• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
13
ImprezyReportaże i relacje

Krzysztof Zalewski jak zawsze w wysokiej formie – fotorelacja

ArtyściWywiady

Zakk Wylde „Zamiast grać po trzy dźwięki na strunie jak Al Di Meola czy Yngwie, postawiłem na prostotę”

Nauka gry na gitarze

Lekcje gitary w internecie: Czy ekran może zastąpić nauczyciela?

Sprzęt

Matteo Mancuso – dlaczego postawił na Yamahę, a nie Gibsona?

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Artykuły o artystachArtyści

Harvey Mandel, gitarzysta dla koneserów: „Przez lata nie zostałem doceniony tak, jak powinienem”

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano mar 1, 2025
fot. YouTube, Harvey Mandel
Udostępnij

W świecie muzyków Harvey Mandel cieszy się ogromnym szacunkiem, zwłaszcza za swoje pionierskie podejście do gry i unikalne brzmienie, ale nie jest tak rozpoznawalny, by wszyscy go kojarzyli. Ostatnio magazyn GUITAR WORLD przeprowadził z nim wywiad i przypomniał jego postać.

Jego styl zawsze był wyjątkowy. Mandel był jednym z pierwszych gitarzystów, którzy wykorzystywali tapping oburęczny, zanim jeszcze Eddie Van Halen spopularyzował tę technikę w latach 70. i 80. Już na wczesnych nagraniach z Charliem Musselwhitem, Harvey Mandel korzystał w swojej grze ze sprzężeń i przesterów, doprowadzając swoje wzmacniacze do granic możliwości. Wystarczy posłuchać jego solówek na albumie „Cristo Redentor” (1968) czy „Shangrenade” (1973), by usłyszeć wyprzedzające swoje czasy zagrywki. Jego styl zawierał dużą ilość legato i sustainu, co czyniło go unikalnym w tamtych czasach.

W 1969 roku dostał niespodziewaną propozycję występu z Canned Heat – a kilka dni później znalazł się przed ogromną publicznością na Woodstock. „Wtedy nie zdawałem sobie sprawy, jak kultowy będzie ten występ” – powiedział Mandel w rozmowie, której fragmenty publikuje Guitar World:

Nikt nie zdawał sobie sprawy! To było naprawdę oszałamiające. Byłem trochę zdenerwowany; to było przerażające wyjść na scenę i zobaczyć tak wielką publiczność. Ale skończyło się dobrze!

Mandel pozostał w Canned Heat przez dwa lata, a potem dołączył do zespołu Johna Mayalla, jako jego kolejny po Ericu Claptonie, Peterze Greenie i Micku Taylorze gitarzysta. Jak się okazuje, nie maił z tym problemu: „Nie chciałem kopiować innych facetów. Nie studiowałem ich gry. Doceniałem to, co robili, ale w zasadzie trzymałem się swojego własnego stylu”.

Mandel miał też okazję zagrać z The Rolling Stones i był jednym z gitarzystów przesłuchiwanych na miejsce Micka Taylora. Można go usłyszeć na kilku utworach z albumu „Black and Blue” (1976), m.in. „Hot Stuff” i „Memory Motel”. Ostatecznie Stonesi zdecydowali się na Rona Wooda, który lepiej pasował do ich wizerunku i stylu życia, ale Mandel pozostawił po sobie ślad w historii zespołu. Jak podaje Guitar World kandydaturę Mandela w Stonesach zablokował Keith Richards. Nie ma publicznych wypowiedzi Keitha na ten temat, ale wiadomo, że Stonesi ostatecznie postawili na Rona Wooda. Możliwe, że Mandel był po prostu za dobry technicznie dla zespołu, który wyżej niż wirtuozerię cenił inne walory.

To bliskie spotkanie z The Rolling Stones było szczytem jego kariery. Mandel podsumował: „Najważniejszym momentem byli Stonesi, ale miałem okazję grać z Canned Heat i Johnem Mayallem i byłem innowatorem pewnych brzmień.

Jestem pewien, że wywarłem wpływ na wielu gitarzystów swoim sustainem i sprzężeniem zwrotnym. Robiłem to w 65, 66 i 67 roku, na długo zanim usłyszałem te rzeczy u Jeffa Becka i innych. Przez lata nie zostałem doceniony tak, jak powinienem

TAGI: Harvey Mandel
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Artykuły o artystachArtyści

Angus Young powiedział kiedyś o Van Halen: „To bardziej zespół popowy, a my gramy rock and rolla”

Maciej Warda | TopGuitar cze 13, 2025
Artykuły o artystachArtyści

James Hetfield opowiedział, jak mogłoby wyglądać jego życie, gdyby nie grał w Metallice

Maciej Warda | TopGuitar cze 13, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Robben Ford wspomina trasę z Georgem Harrisonem: „Nie nauczyłem się niczego nowego”

Maciej Warda | TopGuitar cze 11, 2025
ArtyściWywiady

Zakk Wylde „Zamiast grać po trzy dźwięki na strunie jak Al Di Meola czy Yngwie, postawiłem na prostotę”

Maciej Warda | TopGuitar cze 8, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Kirk Hammett anonimowo pozbywa się gitar na eBay i Reverb: „Po prostu je wystawiam. Nie piszę, że są moje”

Maciej Warda | TopGuitar cze 6, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Neil Young nazwał go Jimim Hendrixem gitary akustycznej

Maciej Warda | TopGuitar cze 5, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?