• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Epitafium

Zmarł Mick Ralphs — gitarzysta Mott The Hoople i Bad Company

NewsyNewsy artystyczne

Album „Wyjaśni się” – nowe rockowe brzmienie Patrycji Kosiarkiewicz

NewsyNewsy artystyczne

Nowa polska metalowa supergrupa Voice debiutuje utworem „Look Around”

TopLegendyTopSpecial

50 lat ESP Guitars – rozmowa z Mattem Masciandaro

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
ArtyściWywiady

Łukasz Kuropaczewski

Redakcja | TopGuitar
Redakcja | TopGuitar Opublikowano wrz 2, 2011
Udostępnij

Gitarzysta klasyczny młodego pokolenia, który w ciągu ostatnich kilku lat z sukcesami rozwija swoją karierę muzyczną w kraju i za granicą jako artysta nagrywający i koncertujący, a także wykładowca. Rozmawiamy tuż przed rozpoczęciem letniego sezonu koncertowo-warsztatowego.

Rozmawiał: Dariusz Domański
Zdjęcia: A. Berbecki Ponte Art Production

Dariusz Domański, TG: Studiowałeś przez kilka lat w Stanach Zjednoczonych, masz więc szerokie spojrzenie na scenę muzyki klasycznej na świecie. Jak oceniłbyś sytuację gitary klasycznej w USA w porównaniu z Europą? Jakie są różnice i podobieństwa; co jest lepsze, co gorsze?
Łukasz Kuropaczewski: USA to bardzo ciekawy kraj, pełen możliwości. Każde, nawet najmniejsze miasto ma dobrze działające stowarzyszenie gitarowe. Wielokrotnie jeżdżąc do różnych miejsc i grając dla tychże stowarzyszeń, byłem bardzo wzruszony tym, jak wielu jest miłośników gitary. W tych organizacjach pracują najczęściej nie gitarzyści, tylko miłośnicy muzyki gitarowej, amatorzy. Zazwyczaj są to wolontariusze. Tego w Europie brakuje. U nas są tylko festiwale, rzadko zdarza się dobra seria koncertowa. Trudno jest mi ocenić obiektywnie poziom nauczania gitary w USA, ponieważ ja miałem szczęście studiować u Manuela Barrueco. Słuchając jednak uczniów i studentów w różnych miastach, podczas lekcji mistrzowskich, mogę powiedzieć, że poziom jest ogólnie dużo niższy niż w Europie. Żeby w USA zdobyć tytuł magistra, wystarczy skończyć studia, a żeby się na nie dostać, wystarczy mieć pieniądze. Dlatego amerykańscy gitarzyści to często ludzie, którzy po pięciu latach nauki dostawali tytuł i zostawali profesorami gitary. Jak w takim razie zbudować odpowiedni poziom? Brak dobrych nauczycieli oraz zbyt „wyluzowana” edukacja są głównymi powodami niższego poziomu muzyków kształconych w USA.

Opowiedz o nowym koncercie Meyera. Jak wygląda współpraca z kompozytorem; czy musisz przekazywać dużo sugestii dotyczących niuansów wykonawczych gitary?
Maestro Meyer to wielki intelektualista, a do tego jeden z najbardziej pracowitych ludzi, jakich w życiu poznałem. Koncert napisał bardzo szybko. Każdą nutę konsultował ze mną i natychmiast wprowadzał poprawki. Nie mogę się już doczekać pierwszego wykonania w katedrze gnieźnieńskiej, podczas inauguracji festiwalu Polska Akademia Gitary 2011.

Twoja najnowsza płyta, kameralna „Aqua e vinho”, zebrała sporo pochlebnych recenzji. Skąd wziął się pomysł na taki właśnie repertuar i skład instrumentalistów?
Od dawna marzyłem o płycie kameralnej. Bardzo lubię grać z kameralnym składem. Daje mi to możliwość zagrania muzyki, której nie mógłbym wykonać na gitarze solo. Nie jestem przesadnym fanem repertuaru na gitarę, dlatego ciągle szukam nowych rzeczy. Myślę, że koncert Meyera będzie dobrym dodatkiem do naszego repertuaru.
Dobór artystów był bardzo łatwy – wybrałem ludzi, którzy myślą podobnie do mnie i tego samego oczekują od wspólnego muzykowania [oprócz Ł ukasza na płycie zagrali: A. Szymczewska, M. Zdunik, A.M. Staśkiewicz i K. Budnik-Gałązka – przyp. red.]. To granie bezkompromisowe, pełne energii i żywiołu. To nie miał być typowy projekt kameralny, lecz spotkanie pięciu solistów, którzy grają razem. Myślę, że efekt jest ciekawy, rzeczywiście dostaliśmy wiele świetnych recenzji oraz nominację do Fryderyka w kategorii Kameralny Album Roku. Ale następna płyta będzie już solowa, jesienią tego roku.

Podczas Letniego Festiwalu Gitary w Krzyżowej będziesz prowadzić swoje warsztaty. Jak oceniłbyś poziom studentów w Polsce w porównaniu do innych krajów, szczególnie USA, gdzie również regularnie prowadzisz zajęcia dla młodzieży?
Patrz pytanie pierwsze. [śmiech]

Na jakim obecnie grasz instrumencie? Jakich używasz strun?
Gram na gitarze Rossa Gutmeiera z Baltimore. Jestem zachwycony tym instrumentem. Inspiruje mnie i gra na nim sprawia mi ogromną frajdę. Strun używam wyłącznie firmy Savarez.

Dziękuję za rozmowę.

- Advertisement -
TAGI: Łukasz Kuropaczewski
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Artykuły o artystachArtyści

Rob Trujillo o ostrzeżeniach, które dostawał przed pierwszymi koncertami z Ozzym: „Może zejdziesz ze sceny z podrapaniami. Może cię też ugryźć”

Maciej Warda | TopGuitar cze 30, 2025
ArtyściWywiady

Patrycja Kosiarkiewicz o gitarze: „Kocham ten instrument. Przenosi największy ładunek emocjonalny”

Maciej Warda | TopGuitar cze 29, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Eric Clapton: „Całe, dosłownie całe życie kopiowałem Freddiego Kinga”

Maciej Warda | TopGuitar cze 27, 2025
ArtyściWywiady

Nie „Sultans of Swing”, nie „Money for Nothing”. Mark Knopfler wskazuje inne swoje solo jako ulubione

Maciej Warda | TopGuitar cze 26, 2025
ArtyściWywiady

John Cooper: „Europejska publiczność jest bardziej eklektyczna niż amerykańska”

Maciej Warda | TopGuitar cze 24, 2025
ArtyściWywiady

Nie narzekaj na swój największy hit – Steve Stevens przypomina, dzięki czemu płacisz rachunki

Maciej Warda | TopGuitar cze 23, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?