• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Tony Dolan ambasadorem Orange Amplification

      Tony Dolan ambasadorem Orange Amplification

      Dwie gorące premiery ostatnich dni - Ozzy Osbourne "Patient Number 9" i Megadeth "We’ll Be Back”

      Dwie gorące premiery ostatnich dni - Ozzy Osbourne "Patient Number 9" i Megadeth "We’ll Be Back”

      "Unhallowed" - nowy singiel z nadchodzącej płyty Machine Head, powstały z udziałem Wacława "Vogga" Kiełtyki

      "Unhallowed" - nowy singiel z nadchodzącej płyty Machine Head, powstały z udziałem Wacława "Vogga" Kiełtyki

      Mohini Dey odpowiada na pytania firmy Markbass

      Mohini Dey odpowiada na pytania firmy Markbass

    • Newsy sprzętowe
      Markbass szykuje basową rewolucję…

      Markbass szykuje basową rewolucję…

      Epiphone Matt Heafy Les Paul Custom Origins Collection

      Epiphone Matt Heafy Les Paul Custom Origins Collection

      Baroni AFK150 – hybrydowy wzmacniacz gitarowy

      Baroni AFK150 – hybrydowy wzmacniacz gitarowy

      Takamine GLD11E-NS i GLN11E-NS – prezentacja wideo

      Takamine GLD11E-NS i GLN11E-NS – prezentacja wideo

    • TopVideo
      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

      Alex S prezentuje Tech 21 PSA 2.0 (wideo)

      Alex S prezentuje Tech 21 PSA 2.0 (wideo)

      To była jedyna taka okazja - May, Iommi i Hetfield razem na scenie

      To była jedyna taka okazja - May, Iommi i Hetfield razem na scenie

      Ostatnie materiały video z Alexi Laiho

      Ostatnie materiały video z Alexi Laiho

  • Artyści
    • Wywiady
      Basista Jinjer, Jewgienij Abdukanow w poruszającym wywiadzie: "Wszystko wokół mnie zaczęło wybuchać. Znalazłem się pod ostrzałem"

      Basista Jinjer, Jewgienij Abdukanow w poruszającym wywiadzie: "Wszystko wokół mnie zaczęło wybuchać. Znalazłem się pod ostrzałem"

      Josh Klinghoffer: "Rock and roll w zasadzie się skończył, albo wkrótce się skończy"

      Josh Klinghoffer: "Rock and roll w zasadzie się skończył, albo wkrótce się skończy"

      Jan Benedek: "Czekam na sygnał od bratniej duszy". Wywiad z gitarzystą T.Love

      Jan Benedek: "Czekam na sygnał od bratniej duszy". Wywiad z gitarzystą T.Love

      Dariusz ‘Yanuary’ Styczeń z zespołu Thy Disease: "Od 15 lat nie gram w ogóle na gitarach sześciostrunowych"

      Dariusz ‘Yanuary’ Styczeń z zespołu Thy Disease: "Od 15 lat nie gram w ogóle na gitarach sześciostrunowych"

    • Artykuły
      Joe Bonamassa: "Prawda jest taka, że nienawidzę tego, jak gram na gitarze"

      Joe Bonamassa: "Prawda jest taka, że nienawidzę tego, jak gram na gitarze"

      Alice Cooper: "Aby przetrwać w trasie, nie można imprezować jak kiedyś, gdy miało się 23 lata"

      Alice Cooper: "Aby przetrwać w trasie, nie można imprezować jak kiedyś, gdy miało się 23 lata"

      Alice Cooper zdradza, jak wybiera gitarzystów do swojego zespołu

      Alice Cooper zdradza, jak wybiera gitarzystów do swojego zespołu

      Jeff Beck otrzymał od Steve'a Wondera 'Cause We've Ended As Lovers' w zamian za "Superstition"

      Jeff Beck otrzymał od Steve'a Wondera 'Cause We've Ended As Lovers' w zamian za "Superstition"

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Jesus Chrysler Suicide "Rexpublica Lunatica" - recenzja płyty

      Jesus Chrysler Suicide "Rexpublica Lunatica" - recenzja płyty

      I Was Born Twice "Nemiza" - recenzja

      I Was Born Twice "Nemiza" - recenzja

      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Gogol Bordello - zapowiedź koncertu w Krakowie

      Gogol Bordello - zapowiedź koncertu w Krakowie

      Scott Bradlee’s Postmodern Jukebox zagra w Krakowie

      Scott Bradlee’s Postmodern Jukebox zagra w Krakowie

      Gwiazdy na festiwalu 3-Majówka we Wrocławiu: Morcheeba, Epica, Dire Straits Legacy i inni

      Gwiazdy na festiwalu 3-Majówka we Wrocławiu: Morcheeba, Epica, Dire Straits Legacy i inni

      Super Trio wystąpi w Hard Rock Pubie Pamela w Toruniu

      Super Trio wystąpi w Hard Rock Pubie Pamela w Toruniu

    • Kup bilety
      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Klasz Ov The Sejtans XIII

      Klasz Ov The Sejtans XIII

    • Reportaże i relacje
      Fotorelacja z krakowskiego koncertu Gogol Bordello

      Fotorelacja z krakowskiego koncertu Gogol Bordello

      Scorpions ponownie zatrzęśli krakowską Tauron Areną!

      Scorpions ponownie zatrzęśli krakowską Tauron Areną!

      TOOL wystąpił w Krakowie

      TOOL wystąpił w Krakowie

      Trochę metalowych zdjęć - fotorelacja z koncertów Hate, Thy Disease i Virgin Snatch

      Trochę metalowych zdjęć - fotorelacja z koncertów Hate, Thy Disease i Virgin Snatch

    • Patronat TopGuitar
      Gruziński countrowiec Shota Adamashvili zagra w Mechelinkach koło Gdyni

      Gruziński countrowiec Shota Adamashvili zagra w Mechelinkach koło Gdyni

      Warsztaty muzyczne i wiele innych atrakcji - zapraszamy na Soundela Festival

      Warsztaty muzyczne i wiele innych atrakcji - zapraszamy na Soundela Festival

      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Blackstar St. James 50 EL34 + kolumna 212 - test

      Blackstar St. James 50 EL34 + kolumna 212 - test

      Arrow Louisiana 4 - test gitary basowej

      Arrow Louisiana 4 - test gitary basowej

      Markbass Nano Mark II - test

      Markbass Nano Mark II - test

      Mark Strings Solo Series Stainless Steel i Legacy Series Nickel Plated Steel - test

      Mark Strings Solo Series Stainless Steel i Legacy Series Nickel Plated Steel - test

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Rockowy tapping oburęczny - łatwa lekcja z serii Blackstar Potential

      Rockowy tapping oburęczny - łatwa lekcja z serii Blackstar Potential

    • Chwyty gitarowe
      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

  • TopSpecial
    • Felietony
      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

    • TopSpecial-Zestawienia
      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Instagram
    • RSS
Richie Goods – wywiad
Home
Artyści
Wywiady

Richie Goods – wywiad

20 kwietnia 2020 Maciej Warda | TopGuitar 95

Przeczytaj również

Pat Metheny - wywiad z grudnia 2019
Pat Metheny - wywiad z grudnia 2019
The New Universe Music Festival 2010
The New Universe Music Festival 2010

Przedstawiamy dzisiaj mało znanego nad Wisłą basistę, który naszym zdaniem zasługuje na większe uznanie i rozpoznawalność. Ostatnio widzieliśmy go w Polsce w zespole Chrisa Bottiego, ale na swoim koncie ma współpracę z artystami formatu Stinga, Alicii Keys, Whitney Houston, czy Manhattan Transfer. Obecnie lideruje własnemu zespołowi The Goods Project, który z czysto fusion ewoluował w stronę funkowego miksu jazzu akustycznego z elektrycznym. Jednym słowem Richie to poważny zawodnik, pół na pół sideman i lider, który tak naprawdę dopiero teraz zaczyna tworzyć wielkie rzeczy na swoje konto, według własnej muzycznej wizji. Dowodem na to jest płyta poświęcona jego zmarłemu mentorowi Murglew Miller. Zapraszamy do lektury krótkiej rozmowy z tym bardzo zapracowanym basistą.

 

 

Dorastałeś w Pittsburgu. Co jest najbardziej charakterystycznego dla tamtejszej sceny muzycznej?
Pittsburg posiada przede wszystkim bardzo bogatą historię sceny jazzowej z prawdopodobnie najbardziej znanymi muzykami jazzowymi pochodzącymi stamtąd. Pittsburska scena jazzowa chlubi się własnym uduchowionym brzmieniem i otwartością na różne odmiany jazzu.

Jacy w takim razie artyści pochodzą z Pittsburga i jakie odmiany jazzu są tam najbardziej popularne?
Hmmm… nie jestem za bardzo pewien co do gatunków, no może oprócz pensylwańskiej polki (śmiech), a jeśli chodzi o muzyków, to jest ich zbyt wielu by wymienić wszystkich, ale spróbuję przypomnieć sobie kilku. Są wśród nich m.in. Art Blakey, Ray Brown, Stanley Turntine, George Benson, Billy Eckstein, Billy Strayhorne, Mary Lou Williams, Kenny Clarke, Jeff (Tain) Watts i wielu wielu innych.

 

Od pana Rona Cartera nauczyłem się wiele o fizyce basu, o tym jak on rezonuje, jak wzmacnia częstotliwości i o tym jak otrzymać największy zakres soundy przy minimum wysiłku. On podchodzi do basu w sposób bardziej naukowy a jednocześnie z elementami muzyki klasycznej. Bardzo wiele mojej kreatywności na kontrabasie pochodzi właśnie od pana Cartera. Ray Browne z kolei nauczył mnie wiele o soulowej, uduchowionej stronie tego instrumentu, w tym o groove, o basie jako całości i najwygodniejszych pozycjach dla dłoni. On naprawdę dał mi kompleksową naukę o basie.

Wiem, że studiowałeś pod opieką i pod okiem Rona Cartera i Raya Browne’a. Powiedz jakie są najważniejsze, takie fundamentalne rzeczy, których nauczyłeś się od nich?
Łał! Oni obydwoje są mistrzami basu i moimi absolutnymi faworytami jeśli chodzi o ten instrument, ale mają inne podejście do basu. Od pana Rona Cartera nauczyłem się wiele o fizyce basu, o tym jak on rezonuje, jak wzmacnia częstotliwości i o tym jak otrzymać największy zakres soundy przy minimum wysiłku. On podchodzi do basu w sposób bardziej naukowy a jednocześnie z elementami muzyki klasycznej. Bardzo wiele mojej kreatywności na kontrabasie pochodzi właśnie od pana Cartera. Ray Browne z kolei nauczył mnie wiele o soulowej, uduchowionej stronie tego instrumentu, w tym o groove, o basie jako całości i najwygodniejszych pozycjach dla dłoni. On naprawdę dał mi kompleksową naukę o basie.

 

Richie Goods

Fot. Katarzyna Idzkowska

Była taki okres za czasów twojej młodości, że regularnie grywałeś w kościele na organach. Co ci to dało, mając na uwadze twoją przyszłą przygodę z basem?
Faktycznie, grałem muzykę w kościele chyba od momentu kiedy ukończyłem 5 lat, ale tak bardziej regularnie i świadomie zacząłem grać od 12. roku życia, akompaniując mojej mamie, która była pianistką i dyrektorką chóru. Od 16. roku życia natomiast to był pełen wymiar pracy. Nauczyłem się wówczas wiele na temat harmonii i doznawałem tego szczególnego uczucia, jakie możesz poczuć tylko współpracując z gospelsowymi muzykami. Staram się bardzo przenosić ile można z tego do mojej muzyki.

No właśnie. Potem zacząłeś się interesować muzyką fusion. Ten gospelsowy, soulowy feeling wraz z techniką i biegłością wykonawczą to chyba optymalne połączenie? Starałeś się to integrować w twoim zespole Nuclear Fusion?
Jako dziecka zawsze interesowałem się różnymi gatunkami i stylami muzycznymi, nie przeszkadzało mi słuchanie klasyki, funky, rocka, broadwayu, gospel itp. Czułem po prostu, że każda z tej muzyki ma ze sobą wiele wspólnego, a im świat staje się mniejszy i bardziej zglobalizowany, tym zróżnicowana muzyka jest bardziej ze sobą powiązana. Nazwałem mój pierwszy zespół Nuclear Fusion ponbieważ czułem, że łączymy w nim wiele elementów różnych stylów, które lubiłem. Obecnie zmieniłem nazwę tego projektu na The Goods Project ponieważ jazz fussion jednak niesie za sobą ograniczenia w tym jak się go postrzega, a ja nie chcę żadnych ograniczeń w mojej muzyce. Cały czas ćwiczę oczywiście dużo rzeczy praktycznych i technicznych, jak to zresztą robią wszyscy muzyce w moim zespole, ale nie na tym tak naprawdę się skupiamy. Celem mojej muzyki jest sprawianie, by jej słuchacze coś poczuli, chcę abym i ja i moja publiczność złapała emocjonalną więź z muzyką.

 

Nie ma w zasadzie różnicy pomiędzy instrumentem basowym, a fundamentami budynku. My jesteśmy podwalinami muzyki, dlatego powinniśmy być solidni jak skała, w każdym muzycznym aspekcie. Mamy wielką moc i kontrolę nad muzyką, a jednocześnie nie jesteśmy w centrum uwagi. Nie mamy „parcia na szkło”, nie musimy być wymieniani i wspominani, ale tak naprawdę to bez nas wszystko by się rozleciało

A jaka jest twoim zdaniem najważniejsza rzecz, którą basista powinien wnieść do zespołu. Czy chodzi o „zabezpieczenie” niskich częstotliwości, czy może bardziej o bycie częścią sekcji rytmicznej?
Nie ma w zasadzie różnicy pomiędzy instrumentem basowym, a fundamentami budynku. My jesteśmy podwalinami muzyki, dlatego powinniśmy być solidni jak skała, w każdym muzycznym aspekcie. Mamy wielką moc i kontrolę nad muzyką, a jednocześnie nie jesteśmy w centrum uwagi. Nie mamy „parcia na szkło”, nie musimy być wymieniani i wspominani, ale tak naprawdę to bez nas wszystko by się rozleciało. Oczywiście kocham grać solówki na basie i ogrzać się czasami w świetle reflektorów, ale stałem się basistą dzięki mojej wielkiej pasji i atencji, którą darzę groove, oddaniu w trzymaniu podstawy muzyki i byciu w tej postawie jak skała!

Pośród wielu artystów z którymi współpracowałeś były m.in. Alicia Keys i Whitney Houston! Możesz opowiedzieć jak to jest grać z takiego formatu postaciami?
Wszyscy artyści, z którymi miałem okazję pracować, czyli m.in. Sting, Chris Botti, the Manhattan Transfer, Mulgrew Miller, Lenny White, Brian McKnight, czy Walter Beasley mieli bardzo klarowną wizję tego, jak ma brzmieć ich muzyka. Alicia Keys miała 16 lat gdy z nią pracowałem nad jej płytą, która dostała pierwszą statuetkę Grammy. Pamiętam, że usiadła ze mną w studiu i powiedziała mi dokładnie jak mam zagrać na basie by zabrzmiał on tak jak chciała. W tym wieku!. Nauczyłem się tak wiele pracując bandleaderami… Czy to w studio, czy na scenie, czy w trasie, dzieląc wszystkie aspekty takich okoliczności i takiej współpracy. Co ciekawe dowiedziałem się też od niektórych gwiazd, czego nie robić (śmiech). Moje doświadczenie z biznesem muzycznym to nie tylko pozytywne doświadczenia, ale oni wszyscy dawali mi doświadczenie za co bardzo jestem wdzięczny.

 

Richie Goods

Fot. Katarzyna Idzkowska

Powiedz mi teraz o projekcie Mulgrew Miller Tribute. O to tyle hałasu?
Oooo… to jest najbardziej zachwycający od wielu lat projekt, nad którym pracowałem. Jak może wiesz, współpracowałem z Murglew 9 lat i to było jedno z pierwszych moich doświadczeń jakie miałem na jazzowej scenie. Murglew nie był tylko jednym z najbardziej zachwycających muzyków jazzu, ale był jedną z najwspanialszych osób jakie kiedykolwiek spotkałem! On miał bardzo duży wpływ na moją muzykę, na mnie jako artystę i w ogóle na całą moją życiową postawę, czyli na to kim teraz jestem. W zasadzie to zaczynałem mieć nazwisko i jakiś dorobek na scenie jazzowej grając z nim. Murglew odszedł z tego świata w 2013 roku w wieku 56 lat więc ten projekt to jest mój sposób by oddać mu chwałę. Chciałem to zrobić już od jakiegoś czasu, ale nie za bardzo wiedziałem, jak to miałoby wyglądać. Moja mama była pierwszą osobą, która zasugerowała mi by to zrobić. Murglew był rozpoznawalny bardziej z jazzu straight ahead, a moja muzyka z kolei jest bardziej nowoczesna, groovy, ale gdy zacząłem wsłuchiwać się w jego nagrania, zdałem sobie sprawę ile wartości zawiera w sobie. Ostatecznie wszystko co zrobiłem, to skorzystać z moich ulubionych groovów tudzież rytmów z najfajniejszych kawałków Murglew i zebrać kilkoro niezłych kocurów, którzy – tak się składa – są moimi przyjaciółmi, i nagrać to wszystko. To jest pierwsza płyta pod szyldem The Goods Project. Idea stojąca za tym to miks muzyki akustycznej z elektryczną i groove stojący za tym wszystkim. Większość z tych nagrań to pianino i kontrabas ale w klimacie funky. Każdy z chłopaków w tym projekcie posiada gospelsowe i jazzowe korzenie, także pasuje to idealnie.

OK, brzmi zachęcająco. Powiedz, czy masz jeszcze tego jazz bassa Fender Victor Bailey?
Tak, cały czas mam tego fendera i wciąż go kocham. A to też dlatego, że Victor Bailey jest moim jednym z najulubieńszych basistów wszech czasów! Obecnie najwięcej gram jednak na moje pięciostrunowej Foderze

Co takiego jest w tej Foderze? Masz przecież wiele instrumentów i na wielu grałeś…
To proste. Moja Fodera jest najbardziej zachwycającym instrumentem na jakim kiedykolwiek grałem. Brzmienie jest bardzo bogate, potężne, tłuste i jednocześnie krystaliczne. Mogę dzięki niemu otrzymać dokładnie to, czego oczekuję od gitary basowej. Poza tym faktycznie posiadam inne basy, ale tak naprawdę to jestem „jednobasowy” – gram praktycznie na tym jednym basie, poza, powiedzmy, elektrycznym fretlessem, jeśli akurat brzmi jak ktoś chce albo ja chcę.

A reszta?
Mój kontrabas to z kolei 200-letni niemiecki instrument, którego mam od 1991 roku. Mam taką tendencję, że pasują mi te same wzmacniacze zarówno do kontrabasu jak i dla basów elektrycznych. Ten warunek doskonale spełnia Glockenklang, który jest absolutnie obłędny w swoich możliwościach. Czasami proszę też o Aguilara 751 z dwoma paczkami 4 x 10 cali jako backline. Jestem endorserem strun D’Addario i uwielbiam ich model Pro Steels o grubościach 45 – 130. Do kontrabasu z kolei zamawiam także D’Addario model Pizzicato – lubię po prostu jasne brzmienie – nisko nie musi oznaczać ciemno. Czasmi gdy szykuje się dużo przelotów samolotami i długie trasy, nawijam na kontrabas struny D’Addario Orchestra.

Teraz już wszystko jasne. Dzięki za rozmowę!
Dzięki i pozdrowienia dla Czytelników TopBass!

 

Richoe Goods

Fot. Katarzyna Idzkowska

 

  • Tags
  • Murglew Miller
  • Ray Browne
  • Richie Goods
  • Ron Carter

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article RCF TT 08-A II
Previous article Mark Tremonti i jego spacer po niebie - wywiad

Maciej Warda | TopGuitar

basista, gitarzysta, redaktor, dziennikarz. Współpracował z kultowym magazynem "Gitara i Bas". Członek zespołów "Farba" i "The Q". Od 15 lat w magazynie TopGuitar.

INNE

Joe Bonamassa: "Prawda jest taka, że nienawidzę tego, jak gram na gitarze" Artykuły o artystach
27 czerwca 2022

Joe Bonamassa: "Prawda jest taka, że nienawidzę tego, jak gram na gitarze"

Alice Cooper: "Aby przetrwać w trasie, nie można imprezować jak kiedyś, gdy miało się 23 lata" Artykuły o artystach
25 czerwca 2022

Alice Cooper: "Aby przetrwać w trasie, nie można imprezować jak kiedyś, gdy miało się 23 lata"

Alice Cooper zdradza, jak wybiera gitarzystów do swojego zespołu Artykuły o artystach
23 czerwca 2022

Alice Cooper zdradza, jak wybiera gitarzystów do swojego zespołu

Basista Jinjer, Jewgienij Abdukanow w poruszającym wywiadzie: "Wszystko wokół mnie zaczęło wybuchać. Znalazłem się pod ostrzałem" Artyści
22 czerwca 2022

Basista Jinjer, Jewgienij Abdukanow w poruszającym wywiadzie: "Wszystko wokół mnie zaczęło wybuchać. Znalazłem się pod ostrzałem"

Jeff Beck otrzymał od Steve'a Wondera 'Cause We've Ended As Lovers' w zamian za "Superstition" Artykuły o artystach
22 czerwca 2022

Jeff Beck otrzymał od Steve'a Wondera 'Cause We've Ended As Lovers' w zamian za "Superstition"

Kirk Hammett boi się słuchać płyty "Lulu" i wspomina, że Nirvana nie chciała koncertować z Guns N' Roses Artykuły o artystach
21 czerwca 2022

Kirk Hammett boi się słuchać płyty "Lulu" i wspomina, że Nirvana nie chciała koncertować z Guns N' Roses

Paul McCartney i jego własna wersja fingerpickingu Artykuły o artystach
21 czerwca 2022

Paul McCartney i jego własna wersja fingerpickingu

Poznajcie HAL-CA z zespołu Asterism - artystkę Yamahy, która przekuwa anime w metal Artykuły o artystach
21 czerwca 2022

Poznajcie HAL-CA z zespołu Asterism - artystkę Yamahy, która przekuwa anime w metal

Alice Cooper: „To całkiem zdrowe, że zespoły rockowe nie są teraz numerem jeden" Artykuły o artystach
20 czerwca 2022

Alice Cooper: „To całkiem zdrowe, że zespoły rockowe nie są teraz numerem jeden"

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
27 czerwca 21:24
Po godzinach

Black metal obnażony – bez przesterów brzmi jak… surf rock

27 czerwca 14:21
Newsy

Tony Dolan ambasadorem Orange Amplification

27 czerwca 9:56
Artyści

Joe Bonamassa: „Prawda jest taka, że nienawidzę tego, jak gram na gitarze”

27 czerwca 8:54
Muzyka

Jesus Chrysler Suicide „Rexpublica Lunatica” – recenzja płyty

26 czerwca 19:44
Tygodnik

Tygodnik 25/2022 (205)

26 czerwca 16:06
Newsy

Dwie gorące premiery ostatnich dni – Ozzy Osbourne „Patient Number 9” i Megadeth „We’ll Be Back”

25 czerwca 20:11
Artyści

Alice Cooper: „Aby przetrwać w trasie, nie można imprezować jak kiedyś, gdy miało się 23 lata”

23 czerwca 21:14
Artyści

Alice Cooper zdradza, jak wybiera gitarzystów do swojego zespołu

23 czerwca 10:59
Newsy

„Unhallowed” – nowy singiel z nadchodzącej płyty Machine Head, powstały z udziałem Wacława „Vogga” Kiełtyki

22 czerwca 15:02
Artyści

Basista Jinjer, Jewgienij Abdukanow w poruszającym wywiadzie: „Wszystko wokół mnie zaczęło wybuchać. Znalazłem się pod ostrzałem”

22 czerwca 14:34
Newsy

Markbass szykuje basową rewolucję…

22 czerwca 12:43
Newsy

Epiphone Matt Heafy Les Paul Custom Origins Collection

22 czerwca 9:34
Artyści

Jeff Beck otrzymał od Steve’a Wondera 'Cause We’ve Ended As Lovers’ w zamian za „Superstition”

21 czerwca 21:02
Artyści

Kirk Hammett boi się słuchać płyty „Lulu” i wspomina, że Nirvana nie chciała koncertować z Guns N’ Roses

21 czerwca 15:00
Newsy

Baroni AFK150 – hybrydowy wzmacniacz gitarowy

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2021. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press