Marty Friedman podzielił się ostatnio przemyśleniami nad znaczeniem oryginalności w grze, zauważając, że nauka „modnych zagrywek” nie sprzyja osiągnięciu własnego stylu i nawet niedoskonałości w graniu własnych utworów mają większy walor artystyczny niż bycie mistrzem w odgrywaniu rzeczy innych muzyków.
W niedawnym wywiadzie dla Bradleya Halla (spisane przez Ultimate Guitar), Marty Friedman powiedział:
„Na szczęście nauczyłem się już w bardzo młodym wieku, że jeśli nie sprawia ci problemu kopiowanie innych, to możesz znaleźć coś własnego, coś co ci się podoba, dopracować to i stać się w tym dobrym. Miałem więc jakieś 14 lat i wszyscy grali covery, a my mówiliśmy: 'Te covery brzmią dość żałośnie. Zacznijmy pisać własne piosenki’. Nie można ich zepsuć, a jeśli to zrobisz, nikt tego i tak nie zauważy. Więc ta koncepcja pozostała w mojej grze od samego początku”.
Friedman kontynuował:
„Zastrzeżeniem jest to, że to twoja odpowiedzialność, aby nauczyć się tego, co lubisz, od innych muzyków. Nie możesz po prostu powiedzieć: „Będę oryginalny. Nie będę się uczył od nikogo”.
Wręcz twoim obowiązkiem jest nauczyć się od innych kolesi wszystkiego, co do ciebie przemawia
Odpowiadając na słowa, że gra Friedmana i jego brzmienie jest niepowtarzalne, gitarzysta powiedział:
Moja gra jest oryginalna ponieważ tak naprawdę nie gram gitarowych licków. W dawnych czasach grałem je o wiele cześciej niż teraz.
„Później przeanalizowałem jedną ze swoich solówek i zdałem sobie sprawę, że nie ma w niej żadnych gitarowych licków. Wszystkie zagrywki są jak frazy, wszystkie podążają za akordami i wszystkie teoretycznie można by zaśpiewać lub zagrać na innych instrumentach. Nie znajdziesz u mnie żadnych śladów podejścia, że jeśli jesteś dobrym gitarzystą, musisz nauczyć się licku X, Y czy Z”.
Marty zasugerował też, że nauka efektownych technik wiąże się z niebezpieczeństwem utraty oryginalności, ponieważ wielu gitarzystów uczy się tego samego:
Ludzie kupują atrakcyjne gitary i mówią: 'Okej, teraz chcę się nauczyć tappingu i podręcznikowych technik, takich jak sweep picking’. Tyle, że wadą nauki tych rzeczy jest to, uczą się ich inne osoby. Dokładnie tych samych cholernych rzeczy
„Więc co możesz zrobić, aby tego uniknąć? Cóż, możesz nauczyć się ładnej intonacji i grać melodie przez cały czas, ponieważ wtedy będziesz grać tylko to, co wychodzi z twojego serca, niezależnie od twojego muzycznego wychowania.”
Jeśli grasz najnowsze modne zagrywki, nawet jeśli grasz bardzo, bardzo dobrze, to znalezienie kogoś, kto gra je lepiej, zajmuje tylko trzy minuty na Instagramie