• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • Narzędzia
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Gry Muzyczne
    • Generator Akordów
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Słownik Gitarzysty
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • Audiostacja
    • EHX
    • Firma Muzyczna
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Music Dealer
    • Riff
    • Sound Service
    • SoundTrade
    • W-Music Distribution
    • Yamaha
    • Zibi
  • Magazyn TG
    • Najnowszy numer
    • TopStudio
    • Zamów prenumeratę
      • Prenumerata dwuletnia
      • Prenumerata półroczna
      • Prenumerata roczna
    • Numery archiwalne
    • Gdzie kupić?
    • Redakcja
TopGuitar.pl
  • Najnowszy numer
  • Gdzie kupić?
  • Zamów prenumeratę
    • Prenumerata dwuletnia
    • Prenumerata półroczna
    • Prenumerata roczna
    • Pakiet 10: prenumerata TopGuitar + CD Richard Bona + 2CD i DVD Marcus Miller
    • Pakiet 11: prenumerata TopGuitar + DVD Love De Vice + CD WAMI
    • Pakiet 12: prenumerata TopGuitar + CD IRA + CD Patrycja Markowska + CD Kreuzberg
    • Pakiet 13: prenumerata TopGuitar + 3xDVD Oblicza rocka
    • Pakiet 14: prenumerata TopGuitar + CD Poduszkowiec 2.0 + CD Cafe Night&Day vol. 3
    • Pakiet 15: prenumerata TopGuitar + książka Cliff Burton + DVD Black Sabbath
    • Pakiet 2: prenumerata TopGuitar + książka Nergal + CD Jacek Karzaklewski
    • Pakiet 5: prenumerata TopGuitar + książka Joy Division + CD Jimi Hendrix
    • Pakiet 6: prenumerata TopGuitar + książka Prince + CD John Mayer
    • Pakiet 7: prenumerata TopGuitar + książka kucharska Paul McCartney + CD Paul McCartney
    • Pakiet 9: prenumerata TopGuitar + książka Bob Marley + CD Foster The People
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Nancy Wilson publikuje utwór "4 Edward" w hołdzie Eddiemu Van Halenowi

      Nancy Wilson publikuje utwór "4 Edward" w hołdzie Eddiemu Van Halenowi

      Trzej muszkieterowie gitary

      Trzej muszkieterowie gitary

      Maddie Rice i jej Takamine P6N

      Maddie Rice i jej Takamine P6N

      Black Sabbath "Sabotage" - Super Deluxe Edition

      Black Sabbath "Sabotage" - Super Deluxe Edition

    • Newsy sprzętowe
      Markbass zapowiada struny gitarowe

      Markbass zapowiada struny gitarowe

      Epiphone Jared James Nichols „Gold Glory” Les Paul Custom

      Epiphone Jared James Nichols „Gold Glory” Les Paul Custom

      Gitary Yamaha FG / FS Red Label z technologią A.R.E.

      Gitary Yamaha FG / FS Red Label z technologią A.R.E.

      Dwie jubileuszowe gitary Gibson na 60-lecie modelu SG

      Dwie jubileuszowe gitary Gibson na 60-lecie modelu SG

    • TopVideo
      Łukasz Kulczak "Song for Allan" - w hołdzie wielkiemu gitarzyście

      Łukasz Kulczak "Song for Allan" - w hołdzie wielkiemu gitarzyście

      Najlepsza gitarzystka - samouk

      Najlepsza gitarzystka - samouk

      11 najlepszych momentów Eddiego Van Halena

      11 najlepszych momentów Eddiego Van Halena

      Megadeth "Symphony of Destruction" - proroczy teledysk

      Megadeth "Symphony of Destruction" - proroczy teledysk

  • Artyści
    • Wywiady
      Wywiad z Danielem Freybergiem z Bodom After Midnight

      Wywiad z Danielem Freybergiem z Bodom After Midnight

      Gitarzysta Alex Scholpp: mój sprzęt po prostu leży w kejsach i czeka

      Gitarzysta Alex Scholpp: mój sprzęt po prostu leży w kejsach i czeka

      Paweł Tur o górach, muzyce i gitarach Duesenberg - wywiad

      Paweł Tur o górach, muzyce i gitarach Duesenberg - wywiad

      Konrad Wojda z Farben Lehre - wywiad

      Konrad Wojda z Farben Lehre - wywiad

    • Artykuły
      Pasquale Grasso - trzy jazzowe płyty od gitarowego indywidualisty

      Pasquale Grasso - trzy jazzowe płyty od gitarowego indywidualisty

      Greta Van Fleet znalazła swój styl na drugiej płycie "The Battle at Garden's Gate"

      Greta Van Fleet znalazła swój styl na drugiej płycie "The Battle at Garden's Gate"

      Cultifact "Worshipers" - gitarowy projekt Łukasza Knapika

      Cultifact "Worshipers" - gitarowy projekt Łukasza Knapika

      Gitarowa gwiazda YouTube'a Bernth ogłasza wydanie debiutanckego albumu „Elevation”

      Gitarowa gwiazda YouTube'a Bernth ogłasza wydanie debiutanckego albumu „Elevation”

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Tomasz Andrzejewski "When The Heroes Are Gone" - recenzja płyty

      Tomasz Andrzejewski "When The Heroes Are Gone" - recenzja płyty

      Krzysztof "Puma" Piasecki & Adam Wendt - "We See The Light 59/62"

      Krzysztof "Puma" Piasecki & Adam Wendt - "We See The Light 59/62"

      Mateusz Puławski „13th Heron” - recenzja

      Mateusz Puławski „13th Heron” - recenzja

      The Freuders "Warrior" - recenzja

      The Freuders "Warrior" - recenzja

    • TopLegendy
      Deep Purple "Machine Head"

      Deep Purple "Machine Head"

      Van Halen "5150"

      Van Halen "5150"

      Black Sabbath "Sabbath Bloody Sabbath" - pomogły paranormalne okoliczności

      Black Sabbath "Sabbath Bloody Sabbath" - pomogły paranormalne okoliczności

      Roger Waters "The Wall. Live in Berlin" - wyjątkowe wykonanie arcydzieła

      Roger Waters "The Wall. Live in Berlin" - wyjątkowe wykonanie arcydzieła

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Guns N' Roses wracają do Polski w 2022 roku

      Guns N' Roses wracają do Polski w 2022 roku

      Gitarowy Rekord Świata w czasach pandemii. Pierwsze szczegóły tegorocznej edycji

      Gitarowy Rekord Świata w czasach pandemii. Pierwsze szczegóły tegorocznej edycji

      Eric Clapton rezygnuje z koncertów w 2021 roku

      Eric Clapton rezygnuje z koncertów w 2021 roku

      Genesis robi próby i przenosi trasę na wrzesień 2021

      Genesis robi próby i przenosi trasę na wrzesień 2021

    • Kup bilety
      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Klasz Ov The Sejtans XIII

      Klasz Ov The Sejtans XIII

    • Reportaże i relacje
      Ritchie Blackmore – podróż trwa

      Ritchie Blackmore – podróż trwa

      Świetny wynik zbiórki 29. Finału WOŚP

      Świetny wynik zbiórki 29. Finału WOŚP

      Antoni Krupa – koncert jubileuszowy w Nowohuckim Centrum Kultury (relacja)

      Antoni Krupa – koncert jubileuszowy w Nowohuckim Centrum Kultury (relacja)

      Prezentacja produktów HK Audio i Hughes & Kettner w gdańskim klubie Parlament

      Prezentacja produktów HK Audio i Hughes & Kettner w gdańskim klubie Parlament

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Blackstar Live Logic – test

      Blackstar Live Logic – test

      Orange Terror Stamp - test

      Orange Terror Stamp - test

      Blackstar ID: Core V3 Stereo 40 - test

      Blackstar ID: Core V3 Stereo 40 - test

      Yamaha THR30IIA Wireless - test

      Yamaha THR30IIA Wireless - test

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Martin D-18 Elvisa Presleya sprzedany za ponad milion dolarów

      Martin D-18 Elvisa Presleya sprzedany za ponad milion dolarów

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

      Asystent zakupowy: Home recording TG 3/2018

      Asystent zakupowy: Home recording TG 3/2018

    • Porady muzyczne
      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Jak pokonać stres na scenie? 5 kroków do opanowania tremy

      Jak pokonać stres na scenie? 5 kroków do opanowania tremy

      Jak zagrać na gitarze "Nie płacz Ewka"

      Jak zagrać na gitarze "Nie płacz Ewka"

      Music Export Poland podsumowuje pomoc dla muzyków

      Music Export Poland podsumowuje pomoc dla muzyków

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Jak zagrać utwór Pilichowskiego "Vandal" - video

      Jak zagrać utwór Pilichowskiego "Vandal" - video

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - bas

      Warsztaty z Bartkiem "Bratkiem" Wójcikiem: Legato. Sztuka latania (cz. 2)

      Warsztaty z Bartkiem "Bratkiem" Wójcikiem: Legato. Sztuka latania (cz. 2)

    • Chwyty gitarowe
      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

  • Narzędzia
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Gry Muzyczne
    • Generator Akordów
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Słownik Gitarzysty
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • Audiostacja
    • EHX
    • Firma Muzyczna
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Music Dealer
    • Riff
    • Sound Service
    • SoundTrade
    • W-Music Distribution
    • Yamaha
    • Zibi
  • Magazyn TG
    • Najnowszy numer
    • TopStudio
    • Zamów prenumeratę
      • Prenumerata dwuletnia
      • Prenumerata półroczna
      • Prenumerata roczna
    • Numery archiwalne
    • Gdzie kupić?
    • Redakcja
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Instagram
    • RSS
Max Cavalera, Soulfly. W synchronizacji
Home
Artyści
Wywiady

Max Cavalera, Soulfly. W synchronizacji

5 grudnia 2018 Avatar Jakub Milszewski | TopGuitar 1162

fot. Char Tupper

Przeczytaj również

Wygraj bilety na koncert Soulfly pod wodzą Maxa Cavalery
Wygraj bilety na koncert Soulfly pod wodzą Maxa Cavalery
Soulfly pod wodzą Maxa Cavalery ponownie w Polsce
Soulfly pod wodzą Maxa Cavalery ponownie w Polsce

Max Cavalera nie znosi nudy. Od czasu ostatniego albumu Soulfly zdążył wydać płyty z Cavalera Conspiracy, odświeżyć materiał Nailbomb i po raz kolejny zjechać z koncertami świat wzdłuż i wszerz. A teraz znów będzie miał pretekst, by ruszyć w drogę – „Ritual”, nowy album Soulfly, ukaże się lada chwila. W rozmowie z „TopGuitar” Max opowiada o tym, jak powstawał i dlaczego zespół postanowił wrócić do swoich korzeni.

Soulfly, fot. Char Tupper

Soulfly, fot. Char Tupper

Jakub Milszewski: Na nowej płycie „Ritual” wracacie do tego, co stało się waszym znakiem rozpoznawczym na samym początku istnienia Soulfly – do potężnego, wyrazistego groove. To był pomysł twój, czy producenta Josha Wilbura?

Max Cavalera: Zacznijmy od tego, że kocham wszystko, co się wiąże z metalem. Uwielbiam szybkie, agresywne rzeczy, ale też te chore, wręcz denerwujące groove, jak w Slayerze, Sepulturze czy Metallice. Te kapele zawsze miały właśnie taki groove. Kiedy myślałem nad tymi ulubionymi płytami, zastanawiałem się, co mógłbym zrobić, żeby połączyć jedno z drugim, połączyć ten świetny groove z szybkością i agresją, zmiksować to. Odkrycie, że jedno nie wyklucza drugiego, było dla mnie jak objawienie. Na pierwszych płytach Soulfly bardziej skupialiśmy się na groovie, a na ostatnich płytach Cavalera Conspiracy poszliśmy w tę bardziej agresywną stronę, byliśmy bardziej thrashowi, szybsi. W końcu nadszedł czas, żeby złączyć jedno z drugim. W mojej głowie zaczął się pojawiać jakiś taki plemienny death/thrash metal. Oczywiście Josh, który jest wielkim fanem tych pierwszych płyt Soulfly, naciskał mocniej na tego typu rzeczy, podczas kiedy ja bardziej grawitowałem w stronę ekstremy, jak w przypadku numerów „Blood On the Street” czy „Dead Behind the Eyes”. Płyta jest więc wypadkową tego, w którą stronę ciągnął ją każdy z nas. I to właśnie sprawia, że jest dla mnie interesująca. Jest tam jeszcze parę innych rzeczy, jak na przykład „Feedback” w takim trochę motorheadowym stylu. Fajnie mieć taką piosenkę na albumie. „Ritual” naprawdę mi się podoba. Uważam, że to jedna z mocniejszych płyt Soulfly. Prawdziwy fan Soulfly bez wątpienia ją pokocha.

Numer „Feedback” faktycznie jest trochę zaskakujący. To coś nowego dla Soulfly.

Tak, próbowaliśmy różnych rzeczy i testowaliśmy różne pomysły. Miałem w głowie taki riff, który brzmiał jak wyjęty z „Ace of Spades” albo przynajmniej z tamtych czasów. W ogóle to uwielbiam tę erę Motorhead, kiedy mieli taki sznyt renegatów. Szczególnie właśnie „Ace of Spades” i „Iron Fist”. Zawsze podobał mi się ich image z tamtych czasów. Miałem więc taki riff, grałem go sobie, ale nie bardzo wiedziałem, co z nim zrobić. Pokazałem go chłopakom: „Słuchajcie, mam takie coś. Zobaczmy, czy coś nam z tego wyjdzie”. Marc Rizzo zaczął wtedy bawić się w Motorhead, udawał, że jest w zespole i po chwili piosenka była gotowa. Zdecydowaliśmy, że pasuje, żeby tekst był o życiu w trasie, o tym, jakie to uczucie grać na żywo: „shithole venues smells like rot”, „stage dive, no fucking glamour”… To tak naprawdę piosenka wychwalająca koncerty i życie w trasie. I jest trochę poza moją strefą komfortu, bo nigdy nie grałem takich motorheadowych rzeczy, ale brzmiała naprawdę fajnie, więc może powinienem zrobić trochę więcej takich numerów?

Wasz poprzedni album, „Archangel”, był agresywniejszy, brutalniejszy. Wydawało się, że to będzie nowa ścieżka dla Soulfly. Z „Ritual” poszliście jednak w inną stronę, dobrze znaną, ale jednak inną, niż się wielu spodziewało. Czy to wynikało z tego, że nie jesteś zadowolony z „Archangel”?

Jestem absolutnie zadowolony, kocham tę płytę. Ale to płyta jedyna w swoim rodzaju. Może wręcz bardziej jak jakiś projekt… Dziwnie to wtedy wyglądało, chciałem koniecznie zrobić coś, czego nie robiłem nigdy wcześniej. I tak to już ze mną jest – lubię nieco zaskakiwać fanów i niekoniecznie podążam utartymi ścieżkami, nie przejmuję się regułami gry. Może im się więc wydawać, że teraz będzie tak, a ja skręcam w zupełnie inną stronę. I to mnie w sumie bawi, to fajne, bo nikt nie wie, co zrobię na kolejnej płycie Soulfly… Może coś zupełnie innego, a może będę kontynuował to, co zacząłem ostatnio? Ale „Archangel” naprawdę lubię, szczególnie numery takie jak „Sodomites” albo „Ishtar Rising”. To naprawdę świetne piosenki. Po prostu czułem, że chcę zrobić taki prawdziwszy, naturalniejszy album Soulfly, zarówno dla siebie, jak i dla fanów. To coś, czego nie robiłem od czasów pierwszych płyt tego zespołu. „Ritual” jest chyba najprawdziwszą płytą Soulfly od czasu pierwszego krążka.

Kiedy mówiłeś o piosence „Feedback” wspomniałeś, że miałeś riff, a potem Marc zaczął się tym bawić i okazało się, że piosenka jest gotowa. Tak właśnie wygląda proces twórczy w Soulfly? Tak pracujecie nad nową muzyką?

Czasami. Wiesz, ja mam napisane mnóstwo riffów, bo miałem dobry, pełen inspiracji czas. Skończyłem płytę Cavalera Conspiracy, ale dalej byłem w ciągu pisania. Kiedy masz taki właśnie zajebiście twórczy, gorący okres, piszesz mnóstwo rzeczy, to korzystaj z tego, bo studnia też potrafi wyschnąć. Więc po prostu pisałem non stop. Riffy były wszędzie. Potem zgrałem się z Zyonem, przez jakiś miesiąc ćwiczyliśmy w sali prób. Po tym czasie mieliśmy już szkielety piosenek. A potem pojechaliśmy do studia. „Feedback” też jamowaliśmy z Zyonem zanim oddaliśmy go Marcowi, żeby zdziałał swoją magię. Jamowanie generalnie jest świetne. Uwielbiam muzykę, która powstaje właśnie dzięki jamom. Jest w niej coś naturalnego i świeżego. Czasami jamuje się czyjąś muzykę, a czasami masz jakiś riff, wszyscy zaczynają grać dookoła niego i po chwili masz gotową piosenkę. Lubię, kiedy muzyka pojawia się naturalnie. Nic nigdy nie jest wymuszone. Wszystko, co gra Soulfly, przyszło do nas naturalnie. Przy „Ritual” synchronizacja nas wszystkich w studiu, jako muzyków, była znakomita. Byliśmy naprawdę połączeni, wszyscy jednomyślni. Zyon miał właściwe bity na perkusji, Marc kładł na to wszystko swoje świetne zagrywki gitarowe, Mike idealnie wchodził z basem. Byliśmy naprawdę przygotowani do nagrywania. To jedna z tych bardzo rzadkich płyt, przy której wszyscy byli naprawdę w synchronizacji. Kiedy zdarza się taki stan trzeba to wykorzystać, po prostu nagrywać, a naprawdę dobra muzyka sama przyjdzie.

Soulfly, fot. Char Tupper

Soulfly, fot. Char Tupper

Skąd wiesz, czy riff, który właśnie napisałeś, jest odpowiednio dobry dla Soulfly czy Cavalera Conspiracy?

To się po prostu wie. Pamiętam, jak powstał riff do „Ritual” – zainspirowałem się riffem Queens of the Stone Age. To tak naprawdę cięższa wersja typowego dla nich riffu. Słucham wielu różnych rzeczy, żeby mieć różne inspiracje. Innym riffem, który naprawdę lubię na tym albumie, jest drugi riff w „Summoning”, zaraz po blaście. To z kolei powstało dzięki mojej nieustannej miłości dla starego death metalu i kapel jak Massacre, Mantas czy starego Death z czasów „Scream Bloody Gore”. Kiedy już wpadniesz na taki riff po prostu wiesz, że będzie dobry. Czujesz to. Ale szczerze mówiąc, jedną całą piosenkę odrzuciliśmy. Calutką piosenkę, prosto do śmieci. Nie to, że była jakaś zła. Po prostu nie czuliśmy, że jest potrzebna. Chciałem, żeby ta płyta była trochę krótsza, żeby ludzie mogli ją łatwiej poznać. Sam nie przepadam za bardzo długimi albumami. W tamtej piosence mieliśmy akurat taki dziwny bit, trochę jak Voivod. Ale ją odrzuciliśmy, nie ma jej na płycie. Dzięki temu jestem absolutnie pewien wszystkich numerów, które się na niej znalazły. Naprawdę podobają mi się riffy na „Ritual”. Są bardzo cool – „Under Rapture” jest super, „Blood On The Street” ma taki wręcz blackmetalowy riff, inspirowany Dark Funeral, którego ostatnio sporo słuchaliśmy.

A często ci się zdarza, że napiszesz jakieś riffy, a potem stwierdzisz, że nie pasują do Soulfly, Cavalera Conspiracy czy Killer Be Killed?

Czasami. Bywa tak, że zrobię jakiś riff, odsłuchujemy go i nie bardzo wiemy, co z nim zrobić. Często zostawiam to Marcowi – on potrafi taki riff wziąć i zrobić z niego coś kompletnie innego. Ale zdarza się, że robi z tego coś, co brzmi trochę jak… dzisiejszy modny metal, który niezbyt lubię. Chcemy pozostać po tej brutalniejszej stronie, prymitywniejszej. Jeśli coś jest zbyt modne, zbyt ładne, nie pasuje do Soulfly. I to się czasami zdarza, ale trzeba przyznać, że moja muzyczna relacja z Markiem sprawdza się tutaj perfekcyjnie. On nie przepada za pisaniem riffów. Lubi wydawać dziwne dźwięki, lubi dorzucać wszystkie zagrywki na riffach i oczywiście sadzi znakomite solówki. W większości przypadków po prostu podąża za moimi riffami, bo wie, że mam ich dużo, to mój znak rozpoznawczy od trzydziestu lat. Rzeczy, które wymyślam, mu się podobają. Świetnie się uzupełniamy, jesteśmy zgraną drużyną. Kiedy pracowaliśmy nad „Psychosis” Cavalera Conspiracy, poprosiłem Marka, żeby nie robił na tę płytę zbyt dużo, żeby nad nią za bardzo nie pracował. Miałem nadzieję, że nie poczuje się tym dotknięty, ale pomyślałem, że kiedy właśnie będzie go trochę mniej, to te rzeczy, które zagra, będą wyraźniejsze, bardziej wyróżnione, przez to ważniejsze. Marc nie miał z tym problemu. No i jest fantastycznym gitarzystą. Doskonale czuje się w jamach, nigdy się nie obraża na mnie za moje pomysły. To kapitalny muzyk.

Masz swoją sygnaturę w ESP. Twój model Reaper pojawił się na rynku już kilka lat temu. Planujecie coś nowego?

Mam nadzieję, że w przyszłym roku spróbujemy odnowić trochę ten model, może popracować nad nowym. Ale muszę przyznać, że jestem bardzo zadowolony z Reapera i nie mam jakiejś potrzeby wprowadzania zmian. Wciąż bardzo podoba mi się ten design. Łączy w sobie najlepsze cechy Warlocków i Explorerów, a to moje ulubione modele. Ale lubię też SG – długie lata grałem na ESP Viper, więc może spróbuję zrobić coś, co będzie jakimś zmodyfikowanym SG? Póki co jeszcze jestem totalnie zadowolony z Reapera i mamy w zanadrzu jeszcze kilka modeli, które się pojawią w najbliższym czasie – z brazylijską flagą, perłowy i camo. Generalnie ESP robi zajebiste gitary.

A co z Killer Be Killed? Krążą plotki, że nowy album się robi. Możesz potwierdzić?

Owszem. Mamy demówki jakichś dziesięciu piosenek, które zrobiliśmy parę miesięcy temu. Musimy tylko zgrać nasze terminarze, bo wszyscy jesteśmy dość zajęci. Ale myślę, że Greg teraz ma trochę więcej wolnego, bo Dillinger Escape Plan już nie istnieje, więc pozostaje dogranie kalendarza mojego i Troya – to my jesteśmy tymi starymi psami wiecznie w trasie. Oczywiście Soulfly ma zaplanowaną światową trasę w ramach promocji „Ritual” w przyszłym roku, ale zawsze są jakieś przerwy między kolejnymi etapami. Jestem pewien, że w pierwszej porządniejszej przerwie uderzymy do studia i nagramy. Z Killer Be Killed jest o tyle fajna sprawa, że nie potrzebujemy wielu prób. Ten zespół tak nie pracuje. Bardziej chodzi o to, żeby zamknąć się w studio i pozwolić magii działać samej. Wszystko powstaje właściwie na miejscu, więc moglibyśmy w zasadzie wbić do studia choćby zaraz i zrobić płytę. Poprzednia tak właśnie powstała. Więc po prostu kiedy przyjdzie czas, pojedziemy i zrobimy płytę. Cieszę się na ten album. Myślę, że jesteśmy w stanie nagrać jeszcze lepszą płytę niż ostatnio, przebić tę pierwszą.

  • Tags
  • Cavalera Conspiracy
  • killer be killed
  • Max Cavalera
  • Soulfly

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article MakeMusic Finale v26
Previous article Brown z nowym albumem "Trzy Słońca"
Avatar

Jakub Milszewski | TopGuitar

Jakub Milszewski - dziennikarzem muzycznym został jak wszyscy dlatego, że nie nauczył się na niczym grać, co nie przeszkadzało mu w graniu i śpiewaniu. W "TopGuitar" odpowiada za Garaż i wywiady z fajnymi ludźmi. Pojawia się na Anywhere.pl, w "Live&Travel" i na Kvlt.pl. Występował z Ennio Morricone, zdobył złoty medal na Olimpiadzie Chóralnej, gra na basie, dorabiał rysowaniem komiksów i kopaniem rowów.

INNE

Pasquale Grasso - trzy jazzowe płyty od gitarowego indywidualisty Artykuły o artystach
16 kwietnia 2021

Pasquale Grasso - trzy jazzowe płyty od gitarowego indywidualisty

Greta Van Fleet znalazła swój styl na drugiej płycie "The Battle at Garden's Gate" Artykuły o artystach
16 kwietnia 2021

Greta Van Fleet znalazła swój styl na drugiej płycie "The Battle at Garden's Gate"

Cultifact "Worshipers" - gitarowy projekt Łukasza Knapika Artykuły o artystach
15 kwietnia 2021

Cultifact "Worshipers" - gitarowy projekt Łukasza Knapika

Gitarowa gwiazda YouTube'a Bernth ogłasza wydanie debiutanckego albumu „Elevation” Artykuły o artystach
9 kwietnia 2021

Gitarowa gwiazda YouTube'a Bernth ogłasza wydanie debiutanckego albumu „Elevation”

Wywiad z Danielem Freybergiem z Bodom After Midnight Artyści
8 kwietnia 2021

Wywiad z Danielem Freybergiem z Bodom After Midnight

Philippe Drouin podjął walkę i w trzy lata po wypadku nauczył się grać leworęcznie Artykuły o artystach
7 kwietnia 2021

Philippe Drouin podjął walkę i w trzy lata po wypadku nauczył się grać leworęcznie

Jason Becker "doświadcza duszności i wysokiego tętna" Artykuły o artystach
6 kwietnia 2021

Jason Becker "doświadcza duszności i wysokiego tętna"

Death metal "jest prawie bezduszny" Artykuły o artystach
3 kwietnia 2021

Death metal "jest prawie bezduszny"

Gitarzysta Alex Scholpp: mój sprzęt po prostu leży w kejsach i czeka Artyści
2 kwietnia 2021

Gitarzysta Alex Scholpp: mój sprzęt po prostu leży w kejsach i czeka

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
17 kwietnia 11:27
Newsy

Nancy Wilson publikuje utwór “4 Edward” w hołdzie Eddiemu Van Halenowi

17 kwietnia 10:35
TopVideo

Łukasz Kulczak “Song for Allan” – w hołdzie wielkiemu gitarzyście

16 kwietnia 18:29
Newsy

Trzej muszkieterowie gitary

16 kwietnia 12:18
Newsy

Markbass zapowiada struny gitarowe

16 kwietnia 10:23
Artyści

Pasquale Grasso – trzy jazzowe płyty od gitarowego indywidualisty

16 kwietnia 9:47
Artyści

Greta Van Fleet znalazła swój styl na drugiej płycie “The Battle at Garden’s Gate”

15 kwietnia 12:54
Newsy

Maddie Rice i jej Takamine P6N

15 kwietnia 12:21
Newsy

„Nie musisz przekonywać mnie, żebym wykonał coś brutalnego, to płynie w moich żyłach” – wywiad z Joem Duplantierem (Gojira)

15 kwietnia 10:00
Newsy

Black Sabbath “Sabotage” – Super Deluxe Edition

15 kwietnia 9:26
Artyści

Cultifact “Worshipers” – gitarowy projekt Łukasza Knapika

14 kwietnia 13:24
Newsy

Dance Like Dynamite “Litania kłamstw” – noworomatyczne słońce tonie w zimnofalowym mroku

14 kwietnia 10:25
Imprezy

Ritchie Blackmore – podróż trwa

14 kwietnia 9:57
Newsy

Epiphone Jared James Nichols „Gold Glory” Les Paul Custom

14 kwietnia 8:19
Newsy

Mick Jagger & Dave Grohl w nowej piosence o antyszczepionkowcach i płaskoziemcach

13 kwietnia 20:01
TopSpecial

Seksizm w świecie gitarowym – jest lepiej ale nie idealnie

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2021. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press

Cookies

Ta strona używa plików cookies (niezbędne do prawidłowego działania). Więcej informacji