• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Sztuczna inteligencja wykorzystana w teledysku do najnowszego singla "Make Us Proud” zespołu Osada Vida

      Sztuczna inteligencja wykorzystana w teledysku do najnowszego singla "Make Us Proud” zespołu Osada Vida

      Od Kuby Żyteckiego do Daniele Gottardo - najnowsze filmiki siedmiu gitarowych wirtuozów

      Od Kuby Żyteckiego do Daniele Gottardo - najnowsze filmiki siedmiu gitarowych wirtuozów

      Gitarzysta Michał Pakulski we współpracy z Wojtkiem Pilichowskim wydał nowy singiel „Thoughts”.         

      Gitarzysta Michał Pakulski we współpracy z Wojtkiem Pilichowskim wydał nowy singiel „Thoughts”.         

      Paul Gilbert nagrał płytę w hołdzie Ronniemu Jamesowi Dio "The Dio Album". Prezentujemy pierwszy singiel "Holy Driver"

      Paul Gilbert nagrał płytę w hołdzie Ronniemu Jamesowi Dio "The Dio Album". Prezentujemy pierwszy singiel "Holy Driver"

    • Newsy sprzętowe
      Epiphone El Capitan J-200 Studio Bass

      Epiphone El Capitan J-200 Studio Bass

      Blackstar Dept. 10 AMPED 2 – prezentacje wideo

      Blackstar Dept. 10 AMPED 2 – prezentacje wideo

      Mark Holcomb i jego nowe gitary PRS

      Mark Holcomb i jego nowe gitary PRS

      Orange Rockerverb 50 Mk III Combo Neo

      Orange Rockerverb 50 Mk III Combo Neo

    • TopVideo
      Bryan Adams - Christmas Time (wideo)

      Bryan Adams - Christmas Time (wideo)

      Bryan Adams - The Best Of Me (wideo)

      Bryan Adams - The Best Of Me (wideo)

      Diego Cartón odkrywa pokłady liryki drzemiące w gitarze Yamaha Revstar Standard RSS20

      Diego Cartón odkrywa pokłady liryki drzemiące w gitarze Yamaha Revstar Standard RSS20

      Bryan Adams - (Everything I Do) I Do It For You (wideo)

      Bryan Adams - (Everything I Do) I Do It For You (wideo)

  • Artyści
    • Wywiady
      Powrót Banity. Wywiad z Demonem i Daronem z zespołu Frontside

      Powrót Banity. Wywiad z Demonem i Daronem z zespołu Frontside

      Marek Napiórkowski i jego teoria strun - wywiad

      Marek Napiórkowski i jego teoria strun - wywiad

      Gitarzysta Dezertera Robert ”Robal” Matera - wywiad

      Gitarzysta Dezertera Robert ”Robal” Matera - wywiad

      Wywiad z Jerzym "Diabłem" Tomczykiem i Robertem "Pingwinem" Grubmanem z Jesus Chrysler Suicide

      Wywiad z Jerzym "Diabłem" Tomczykiem i Robertem "Pingwinem" Grubmanem z Jesus Chrysler Suicide

    • Artykuły
      Co Brian May myślał o śpiewaniu fanów na koncertach? "Pracujemy naprawdę ciężko, więc nas do jasnej cholery słuchajcie!"

      Co Brian May myślał o śpiewaniu fanów na koncertach? "Pracujemy naprawdę ciężko, więc nas do jasnej cholery słuchajcie!"

      Zakk Wylde o grze w Panterze: "Chodzi o to, by być gotowym na wszystko"

      Zakk Wylde o grze w Panterze: "Chodzi o to, by być gotowym na wszystko"

      Gwiazda pop, Doja Cat chce skręcić w stronę perkusji, gitar i... hardcore - punk

      Gwiazda pop, Doja Cat chce skręcić w stronę perkusji, gitar i... hardcore - punk

      Niesamowita historia Pata Martino i jego walki o powrót do grania na gitarze

      Niesamowita historia Pata Martino i jego walki o powrót do grania na gitarze

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

      Symbolical – „Natura” (recenzje)

      Symbolical – „Natura” (recenzje)

    • TopLegendy
      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Nirvana wygrywa prawną batalię - pozew "Nevermind Baby" został odrzucony po raz ostatni

      Nirvana wygrywa prawną batalię - pozew "Nevermind Baby" został odrzucony po raz ostatni

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Muzycy Davida Garretta - gitarzysta Franck van der Heijden i basista Rogier van Wegberg

      Muzycy Davida Garretta - gitarzysta Franck van der Heijden i basista Rogier van Wegberg

      GUS G oraz Michael Angelo Batio wraz z kolegami zagrają w Bochni w ramach trasy Electric Guitarlands

      GUS G oraz Michael Angelo Batio wraz z kolegami zagrają w Bochni w ramach trasy Electric Guitarlands

      Megadeth wracają do Polski, by w katowickim Spodku zagrać symfonię zniszczenia...

      Megadeth wracają do Polski, by w katowickim Spodku zagrać symfonię zniszczenia...

      Zespół Poniżej Krytyki w poniedziałek 12 grudnia zagra w Hard Rock Pubie Pamela

      Zespół Poniżej Krytyki w poniedziałek 12 grudnia zagra w Hard Rock Pubie Pamela

    • Kup bilety
      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

    • Reportaże i relacje
      Zespół Ketha zagrał w rzeszowskim pubie Underground. Wykonali swoją płytę "Wendigo"   

      Zespół Ketha zagrał w rzeszowskim pubie Underground. Wykonali swoją płytę "Wendigo"  

      Cancer Culture Polska 2022 - fotorelacja z koncertu

      Cancer Culture Polska 2022 - fotorelacja z koncertu

      VADER - Revelations of the Wicked tour 2022

      VADER - Revelations of the Wicked tour 2022

      Markowe Zaduszki Jazzowe - Marek Stryszowski i Przyjaciele w Wielickim Centrum Kultury - fotorelacja

      Markowe Zaduszki Jazzowe - Marek Stryszowski i Przyjaciele w Wielickim Centrum Kultury - fotorelacja

    • Patronat TopGuitar
      Steve Vai gwiazdą Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu!

      Steve Vai gwiazdą Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu!

      Deep Purple jak Stonesi - ciągle w formie i na trasie. 12 października 2022 zagrają w Łodzi!

      Deep Purple jak Stonesi - ciągle w formie i na trasie. 12 października 2022 zagrają w Łodzi!

      Zbliża się Warsaw Fingerstyle Festival 2022 - zwycięzca pojedzie zagrać koncert na targach Guitar Summit 2023!

      Zbliża się Warsaw Fingerstyle Festival 2022 - zwycięzca pojedzie zagrać koncert na targach Guitar Summit 2023!

      Gruziński countrowiec Shota Adamashvili zagra w Mechelinkach koło Gdyni

      Gruziński countrowiec Shota Adamashvili zagra w Mechelinkach koło Gdyni

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Markbass Little Mark 58R - flagowy wzmacniacz basowy

      Markbass Little Mark 58R - flagowy wzmacniacz basowy

      Porównanie kolumn Markbass MB58R 102 Pure, MB58R 102 Energy i MB58R 102 P

      Porównanie kolumn Markbass MB58R 102 Pure, MB58R 102 Energy i MB58R 102 P

      Blackstar Dept. 10 Amped 1 - prezentacja i test

      Blackstar Dept. 10 Amped 1 - prezentacja i test

      Tech 21 SansAmp Character Plus - prezentacja i test wyjątkowych preampów

      Tech 21 SansAmp Character Plus - prezentacja i test wyjątkowych preampów

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

    • Chwyty gitarowe
      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

  • TopSpecial
    • Felietony
      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

    • TopLegendy
      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Nirvana wygrywa prawną batalię - pozew "Nevermind Baby" został odrzucony po raz ostatni

      Nirvana wygrywa prawną batalię - pozew "Nevermind Baby" został odrzucony po raz ostatni

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

    • TopSpecial-Zestawienia
      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Instagram
    • RSS
Tankograd. Doom z okopów

Tankograd. Doom z okopów

22 lutego 2019 Jakub Milszewski | TopGuitar 2619

fot. Krzysztof Skuła

Przeczytaj również

Trzy nowe utwory z mroczniejszego świata, które zwróciły naszą uwagę w zeszłym tygodniu
Trzy nowe utwory z mroczniejszego świata, które zwróciły naszą uwagę w zeszłym tygodniu
"Cult Of The Sun" - premiera nowego singla Hellvoid
"Cult Of The Sun" - premiera nowego singla Hellvoid

Stołeczny Tankograd to doom metalowy wóz opancerzony, który przejeżdża po swoich słuchaczach, niosąc wojnę i beznadzieję. Debiutancki krążek zespołu zatytułowany „Totalitarian” ukazał się z początkiem lutego i jest prawdopodobnie jednym z kandydatów do miana najciekawszego debiutu roku. O płycie, zespole i wojnie opowiada nam założyciel i dowódca Tankograd, a przy okazji Bogusław Wołoszański polskiego metalu – Herr Feldgrau, czyli Tomasz Walczak.

Tankograd, fot. Krzysztof Skuła

Tankograd, fot. Krzysztof Skuła

Jakub Milszewski: Skąd się wziął Tankograd? To był twój projekt?

Tak. Oryginalnie mój pomysł zakładał, że zrobię wszystkie kawałki sam, napiszę wszystkie partie wszystkich instrumentów, sam to nagram – albo w domowym zaciszu, albo w studiu – a ewentualnie potem, jeśli pojawi się zapotrzebowanie i jeśli będę chciał, to znajdę muzyków, z którymi będę mógł to grać na żywo. Po drodze jednak mój przyjaciel, który jest naszym basistą, stwierdził: „Nie, Tomek, nie róbmy tego tak, zróbmy z tego normalny zespół. Zobaczysz, będzie fajnie!”. I tak się właśnie skończyło. Pierwsze zamysły, żeby grać cokolwiek swojego – bo póki co jest to mój materiał, z jednym wyjątkiem – pojawiły się w okolicach 2012 roku. Jestem bębniarzem, więc jak to zwykle w przypadku perkusistów bywa, miałem wtedy milion zespołów, zresztą nadal tak jest. Jako perkusista byłem jednak zawsze z tyłu, dokładałem swoje cegiełki, ale nigdy nie było tak, że przynosiłem własny numer. Można choćby spojrzeć na bębniarza Iron Maiden, któremu po trzydziestu latach grania pozwolono przynieść własny utwór… Nie chciało mi się czekać trzydziestu lat, więc stwierdziłem, że zrobię sobie zespół, w którym będę sterem, żeglarzem i okrętem. Trochę denerwowały mnie też próby stworzenia kapeli, w której będzie panować demokracja – to prawie nigdy nie wychodzi. Doszedłem do wniosku, że zrobię sobie coś własnego.

Pragnąłeś więc wiecznej sławy i chwały.

Gdybym chciał sławy i wiecznej chwały to bardziej kierowałbym się w stronę popu, R’n’B i disco polo. Chciałem mieć po prostu kontrolę, przeświadczenie, że jeżeli coś w tym zespole nie będzie grało, to przynajmniej będę doskonale wiedział, kto jest temu winien, i tą osobą będę ja. W tym momencie będzie wiadomo, że jeżeli coś nie działa, to jest to moja wina, a jeżeli coś działa, to coś robię dobrze.

Rozumiem, że w Tankograd nie ma demokracji i żelazną ręką trzymasz wszystkich za gęby.

Nie, nie, aż tak nie jest. Trochę się chłopcy buntują. [śmiech] A tak serio, zasada jest taka, że dyskutujemy. Nie jest tak, że ja wymyśliłem te numery od A do Z i chłopaki grają to, co ja im każę. Możemy dyskutować i dyskutujemy często bardzo żarliwie. Ostateczna decyzja jest jednak moja. Ale nie jestem w stu procentach zamknięty na to, co koledzy z zespołu mówią. Jestem w stanie przyznać, że niektórych rzeczy po prostu nie wiem albo nie jestem w stanie ogarnąć sam. No i niektóre pomysły, które przynoszą chłopaki, są świetne. Zwłaszcza nasz basista jest skarbnicą pomysłów. Są one często dziwaczne, ale równie często są bardzo, bardzo dobre.

W Tankograd przeniosłeś się z tyłu do przodu. Z bębniarza przekształciłeś się we frontmana z gitarą i mikrofonem. Jak się czujesz w tej roli? Sam przecież przed chwilą określiłeś się mianem perkusisty.

Tak, to moje główne zajęcie, wręcz od paru lat można powiedzieć, że zawód. Bycie z przodu to szczeniackie marzenie. Zawsze mi się podobała wizja mnie stojącego z gitarą i śpiewającego do mikrofonu. Miałem taki obraz w głowie, choć jest on już nieaktualny, bo jestem trochę grubszy, niż sobie wyobrażałem. Jak jesteś za bębnami, to w większości przypadków możesz zagrać koncert nie widząc publiczności, zwłaszcza kiedy dymiarki są odpowiednio ustawione. Potem słyszysz opowieści: „Tutaj byli tacy ludzie, po lewej stronie sceny działo się to i to”. Ja tego nie wiem, bo widzę plecy moich kolegów w kapeli. Mam wciąż zespoły, w których gram na bębnach i mi to nie przeszkadza. Chciałem jednak zobaczyć, jak to jest z przodu. Poza tym jednak to, że ogarniam więcej niż jeden instrument, bardzo pomaga w innych sytuacjach muzycznych. Kiedy gram na bębnach, jestem w stanie bardziej wydajnie dogadywać się z gitarzystami, ponieważ w Tankograd też gram na gitarze.

Tankograd, fot. Krzysztof Skuła

Tankograd, fot. Krzysztof Skuła

Dlaczego Tankograd wymyśliłeś jako zespół doomowy?

Tankograd porównuje się do różnych rzeczy, zacząłem je nawet zapisywać. Kiedy nagrywałem wokale i skończyłem jakąś partię, usłyszałem przez interkom, że brzmi to jak Alice in Chains. Usłyszałem też porównanie do zespołu Hunter i w tym wypadku porównującym zajęły się już odpowiednie służby. Ja słucham bardzo dużo różnej dziwnej muzyki, która w dzisiejszych czasach nazywana jest „guilty pleasure”. Bardzo lubię na przykład szanty, stąd też bardzo lubię harmonie wokalne. W Tankograd od początku mieliśmy założenie, że zrobimy więcej niż jeden wokal wszędzie, gdzie tylko się da i gdzie tylko będzie to miało sens. Co do riffów… Numer, który wrzuciliśmy na singla, czyli „Lot do kraju”, ma co najmniej pięć lat. Kawałki, które nagrywaliśmy na demo, poza jednym, mają już po siedem albo osiem lat. Ewoluowały sobie powoli – niektóre ich partie są starsze, niektóre nowsze. Zawsze jednak wiedziałem, że to będzie doom. Oryginalnym źródłem tego zespołu jest zespół KYPCK z Finlandii, a gra on jak najbardziej doom. Pierwsze rzeczy, które robiłem z myślą o Tankogradzie, były – nie bójmy się tego powiedzieć – kalką. Pierwsze płyty KYPCK były jak ze sztancy – nie było tam wycieczek poza pewien zakres środków wyrazu, który sobie narzucili. Ja uznałem, że skoro mi się to tak podoba i taką chcę grać muzykę, to to jest właśnie element, na który powinienem zwrócić uwagę. Chodziło zatem o to, żeby nie było za bardzo wycieczek na zewnątrz. Od początku było wiadomo, że Tankograd ma wyglądać tak i tak, ma takie środki wyrazu, takich klocków możemy używać i nic więcej. Myślę, że to się z czasem zmieni. Na przykład kiedy nauczę się lepiej grać na gitarze, bo to przecież też ograniczenie.

Spodziewałem się, że Tankograd będzie w sferze lirycznej dotykał tematu socjalizmu, a ty zrobiłeś płytę o wojnie. Sabaton to taki Tankograd dla małych dzieci.

[śmiech] Też używam Sabaton dla metafory tego, co się dzieje na „Totalitarian”. Mówię zawsze, że Sabaton śpiewa, że wojenka i fajnie, z szabelką uderzamy na wroga i mamy bohaterskich lotników, a Tankograd bardziej o tym, że leżysz w okopie i jest ci zimno, urwało ci obie nogi i raczej już, kurwa, nie odrosną. To jedna rzecz. Druga rzecz to to, że pierwszą strefą klimatyczną, w jaką chciałem Tankograd puścić, były okolice filmu „Stalker”. Obejrzałem go jakoś w 2011 czy 2012 roku i było to wspaniałe. Nastrój tego filmu, nastrój gier komputerowych, bo w Tankograd ich wpływy są też dość duże – to właśnie chciałem uzyskać. Chciałem stworzyć ten klimat beznadziei. Wyobraź sobie, że mieszkasz w jakiejś miejscowości w środkowym Związku Radzieckim. Przez całe życie pracowałeś w fabryce ebonitowych budzików. Było ci, jak to w Związku Radzieckim, chujowo, ale stabilnie. W pewnym momencie ZSRR się kończy, co z twojej małej perspektywy oznacza, że ta twoja fabryka ebonitowych budzików zostaje zamknięta i nic cię już nie czeka. Nawet nie tyle, że czekają cię rzeczy złe – nie czeka cię nic. Nic się nie zmieni, wszystko od teraz będzie totalnym marazmem. Coś takiego chciałem przekazać – sowiecką beznadzieję. Zasadniczo zespół Tankograd śpiewa o totalitaryzmach i stosunku człowieka wobec nich oraz o tym, co się w nich wydarza. To, czy będzie to totalitaryzm czerwony, czarny, czy też może jeszcze jakiś, może nawet religijny, jest bez znaczenia. Wszystko to będzie odpowiednie do wpakowania do jednego worka. Absolutnie nie wychwalam tu w żadnym wypadku ani jednej, ani drugiej strony, po prostu śpiewam o tym, że tak było. Robię to nie dlatego, żeby kogoś zasmucić albo uradować, a dlatego, że to prawda.

„Lot do kraju” na przykład bardziej niż kwestię życia w ustroju totalitarnym porusza sytuację stricte wojenną.

Stricte wojenną, aczkolwiek w XX wieku wojny były związane głównie z totalitaryzmami. To one wpadły na pomysł, żeby całe pokolenie swoich siedemnasto-, osiemnasto-, dziewiętnastoletnich mężczyzn wysłać w kierunku maszynki do mięsa, którą był niewątpliwie front wschodni w Rosji. Do armii wciąga się nie ludzi dojrzałych tylko młokosów, którzy mają siano w głowie, co zresztą często wychodzi im na dobre, bo gdyby mieli trochę więcej oleju w głowie, to okazałoby się, że to, co się tam działo, jest absolutnie nie do przyjęcia. A i tak do przyjęcia nie było. „Lot do kraju” jest pisany z perspektywy człowieka, który nie jest fanatykiem, a zupełnie normalnym człowiekiem, który – tak się składa – jest dobry w tym, co robi i za to właśnie dostaje urlop i może polecieć do domu na dwa tygodnie. Tak było – za medal, czyli w skrócie za ubicie jakiejś ilości przeciwników, dostawało się urlop i leciało się na jakiś czas do domu, co było rzadkością i wielkim przywilejem. Świadomość, za co ten urlop, człowiek na pewno miał.

O czym jeszcze jest ta płyta? Co to są za historie? Na przykład „Ostatni sen Joachima”?

O tym wszystkim będzie na płycie, muszę to wszystko opisać, tylko oczywiście zwięźlej, bo nie mogę zrobić z wkładki płyty podręcznika historii. Tekst do „Ostatniego snu Joachima” powstał po muzyce, co się w Tankogradzie raczej nie zdarza. Na ogół jest tak, że tekst powstaje pierwszy i dorabiam do niego muzykę, ale w tym przypadku muzykę napisał nasz basista, więc tekst dołożyłem z gotowych, które miałem napisane. Opowiada o człowieku, który się nazywał Joachim Peiper. Nie ma co owijać w bawełnę – facet był SS-manem i zbrodniarzem wojennym. Jest odpowiedzialny między innymi za masakry jeńców wojennych. Krótko mówiąc, wpisuje się bardzo dobrze w definicję najgorszego człowieka, który jednocześnie był niezbyt przyjemny dla swoich własnych podwładnych. Do historii przeszła jedna jego akcja wojenna, która miała miejsce w 1944 roku. Jego oddział miał przekroczyć pole minowe, a on nie chciał czekać aż przyjadą saperzy i zrobią przez nie przejście. Wysłał więc przez nie swoich własnych żołnierzy na półciężarówkach. Wysyłał ich tak długo, aż za ofiarę własnego życia to przejście zrobili. Według niego ci ludzie służyli określonemu celowi, a cel uświęcał w stu procentach środki. Rzeczony Joachim Peiper przeżył wojnę, posiedział w więzieniu, a następnie osiadł we Francji po tym, jak był przedstawicielem handlowym firmy Porsche. Czyli: niby dostał po uszach, ale jednocześnie nie za bardzo. Koniec końców padł ofiarą francuskich komunistów, którzy go zastrzelili i podpalili jego dom.

Tankograd, fot. Krzysztof Skuła

Tankograd, fot. Krzysztof Skuła

Klasyczny przykład pozbawionego skrupułów przedstawiciela handlowego.

Patrząc na jego karierę wojskową z zupełnie pragmatycznego, pozbawionego moralności punktu widzenia, to był on bardzo skuteczny. I to jest problem – z tego punktu widzenia jego działania miały sens. Z punktu widzenia ludzkiej moralności absolutnie nie, jest to odpychające.

W zeszłym roku byłem na prowincji w Walii. Miejscowi wiedzieli, że jesteśmy z Polski, więc przychodzili do nas starsi ludzie i ze łzami w oczach opowiadali o swoich przyjaciołach i członkach rodzin, którzy zginęli podczas wojny. Te wspomnienia wojenne u nich były wciąż żywe i wywoływały emocje, podczas kiedy w Polsce historie wojenne się banalizuje – młodym wpycha się Sabaton i filmy wojenne skupiające się na wręcz komiksowym bohaterstwie. Jak się w tym odnajduje Tankograd?

Absolutnie nie podejmę się politycznego zaangażowania, bo nie uważam, że muzycy powinni się politycznie angażować, chyba że się na tym znają. Ja się nie poczuwam do takiej wiedzy. Mnie się jednak wydaje, że jest to kwestia tego, w jaki sposób jest prowadzona polityka historyczna w danym kraju. W Polsce traktuje się ją bardzo instrumentalnie, patriotyzm i te filmy służą określonemu celowi. W innych krajach też tak jest, przy czym dla nas historie wojenne są czymś totalnie oczywistym. Nie ma w Polsce rodziny, która w ten czy inny sposób nie byłaby dotknięta II wojną światową – czy to chodzi o śmierć kogoś z rodziny, czy otarcie się o śmierć kogoś bliskiego. Wiadomo, że wkład wojenny Wielkiej Brytanii był bardzo duży, jednak wiadomo także, że ci ludzie, którzy byli cywilami, nie musieli brać udziału w jakichkolwiek działaniach wojennych, jeżeli nie mieszkali w Londynie i na południu kraju, gdzie były bombardowania. Mieszkali na przykład w Szkocji i o wojnie dowiadywali się wyłącznie z gazet. W Polsce mamy bardziej bezpośrednie dojście do tych historii wojennych. Są elementem polskiej kultury, kinematografii od zawsze. Być może dlatego są traktowane mniej poważnie. Po prostu jest ich mnóstwo i są wszędzie. Przejdź się po ulicach Warszawy. Co dwie ulice znajdziesz tabliczkę o tym, kto tutaj zginął i kiedy. Po jakimś czasie przestajesz myśleć o ludziach. Masz po prostu tabliczki.

Jest w Polsce jakaś mniejsza lub większa grupa ludzi, którzy chłoną też mniej mainstreamową część muzyki metalowej. Jak do nich dotrzeć? Jaki w tym kontekście jest marketingowy potencjał Tankogradu?

Hmm, marketingowy potencjał… Człowiek sobie stawia w życiu różne cele. Ja na początku miałem cel, żeby pojechać w trasę. Pojechałem. Potem miałem cel, żeby pojechać w więcej tras. Też pojechałem. A obecnie moim celem jest, żeby pojeździć trochę z własnym zespołem. Chcę się pokazać w różnych miejscach, zobaczyć, jak na tak postawione kwestie zareaguje publiczność niemiecka, jak to wyjdzie gdzieś na Wschodzie… Wspomniany zespół KYPCK robi w Rosji furorę, choć nie śpiewa o rzeczach miłych i nie wychwala ustroju. Co do aspektu marketingowego – podjęliśmy współpracę z Godz Ov War Productions, więc daje to nam bardzo dużo pod względem promocji. Gdybym chciał mieć pieniądze z grania muzyki, to zostałbym muzykiem sesyjnym i grałbym sobie wesela, co nawiasem mówiąc też czasami robię. Ale gdybym chciał mieć kasę, to zostałbym sobie prezesem banku albo coś odziedziczył… [śmiech] Raczej nie szukałbym ich w muzyce. Niemniej po graniu choćby z Dopelord wiem, że są ludzie zainteresowani taką muzyką i są oni wszędzie, w każdym kraju. Czy to Rumunia, Serbia, Niemcy, Francja – znajdą się ludzie, którzy będą chcieli tego słuchać.

Zgadza się, ale jak do nich dotrzeć?

To się chyba nie zmieniło od bardzo dawna. Trzeba do nich dotrzeć, grając koncerty. Im więcej koncertów grasz, tym możesz zagrać ich więcej, bo ludzie cię widzą, a informacja o twoim zespole idzie dalej, oraz grasz te koncerty lepiej, a ludzie chcą przychodzić na występy, które są bardzo dobre. A żeby były dobre, trzeba w tym po prostu nabrać doświadczenia. Jako że ja koncerty grać lubię bardzo i taki jest mój cel na najbliższy czas, to to będziemy robić. Jeśli ktoś to czyta i pomyślał, że fajnie by było nam taki występ zorganizować, to zachęcam! [śmiech]

Prawdziwy Tankograd

Czelabińsk – rosyjskie miasto daleko, daleko na Uralu. W 2010 roku zamieszkiwało je ponad milion mieszkańców. Jest to jeden z najważniejszych ośrodków przemysłowych byłego ZSRR. Jego nagły rozwój rozpoczął się wraz z otwarciem połączenia kolejowego łączącego go z Moskwą, a także Kolei Transsyberyjskiej. Czelabińsk był także stacją przesiadkową podczas relokacji na Syberię. Statystyki podają, że w ciągu piętnastu lat przez miasto przejechało ponad piętnaście milionów ludzi. Niektórzy z nich pozostali w Czelabińsku lub jego okolicach, przyczyniając się do jego wzrostu. Dzięki położeniu na szlaku handlowym miasto stało się ważnym ośrodkiem handlu.

Nie o tym jednak chcieliśmy opowiedzieć, a o czołgach. W latach trzydziestych Czelabińsk doświadczył nagłego rozwoju przemysłowego. Pojawiły się tutaj zakłady huty i zakłady produkcyjne, między innymi Czelabińska Fabryka Ciągników. Podczas II wojny światowej Józef Stalin przeniósł wiele zakładów przemysłowych z miast zagrożonych atakiem wojsk niemieckich. Sporo z nich ulokowano w Czelabińsku. Produkowano tutaj m.in. rakiety Katiusza i czołgi T-34 (czyli takie, jak „Rudy” z „Czterech pancernych i psa”). W trakcie trwania wojny tutejsze fabryki wyprodukowały 18 tysięcy czołgów, 48,5 tysiąca silników Diesla i ponad 17 milionów sztuk amunicji. To wszystko sprawiło, że Czelabińsk został okrzyknięty mianem Tankogradu, czyli Miasta Czołgów.

Z jakiegoś powodu w polskiej kulturze postsowieckiej Czelabińsk dał się poznać jako miasto występujące w ogromnej liczby żartów o ZSRR.

Radziecki czołg T-34, fot. Wikimedia Commons

Radziecki czołg T-34, fot. Wikimedia Commons

Czy są już jakieś konkretne zaklepane daty? 2 lutego jest koncert premierowy w Warszawie, dzień później gracie w Toruniu. Coś poza tym?

Sprawa jest w załatwianiu. Pewne fajne terminy już wpadły, ale jeszcze nie mogę nic powiedzieć, bo nie zostały ogłoszone. W ciągu ostatnich paru lat zauważyłem dużą przemianę na rynku. Pojawili się choćby bookerzy. Kiedy zaczynałem grać z moimi różnymi zespołami, nagrywało się jakiś materiał, demówkę, płytę, trzymało się ją w ręku i nie bardzo wiedziało się co z nią zrobić. Były jakieś kluby, ale kiedy napisało się do nich mail, żeby zrobić jakiś koncert, to nie dostawało się żadnej odpowiedzi. Nie było wiadomo, do kogo się z tym wszystkim odezwać. W tej chwili już jest z kim gadać. Można się odezwać do Roberta z I Did It, można do Banshee Booking, Piranha Booking, Leave No One Behind, do kolegów z Red Smoke Festival, którzy też robią koncerty… Można nawiązać współpracę. Jest do kogo pisać i to jest super. Jeśli chodzi o tych ludzi, których wymieniłem, bo z nimi współpracowałem, to mogę powiedzieć, że organizują koncerty na fajnym, wysokim poziomie – takim, który czasami przewyższa poziom spotykany na przykład w Niemczech. Są możliwości. Wiadomo, zobaczymy, jak na to zareaguje tak zwany rynek, czyli ludzie, którzy są zainteresowani taką muzyką. Ja sobie już dawno obiecałem, że jeżeli nie będzie zainteresowania, to nie zostanę starym człowiekiem, który w internecie będzie twierdził, że to międzynarodowy spisek, tylko po prostu dam spokój. Może przecież to, co zrobiłem, naprawdę nie jest na tyle dobre, żeby ludzie tego słuchali. Póki co jednak odzew jest pozytywny, więc staramy się jak najwięcej pograć.

Gdzie i na czym nagrywałeś „Totalitarian”?

Nagrywaliśmy w Nebula Studio. Pierwszego dnia był z nami Haldor Grunberg, żeby ustawić mikrofony i tak dalej, ale miał pewne inne zobowiązania i resztę sesji zrobił z nami Maciek Karbowski z Tides From Nebula, którego bardzo polecam. Uratował nam dupy. Na sesję zabrałem swój wzmacniacz Bash Manufacturing Studio Head 20. On mi się bardzo fajnie sprawdzał na żywo, ale koniec końców go nie użyłem. Chyba po prostu przez to, że lampy były już dość stare, bo czysty kanał był bardzo spoko, ale przesterowany trochę niedomagał. Jak podpięliśmy się do JCM 800 dopalonego fuzzem, to zaczęło być dobrze. Obie gitary są nagrane na tej osiemsecie naszego bębniarza Miśka, który jest też gitarzystą Major Kong. Po drodze wpięty jest czarny rosyjski Big Muff, który wygląda, jakby ktoś po nim przejechał Żukiem i Nysą jednocześnie. Jest on też narzucony na bas. Co do samych instrumentów: ja gram na Ibanezach Icemanach, ponieważ Celtic Frost. Grzesiek nagrywał na swoim Gibsonie SG kupionym ongiś od Gada z Sunnaty, więc wszystko zostaje w takiej jednej wielkiej dysfunkcyjnej warszawskiej doomowej rodzinie. Nie było też dużo nakładek. W większości nie nagrywaliśmy dubli gitar. Wszystko jest surowe i bez wielkiego kręcenia.

Większość materiału na „Totalitarian” jest twojego autorstwa. Przyszłe rzeczy będą też twórczością solową czy powstaną bardziej zespołowo?

Nie zaczęliśmy jeszcze pisać nowego materiału, bez przesady. Ale ze względu na to, że nasz basista ma ogromne ilości rozpisanych w nutach utworów, które są gotowe do wzięcia, nie przewiduję jakichś wielkich problemów z materiałem na następną płytę. Sam też mam jakieś nowe pomysły. Mnie bardzo odpowiada taki styl pracy, kiedy przynoszę jakiś numer i wspólnie go potem aranżujemy. Zwłaszcza że – tak jak mówiłem – u mnie wszystko zaczyna się od przeczytania jakiejś historii w internecie, książce czy prasie i stwierdzenia, że z tego będzie dobry numer. Powodem, dla którego Tankograd powstał, było to, że na każdej płycie, jaka mi się podoba, na ogół najbardziej lubię numery, które opowiadają jakąś konkretną historię. Jeżeli to jest historia wojenna, to w ogóle super, ale jeżeli jest po prostu o tym, że tego dnia wydarzyło się to i to, w związku z czym ci i ci ludzie odczuwali takie, a nie inne emocje, to też mnie przyciąga. Zawsze dryfowałem w stronę takich utworów. Na ogół więc najpierw u mnie jest opowieść, a potem muzyka. Taki styl pracy mi bardzo odpowiada.

To muzyka dokumentalna.

Tak! Żeby nie powiedzieć: programowa.

  • Tags
  • doom metal
  • tankograd
  • totalitarian

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Ivy – „Chwile”
Previous article Winyl i trasa Corruption

Jakub Milszewski | TopGuitar

Jakub Milszewski - dziennikarzem muzycznym został jak wszyscy dlatego, że nie nauczył się na niczym grać, co nie przeszkadzało mu w graniu i śpiewaniu. W "TopGuitar" odpowiada za Garaż i wywiady z fajnymi ludźmi. Pojawia się na Anywhere.pl, w "Live&Travel" i na Kvlt.pl. Występował z Ennio Morricone, zdobył złoty medal na Olimpiadzie Chóralnej, gra na basie, dorabiał rysowaniem komiksów i kopaniem rowów.

INNE

Powrót Banity. Wywiad z Demonem i Daronem z zespołu Frontside Artyści
7 lutego 2023

Powrót Banity. Wywiad z Demonem i Daronem z zespołu Frontside

Co Brian May myślał o śpiewaniu fanów na koncertach? "Pracujemy naprawdę ciężko, więc nas do jasnej cholery słuchajcie!" Artykuły o artystach
6 lutego 2023

Co Brian May myślał o śpiewaniu fanów na koncertach? "Pracujemy naprawdę ciężko, więc nas do jasnej cholery słuchajcie!"

Zakk Wylde o grze w Panterze: "Chodzi o to, by być gotowym na wszystko" Artykuły o artystach
5 lutego 2023

Zakk Wylde o grze w Panterze: "Chodzi o to, by być gotowym na wszystko"

Gwiazda pop, Doja Cat chce skręcić w stronę perkusji, gitar i... hardcore - punk Artykuły o artystach
4 lutego 2023

Gwiazda pop, Doja Cat chce skręcić w stronę perkusji, gitar i... hardcore - punk

Niesamowita historia Pata Martino i jego walki o powrót do grania na gitarze Artykuły o artystach
3 lutego 2023

Niesamowita historia Pata Martino i jego walki o powrót do grania na gitarze

Taj Farrant - cudowne dziecko gitary Artykuły o artystach
2 lutego 2023

Taj Farrant - cudowne dziecko gitary

Ozzy Osbourne niestety poinformował, że nie jest w stanie powrócić na trasę koncertową... Artykuły o artystach
1 lutego 2023

Ozzy Osbourne niestety poinformował, że nie jest w stanie powrócić na trasę koncertową...

Eric Clapton o punk rocku: "Była to celowa próba wymazania przeszłości, korzeni muzyki. To był ruch czysto polityczny" Artykuły o artystach
1 lutego 2023

Eric Clapton o punk rocku: "Była to celowa próba wymazania przeszłości, korzeni muzyki. To był ruch czysto polityczny"

Taylor Roberts - jeden z niewielu jazzowych gitarzystów, grający na gitarze siedmiostrunowej Artykuły o artystach
31 stycznia 2023

Taylor Roberts - jeden z niewielu jazzowych gitarzystów, grający na gitarze siedmiostrunowej

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
7 lutego 19:49
Newsy

Sztuczna inteligencja wykorzystana w teledysku do najnowszego singla „Make Us Proud” zespołu Osada Vida

7 lutego 17:08
Newsy

Epiphone El Capitan J-200 Studio Bass

7 lutego 14:01
Newsy

Blackstar Dept. 10 AMPED 2 – prezentacje wideo

7 lutego 12:47
Artyści

Powrót Banity. Wywiad z Demonem i Daronem z zespołu Frontside

6 lutego 12:28
Imprezy

Zespół Ketha zagrał w rzeszowskim pubie Underground. Wykonali swoją płytę „Wendigo”  

6 lutego 9:18
Artyści

Co Brian May myślał o śpiewaniu fanów na koncertach? „Pracujemy naprawdę ciężko, więc nas do jasnej cholery słuchajcie!”

5 lutego 10:21
Artyści

Zakk Wylde o grze w Panterze: „Chodzi o to, by być gotowym na wszystko”

4 lutego 20:57
Artyści

Gwiazda pop, Doja Cat chce skręcić w stronę perkusji, gitar i… hardcore – punk

3 lutego 22:48
Tygodnik

Tygodnik 05/2023 (237)

3 lutego 15:01
Newsy

Mark Holcomb i jego nowe gitary PRS

3 lutego 12:10
Imprezy

Muzycy Davida Garretta – gitarzysta Franck van der Heijden i basista Rogier van Wegberg

3 lutego 11:01
Artyści

Niesamowita historia Pata Martino i jego walki o powrót do grania na gitarze

3 lutego 9:51
Newsy

Od Kuby Żyteckiego do Daniele Gottardo – najnowsze filmiki siedmiu gitarowych wirtuozów

2 lutego 12:23
Newsy

Orange Rockerverb 50 Mk III Combo Neo

2 lutego 10:22
Newsy

Gitarzysta Michał Pakulski we współpracy z Wojtkiem Pilichowskim wydał nowy singiel „Thoughts”.         

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2021. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press