za Robbym Kriegerem, przerywając to akordami oraz pojedynczymi nutami granymi z Robbym Kriegerem.”

Kiedy gram solo, gram wszystko, co chcę. A linia basu po prostu trwa. To się nigdy nie zmienia i nigdy nie przestaje

Manzarek kontynuował: „Trwa to w kółko i bez końca, jak plemienna gra na bębnach lub Howlin’ Wolf grający jeden ze swoich utworów bez zmiany akordów. Ciągle i wciąż. Ten sam wzór. Teraz, jeśli miałbym dodać do takiej gry basistę, to facet po około 2 lub 3 minutach grałby w tej samej triadzie.”

Basiści mówili mi: 'Ray, nie mogę grać w ten sposób…’

W studiu zespół już basisty potrzebował… Larry Knechtel grał na basie w „Soul Kitchen”, „Twentieth Century Fox”, „Light My Fire”, „I Looked At You” i „Take It as It Comes” z debiutanckiego albumu „The Doors” z 1967 roku. Na drugim albumie „Strange Days” (1967) na basie grał Doug Lubahn. W przypadku „Waiting For The Sun” (1968) ponownie wystąpił Lubahn, grający w „Spanish Caravan”. Dodatkowo w „The Unknown Soldier” na basie zagrali Leroy Vinnegar i Kerry Magness. Na czwartej płycie „The Soft Parade” (1969) ponownie wystąpili Lubahn i Harvey Brooks. Obaj zagrali na prawie wszystkich utworach. Na „Morrison Hotel” (1970) Doorsi mieli dwóch nowych basistów: Raya Neopolitana i Lonniego Macka, którzy zagrali w prawie wszystkich utworach. Na „L.A. Woman” (1971), ostatnim albumie z Jimem Morrisonem, na basie zagrał Jerry Scheff.

TAGI: Robby Krieger, the doors
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Maciej Warda | TopGuitar cze 3, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Wolfgang Van Halen: „Nie interesuje mnie granie 'Panama’ dla wszystkich każdej nocy. Chcę być sobą”

Maciej Warda | TopGuitar cze 2, 2025
ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Maciej Warda | TopGuitar cze 2, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Maciej Warda | TopGuitar cze 1, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

Maciej Warda | TopGuitar maj 31, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Marty Friedman: „Moja gra jest oryginalna ponieważ tak naprawdę nie gram gitarowych licków”

Maciej Warda | TopGuitar maj 26, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?