• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • Narzędzia
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Gry Muzyczne
    • Generator Akordów
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Słownik Gitarzysty
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • Audiostacja
    • EHX
    • Firma Muzyczna
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Music Dealer
    • Riff
    • Sound Service
    • SoundTrade
    • W-Music Distribution
    • Yamaha
    • Zibi
  • Magazyn TG
    • Najnowszy numer
    • TopStudio
    • Zamów prenumeratę
      • Prenumerata dwuletnia
      • Prenumerata półroczna
      • Prenumerata roczna
    • Numery archiwalne
    • Gdzie kupić?
    • Redakcja
TopGuitar.pl
  • Najnowszy numer
  • Gdzie kupić?
  • Zamów prenumeratę
    • Prenumerata dwuletnia
    • Prenumerata półroczna
    • Prenumerata roczna
    • Pakiet 10: prenumerata TopGuitar + CD Richard Bona + 2CD i DVD Marcus Miller
    • Pakiet 11: prenumerata TopGuitar + DVD Love De Vice + CD WAMI
    • Pakiet 12: prenumerata TopGuitar + CD IRA + CD Patrycja Markowska + CD Kreuzberg
    • Pakiet 13: prenumerata TopGuitar + 3xDVD Oblicza rocka
    • Pakiet 14: prenumerata TopGuitar + CD Poduszkowiec 2.0 + CD Cafe Night&Day vol. 3
    • Pakiet 15: prenumerata TopGuitar + książka Cliff Burton + DVD Black Sabbath
    • Pakiet 2: prenumerata TopGuitar + książka Nergal + CD Jacek Karzaklewski
    • Pakiet 5: prenumerata TopGuitar + książka Joy Division + CD Jimi Hendrix
    • Pakiet 6: prenumerata TopGuitar + książka Prince + CD John Mayer
    • Pakiet 7: prenumerata TopGuitar + książka kucharska Paul McCartney + CD Paul McCartney
    • Pakiet 9: prenumerata TopGuitar + książka Bob Marley + CD Foster The People
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Szykuje się wzbogacona, rocznicowa reedycja płyty Coverdale/Page

      Szykuje się wzbogacona, rocznicowa reedycja płyty Coverdale/Page

      BMG wyda nową płytę Pata Metheny'ego "Road To The Sun"

      BMG wyda nową płytę Pata Metheny'ego "Road To The Sun"

      "Nature's Light" - nowy singiel Blackmore's Night

      "Nature's Light" - nowy singiel Blackmore's Night

      "Wilk" – pierwszy solowy album Pawła Tura

      "Wilk" – pierwszy solowy album Pawła Tura

    • Newsy sprzętowe
      LTD JM-II – gitara Josha Middletona

      LTD JM-II – gitara Josha Middletona

      Duesenberg Alliance Series Tom Bukovac

      Duesenberg Alliance Series Tom Bukovac

      Martin Guitar w dystrybucji Lauda Audio

      Martin Guitar w dystrybucji Lauda Audio

      Blackstar Fly 3 Neon

      Blackstar Fly 3 Neon

    • TopVideo
      11 najlepszych momentów Eddiego Van Halena

      11 najlepszych momentów Eddiego Van Halena

      Megadeth "Symphony of Destruction" - proroczy teledysk

      Megadeth "Symphony of Destruction" - proroczy teledysk

      Ostatni koncert Van Halen w całości dostępny na YouTube

      Ostatni koncert Van Halen w całości dostępny na YouTube

      Metallica - nowe video z koncertu!

      Metallica - nowe video z koncertu!

  • Artyści
    • Wywiady
      Steven Wilson ponownie przemówił i... obraził zespół Greta Van Fleet

      Steven Wilson ponownie przemówił i... obraził zespół Greta Van Fleet

      Bartek Jończyk o gitarach Yamaha Pacifica i swoim muzycznym życiu - wywiad

      Bartek Jończyk o gitarach Yamaha Pacifica i swoim muzycznym życiu - wywiad

      Andrzej „Pudel” Bieniasz - wywiad z artystą niepokornym i koneserem gitarowego sprzętu

      Andrzej „Pudel” Bieniasz - wywiad z artystą niepokornym i koneserem gitarowego sprzętu

      Basista Big Cyca, Dżej Dżej wydaje pierwszą solową płytę

      Basista Big Cyca, Dżej Dżej wydaje pierwszą solową płytę

    • Artykuły
      Nergal broni się w sądzie i zakłada fundusz Ordo Blasfemia

      Nergal broni się w sądzie i zakłada fundusz Ordo Blasfemia

      Mustaine już oficjalnie z Gibsonem

      Mustaine już oficjalnie z Gibsonem

      Gary Moore "How Blue Can You Get" - płyta z niepublikowanymi utworami

      Gary Moore "How Blue Can You Get" - płyta z niepublikowanymi utworami

      Marcin Patrzałek brawurowo wykonuje "Kashmir" Led Zeppelin

      Marcin Patrzałek brawurowo wykonuje "Kashmir" Led Zeppelin

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Tomasz Andrzejewski "When The Heroes Are Gone" - recenzja płyty

      Tomasz Andrzejewski "When The Heroes Are Gone" - recenzja płyty

      Krzysztof "Puma" Piasecki & Adam Wendt - "We See The Light 59/62"

      Krzysztof "Puma" Piasecki & Adam Wendt - "We See The Light 59/62"

      Mateusz Puławski „13th Heron” - recenzja

      Mateusz Puławski „13th Heron” - recenzja

      The Freuders "Warrior" - recenzja

      The Freuders "Warrior" - recenzja

    • TopLegendy
      Black Sabbath "Sabbath Bloody Sabbath" - pomogły paranormalne okoliczności

      Black Sabbath "Sabbath Bloody Sabbath" - pomogły paranormalne okoliczności

      Roger Waters "The Wall. Live in Berlin" - wyjątkowe wykonanie arcydzieła

      Roger Waters "The Wall. Live in Berlin" - wyjątkowe wykonanie arcydzieła

      AC/DC "For Those About To Rock (We Salute You)" - bardzo wybuchowa płyta

      AC/DC "For Those About To Rock (We Salute You)" - bardzo wybuchowa płyta

      "Led Zeppelin II" - ciekawostki i kulisy powstania

      "Led Zeppelin II" - ciekawostki i kulisy powstania

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Genesis robi próby i przenosi trasę na wrzesień 2021

      Genesis robi próby i przenosi trasę na wrzesień 2021

      Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy odbędzie się 31 stycznia

      Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy odbędzie się 31 stycznia

      To się nazywa próba dźwięku! KISS przed sylwestrowym występem 2020

      To się nazywa próba dźwięku! KISS przed sylwestrowym występem 2020

      KISS zagrają Sylwestra, by bez żalu pożegnać rok 2020

      KISS zagrają Sylwestra, by bez żalu pożegnać rok 2020

    • Kup bilety
      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Klasz Ov The Sejtans XIII

      Klasz Ov The Sejtans XIII

    • Reportaże i relacje
      Prezentacja produktów HK Audio i Hughes & Kettner w gdańskim klubie Parlament

      Prezentacja produktów HK Audio i Hughes & Kettner w gdańskim klubie Parlament

      Adam Palma wraca do formy - fotorelacja z koncertu w Jerzwałdzie

      Adam Palma wraca do formy - fotorelacja z koncertu w Jerzwałdzie

      Soundela 2020 - za nami pierwsza tura warsztatów

      Soundela 2020 - za nami pierwsza tura warsztatów

      Orkiestra 50 gitar elektrycznych

      Orkiestra 50 gitar elektrycznych

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Electro-Harmonix Oceans 12 Dual Stereo Reverb

      Electro-Harmonix Oceans 12 Dual Stereo Reverb

      NUX Loop Core Deluxe

      NUX Loop Core Deluxe

      Markbass Little Mark Vintage D2

      Markbass Little Mark Vintage D2

      Electro-Harmonix Triple Foot Controller

      Electro-Harmonix Triple Foot Controller

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Martin D-18 Elvisa Presleya sprzedany za ponad milion dolarów

      Martin D-18 Elvisa Presleya sprzedany za ponad milion dolarów

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

      Asystent zakupowy: Home recording TG 3/2018

      Asystent zakupowy: Home recording TG 3/2018

    • Porady muzyczne
      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Jak pokonać stres na scenie? 5 kroków do opanowania tremy

      Jak pokonać stres na scenie? 5 kroków do opanowania tremy

      Jak zagrać na gitarze "Nie płacz Ewka"

      Jak zagrać na gitarze "Nie płacz Ewka"

      Music Export Poland podsumowuje pomoc dla muzyków

      Music Export Poland podsumowuje pomoc dla muzyków

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Jak zagrać utwór Pilichowskiego "Vandal" - video

      Jak zagrać utwór Pilichowskiego "Vandal" - video

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - bas

      Warsztaty z Bartkiem "Bratkiem" Wójcikiem: Legato. Sztuka latania (cz. 2)

      Warsztaty z Bartkiem "Bratkiem" Wójcikiem: Legato. Sztuka latania (cz. 2)

    • Chwyty gitarowe
      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

  • Narzędzia
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Gry Muzyczne
    • Generator Akordów
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Słownik Gitarzysty
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • Audiostacja
    • EHX
    • Firma Muzyczna
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Music Dealer
    • Riff
    • Sound Service
    • SoundTrade
    • W-Music Distribution
    • Yamaha
    • Zibi
  • Magazyn TG
    • Najnowszy numer
    • TopStudio
    • Zamów prenumeratę
      • Prenumerata dwuletnia
      • Prenumerata półroczna
      • Prenumerata roczna
    • Numery archiwalne
    • Gdzie kupić?
    • Redakcja
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Instagram
    • RSS
Mateusz Puławski i granie w dwóch tonacjach na raz – wywiad
Home
Artyści
Wywiady

Mateusz Puławski i granie w dwóch tonacjach na raz – wywiad

21 października 2020 Maciej Warda | TopGuitar 1366

Przeczytaj również

Mateusz Puławski „13th Heron” - recenzja
Mateusz Puławski „13th Heron” - recenzja
Mateusz Puławski "The 13th Heron" - światowa muzyka
Mateusz Puławski "The 13th Heron" - światowa muzyka

Nie jest to debiutant, ale prawdopodobnie nie jest on znany szerszej rzeszy entuzjastów gitary elektrycznej. A powinien być, by nagrał właśnie płytę „13th Heron”, która swoim klimatem i muzycznym kształtem nie przypomina niczego, czego dokonali do tej pory polscy gitarzyści. Zapraszamy do lektury wywiadu z Mateuszem Puławskim, polskim gitarzystą tworzącym od lat w Amsterdamie.

 

Urodziłeś się w Świdnicy. Jak wyglądały twoje muzyczne początki w realiach tego miasta?
Bardzo podobnie do realiów w innych miastach, wydaje mi się. Kilku kolegów grało wówczas też na gitarach lub basie, czy bębnach. Uczyliśmy się od siebie nawzajem, dopingowaliśmy się, spotykaliśmy się na takie domowe jam sessions, aż wreszcie założyliśmy pierwszy rockowy zespół. Tamten zespół przetrwał, co prawda w często zmienianym składzie, 3,5 roku. Były też inne zespoły, w których gościnnie grałem. Po roku/dwóch graliśmy już po lokalnych pubach. Obserwowałem starszych, bardziej doświadczonych muzyków, którzy również tam grywali. Były też krótkie kościelne epizody, gdzie mogłem szlifować grę pod okiem doświadczonych kolegów. Kilka życzliwych osób dało mi na tamtym etapie mnóstwo cennych rad, jak i skrawki teorii muzycznej itp. Wreszcie trafiłem po dwóch latach bycia samoukiem na pół roku prywatnych zajęć z kompozytorem i gitarzystą klasycznym, Grzegorzem Wierzbą.

Mateusz Pulawski 2015 (Dordrecht Jazz Festival)

Mateusz Pulawski (Dordrecht Jazz Festival)

Po pół roku intensywnej pracy byłem gotów zdawać do Wrocławskiej Szkoły Jazzu i Muzyki Rozrywkowej, gdzie pod skrzydła wziął mnie Artur Lesicki. Przez najbliższe 5 lat miałem kształtować, poza grą na gitarze oczywiście, moją wrażliwość muzyczną, umiejętności kompozytorskie, pedagogiczne, oraz pracę z zespołami (prowadzenie ich). Miałem do tego całkiem sporo okazji dzięki różnym koncertom, jam sessions etc. Dodatkowo odkrywałem też moje zamiłowanie do realizacji dźwięku, mixu i produkcji. Szkołę ukończyłem z wyróżnieniem w 2012 roku, 2 lata po maturze. No i wyjechałem z kraju.

Dlaczego wyjechałeś i osiadłeś w Amsterdamie? Na pobliski Wrocław akurat nie można narzekać w temacie imprez, koncertów i działających aktywnie muzyków – to jedno z najprężniejszych muzycznie miast w Polsce.
To jest dość złożona kwestia. Z wierzchu była to chęć zdobycia renomowanego wykształcenia, poznania wielu nowych ludzi, tzw wyjście z bańki, dość hermetycznego wrocławskiego kręgu. Poniżej było to dość mocne uczucie niepasowania do otaczającej rzeczywistości, mentalności. No i wreszcie wyjazd był dla mnie wyzwaniem, które umożliwiło mi pewnego rodzaju zawalczenie o siebie i swoją pozycję w świecie.

Wyjazd był dla mnie wyzwaniem, które umożliwiło mi pewnego rodzaju zawalczenie o siebie i swoją pozycję w świecie

Stanowiło to takie symboliczne wejście w dorosłość, gdzie mogłem zbudować swoje nowe gniazdo całkiem od podstaw. Nie przyszło to oczywiście bez żadnych kosztów i poświęceń. Musiałem przejść przez dość skomplikowane i bolesne problemy z samym sobą zanim mogłem się w Holandii narodzić jako nowa osoba, z nową mentalnością i zaadaptowana do nowej kultury. W tym momencie nie wyobrażam sobie życia w innym miejscu, bo już to swoje odnalazłem. Zasmakowałem też tutejszego świata muzycznego, który mnie początkowo bardzo ujął, a później przyjął jak swojego.

Co oznacza dla Ciebie awangardowe podejście do jazzu? Jaka jest współczesna kondycja tego gatunku?
Jestem w tej kwestii chyba trochę konserwatystą, bo awangarda jest dla mnie celowym pogwałceniem pewnych norm i zasad, głównie tych bebopowych. Granie poza timem i znajdowanie się wspólne (w zespole), holistyczne i/lub wielopoziomowe podejście do rozwoju motywów, zazębianie się kilku melodii w tym samym czasie, granie w dwóch tonacjach na raz, czysta ekspresja (konwersacyjna) na instrumencie, cała masa harmonicznych zabiegów – tu można by wymieniać i wymieniać… Gatunek ten ma swoich oddanych fanów i jest ich wcale nie aż tak mało.

Co dało ci studiowanie na Conservatorium van Amsterdam? To była muzyka rozrywkowa, czy klasyczna?
Studiowałem gitarę jazzową. Mieliśmy elementy klasyki, głównie historię i teorię, jak i muzyki czysto rozrywkowej – kursy gitarowe pop/rock/country. Ale głównie był to jednak jazz. Studia te dały mi zdecydowanie wiele. Nowe perspektywy muzyczne, masa wskazówek jak się poruszać muzycznie na małą skalę skalę – w obrębie utworów, jak i na dużą- w biznesie muzycznym. Mnóstwo nowych znajomości, które kiełkują do dzisiaj. Studia dały mi też niepowtarzalną szansę jamować co tydzień z najlepszymi, szczególnie upodobałem sobie zajęcia z Jesse van Ruller’em. Konserwatorium dało mi wreszcie też jakąś bazę do stania się pedagogiem muzycznym, kim teraz w zasadzie jestem.

Mateusz Pulawski 2018 (fot. Adriana Wierzba)

Mateusz Pulawski 2018 (fot. Adriana Wierzba)

W 2013 roku, już w Amsterdamie założyłeś Mateusz Puławski Lunar Quartet. Już sama nazwa mówi wiele – muzyka „lunarna”, ambitna, poszukująca. Czy tak byś określił idee, które przyświecają twojemu kwartetowi?
Głównie chodziło o granie kompozycji zainspirowanych księżycem i jego wpływem na nas (na mnie), przynajmniej w pierwszej fazie. Takie, powiedzmy, jazzowe nokturny. A więc muzyka o dość ciemnym charakterze. Myślę, że odpowiadało to mojemu osobistemu położeniu w tamtym momencie. Charakter kompozycji z czasem się trochę rozjaśnił. Twoje określenia są również jak najbardziej trafne. „Poszukiwanie” w muzyce zawsze mnie inspirowało, więc i sam chciałem tak pisać i grać, szczególnie w tym projekcje. Obecnie mój Lunar Quartet już nie jest tak aktywny na scenie muzycznej, jak kilka lat temu. Szykuję za to już nowy akustyczny kwartet, częściowo w oparciu o członków Lunar 4, ale tym razem z fortepianem – bez saksofonu. Nagraliśmy dopiero co naszą pierwszą EPkę i zastanawiamy się teraz w którym momencie ją wydamy.

Szykuję już nowy akustyczny kwartet, częściowo w oparciu o członków Lunar 4, ale tym razem z fortepianem – bez saksofonu

Próbowałeś się dostać pod skrzydła ECM?
Jeszcze nie, ale nie wykluczam takich prób. Do tej pory skupiałem się głównie na budowaniu fanbase’u i siatki kontaktów. Płyty wydawałem własnym sumptem. Wejście do tego panteonu legend byłoby nieopisanym zaszczytem.

Upodobałeś sobie współpracę z wokalistkami w małych składach, najczęściej w duetach. Jakie niesie to ze sobą korzyści artystyczne, pomijając aspekty praktyczno – logistyczne?
Jest dużo przestrzeni do wykorzystania. Można, przy odrobinie przypływu inspiracji, wykonanie danego utworu całkiem zaimprowizować i jeżeli duet się dobrze rozumie to muzycy będą w mig łapali pomysły od siebie nawzajem. Improwizacja może wtedy skupić się na danych elementach muzyki, jest to albo rytm albo jest to harmonia i jej poszerzanie do granic możliwości, albo forma muzyki, aranż. Uwielbiam tę przestrzeń. W kilku moich duetach miałem szczęście móc eksperymentować ze wspólną improwizacją i są to zawsze oszałamiające wrażenia. Deconstruct to reconstruct. Są też inne korzyści, na przykład grając w duecie można, dzięki małej ilości źródeł dźwięku, skupić się na takim „wewnętrznym” brzmieniu muzyki, czy kompozycji. No i w duecie ciężko też o poważny błąd, bo jeśli muzycy słuchają siebie uważnie nawzajem, to potrafią do pewnego stopnia przewidzieć swoje następne ruchy, a dzięki temu jeśli jedno „skręci w złą ulicę”, to drugie po prostu pójdzie za nim. W ten sposób „błędy” przeradzają się w nowe muzyczne wyzwania, które ostatecznie wzbogacają utwór, czy wykonanie.

Muszę pogratulować tobie płyty „The 13th Heron” – od czasów Esperanzy Spalding, żaden album nie ujął mnie taką oryginalną melodyką i frazą. Szczególna to zasługa YenTing Lo, w której widzę duży potencjał. Czy to jednorazowa współpraca, czy jeszcze będziecie razem pracować?
Bardzo dziękuję! YenTing to wspaniały talent i zaskoczyła mnie nie raz podczas prac nad naszym wydawnictwem. Teraz znajduje się na Taiwanie, gdzie ma stawić się na ceremonii tajwańskich „Fryderyków”, do których została nominowana. Mocno trzymam za nią kciuki. Bardzo bym chciał, żeby nasza współpraca została kontynuowana i myślę, że tak też będzie, jeżeli nic nie stanie nam na przeszkodzie. Jednak teraz musimy oboje chwilę odpocząć od rozwijania nowych pomysłów, bo długotrwała praca nad „The 13th Heron” sporo nas kosztowała. No i oboje skupiamy się teraz bardziej na marketingu naszej płyty.

 

Gdzie realizowałeś „The 13th Heron”? Jak przebiegały nagrania i produkcja? Kto jeszcze oprócz was dwoje był zaangażowany w tę płytę?
Mam dostęp do pięknego, akustycznie przygotowanego pomieszczenia studyjnego w Utrechcie. Posiadam też tonę sprzętu nagraniowego, masę Neumannów, preampy Neve i RME, sporo vintage’owych mikrofonów, kilka drogich wstęgowych pozycji. Płytę nagrałem więc samodzielnie, korzystając z tych wszystkich dobrodziejstw i ponad 13-letniego doświadczenia w temacie realizacji dźwięku. Część nagrań odbyła się w Utrechcie, część u mnie w domku na wsi.

Płytę nagrałem więc samodzielnie, korzystając z tych wszystkich dobrodziejstw i ponad 13-letniego doświadczenia w temacie realizacji dźwięku. Część nagrań odbyła się w Utrechcie, część u mnie w domku na wsi

W zasadzie realizacja projektu rozpoczęła się już w 2018 roku, kiedy z potrzeby wewnętrznej zacząłem rejestrować krótkie etiudy produkcyjne/ kompozycyjne. Rodziły się wtedy w mojej głowie pomysły, żeby stworzyć taką serię nagrań, gdzie gitara (dzięki mnogości możliwych do uzyskania brzmień) miałaby stać się głosem każdego instrumentu w orkiestrze (lub bigbandzie). Poczułem, że mam „zbyt dużo gitar” (jeśli można tak w ogóle stwierdzić, to w końcu magazyn miłośników gitary J ) i się niepotrzebnie kurzą, więc chciałem do tego celu wykorzystać je wszystkie. Miałem zamiar stworzyć takie orkiestrowe aranżacje (ale i nowe kompozycje). Wszystkie te pomysły, pierwsze rozpisane już aranżacje oraz nagrane przeze mnie etiudki musiałem w końcu na dłuższy moment odłożyć, bo pojawiły się inne sprawy.

The 13th Heron

Aż wreszcie w 2019 roku poznałem YenTing. Wpierw dostałem materiał z jej koncertu dyplomowego w konserwatorium do mixu i w ten sposób złapaliśmy kontakt. Po kilku wspólnych muzycznych spotkaniach wróciliśmy do rozpoczętego przeze mnie „solowego” projektu gitarowego. Międzyczasie napisałem już kilka nowych kompozycji, YenTing wyciągnęła kilka swoich i zaczęliśmy adaptować te utwory pod ten, nadal bliżej nieokreślony, „orkiestrowy projekt”. Wtedy poszło już z górki. Ja spędziłem kilka miesięcy na samodzielnym pisaniu i od razu nagrywaniu gotowych „gitarowych” aranżacji do utworów oraz sporadycznym dodawaniu innych instrumentów. Od marca tego roku zaczęliśmy umawiać wspólne sesje nagraniowe z YenTing, gdzie weryfikowaliśmy aranżacje, wzbogacaliśmy je o jej wokale, flety oraz moje wokale, czasem rezygnowaliśmy z niektórych nagranych już wcześniej przeze mnie ścieżek. Tych sesji było kilka, może 6 lub 7. Trwały one od rana do późnego wieczora. Dużo kreatywnego fun’u. Najpierw nagrywaliśmy bazę do danego utworu, główny wokal (gitary już zazwyczaj były zarejestrowane wcześniej, podobnie instrumenty perkusyjne), wokal kopiujący wielogłosowe partie gitar, inne zaplanowane smaczki. Później słuchaliśmy utworu sekunda po sekundzie i zastanawialiśmy się nad brakiem lub przepychem pewnych elementów. I tak, aż całość była gotowa. Po ukończonych nagraniach mixem i masteringiem zająłem się również sam, nie śpieszyłem się. Przy takiej pracy trzeba dużo świeżego podejścia, więc robiłem długie przerwy. Ten proces trwał jakieś 3 miesiące. Zaskoczę Cię być może, bo, poza naszą dwójką, nikt inny nie był zaangażowany w powstawanie „The 13th Heron”.

To faktycznie zaskakujące, ale też trochę imponujące! Zmieniając temat – co to za piękny oldschoolowy Gibson, na którym grasz?
To es125 z 1953 roku. Znalazłem go kiedyś w sklepiku z vintage’owymi gitarami przy Pigalle w Paryżu. Byłem tam w 2015 nagrywać pierwszą płytę duetu Esther en Mateusz. Wróciłem pół roku później do Paryża, aby tę gitarę nabyć, tak mocno zapadła mi w pamięć, a akurat w tym czasie szukałem drugiego jazzowego archtopu, tak, żeby mieć na zmianę. Wszystko zgrało się cudownie, Gibson jeszcze w sklepie był i wróciłem do Amsterdamu bogatszy o ten piękny instrument. Nie obyło się bez przygód, limitów na kartach etc. Ale znamy już zakończenie historii. Gitara musiała zostać odrobinę odrestaurowana, a więc jakoś kilka miesięcy po jej zakupie mogłem dopiero swobodnie na niej grać.

Opisz proszę twój pozostały sprzęt. Jakie masz jeszcze gitary, jakie wzmacniacze, efekty itp.
Z wielką chęcią! Jazzmana rzadko pyta się o sprzęt, więc nie omieszkam skorzystać z okazji. Gitary na których gram, oprócz ES125 to: Fender (CS) E.Johnson 54 Virginia, Fender Prof. Telecaster, Ibanez JPM100 P1 (Petrucci), Raines Master – piękny archtop wykonany przez Matta Raines’a z USA – z humbuckerem gibson’57, gitara akustyczna spod ręki amsterdamskiego lutnika Stefana Kocha, Yamaha SLG200s, co ciekawe z nylonami, zamiast strun metalowych). Do tego Epiphone Les Paul 1960 Tribute Plus strojony do D natural. Nie stosuję sztywnego podziału, że hollow-body są do jazzu, solid-body do popu/rocka etc. Raczej mieszam instrumenty i wzmacniacze i w zależności od przypływu inspiracji wykorzystuję je do różnych stylów.

Nie stosuję sztywnego podziału, że hollow-body są do jazzu, solid-body do popu/rocka etc. Raczej mieszam instrumenty i wzmacniacze i w zależności od przypływu inspiracji wykorzystuję je do różnych stylów

Jeśli chodzi o wzmacniacze to jestem fanem mniejszych modeli: Marble LTD (butikowa, ręcznie robiona w Holandii wersja Fendera Tweed Deluxe 5E3 z 1957-ego), Mesa Boogie Mark V (wersja 25w), Marshall sv20h (20 watowa wersja plexi- super lead z 1959), AER alpha 40 (do akustycznych instrumentów lub jako baza do preampu SansAmp na małe sceny) oraz Boss Katana Air J.

Mateusz Pulawski 2020 (fot. Ger van Aalderen)

Mateusz Pulawski 2020 (fot. Ger van Aalderen)

A efekty?
Efektów używam raczej niewiele: Tech21 SansAmp Blonde i British, E-H Cathedral, Boss DD7, Dunlop Cry Baby Mini, Ibanez TS9 no i E-bow.

Jak w Niderlandach wygląda pandemiczna rzeczywistość jeśli chodzi o muzyków i ich aktywność zawodową? W Polsce to jest kompletna katastrofa…
W Holandii jest niestety też nieciekawie. Większość moich kolegów z branży siedzi w domach, kombinuje z youtube’m, dostaje zasiłki lub nawet przebranżawia.

Większość moich kolegów z branży siedzi w domach, kombinuje z youtube’m, dostaje zasiłki lub nawet przebranżawia

Koncertów prawie w ogóle nie ma, choć odbywa się kilka w ramach wyjątków od rządowych obostrzeń. Jednak zawsze dla bardzo małej publiki. Wszystkie bary, więc również te z muzyką na żywo, są pozamykane. Ja mam to szczęście, że oprócz bycia muzykiem jestem też pedagogiem i realizatorem dźwięku. To mi ratuje skórę w obecnych czasach. Miejmy nadzieję, że sytuacja szybko się poprawi…

Też mam taką nadzieję, dzięki za poświęcony czas!
Dziękuję również!

Mateusz Pulawski- Freddie 2018 (fot. Adriana Wierzba)

Mateusz Pulawski- Freddie 2018 (fot. Adriana Wierzba)

  • Tags
  • Lunar Quartet
  • Mateusz Puławski
  • Pulawski
  • YenTing Lo

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Gitary HP 2 ponownie w ofercie firmy Peavey
Previous article Joyo MW-1 – mikrofonowy system bezprzewodowy

Maciej Warda | TopGuitar

basista, gitarzysta, redaktor, dziennikarz. Współpracował z kultowym magazynem "Gitara i Bas". Członek zespołów "Farba" i "The Q". Od 15 lat w magazynie TopGuitar.

INNE

Nergal broni się w sądzie i zakłada fundusz Ordo Blasfemia Artykuły o artystach
25 lutego 2021

Nergal broni się w sądzie i zakłada fundusz Ordo Blasfemia

Mustaine już oficjalnie z Gibsonem Artykuły o artystach
23 lutego 2021

Mustaine już oficjalnie z Gibsonem

Gary Moore "How Blue Can You Get" - płyta z niepublikowanymi utworami Artykuły o artystach
20 lutego 2021

Gary Moore "How Blue Can You Get" - płyta z niepublikowanymi utworami

Marcin Patrzałek brawurowo wykonuje "Kashmir" Led Zeppelin Artykuły o artystach
19 lutego 2021

Marcin Patrzałek brawurowo wykonuje "Kashmir" Led Zeppelin

Pete Townshend: "W pewnym sensie to my wymyśliliśmy heavy metal" Artykuły o artystach
19 lutego 2021

Pete Townshend: "W pewnym sensie to my wymyśliliśmy heavy metal"

Pat Martino składa hołd Chickowi Corei Artykuły o artystach
14 lutego 2021

Pat Martino składa hołd Chickowi Corei

Rok 2021 - najbardziej wyczekiwane płyty rock/metal Artykuły o artystach
13 lutego 2021

Rok 2021 - najbardziej wyczekiwane płyty rock/metal

Sceniczny debiut Mammoth WVH Artykuły o artystach
13 lutego 2021

Sceniczny debiut Mammoth WVH

Steve Lukather wspomina Eddiego Van Halena Artykuły o artystach
13 lutego 2021

Steve Lukather wspomina Eddiego Van Halena

Facebook Comments

Najnowsze artykuły
26 lutego 9:38
Newsy

LTD JM-II – gitara Josha Middletona

26 lutego 8:13
Newsy

Szykuje się wzbogacona, rocznicowa reedycja płyty Coverdale/Page

25 lutego 11:00
TopSpecial

Najgłupszy powód rozpadu kapeli? Wygrywają The Kinks

25 lutego 9:01
Artyści

Nergal broni się w sądzie i zakłada fundusz Ordo Blasfemia

24 lutego 15:55
Newsy

Duesenberg Alliance Series Tom Bukovac

24 lutego 14:58
Newsy

BMG wyda nową płytę Pata Metheny’ego “Road To The Sun”

24 lutego 11:50
Newsy

Martin Guitar w dystrybucji Lauda Audio

24 lutego 10:15
Muzyka

Tomasz Andrzejewski “When The Heroes Are Gone” – recenzja płyty

23 lutego 20:37
Artyści

Mustaine już oficjalnie z Gibsonem

23 lutego 13:19
Newsy

Blackstar Fly 3 Neon

23 lutego 11:44
Newsy

Dave Mustaine porzuca markę Dean na rzecz Gibsona!

23 lutego 10:51
Newsy

Epiphone Emperor Swingster

  • TopGuitar na tablety (Android)
  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2017. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press

Cookies

Ta strona używa plików cookies (niezbędne do prawidłowego działania). Więcej informacji