• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Kulisy niezwykłej historii, kiedy Black Sabbath supportował… Ozziego, a Rob Halford musiał zastąpić Ronniego Dio

NewsyNewsy artystyczne

Dlaczego Judas Priest nie zagra na pożegnalnym koncercie Ozzy’ego? Rob Halford: „Byłem absolutnie załamany”

Mick Thomson (fot. ESP Guitars)
NewsyNewsy sprzętowe

Poznajcie gitary ESP, na których gra Mick Thomson

NewsyNewsy artystyczne

Joe Perry ogłasza trasę koncertową Joe Perry Project z gwiazdami w składzie

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Artykuły o artystachArtyści

Max Light – „początek kolejnego rozdziału w historii gitary jazzowej”

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano mar 25, 2021
Max Light, fot. YouTube, https://youtu.be/tEv2FSrrihE
Udostępnij

Poznajcie Maxa Lighta, młodego, ale doświadczonego gitarzystę, który swoją grą wskazuje przyszłość gitary jazzowej. Magazyn Jazz Guitar Today przeprowadził z nim ostatnio interesującą rozmowę, której fragmenty przytaczamy.

 

Max Light pochodzi z Waszyngtonu ale od kilku lat mieszka w Nowym Jorku, co oznacza, że jest w awangardzie jazzu, że to on uczestniczy w jego rozwoju i nadaje mu bieg. Po raz pierwszy zwrócił na siebie uwagę międzynarodowej społeczności muzyki jazzowej jako finalista prestiżowego konkursu Herbie Hancock Guitar Completion w 2019 roku. Wówczas zajął drugie miejsce, ponieważ pierwsze zgarnął nieoczekiwanie Rosjanin Evgeny Pobozhiy.

Max Light ma na koncie jedną płytę nagraną ze swoim trio – Max Light Trio “Herplusme” (Red Piano Records 2020) oraz kilka gościnnych występów na płytach innych artystów (m.in. Noah Preminger „Afterlife”, Jason Palmer „At Wally’s Volume 1 &2”, czy Chris McCarthy „Sonder”).

Postać Maxa Lighta została określona przez dziennikarza Jazz Guitar Today Thomasa Amoriello jako „początek kolejnego rozdziału w historii gitary jazzowej”. To stwierdzenie powinno obudzić w nas czujność, bo choć na pozór Max gra straight jazz, to jednak jego podejście do gitary i jazzu jest na wskroś nowoczesne.

Świadczy o tym między innymi odpowiedź Maxa na pytanie o nie-jazzowe wpływy: „Moim najwcześniejszym muzycznym wpływem był prawdopodobnie Angus Young, gitarzysta prowadzący z AC/DC. Nadal kocham jego dzisiejszą grę, to jeden z najbardziej lirycznych gitarzystów rockowych wszechczasów.”

Moim najwcześniejszym muzycznym wpływem był prawdopodobnie Angus Young, gitarzysta prowadzący z AC/DC. Nadal kocham jego dzisiejszą grę, to jeden z najbardziej lirycznych gitarzystów rockowych wszechczasów

„Kiedy dorastałem, wciągnąłem się w zespoły metalowe, takie jak Pantera, Metallica, a ostatecznie słuchałem zespołów takich jak Between the Buried and Me i Meshuggah. Nadal kocham metal i chodzę na koncerty, kiedy tylko mogę.”

Max Light, foto YouTube, Max Light, fot. YouTube, https://youtu.be/tEv2FSrrihE

Jeśli chodzi o to, jak chwycił za gitarę, odpowiedział krótko: „Zacząłem grać na gitarze basowej, ale mój brat miał gitarę elektryczną, a kiedy ją wypróbowałem, pomyślałem, że to o wiele fajniejsze i już nigdy jej nie odłożyłem.”

Zacząłem grać na gitarze basowej, ale mój brat miał gitarę elektryczną, a kiedy ją wypróbowałem, pomyślałem, że to o wiele fajniejsze i już nigdy jej nie odłożyłem

Max Light opowiedział także jak przygotowuje się do koncertów i jak wspomina słynny Herbie Hancock Guitar Completion. „Konkurs Herbiego Hancocka był jednym z najbardziej szalonych doświadczeń w moim życiu. To był dawniej Konkurs Monka, o którym wie każdy student jazzu na świecie. Wielu z moich ulubionych współczesnych gitarzystów było w przeszłości jego półfinalistami i finalistami”.

„Myślę, że ostatni konkurs gitarowy, w którym brałem udział odbył się w 2003 roku. Myślałem o tym, cały czas miałem to z tyłu głowy i w końcu pomyślałem, że spróbuję ponownie. Znam tak wielu świetnych gitarzystów w moim wieku, więc zdecydowanie nie byłam pewien, czy w ogóle uda mi się tam zakwalifikować. Zasadniczo na każdym etapie tego konkursu byłem bardzo zaszczycony, że mogłem w tym uczestniczyć i totalnie zszokowany, że zostałem wybrany na finalistę, zwłaszcza po wysłuchaniu wszystkich innych gitarzystów w półfinałach.”

- Advertisement -

„Było to również naprawdę stresujące doświadczenie. Sama świadomość, że będę grał dla Johna Scofielda i Pata Metheny’ego, była niezwykle onieśmielająca. Granie po występach innych było naprawdę szalone – na przykład próbując brzmieć po swojemu, ale będąc kompletnie wdeptanym w ziemię przez gitarzystów występujących przede mną. Jednak pod koniec tego wszystkiego byliśmy ze sobą naprawdę blisko, a kontakt między nami był niesamowity i inspirujący.”

Granie po występach innych było naprawdę szalone – na przykład próbując brzmieć po swojemu, ale będąc kompletnie wdeptanym w ziemię przez gitarzystów występujących przede mną

Po tych słowach sprawdźmy jak gra Max Light. Poniżej prezentujemy 15-minutowy set w rundzie półfinałowej Międzynarodowego Konkursu Gitarowego Herbie Hancock Institute of Jazz 2019. Wydarzenie miało miejsce 2 grudnia 2019 roku w Smithsonian National Museum of the American Indian w Waszyngtonie.

- Advertisement -

 

TAGI: Herbie Hancock Guitar Completion, jazz, Max Light
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Artykuły o artystachArtyści

Kulisy niezwykłej historii, kiedy Black Sabbath supportował… Ozziego, a Rob Halford musiał zastąpić Ronniego Dio

Maciej Warda | TopGuitar maj 10, 2025
ArtyściWywiady

Kerry King o tym, dlaczego nie gra w jednym zespole z Mustainem: „Ja i Dave bez przerwy skakalibyśmy sobie do gardeł”

Maciej Warda | TopGuitar maj 8, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Yngwie Malmsteen wspomina dziwną reakcję Eddiego Van Halena: „Zobaczył mnie i… zaczął uciekać. Dosłownie uciekł!”

Maciej Warda | TopGuitar maj 7, 2025
ArtyściNewsyWywiady

Adrian Vandenberg wspomina, że nie spodziewał się takiej muzycznej „Sodomy i Gomory” w Los Angeles

Maciej Warda | TopGuitar maj 6, 2025
ArtyściWywiady

Kirk Hammett przyznał, że gdy widzi w internecie młodych, zdolnych gitarzystów, myśli: „Gdzie popełniłem błąd?”

Maciej Warda | TopGuitar maj 6, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Kerry King o doborze muzyków do swojego zespołu: „Żadnych diw, żadnych dramatów za kulisami”

Maciej Warda | TopGuitar maj 5, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?