• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Alain Caron przepytany przez firmę Markbass

      Alain Caron przepytany przez firmę Markbass

      Marcin Patrzałek interpretuje "Cry Me A River" w stylu flamenco

      Marcin Patrzałek interpretuje "Cry Me A River" w stylu flamenco

      Kolejne nowe utwory z dwóch nadchodzących płyt Erica Johnsona

      Kolejne nowe utwory z dwóch nadchodzących płyt Erica Johnsona

      Sammy Hagar i Michael Anthony dopuszczeni do rozmów o koncertach w hołdzie Van Halen

      Sammy Hagar i Michael Anthony dopuszczeni do rozmów o koncertach w hołdzie Van Halen

    • Newsy sprzętowe
      Takamine THE60th – wyjątkowa gitara na 60-lecie firmy

      Takamine THE60th – wyjątkowa gitara na 60-lecie firmy

      Blackstar Saint James – nowa seria wzmacniaczy gitarowych

      Blackstar Saint James – nowa seria wzmacniaczy gitarowych

      RCF TRK PRO1 i TRK PRO2 – nowe interfejsy audio

      RCF TRK PRO1 i TRK PRO2 – nowe interfejsy audio

      Gibson Dave Mustaine Songwriter

      Gibson Dave Mustaine Songwriter

    • TopVideo
      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

      Alex S prezentuje Tech 21 PSA 2.0 (wideo)

      Alex S prezentuje Tech 21 PSA 2.0 (wideo)

      To była jedyna taka okazja - May, Iommi i Hetfield razem na scenie

      To była jedyna taka okazja - May, Iommi i Hetfield razem na scenie

      Ostatnie materiały video z Alexi Laiho

      Ostatnie materiały video z Alexi Laiho

  • Artyści
    • Wywiady
      Dariusz ‘Yanuary’ Styczeń z zespołu Thy Disease: "Od 15 lat nie gram w ogóle na gitarach sześciostrunowych"

      Dariusz ‘Yanuary’ Styczeń z zespołu Thy Disease: "Od 15 lat nie gram w ogóle na gitarach sześciostrunowych"

      Eric Johnson opowiada jak nagrania z kaset i taśm szpulowych stały się materiałem na jego dwie nowe płyty

      Eric Johnson opowiada jak nagrania z kaset i taśm szpulowych stały się materiałem na jego dwie nowe płyty

      John Frusciante wspomina pierwsze przesłuchania i przyjęcie do Red Hot Chili Peppers

      John Frusciante wspomina pierwsze przesłuchania i przyjęcie do Red Hot Chili Peppers

      Wywiad z Mårtenem Hagströmem (Meshuggah)

      Wywiad z Mårtenem Hagströmem (Meshuggah)

    • Artykuły
      John Frusciante: "Uwielbiam gitarzystów takich jak Randy Rhoads, czy Eddie Van Halen"

      John Frusciante: "Uwielbiam gitarzystów takich jak Randy Rhoads, czy Eddie Van Halen"

      Rob, Kirk i Lars ruszyli przytulać Jamesa Hetfielda podczas koncertu Metalliki w Brazylii

      Rob, Kirk i Lars ruszyli przytulać Jamesa Hetfielda podczas koncertu Metalliki w Brazylii

      Gwiazdy metalu przybyły na koncert Behemotha

      Gwiazdy metalu przybyły na koncert Behemotha

      Ozzy Osbourne wspomina trasę z Metalliką: "Najbardziej szalony z nich był James. Trzy razy złamał sobie rękę"

      Ozzy Osbourne wspomina trasę z Metalliką: "Najbardziej szalony z nich był James. Trzy razy złamał sobie rękę"

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

      Tomasz Andrzejewski "When The Heroes Are Gone" - recenzja płyty

      Tomasz Andrzejewski "When The Heroes Are Gone" - recenzja płyty

      Krzysztof "Puma" Piasecki & Adam Wendt - "We See The Light 59/62"

      Krzysztof "Puma" Piasecki & Adam Wendt - "We See The Light 59/62"

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Gwiazdy na festiwalu 3-Majówka we Wrocławiu: Morcheeba, Epica, Dire Straits Legacy i inni

      Gwiazdy na festiwalu 3-Majówka we Wrocławiu: Morcheeba, Epica, Dire Straits Legacy i inni

      Super Trio wystąpi w Hard Rock Pubie Pamela w Toruniu

      Super Trio wystąpi w Hard Rock Pubie Pamela w Toruniu

      Alice Cooper po prawie 10 latach powróci do magicznej Doliny Charlotty

      Alice Cooper po prawie 10 latach powróci do magicznej Doliny Charlotty

      Dire Straits Legacy - muzycy Dire Straits na koncercie w Polsce. Takie rzeczy tylko na Gitarowym Rekordzie Świata 2022

      Dire Straits Legacy - muzycy Dire Straits na koncercie w Polsce. Takie rzeczy tylko na Gitarowym Rekordzie Świata 2022

    • Kup bilety
      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Klasz Ov The Sejtans XIII

      Klasz Ov The Sejtans XIII

    • Reportaże i relacje
      Trochę metalowych zdjęć - fotorelacja z koncertów Hate, Thy Disease i Virgin Snatch

      Trochę metalowych zdjęć - fotorelacja z koncertów Hate, Thy Disease i Virgin Snatch

      Lipali, Fish Basket - koncert w krakowskim klubie Zaścianek. Fotorelacja

      Lipali, Fish Basket - koncert w krakowskim klubie Zaścianek. Fotorelacja

      Mamy nowy Gitarowy Rekord Świata, a jego liczba to 7676!

      Mamy nowy Gitarowy Rekord Świata, a jego liczba to 7676!

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

    • Patronat TopGuitar
      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

      „Make Music Not War!” Serce z tysiąca gitar dla Ukrainy podczas 20. Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      „Make Music Not War!” Serce z tysiąca gitar dla Ukrainy podczas 20. Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      Gitarowy Rekord Świata ogłasza casting na gitarową osobowość. Przesłuchania już 2 kwietnia we Wrocławiu!

      Gitarowy Rekord Świata ogłasza casting na gitarową osobowość. Przesłuchania już 2 kwietnia we Wrocławiu!

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Markbass Nano Mark II - test

      Markbass Nano Mark II - test

      Mark Strings Solo Series Stainless Steel i Legacy Series Nickel Plated Steel - test

      Mark Strings Solo Series Stainless Steel i Legacy Series Nickel Plated Steel - test

      Markbass AMS Advanced Modular Cabinet System - test kolumn basowych

      Markbass AMS Advanced Modular Cabinet System - test kolumn basowych

      MarkStrings LongEvo Nickel Plated Steel oraz Stainless Steel - test

      MarkStrings LongEvo Nickel Plated Steel oraz Stainless Steel - test

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Rockowy tapping oburęczny - łatwa lekcja z serii Blackstar Potential

      Rockowy tapping oburęczny - łatwa lekcja z serii Blackstar Potential

    • Chwyty gitarowe
      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

  • TopSpecial
    • Felietony
      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

    • TopSpecial-Zestawienia
      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Instagram
    • RSS
Slash. Gitara nie zniknie
Home
Artyści
Wywiady

Slash. Gitara nie zniknie

11 lutego 2019 Jakub Milszewski | TopGuitar 548

fot. Gene Kirkland

Przeczytaj również

Slash: "Nie mam problemu z szybkim graniem, jeśli tylko jest w nim jakaś emocjonalna treść"
Slash: "Nie mam problemu z szybkim graniem, jeśli tylko jest w nim jakaś emocjonalna treść"
Tygodnik 9/2022 (189)
Tygodnik 9/2022 (189)

Oszczędźmy trochę papieru i farby drukarskiej – nie musimy wam przecież wyjaśniać, kim jest Slash. I choć do rozmowy z nim nigdy nie potrzebujemy pretekstu, tym razem mieliśmy aż dwa: nową płytę „Living the Dream” oraz nadchodzący polski koncert. A przy okazji pogadaliśmy też trochę o kondycji całej branży muzycznej i instrumentalnej, bo jeśli jest ktoś, kto zna ją na wylot, to jest nim Slash.

Slash, fot. Gene Kirkland

Slash, fot. Gene Kirkland

Jakub Milszewski: Jesteś jedną z największych żyjących gwiazd rocka, swojego rodzaju ikoną rocka i popkultury. Twój nowy album nazywa się „Living the Dream”, co oznacza, że masz życie jak marzenie. Tak chyba jest, co?

Slash: Szczerze mówiąc, to nie myślałem o tym w ten sposób. Tytuł płyty nie ma nic wspólnego z moją osobą. To raczej mój trochę ironiczny komentarz do współczesnej polityki. Ale oczywiście nie da się ukryć, że jeśli się robi to, co ja robię, przez tyle lat, ile ja, to można to uznać za wymarzone życie.

Dobra twoja.

Taaaa…

Ale czekaj. Mówisz, że to odniesienie do polityki, ale na płycie nie ma kawałków o polityce.

Nie. Nie ma na płycie nic o polityce. Ale gdzieś tam czułem, że chciałbym powiedzieć coś na temat aktualnego stanu rzeczy poprzez tytuł.

Wszystkie piosenki na „Living the Dream” podpisane są nazwiskiem twoim i Mylesa Kennedy’ego. Jak dzielicie się obowiązkami kompozytorskimi? Ty zajmujesz się muzyką, on pisze swoje wokalne partie i teksty, czy pozwalasz mu też tworzyć muzykę?

W większości wypadków gromadzę po prostu jakieś swoje pomysły i pokazuję je potem Mylesowi. On dodaje do tego melodie i teksty. Taki jest schemat, z którego korzystamy od jakiegoś czasu.

Czy w grę wchodzą jakieś próby? Pracujecie z zespołem czy muzycy dostają gotowe kawałki, mają się ich nauczyć i koniec?

Zanim dotrzemy do jakichkolwiek prób, pracuję z Mylesem. Pokazuję mu te pomysły, on może być nimi zainteresowany albo nie. Sporo piszę w trasie, więc kiedy wpadam na jakiś riff albo progresję akordów, mogę to wtedy przegrać wspólnie z Frankiem, Toddem i Brentem, choćby podczas soundchecku przed koncertem. Myles też tam przecież jest, więc ma okazję usłyszeć, jak to wypada w normalnych warunkach. Jeśli mu się to podoba, to bierze to na warsztat.

Jak zabierałeś się za materiał na „Living the Dream”? Kalkulowałeś, że potrzebujesz np. akustycznej ballady, power-ballady, dwóch kawałków w średnich tempach i czterech szybkich, a wszystkie numery mają być do pięciu minut?

Tak chyba nie. [śmiech] Wszystko zaczyna się od pomysłu. To może być riff albo intro, zwrotka lub refren. Kiedy jesteśmy na trasie, to po prostu zbieram sobie te pomysły, te kawałki piosenek, niedokończone fragmenty. Po trasie albo kiedy mamy przerwę w koncertach, idziemy do sali prób i jamujemy to, aranżujemy i tak dalej. Po prostu mielimy to dopóki nie zabrzmi tak, jak powinno zabrzmieć. Nie ma na to jakiejś sprawdzonej formuły. Trzeba nad tym po prostu posiedzieć dopóki w głowie nie zaświeci się lampka, która oznacza, że to jest wersja ostateczna. Kiedy Myles przychodzi, sugeruje na przykład, jak długa dana część powinna być, ile razy ją powtórzyć, może dla odmiany skrócić, bo ma w głowie już jakąś melodię. W ten sposób jakimś cudem po skończonej pracy mamy gotową piosenkę.

To brzmi naturalnie.

W zasadzie wszystko powstaje na żywo. Okej, przynoszę skrawki pomysłów, ale potem gramy wszyscy razem aż dojdziemy z tym do miejsca, w którym wszystkie klocki do siebie pasują.

Jak oceniasz „Living the Dream” w stosunku do reszty swoich solowych albumów? Masz jakieś ulubione momenty na tej płycie?

Nie jestem w stanie podać ci ulubionych momentów na płycie, w zasadzie nigdy nie byłem w stanie tego zrobić z żadną płytą, którą nagrałem. Zaraz po tym, jak kończysz nagrywać, jesteś tak blisko związany z tą muzyką, z całą płytą, że trudno jest ci wyróżnić jakieś fragmenty, które mogłyby być twoimi ulubionymi. W takich chwilach cała płyta jest twoim ulubionym fragmentem. Ale „Living the Dream” jest interesująca między innymi przez to, co Frank [Sidoris – gitarzysta The Conspirators, przyp. J.M.] do niej dołożył. To zresztą pierwszy krążek, który nagraliśmy z Frankiem. Dodał do niej sporo swojej osobowości, czego nie było na płycie „World on Fire”, którą uważam za naprawdę dobrą. To też pierwsza nasza płyta, którą nagrywaliśmy w pełni cyfrowo. Nie mieliśmy możliwości nagrać jej analogowo, nie chciałem wynajmować wielkiego studia i płacić kupy szmalu, żeby tak nagrywać. Wykorzystaliśmy małe, w pełni cyfrowe i bardzo wydajne studyjko, które niedawno zbudowałem. I w tym naszym własnym miejscu świetnie się bawiliśmy przy tworzeniu tej płyty.

A było podczas całego procesu tworzenia albumu coś, co niespodziewanie stało się problematyczne? Coś nadspodziewanie trudnego do zagrania? A może zmiana sposobu nagrywania zrodziła jakieś kłopoty?

Kiedy byliśmy na etapie pisania muzyki, takim trudnym momentem okazało się wykombinowanie perkusji do „The Great Pretender”. To była jedyna piosenka, nad którą musieliśmy naprawdę mocno posiedzieć, żeby znaleźć odpowiedni bit, ustalić konkretne tempo i tak dalej. Zrobienie tego tak, żeby udało się uzyskać odpowiedni efekt, kosztowało nas sporo pracy. Poza tym? Ja wiem? Zawsze musimy włożyć sporo pracy, żeby mieć dobrze nagrane fajne piosenki. Nie powiedziałbym, że coś było bardziej problematyczne od czegoś innego, bo to nie są problemy, a rzeczy, które trzeba wyćwiczyć, wyuczyć, wyczuć. Jedna na trzy piosenki ma zazwyczaj jakiś zdradliwy bit, z którym po prostu trzeba się zgrać, żeby być w stanie dobrze daną część zagrać. Ale w większości przypadków praca szła łatwo. Więc w zasadzie to znalezienie odpowiedniej partii perkusji do intro w „The Great Pretender” było jedyną taką niespodzianką.

Slash, fot. Gene Kirkland

Slash, fot. Gene Kirkland

„Living the Dream” to w zasadzie podręcznikowy przykład hard rocka. Ale przez to jest to też płyta przewidywalna, niczym nie zaskakuje. Nie korciło cię, żeby spróbować zrobić coś, czego nie robiłeś wcześniej, coś nowego, bardziej ryzykownego?

Myślę, że zrobiliśmy tę płytę w fajny sposób. Bardzo dobrze nam się nad nią pracowało, zarówno na etapie komponowania, jak i w studiu. Nie czuliśmy zatem potrzeby, żeby robić coś ryzykownego. Wiesz, możesz ryzykować dla samego poczucia ryzyka, ale dla mnie to nie wnosi nic ciekawego muzycznie, szczególnie kiedy jesteś w zespole rockandrollowym. Jeśli zaczynasz podczas próby grać coś, co mógłbyś uznać za ryzykowne czy jakoś wychodzące poza twój schemat, ale przychodzi to naturalnie, ładnie się ze wszystkim łączy – znakomicie! I mieliśmy parę takich momentów na tej płycie. Ale poszukiwanie ryzykownych rozwiązań tylko po to, żeby je mieć, żeby zaimponować komuś, że jestem taki sprytny i bystry, mnie nie interesuje. Ale też dobrze, że o tym mówisz, bo nigdy nie czytam recenzji, więc nawet nie wiedziałbym, że ktoś może tak tę płytę postrzegać [śmiech].

Na zdjęciu we wkładce do „Living the Dream” siedzicie na kanapie, a nad wami wisi portret Lemmy’ego. Chciałeś go jakoś w ten sposób uhonorować?

Pewien polski artysta, mój przyjaciel, namalował ten portret i dał mi go w prezencie. Powiesiłem go w holu studia i tam zrobiliśmy fotę. Nie zrobiliśmy tego specjalnie, po prostu siedzieliśmy na tej kanapie, zrobiliśmy zdjęcie, a ten portret nad nami wisiał. Kiedy zobaczyłem gotowe zdjęcie, pomyślałem, że to w sumie fajne, że będę mógł też w ten sposób uhonorować Lemmy’ego. Dla nas więc też ten portret na naszym zdjęciu był dość specjalny.

Żyjemy w czasach, kiedy wiele tych najbardziej kultowych kapel kończy działalność: Black Sabbath, Deep Purple, Slayer, KISS… Czy pośród jakichś młodszych zespołów rockowych widzisz kandydatów do osiągnięcia stadionowego poziomu popularności? Czy muzyka rockowa już się skurczyła i nie jest czymś tak dużym?

Wydaje mi się, że jesteśmy w początkach wielkiej, pięknej, zdrowej części historii hard rocka. Jest pełno naprawdę młodych dzieciaków, które grają w swoich małych zespołach, ale robią to z dobrych pobudek. Przyszłe lata będą naprawdę interesujące – fajnie będzie patrzeć, w co to wszystko się zamienia. Wtedy się okaże, czy wyjdzie z tego jakiś zespół, który przetrwa próbę czasu i dojdzie do tych stadionów. Czuję też, że to jest bardzo oczyszczający proces dla rocka. Dzisiejsze dzieciaki po raz pierwszy od bardzo długiego czasu ciągną do rocka nie dlatego, że chcą być sławne, bogate i brylować na okładkach pism, a z powodu pasji, która idzie prosto od serca. Nie stoi już za tym pożądanie kasy i sukcesu. Zobaczysz, to będzie naprawdę ciekawy czas.

Chcesz powiedzieć, że dla tych zespołów, które startowały na przykład w latach osiemdziesiątych, podstawową motywacją była kasa i sława?

Ja po prostu myślę, że w tym milenium cały muzyczny biznes jest rozcieńczony, szczególnie w erze wszelkiego rodzaju programów w stylu „American Idol” i innych talent show. Motywacja do tworzenia muzyki jest przeróżna. Sama branża muzyczna też na to wpływa – wytwórnie nie są zainteresowane młodymi wykonawcami rockowymi, młodymi zespołami rockandrollowymi. Chcą tylko hity z listy Top40. To czas próby dla tych, którzy chcą tworzyć swoją muzykę – jakakolwiek by nie była – prosto z serca. I to powoduje, że wielu z nich w końcu stwierdza, że ma w dupie cały ten biznes i będzie to robić tak czy inaczej, na swoich zasadach i po swojemu. Uważam, że to nastawienie jest zdecydowanie lepsze i pod tym względem sytuacja się poprawia.

Wkrótce ruszacie w trasę. Jak będziecie promować nową płytę? Co cię czeka w 2019?

Na przykład w lutym przyjeżdżam do Polski [śmiech]. Będziemy grać trasę po Europie, więc się widzimy, nie? W styczniu będziemy też w Azji i Australii, latem wracamy do Europy na festiwale, a potem gramy w Kanadzie i Stanach. Takie są plany promocyjne, ale ja tego tak nie traktuję. Kiedy jestem w trasie i gram koncerty to nie myślę o tym jak o promocji płyty, bo to by znaczyło, że muszę nagrać płytę, żeby móc zagrać koncert.

Cóż, wielu artystów tak ma.

Ale ja nie [śmiech]. Tak czy inaczej – tak wygląda plan na przyszły rok. Parę miesięcy temu zakończyliśmy trasę po Stanach. Było naprawdę dobrze, a my też dowiedzieliśmy się, że nowa płyta naprawdę nieźle wypada na żywo.

Jak już mówiłem, jesteś jednym z najbardziej ikonicznych gitarzystów rockowych, nie tylko dla fanów czy rynku muzycznego, ale także dla branży instrumentów. Kojarzysz się rzecz jasna z Gibsonem i Marshallem. I wiesz, cały czas czytamy o wielkich spadkach sprzedaży sprzętu muzycznego, w szczególności gitar. Wydaje się, że rządy gitary elektrycznej jako podstawowego instrumentu w muzyce rozrywkowej się skończyły. Co ty o tym sądzisz?

Taaaa, takie gadanie słyszę każdej dekady [śmiech].

Niewykluczone.

Serio, przyrzekam na Boga! Co dziesięć lat słyszę jęki: „O mój Boże, gitary się już nie sprzedają, już odchodzą z rynku!”. Gówno. Wszyscy albo mają gitarę, albo chcą mieć. Jakoś nie wydaje mi się, żeby gitara elektryczna w związku z tym zniknęła nagle z powierzchni planety. I w zasadzie tyle jestem w stanie o tym powiedzieć.

A co ze zmianami w sprzedaży muzyki? Płyty CD i w ogóle muzyka w postaci albumów już nie schodzi tak dobrze, rządzi natomiast streaming. Czy nagrywanie albumów długogrających się w ogóle jeszcze opłaca? Nie lepiej przerzucić się na single? A w zasadzie, czy to w ogóle ciebie dotyczy? Te największe gwiazdy muzyki pewnie nie muszą się martwić takimi rzeczami.

Wspominałem ci o tym, że nagrywaliśmy tę płytę cyfrowo, bo nie chciałem wydawać góry hajsu na wypasione studio. Chodzi o to, że kiedy nagrywasz album to pewnie, możesz się wykosztować na nie wiadomo jakie studio, ale już nigdy tych pieniędzy nie zobaczysz. Zrobisz fantastyczne brzmienie, ale nie zarobisz na tym ani grosza. Co więcej, nawet nie zwrócą się koszta, bo płyty nie sprzedają się już tak dobrze. Ta rzeczywistość w zasadzie stoi przed nami i gapi się wszystkim prosto w oczy już od jakiegoś czasu. Ale jednocześnie wszyscy chcą nagrywać dobrze brzmiące płyty i ze mną nie jest inaczej. Lubiłem nagrywać analogowo, kiedy musisz wynająć w miarę duże studio, możesz używać wszystkich analogowych zabawek, jakie w nim są. Ale to nie jest efektywne pod względem finansowym. Sam koncept nagrywania albumu jest już oldschoolowy. Patrząc realistycznie, możesz sobie dobrze radzić nagrywając singiel, wypuszczając go, nagrywając kolejny, wypuszczając, i tak dalej. Możesz radzić sobie tak naprawdę na różne sposoby, bo cała branża muzyczna, cały rynek muzyczny jest ciągle w stanie szoku: nie ma pojęcia, co się tak naprawdę, kurwa, dzieje [śmiech]. Ktoś jednego tygodnia odkrywa coś, co w tym tygodniu działa, ale za tydzień jest już coś innego, potem jest jeszcze inny pomysł. Nie ma konkretnego schematu działania. Jest burdel. Ja lubię wydawać albumy, bo wręcz romantyczny wydaje mi się pomysł zebrania jakiegoś cyklu pracy do kupy i wydania go. Ale inaczej też do tego podchodzą fani, a inaczej ludzie, którzy nimi nie są, ale usłyszeli jedną piosenkę w radiu i im się podobało. Ja zrobiłem płytę w zasadzie dla siebie, no i dla ludzi, którzy w dalszym ciągu postrzegają krążki jak ja. Są ludzie, u których to wciąż wywołuje entuzjazm, to też ci sami, którzy przychodzą na nasze koncerty.

Slash, fot. Gene Kirkland

Slash, fot. Gene Kirkland

Ostatnia rzecz: wyobraź sobie dziesięciolatka, który jara się muzyką rockową, ma twój plakat na ścianie, właśnie pod choinką znalazł swoją pierwszą gitarę elektryczną i zaczyna grać. Co byś mu poradził?

A widzisz: mam syna, który co prawda nie gra na gitarze, tylko na bębnach, ale jest w tym naprawdę dobry i gra we własnym zespole rockowym. Ma szesnaście lat. Dla mnie to zajebiste, że gra, ale trudno jest komukolwiek dać mu jakąś sensowną radę w dzisiejszych czasach i przy dzisiejszym stanie branży. Dlatego w sumie powiedziałbym: jeśli cię to kręci – rób to! Nie oczekuj żadnej z tych klisz o gwiazdach rocka z lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych, bo to już tak nie wygląda. Jedynym powodem, dla którego miałbyś to robić, powinna być twoja miłość do tego. Coś takiego mu powtarzam i coś takiego powiedziałbym każdemu młodemu gitarzyście, który chce dziś grać rock’n’rolla. Musisz to robić z miłości do tego, nie oczekuj niczego w zamian, bo nie ma żadnych gwarancji. Co więcej – wszystko w tym biznesie jest przeciwko tobie, więc może ci się nie udać. Jeśli łapiesz za gitarę, bo chcesz grać, to graj z miłością do rock’n’rolla.

  • Tags
  • interview
  • myles kennedy
  • Slash
  • The Conspirators
  • wywiad

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Raport z fabryki Xotic: Rozkochane w brzmieniu efekty i pomysłowo postarzane gitary
Previous article Hughes & Kettner – aplikacja dla Black Spirit 200

Jakub Milszewski | TopGuitar

Jakub Milszewski - dziennikarzem muzycznym został jak wszyscy dlatego, że nie nauczył się na niczym grać, co nie przeszkadzało mu w graniu i śpiewaniu. W "TopGuitar" odpowiada za Garaż i wywiady z fajnymi ludźmi. Pojawia się na Anywhere.pl, w "Live&Travel" i na Kvlt.pl. Występował z Ennio Morricone, zdobył złoty medal na Olimpiadzie Chóralnej, gra na basie, dorabiał rysowaniem komiksów i kopaniem rowów.

INNE

John Frusciante: "Uwielbiam gitarzystów takich jak Randy Rhoads, czy Eddie Van Halen" Artykuły o artystach
17 maja 2022

John Frusciante: "Uwielbiam gitarzystów takich jak Randy Rhoads, czy Eddie Van Halen"

Rob, Kirk i Lars ruszyli przytulać Jamesa Hetfielda podczas koncertu Metalliki w Brazylii Artykuły o artystach
17 maja 2022

Rob, Kirk i Lars ruszyli przytulać Jamesa Hetfielda podczas koncertu Metalliki w Brazylii

Gwiazdy metalu przybyły na koncert Behemotha Artykuły o artystach
15 maja 2022

Gwiazdy metalu przybyły na koncert Behemotha

Ozzy Osbourne wspomina trasę z Metalliką: "Najbardziej szalony z nich był James. Trzy razy złamał sobie rękę" Artykuły o artystach
15 maja 2022

Ozzy Osbourne wspomina trasę z Metalliką: "Najbardziej szalony z nich był James. Trzy razy złamał sobie rękę"

Joshua Meader wykonuje karkołomne solo Charlie Parkera w "A Night in Tunisia" Artykuły o artystach
15 maja 2022

Joshua Meader wykonuje karkołomne solo Charlie Parkera w "A Night in Tunisia"

Jimmy Page z premedytacją pozostawił swoje błędnie zagrane dźwięki na pierwszej płycie Led Zeppelin Artykuły o artystach
13 maja 2022

Jimmy Page z premedytacją pozostawił swoje błędnie zagrane dźwięki na pierwszej płycie Led Zeppelin

Steve Vai o Deep Purple z Coverdalem: "Kupiłem płytę 'Burn' i, mój Boże, oniemiałem!" Artykuły o artystach
12 maja 2022

Steve Vai o Deep Purple z Coverdalem: "Kupiłem płytę 'Burn' i, mój Boże, oniemiałem!"

Dlaczego Yngwie Malmsteen nie zatrudnia już wokalistów? "Myślą, iż są Elvisami" Artykuły o artystach
11 maja 2022

Dlaczego Yngwie Malmsteen nie zatrudnia już wokalistów? "Myślą, iż są Elvisami"

Wacław "Vogg" Kiełtyka w 4 lata od uwięzienia w USA: "Zaczynamy właściwie o tym zapominać... Wyciągamy wnioski" Artykuły o artystach
10 maja 2022

Wacław "Vogg" Kiełtyka w 4 lata od uwięzienia w USA: "Zaczynamy właściwie o tym zapominać... Wyciągamy wnioski"

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
17 maja 21:21
Imprezy

Trochę metalowych zdjęć – fotorelacja z koncertów Hate, Thy Disease i Virgin Snatch

17 maja 14:05
Newsy

Takamine THE60th – wyjątkowa gitara na 60-lecie firmy

17 maja 12:31
Artyści

John Frusciante: „Uwielbiam gitarzystów takich jak Randy Rhoads, czy Eddie Van Halen”

17 maja 10:55
Artyści

Rob, Kirk i Lars ruszyli przytulać Jamesa Hetfielda podczas koncertu Metalliki w Brazylii

17 maja 10:03
Newsy

Blackstar Saint James – nowa seria wzmacniaczy gitarowych

16 maja 15:01
Newsy

Alain Caron przepytany przez firmę Markbass

16 maja 9:59
Imprezy

Lipali, Fish Basket – koncert w krakowskim klubie Zaścianek. Fotorelacja

16 maja 9:07
Newsy

Marcin Patrzałek interpretuje „Cry Me A River” w stylu flamenco

15 maja 22:20
Artyści

Gwiazdy metalu przybyły na koncert Behemotha

15 maja 18:34
Artyści

Ozzy Osbourne wspomina trasę z Metalliką: „Najbardziej szalony z nich był James. Trzy razy złamał sobie rękę”

15 maja 14:20
Artyści

Joshua Meader wykonuje karkołomne solo Charlie Parkera w „A Night in Tunisia”

13 maja 20:23
Tygodnik

Tygodnik 19/2022 (199)

13 maja 15:07
TopSpecial

Jak powstają nakładki na główki gitar PRS (wideo)

13 maja 11:28
Newsy

Kolejne nowe utwory z dwóch nadchodzących płyt Erica Johnsona

13 maja 8:22
Artyści

Jimmy Page z premedytacją pozostawił swoje błędnie zagrane dźwięki na pierwszej płycie Led Zeppelin

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2021. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press