• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Epitafium

Zmarł Mick Ralphs — gitarzysta Mott The Hoople i Bad Company

NewsyNewsy artystyczne

Album „Wyjaśni się” – nowe rockowe brzmienie Patrycji Kosiarkiewicz

TopLegendyTopSpecial

50 lat ESP Guitars – rozmowa z Mattem Masciandaro

NewsyNewsy artystyczne

Nowa polska metalowa supergrupa Voice debiutuje utworem „Look Around”

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
ArtyściWywiady

Patrycja Kosiarkiewicz o gitarze: „Kocham ten instrument. Przenosi największy ładunek emocjonalny”

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano cze 29, 2025
fot. Fotografka.pl
Udostępnij

Patrycja Kosiarkiewicz wraca z albumem, który przypomina o mocy gitarowego grania i dobrej piosenki. „Wyjaśni się” to manifest klasycznych środków wyrazu – organicznych brzmień, perfekcyjnie napisanych, ale szczerych tekstów i synergii wynikającej ze współpracy z muzykami. W rozmowie z TopGuitar artystka opowiada o swojej fascynacji gitarą, wyjątkowo zespołowym charakterze nowej płyty, o tym, dlaczego nie chce już naprawiać piosenek studyjnym voodoo – i jak planuje połączyć dziewięć albumów doświadczeń w jeden koncertowy świat.

„Wyjaśni się” to płyta mocno osadzona na brzmieniu gitary. Co sprawiło, że tym razem poszłaś w gitarowym kierunku? Grasz na gitarze?

Kocham ten instrument, towarzyszył mi od dzieciaka. Przenosi największy ładunek emocjonalny

Moje umiejętności ograniczają się do podegrania sobie akordów. Poszliśmy gitarowo, bo o to poprosiły piosenki. Maciej układał basy, potem pojawił się Marek, który postawił kropkę nad „i” swoją wirtuozerią. Ale wiesz, tu nie chodziło o popisy. Po prostu szliśmy za melodią i tekstem. Od pewnego czasu zaczynam od nich, choć kiedyś zabierałam się za teksty dopiero na etapie zaawansowanej produkcji. Z perspektywy czasu uważam to za niezbyt dobry pomysł. 

Czemu?
Bo trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie co jest najważniejsze, jaka jest nić przewodnia dla ciebie jako artysty. Dla mnie, na tym etapie – piosenka w tym najbardziej klasycznym ujęciu – melodia / tekst. Gdy to działa, dalej może być tylko lepiej. Gdy to kuleje, trzeba naprawiać produkcją i różnymi voodoo przy konsolecie.

fot. Kamila Markiewicz – Lubańska

W czasach dominacji elektroniki i programowanych brzmień postawiłaś na „żywe granie”. To dla mnie niemal manifest przywracania odpowiedniej rangi „klasycznym” środkom wyrazu w muzyce. Zgodziła byś się z takim stwierdzeniem?
Och tak.

To bardzo klasycznie brzmiąca płyta. Przywodzi na myśl zapis z koncertu, choć przecież to robota studyjna, do tego zdalna.

Dobrą piosenkę można zaaranżować na wiele różnych sposobów, jednak nie wyobrażam sobie tych numerów w innym anturażu, Tu nastąpiło kosmiczne zderzenie planet i powstała harmonijna, kwintesencjonalna całość.

Właśnie. Pomimo tego, że jesteś kojarzona jako artystka solowa, ta płyta wydaje się wyjątkowo zespołowa – podzieliłaś autorstwo muzyki z Maciejem Mąką i Markiem Dulewiczem. Czy masz w planach własny zespół i koncerty?  
No pewnie, nie możemy się doczekać. To będzie fajny skład, bo zaprosiliśmy też DJ Flipa, w którego sprawnych rękach sztuka samplingu wniesie ten projekt na kolejny poziom. Do tego powtórzymy skład z płyty – bębny, bas, gitara. Mamy parę koncertów na jesień i właśnie się do nich przygotowujemy. Trochę z tym główkowania, bo wydałam 9 albumów i z pewnością nie ucieknę od grania starszego repertuaru, szczególnie tego znanego z radia. Fani tego oczekują i dobrze by było, by brzmiało to spójnie z nowymi rzeczami. To zawsze jest wyzwanie dla artystów, którzy pozwalali sobie na romanse międzygatunkowe.

Czy praca z gitarzystą-producentem zmienia dynamikę pracy w studiu w porównaniu do bardziej typowego w muzyce pop modelu „wokal + producent”?
Tak, to zupełnie inna dynamika. My pracując z Maciejem nad numerami trochę się zapętliliśmy. Podjęliśmy parę prób sprawdzając różne opcje, ale wciąż nie czuliliśmy, że jesteśmy w naszym porcie. I wtedy, zrezygnowana, wykonałam telefon do Marka. Podszedł z takim entuzjazmem do tego projektu, że na nowo nas nim zaraził. Wiesz jak jest, musi być wysoka energia. Marek wysłał pomysły – partie gitar nałożone na szkice aranżacji jakie przygotował Maciej. Mieliśmy wielkie wow.

Na „Wyjaśni się” jest 6 solówek na 12 numerów. W większości niespiesznych, oddających wielki szacunek tekstom. To wysoka średnia, no bo kto dziś daje się wygrać instrumentalistom?

Ja też mam solówki, np. w Wyjaśni się. Tu akurat chciałam zostawić pomysł muzykowi, ale zostało to, co zaśpiewałam na demówce. Ciekawe, że czasami to co zarejestrujesz w ogniu chwili, jest tak niepowtarzalne, że każda próba poprawiania kończy się tak samo – mijają kolejne godziny, a ty się zastanawiasz po kiego grzyba to nagrywasz, skoro już to masz.

- Advertisement -
fot. Kamila Markiewicz – Lubańska

Maciej określił stylistykę albumu żartobliwie jako „Nashville grunge”. Ten termin faktycznie oddaje ducha płyty, ale czy planowałaś taki styl od samego początku? Muzyczny kształt tej płyty ewoluował w miarę kolejnych etapów jej powstawania?
Nie planowałam. Akurat to Nashville wzięło się od numeru Amigo, który jest taką klasyczną americaną podbitą redneckowym basem. Więc znów wracam do poprzedniego wątku – nas naprawdę prowadziły piosenki.

Sekcja nadawała kierunek – kiedy mistrz Kuba Majerczyk nagrał bębny, dostało to życia, ale wcześniej, tu posypię głowę popiołem, przemknęła nam przez głowę bluźniercza myśl, by zostawić bębny zaprogramowane przez Macieja. Wiadomo, czasem się człowiek w życiu pogubi

Masz swoje ulubione gitarowe momenty na tej płycie – fragmenty, które nadal Cię poruszają mimo wielu odsłuchów?
Tam nie ma słabszych momentów, serio. O solówkach już mówiłam. I te ambientowe gitary Piotrka Winnickiego w zwrotkach „Kyo” przyprawiają mnie o gęsią skórkę,

Spróbuj nakierować Czytelników TopGuitar, na jakie konkretne elementy gry Marka powinni zwrócić uwagę. Czy są jakieś konkretne modele gitar, efekty lub brzmienia, które szczególnie sprawdziły się podczas realizacji i produkcji „Wyjaśni się”?
Marek jest fanem Music Manów. Ogólnie używał 6 gitar, w tym 2 Fenderów – Strat i Tele oraz 3 Music Manów Luke, Petrucci i Morse i jeszcze barytonowego Chapmana. W użyciu były też analogowe: Mesa Boogie Dual Rectifier – Kolumna Mesa Boogie 4×12 – czyli klasyka. Do tego Carvin V3 – Kolumna Wema 2×12 oraz cyfrowe: Kemper, Tonex i Neural DSP – Nolly i Petrucci.

- Advertisement -
fot. Kamila Markiewicz – Lubańska

Jesteś autorką wszystkich tekstów – pisanych „po męsku”, jak sama mówisz. Czy gitara jako nośnik
emocji pomaga Ci wyrazić coś, czego nie dałoby się powiedzieć przy pianinie, czy elektronice?
Przy tym albumie, tak, totalnie. Lubię dosadność i konkret, kocham takie pisanie i w takim się realizuję. Mogę pisać różne rzeczy, doświadczenie robi swoje. Np. ostatnio pisałam tekst dla młodego Stasia Kukulskiego, który zdobył nagrodę publiczności w Opolu i tam mamy oniryczny fortepian, mgliste reverby, delikatny wokal i takiż tekst. Jednak, gdy piszę dla siebie, jestem w innej energii. Nazywam to warsztatem i rozpoznaniem wewnętrznej opowieści właściwej dla danego projektu muzycznego. Tego również uczę jako edukatorka. 

Na koniec skorzystam z Twojej wiedzy o ZaiKSie i zapytam o sprawę emerytur dla artystów. Jakie w tej kwestii są perspektywy dla twórców, którzy pracują np. na „nieozusowanych” umowach o dzieło? I co się z tym wiąże – jak wygląda sprawa definicji „artysty zawodowego” i na jakim etapie obecnie jest ten temat?

Żaden OZZ na świecie nie wyręcza struktur państwa w realizacji jego obowiązków, a tym jest zasilanie i koordynacja systemu ubezpieczeniowego czy emerytalnego. Po to płacimy tym ludziom – politykom, rządom, żeby się tym zajmowali

Owszem, poszczególne stowarzyszenia, inicjatywy, kooperatywy społeczne opiniują rozwiązania jakie uważają za słuszne, Zaiks nie jest tu żadnym wyjątkiem. Jednak czy pomysły przedstawiane przez środowiska zawodowe zostaną wzięte pod uwagę  – to już zupełnie inny temat. Trzeba zrozumieć ten mechanizm, podział obowiązków i odpowiedzialność. Zaiks natomiast wykonuje wielką pracę na rzecz środowiska twórców na tych polach, które leżą w obszarze jego kompetencji. Wspomnę tylko funkcjonujący od lat Fundusz Popierania Twórczości, system zapomóg, wypłacanie zaliczek twórcom (wcale nie takie oczywiste w innych OZZ’ach) czy lobbowanie za rozwiązaniami korzystnymi dla naszych środowisk. Liczby zresztą mówią same za siebie, Stowarzyszenie przyznało więcej pieniędzy na granty niż Ministerstwo Kultury (odliczając KPO). To są konkrety, które w realny sposób pomagają artystom twórcom.

fot. Fotografka.pl
TAGI: Kuba Majerczyk, Maciej Mąka, Marek Dulewicz, Patrycja Kosiarkiewicz
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

NewsyNewsy artystyczne

Album „Wyjaśni się” – nowe rockowe brzmienie Patrycji Kosiarkiewicz

Maciej Warda | TopGuitar cze 29, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Eric Clapton: „Całe, dosłownie całe życie kopiowałem Freddiego Kinga”

Maciej Warda | TopGuitar cze 27, 2025
ArtyściWywiady

Nie „Sultans of Swing”, nie „Money for Nothing”. Mark Knopfler wskazuje inne swoje solo jako ulubione

Maciej Warda | TopGuitar cze 26, 2025
ArtyściWywiady

John Cooper: „Europejska publiczność jest bardziej eklektyczna niż amerykańska”

Maciej Warda | TopGuitar cze 24, 2025
ArtyściWywiady

Nie narzekaj na swój największy hit – Steve Stevens przypomina, dzięki czemu płacisz rachunki

Maciej Warda | TopGuitar cze 23, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Paul McCartney: Pete Townshend to sceniczny potwór

Maciej Warda | TopGuitar cze 22, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?