• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
ArtyściWywiady

NeuOberschlesien: Nie mamy konkurencji

Bartosz Boruciak | TopGuitar
Bartosz Boruciak | TopGuitar Opublikowano mar 7, 2018
NeuOberschlesien, fot. Andrzej Wiktor
NeuOberschlesien, fot. Andrzej Wiktor
Udostępnij

Chłopaki ze Śląska po raz kolejny zaskakują słuchaczy. Ich nowa płyta zmienia całkowicie podejście do NeuOberschlesien. Jak do tego wszystkiego doszło i co będzie dalej? Panowie ujawnili więcej szczegółów w rozmowie z „TopGuitar”.

NeuOberschlesien, fot. Andrzej Wiktor
NeuOberschlesien, fot. Andrzej Wiktor

Bartosz Boruciak: Po wysłuchaniu waszej nowej płyty opinia, że jesteście polskim odpowiednikiem Rammsteina jest już nieaktualna.

Adam Jurczyński: To jest ewolucja.

Michał Stawiński: Na nowej płycie chcieliśmy być wyłącznie sobą. Nie chcieliśmy, żeby ktoś nas porównywał do Rammsteina czy do innej kapeli. Utwory są całkowicie autorskie i płyną prosto z serducha.

Tomasz Andrzejewski: Większość popowych zespołów na żywo inaczej gra swoje utwory. Zawsze mają rockowy wykop i mocny pazur. Zrobiliśmy pewne ruchy celowo, a pewne dlatego, że tak czuliśmy. Nowa płyta jest jak dobra paczka cukierków. Wszystkie są tak same dobre, ale każdy inaczej smakuje. O to chodziło. Przede wszystkim spójne jest brzmienie gitar, które nie jest niekoniecznie mocne. Elektronika na tej płycie jest wartością nadrzędną. Większość rzeczy powstała automatycznie. Utwory były napisane i przedstawione zespołowi. Każdy, kto miał wkład w powstawanie utworów, wie, jak to wyglądało. Łukasz Sztaba, nasz klawiszowiec, zajął się elektronicznymi aspektami na naszej płycie. Bardzo nam się to spodobało i z tyłu głowy na to liczyliśmy.

Michale, czy na obecną chwilę czujesz się swobodnie jako autor tekstów? Nikt ci nie narzuca tematów, które powinny być zawarte w waszych piosenkach?

Michał: Tekst jest potrzebą chwili. Zawsze chciałem to przedstawiać. Na tej płycie zmieniliśmy podejście – chcieliśmy się otworzyć. Część tekstów jest wyłącznie po polsku. Sześć na dziesięć tekstów jest zabarwionych gwarą śląską. Ta gwara jest dostępna i zrozumiała dla każdego Polaka. Chcieliśmy tym zabarwieniem podkreślić, że to jesteśmy my – Oberschlesien.

Kawałek „NeuOberschlesien” nawiązuje bezpośrednich do waszych poprzednich dokonań.

Michał: Zdecydowanie tak. Od tego się nie odłączamy, będziemy dalej promować Śląsk. Dalej będziemy pisać teksty po śląsku.

- Advertisement -

Idziecie z duchem czasów?

Tomasz: Nie eksperymentowaliśmy. To jest naturalna kolej rzeczy. Filip jest nową postacią w naszym składzie [Filip Oczkowski – nowy perkusista NeuOberschlesien, przyp. BB]. Ja w grupie jestem od dwóch lat. Jestem zadowolony z tego, co obecnie robimy. Teraz czuję wiatr w żaglach, chociaż na płycie nie popisuję się pasażami.

NeuOberschlesien, fot. Andrzej Wiktor
NeuOberschlesien, fot. Andrzej Wiktor

Nie spodziewałem się tego po tobie.

- Advertisement -

Adam: Na tym polega muzyka, że trzeba grać różnorodnie.

Tomasz: Robimy rzeczy dla ludzi, którzy nie rozumieją, co to znaczy solo, pasaż. Te elementy są zbędne w trakcie koncertu i nikogo one nie obchodzą, oprócz takich ludzi jak ja. Moje rzeczy robię na własnych projektach. W NeuOberschlesien ciśniemy to, co chcemy. Nasza muzyka jest różnorodna stylistycznie. Mamy momenty, gdzie gramy pop, ale to jest nasz pop.

Myślicie, że wasz pop będzie grany w rozgłośniach radiowych?

Michał i Tomasz: Nie myślimy o tym.

Michał: Z drugiej strony chcemy, żeby nasze kawałki były grane w rozgłośniach radiowych.

Tomasz: Zasada jest prosta. Jesteśmy muzykami, którzy żyją z muzyki.

Wszyscy żyjecie z grania?

Tomasz: Tak. Nie pracujemy w sklepach spożywczych. Nie jeździmy ciężarówkami. Nie obrabiamy pola. Nie pracujemy w fabrykach, mimo że o nich śpiewamy, bo jest nam to bliskie. Za biurkami też nie pracujemy. Żyjemy z muzyki. Odbiorca dostaje nasz produkt, jakim jest muzyka. Klient nie może obrażać się na to, że dziś dostał ciastko z makiem, a wczoraj dostał z serem. A jak się obrazi, to pójdzie do innej piekarni.

W dzisiejszych czasach rock już nie jest tak mocno eksponowany, jak był wcześniej. Czy wasza muzyka dotrze do współczesnego słuchacza? Nie obawiacie się, że zagubi się w gąszczu innych płyt?

Michał: Uświadamiamy słuchaczom, że jesteśmy NeuOberschlesien i gramy rocka, którego unowocześniliśmy.

Czy byłaby możliwa współpraca NeuOberschlesien z jakimś składem rapowym? Obecnie rap jest słuchany przez rzesze młodych ludzi. Może warto iść w tę stronę.

Tomasz: Młodzi ludzie nie wiedzą dziś, czego słuchają. Dziś dostają gotowe produkty, które z niczym nie są utożsamione. Są to papki, które dostają w playlistach. Ten rynek, o którym mówisz, jest fajny. Nu-metal umarł śmiercią naturalną. Chociaż większość kapel zagranicznych szuka u nas pieniędzy. Sprawdźcie wspólny kawałek P.O.D. z polskim składem hiphopowym [RYMcerze – przyp. BB]. Moim zdaniem ten kawałek nie należy do najlepszych.

NeuOberschlesien, fot. Andrzej Wiktor
NeuOberschlesien, fot. Andrzej Wiktor

Gdzie nagrywaliście swoją najnowszą płytę?

Michał: Nagrywaliśmy w studiu SP Records.

Tomasz: Swoje ścieżki nagrywałem na gitarach ESP i wzmacniaczach Blackstar, których obecnie jestem endorserem. Używaliśmy Kempera do nagrywania directów, żebyśmy mogli nagrać czyste sygnały do re-ampu, a później szukaliśmy brzmień w różnoraki sposób. Większość gitar nagraliśmy sobie w domu. Bas był nagrywany w studiu.

Dlaczego?

Michał: Basista chciał, żeby bas był lepiej położony niż gitary. [śmiech]

Wojtek Jasielski: I nie poszło. [śmiech]

Zespół: [bardzo długi śmiech]

Tomasz: Tak na poważnie, daje nam to komfort. Najpierw nagraliśmy gitary, a dopiero później nagrywaliśmy resztę instrumentów.

Od samego początku preferowaliście home recording?

Tomasz: Każdy od początku wiedział, jak ma to zabrzmieć. Nie jest mi obce nagrywanie w profesjonalnych studiach nagraniowych. Jednak jeśli mam możliwość zrobienia tego lepiej w domu, to dlaczego nie mam prawa z tego skorzystać. Świat idzie do przodu. Czasy się zmieniły. Nieustannie trzeba walczyć o słuchacza.

Czujecie oddech konkurencji na waszych plecach?

Tomasz: Ale my nie mamy konkurencji.

Od kilku lat rock nie ma jaj.

Tomasz: Przyczyną jest przesyt muzyki w Internecie. Dodatkowo większość zespołów jest kopią czegoś. Chociaż wiadomo, że każdy zespół – nawet my – od porównań nie ucieknie.

Teraz was ciężko porównać do jakiegoś zespołu.

Tomasz: Teraz mieliśmy szansę, dać z siebie jeszcze więcej. Myślę, że nam się to udało. Nie myślałem, że to tak dobrze zabrzmi.

Czy sponsorzy, którzy są wymienieni na płycie, pomogli w jakiś znaczący sposób w realizacji waszego najnowszego krążka?

Zespół: Oczywiście.

Michał: Nagranie płyty jest jednoznaczne z wydaniem dużej kwoty pieniędzy. Dodaj do tego promocję krążka i wyjdzie całkiem niezła suma. Skorzystaliśmy z pomocy naszych sponsorów.

To musiało nie być łatwe. Wiele zespołów ma problem ze znalezieniem sponsora.

Michał: Wysłaliśmy im mail. Napisaliśmy, że nagrywamy płytę. Zaufali nam, że będzie dobra muzyka, i się zgodzili.

NeuOberschlesien, fot. Andrzej Wiktor
NeuOberschlesien, fot. Andrzej Wiktor

Mieliście dużo szczęścia.

Michał: Tak i dobrych sponsorów. [śmiech]

Tomasz: Sponsorzy byli nam potrzebni do tego, żeby promować materiał. Wydawca pomagał w realizacji. Sponsorzy są niezbędni, żeby zrobić dobrą reklamę. Po Śląsku jeździły autobusy i tramwaje z reklamą naszej płyty. Wyglądało to świetnie.

A kampania w mediach społecznościowych?

Tomasz: Też zrobiliśmy. Media kreują kulturę. Dlaczego mamy nie korzystać z dobrodziejstw Internetu? Również dobrze moglibyśmy odstawić telefony, samochody i jeździć furmankami.

Czy na waszych koncertach wciąż będzie można zobaczyć efekty pirotechniczne i inne zabawy z ogniem, pomimo że gracie lżej i momentami wasze nowe kawałki mogą nie być spójne z waszym wizerunkiem scenicznym?

Zespół: Nic się nie zmieni.

Tomasz: Kawałki z nowej płyty będziemy grać mocniej na koncertach. Nie ma przesteru, nie ma muzyki. Oprócz energii jest również dużo melodii.

To może kawałek disco polo?

Michał: Za dwa miliony? Dlaczego nie? [śmiech]

TAGI: adam jurczyński, michał stawiński, neuoberschlesien, Tomasz Andrzejewski
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Artykuły o artystachArtyści

Kirk Hammett anonimowo pozbywa się gitar na eBay i Reverb: „Po prostu je wystawiam. Nie piszę, że są moje”

Maciej Warda | TopGuitar cze 6, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Neil Young nazwał go Jimim Hendrixem gitary akustycznej

Maciej Warda | TopGuitar cze 5, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Maciej Warda | TopGuitar cze 3, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Wolfgang Van Halen: „Nie interesuje mnie granie 'Panama’ dla wszystkich każdej nocy. Chcę być sobą”

Maciej Warda | TopGuitar cze 2, 2025
ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Maciej Warda | TopGuitar cze 2, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Maciej Warda | TopGuitar cze 1, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?