• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Kulisy niezwykłej historii, kiedy Black Sabbath supportował… Ozziego, a Rob Halford musiał zastąpić Ronniego Dio

NewsyNewsy artystyczne

Dlaczego Judas Priest nie zagra na pożegnalnym koncercie Ozzy’ego? Rob Halford: „Byłem absolutnie załamany”

Mick Thomson (fot. ESP Guitars)
NewsyNewsy sprzętowe

Poznajcie gitary ESP, na których gra Mick Thomson

Artykuły o artystachArtyści

Richard Kruspe bardzo rozczarował się Fenderem Stratocasterem: „Sprzedałem tę gitarę”

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Artykuły o artystachArtyści

Garaż: Beyond the Void, Aim And Fire

Jakub Milszewski | TopGuitar
Jakub Milszewski | TopGuitar Opublikowano lis 7, 2017
Udostępnij

Czasami jest tak, że słyszysz lub widzisz i wiesz, że to jest to. Tak właśnie było w przypadku grup Leshy i Tersha. Leshego śledziłem od początku, Tershę miałem okazję zobaczyć na żywo, zanim usłyszałem w wersji studyjnej. W jednym i drugim przypadku pierwsze wrażenie było na tyle dobre, że bez problemu przekonałem resztę Redakcji do objęcia obu wyżej wymienionych krążków patronatami „TopGuitar”.

Moje początki z Leshym sięgają EP-ki „Leshy”, którą grupa wypuściła w styczniu. Znajdowały się na niej dwa numery, które jako tako sygnalizowały, co się będzie działo na longplayu, ale nie sądziłem, że kwintet zamiesza mi aż tak bardzo. „Beyond the Void” wychodzi od doom metalu w ujęciu à la Paradise Lost czy Swallow the Sun, dorzuca po garstce post-metalu i groove’u. Leshy na szczęście nie zapomina o melodii i chwytliwości, bo ta mieszanka w ich wykonaniu jest pełna momentów, które możecie sobie ponucić i pośpiewać. Nie bójcie się – płocczanie zostają bandem na wskroś metalowym. Metalowych purystów mogą tutaj zaskoczyć wokale – podwójne wokalizy Night Herona (pamiętacie zespół Black Mad Lice, który kiedyś tu opisywałem? Night Heron drze się w nim jako Kosa) i gitarzysty-wokalisty Shnappsa (pamiętacie zespół Concatenation? Schnapps drze się w nim jako Schnapps) chwilami przypominają wokalny duet Staley-Cantrell. Nie ujmuje to bynajmniej sile „Beyond the Void”, a wręcz przeciwnie – dzięki temu zespołowi przybywa jakiegoś uczucia desperacji i szaleństwa, co przecież w tej muzyce jest zawsze mile widziane. Co ciekawe, kiedy Night Heron zostaje sam, radzi sobie równie dobrze, a barwą głosu czasami przypomina Jonathana Davisa z Korn.

Skoro „Beyond the Void” jest albumem na skraju doom metalu i post metalu, to nie powinniście się spodziewać wesołych pioseneczek zamkniętych w radiowych trzech minutach. Leshy rozwleka się do kilku, a nawet kilkunastu minut, ale nie męczy i nie nudzi. Świadomie żongluje momentami melodyjnymi, agresywnymi i spokojnymi, by muzyka raczej płynęła i pozostawała w podświadomości, niż w niemal fizyczny sposób męczyła uszy.

Produkcja płyty to kompletne DIY i znajdziecie tam pewne niedociągnięcia, ale równie dobrze mogą się one okazać brzmieniową zaletą – kwestia gustu. Nawet mimo tych niewielkich wad „Beyond the Void” jest jednym z najlepszych debiutów, jakie słyszałem w 2017 roku.

 

Tersha jest po drugiej stronie metalowego uniwersum. Podczas ich koncertu czuć było mocno ducha Pantery. Na „Aim And Fire” jest go nieco mniej, ale pojawia się, szczególnie w tej wersji z okolic „Cowboys From Hell” (w jego poszukiwaniu sprawdźcie choćby „In the Waiting Line” albo „Machine”). Tersha ma w sobie w ogóle sporo klimatu thrashu przełomu lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych – posłuchajcie tylko, jak Krzysztof Głażewski zajadle wyje w „Double Vision” czy otwieraczu o znaczącym tytule „Tersha”, skupcie się na chwilę na tych perkusyjnych bitach, na szybkich solówkach, w końcu na gitarach, którym wcale nie w smak grać nic innego. Anthrax? Razor? Czemu nie! Tersha też gra szybko, przebojowo i niebezpiecznie. Z tym swoim ujęciu thrash kwartetu z Gdańska jest bliższy choćby power metalowi niż sonicznym destrukcjom à la Testament. Na polskiej scenie Tersha może uchodzić za taki mniej imprezowy północny odpowiednik Thermita – jedni i drudzy mają ujmującą skłonność do generowania ostrych partii gitarowych i wysokich wokali, jedni i drudzy lepiej czują się, pędząc jak przeciąg niż stawiając jakieś wyraźne groove’y.

- Advertisement -

Fajnych momentów na płycie fani thrashu znajdą bez liku. Pośród nich bez wątpienia uwagę zwracają gęsta, sprawiająca wrażenie chaotycznej perkusja w numerze tytułowym, gitarowe solo w „Machine” i cała gama przeszywających powietrze, świetnie dobranych riffów oraz, rzecz jasna, te wyszczekane wysokie wokale, przywodzące na myśl a to młodego Phila Anselmo, a to Steve’a „Zetro” Souzę, a to Joe Belladonnę. Muszę się jednak przyczepić do rejestracji wokali – są nierówne, jakby nagrywane w innych warunkach akustycznych, co powinien wyrównać mastering, ale z jakiegoś powodu tego nie zrobił.

Rodzimy thrash lubi sobie romansować z różnymi innymi rejonami metalu. Z death metalem przecież za pan brat są Virgin Snatch, z groove metalem przyjaźnili się Horrorscope (nie ukrywam, że chętnie sprawdzę, co zmajstrowali na nowym albumie), a crossover znakomicie napiernicza przecież Terrordome. Po tej bardziej powermetalowej stronie z godnych uwagi kapel mieliśmy w zasadzie jedynie Thermit. „Aim And Fire” Tershy pokazuje, że ta część metalowej mapki może jeszcze dostarczyć nam dużo radochy.

Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Artykuły o artystachArtyści

Richard Kruspe bardzo rozczarował się Fenderem Stratocasterem: „Sprzedałem tę gitarę”

Maciej Warda | TopGuitar maj 11, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Kulisy niezwykłej historii, kiedy Black Sabbath supportował… Ozziego, a Rob Halford musiał zastąpić Ronniego Dio

Maciej Warda | TopGuitar maj 10, 2025
ArtyściWywiady

Kerry King o tym, dlaczego nie gra w jednym zespole z Mustainem: „Ja i Dave bez przerwy skakalibyśmy sobie do gardeł”

Maciej Warda | TopGuitar maj 8, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Yngwie Malmsteen wspomina dziwną reakcję Eddiego Van Halena: „Zobaczył mnie i… zaczął uciekać. Dosłownie uciekł!”

Maciej Warda | TopGuitar maj 7, 2025
ArtyściNewsyWywiady

Adrian Vandenberg wspomina, że nie spodziewał się takiej muzycznej „Sodomy i Gomory” w Los Angeles

Maciej Warda | TopGuitar maj 6, 2025
ArtyściWywiady

Kirk Hammett przyznał, że gdy widzi w internecie młodych, zdolnych gitarzystów, myśli: „Gdzie popełniłem błąd?”

Maciej Warda | TopGuitar maj 6, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?