• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Alain Caron przepytany przez firmę Markbass

      Alain Caron przepytany przez firmę Markbass

      Marcin Patrzałek interpretuje "Cry Me A River" w stylu flamenco

      Marcin Patrzałek interpretuje "Cry Me A River" w stylu flamenco

      Kolejne nowe utwory z dwóch nadchodzących płyt Erica Johnsona

      Kolejne nowe utwory z dwóch nadchodzących płyt Erica Johnsona

      Sammy Hagar i Michael Anthony dopuszczeni do rozmów o koncertach w hołdzie Van Halen

      Sammy Hagar i Michael Anthony dopuszczeni do rozmów o koncertach w hołdzie Van Halen

    • Newsy sprzętowe
      Takamine THE60th – wyjątkowa gitara na 60-lecie firmy

      Takamine THE60th – wyjątkowa gitara na 60-lecie firmy

      Blackstar Saint James – nowa seria wzmacniaczy gitarowych

      Blackstar Saint James – nowa seria wzmacniaczy gitarowych

      RCF TRK PRO1 i TRK PRO2 – nowe interfejsy audio

      RCF TRK PRO1 i TRK PRO2 – nowe interfejsy audio

      Gibson Dave Mustaine Songwriter

      Gibson Dave Mustaine Songwriter

    • TopVideo
      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

      Alex S prezentuje Tech 21 PSA 2.0 (wideo)

      Alex S prezentuje Tech 21 PSA 2.0 (wideo)

      To była jedyna taka okazja - May, Iommi i Hetfield razem na scenie

      To była jedyna taka okazja - May, Iommi i Hetfield razem na scenie

      Ostatnie materiały video z Alexi Laiho

      Ostatnie materiały video z Alexi Laiho

  • Artyści
    • Wywiady
      Dariusz ‘Yanuary’ Styczeń z zespołu Thy Disease: "Od 15 lat nie gram w ogóle na gitarach sześciostrunowych"

      Dariusz ‘Yanuary’ Styczeń z zespołu Thy Disease: "Od 15 lat nie gram w ogóle na gitarach sześciostrunowych"

      Eric Johnson opowiada jak nagrania z kaset i taśm szpulowych stały się materiałem na jego dwie nowe płyty

      Eric Johnson opowiada jak nagrania z kaset i taśm szpulowych stały się materiałem na jego dwie nowe płyty

      John Frusciante wspomina pierwsze przesłuchania i przyjęcie do Red Hot Chili Peppers

      John Frusciante wspomina pierwsze przesłuchania i przyjęcie do Red Hot Chili Peppers

      Wywiad z Mårtenem Hagströmem (Meshuggah)

      Wywiad z Mårtenem Hagströmem (Meshuggah)

    • Artykuły
      John Frusciante: "Uwielbiam gitarzystów takich jak Randy Rhoads, czy Eddie Van Halen"

      John Frusciante: "Uwielbiam gitarzystów takich jak Randy Rhoads, czy Eddie Van Halen"

      Rob, Kirk i Lars ruszyli przytulać Jamesa Hetfielda podczas koncertu Metalliki w Brazylii

      Rob, Kirk i Lars ruszyli przytulać Jamesa Hetfielda podczas koncertu Metalliki w Brazylii

      Gwiazdy metalu przybyły na koncert Behemotha

      Gwiazdy metalu przybyły na koncert Behemotha

      Ozzy Osbourne wspomina trasę z Metalliką: "Najbardziej szalony z nich był James. Trzy razy złamał sobie rękę"

      Ozzy Osbourne wspomina trasę z Metalliką: "Najbardziej szalony z nich był James. Trzy razy złamał sobie rękę"

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

      Tomasz Andrzejewski "When The Heroes Are Gone" - recenzja płyty

      Tomasz Andrzejewski "When The Heroes Are Gone" - recenzja płyty

      Krzysztof "Puma" Piasecki & Adam Wendt - "We See The Light 59/62"

      Krzysztof "Puma" Piasecki & Adam Wendt - "We See The Light 59/62"

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Gwiazdy na festiwalu 3-Majówka we Wrocławiu: Morcheeba, Epica, Dire Straits Legacy i inni

      Gwiazdy na festiwalu 3-Majówka we Wrocławiu: Morcheeba, Epica, Dire Straits Legacy i inni

      Super Trio wystąpi w Hard Rock Pubie Pamela w Toruniu

      Super Trio wystąpi w Hard Rock Pubie Pamela w Toruniu

      Alice Cooper po prawie 10 latach powróci do magicznej Doliny Charlotty

      Alice Cooper po prawie 10 latach powróci do magicznej Doliny Charlotty

      Dire Straits Legacy - muzycy Dire Straits na koncercie w Polsce. Takie rzeczy tylko na Gitarowym Rekordzie Świata 2022

      Dire Straits Legacy - muzycy Dire Straits na koncercie w Polsce. Takie rzeczy tylko na Gitarowym Rekordzie Świata 2022

    • Kup bilety
      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Klasz Ov The Sejtans XIII

      Klasz Ov The Sejtans XIII

    • Reportaże i relacje
      Trochę metalowych zdjęć - fotorelacja z koncertów Hate, Thy Disease i Virgin Snatch

      Trochę metalowych zdjęć - fotorelacja z koncertów Hate, Thy Disease i Virgin Snatch

      Lipali, Fish Basket - koncert w krakowskim klubie Zaścianek. Fotorelacja

      Lipali, Fish Basket - koncert w krakowskim klubie Zaścianek. Fotorelacja

      Mamy nowy Gitarowy Rekord Świata, a jego liczba to 7676!

      Mamy nowy Gitarowy Rekord Świata, a jego liczba to 7676!

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

    • Patronat TopGuitar
      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

      „Make Music Not War!” Serce z tysiąca gitar dla Ukrainy podczas 20. Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      „Make Music Not War!” Serce z tysiąca gitar dla Ukrainy podczas 20. Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      Gitarowy Rekord Świata ogłasza casting na gitarową osobowość. Przesłuchania już 2 kwietnia we Wrocławiu!

      Gitarowy Rekord Świata ogłasza casting na gitarową osobowość. Przesłuchania już 2 kwietnia we Wrocławiu!

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Markbass Nano Mark II - test

      Markbass Nano Mark II - test

      Mark Strings Solo Series Stainless Steel i Legacy Series Nickel Plated Steel - test

      Mark Strings Solo Series Stainless Steel i Legacy Series Nickel Plated Steel - test

      Markbass AMS Advanced Modular Cabinet System - test kolumn basowych

      Markbass AMS Advanced Modular Cabinet System - test kolumn basowych

      MarkStrings LongEvo Nickel Plated Steel oraz Stainless Steel - test

      MarkStrings LongEvo Nickel Plated Steel oraz Stainless Steel - test

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Rockowy tapping oburęczny - łatwa lekcja z serii Blackstar Potential

      Rockowy tapping oburęczny - łatwa lekcja z serii Blackstar Potential

    • Chwyty gitarowe
      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

  • TopSpecial
    • Felietony
      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

    • TopSpecial-Zestawienia
      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Instagram
    • RSS
Thesis: Uchwycić chwilę
Home
Artyści
Wywiady

Thesis: Uchwycić chwilę

21 grudnia 2018 Jakub Milszewski | TopGuitar 281

Przeczytaj również

Thesis - "Kres"
Thesis - "Kres"
Kolejne koncerty Thesis!
Kolejne koncerty Thesis!

Warszawski Thesis, jedna z ciekawszych rodzimych kapel z okolic post-rocka, powróciła z nowym materiałem. „Kres” dla jednych jest kojący, dla drugich – depresyjny. Nie zmienia to jednak faktu, że jest to album zdecydowanie wart sprawdzenia. O pracy nad nową muzyką i tym, co się w zespole zmieniło przez ostatnie cztery lata, opowiada gitarzysta Jerzy Rajkow-Krzywicki.

Thesis, fot. Abrisad Photography

Thesis, fot. Abrisad Photography

Z początku chciałem powiedzieć, że trzy albumy i dwie EP-ki to nie jest dużo jak na jedenaście lat funkcjonowania zespołu, ale się ugryzłem w język, bo to chyba jednak dość sporo dla niezależnego zespołu. No to jak to jest – Thesis funkcjonuje intensywnie czy nie?

Mając na uwadze to, że sami wszystko robimy, nie mamy ani managera, ani wytwórni, ani booking agenta, a utrzymujemy się z kompletnie innych źródeł niż działalność zespołowa, to jest to działalność intensywna.

W jakie muzyczne tereny pociągnęło was tym razem na albumie „Kres”?

Stylistycznie dalej gramy coś, co można określić psychodelicznym progresywnym post-rockiem, ale tym razem zdecydowaliśmy się mocno uprościć aranże i stworzyć materiał bardziej zwięzły, zbity i konkretny. To jest muzyka dla inteligentnego i ciekawego odbiorcy.

„Z dnia na dzień na gorsze” ukazał się w 2014 roku. Jak od tamtej pory zmienił się Thesis?

Z pięciu osób, które nagrały „Z dnia na dzień na gorsze” zostały w składzie trzy. To po pierwsze. Po drugie – o czym mówiłem już powyżej – zdecydowaliśmy się nieco uprościć nasz przekaz. Po trzecie, zdecydowaliśmy się też zmienić zupełnie proces twórczy i sam proces nagrywania materiału. To sporo zmian jak na cztery lata. Jesteśmy teraz bardziej dojrzałym artystycznie i lepiej zorganizowanym logistycznie zespołem.

Pierwsza rzecz, jaka rzuciła mi się w oczy, kiedy porównywałem „Kres” z waszą poprzednią płytą „Z dnia na dzień na gorsze” to fakt, że skróciły wam się formy – nie ma już dziesięcio- czy nawet piętnastominutowych kolosów, oscylujecie w okolicach sześciu, a najdłuższy numer ma nieco ponad dziewięć.

Jest to bezpośrednią konsekwencją nowego podejścia do pisania materiału na płytę „Kres” oraz decyzji o uproszczeniu naszego przekazu. „Z dnia na dzień na gorsze” było swego rodzaju wepchnięciem wszystkich możliwych pomysłów, jakie w naszej głowie się wtedy mieściły, do tamtej muzyki i na tamtą płytę. Mogliśmy tak zrobić, bo nagrywaliśmy w moim studiu i mogliśmy tam spędzić tyle czasu, ile chcieliśmy – nie było granic. Teraz postanowiliśmy nałożyć sobie jakieś ograniczenia, w postaci po pierwsze współpracy z producentem muzycznym, a po drugie w postaci nagrania na żywo, na setkę. I siłą rzeczy powstały krótsze, bardziej bezpośrednie, prostsze utwory. Ale spokojnie – do muzyki popowej nam jeszcze bardzo, bardzo daleko.

„Kres” był nagrywany jeszcze pod koniec 2016 roku, miks i mastering odbył się w styczniu 2017, ale album ukazał się dopiero we wrześniu 2018.

No tak – tak wygląda planowanie wydania i sensownej promocji materiału w sytuacji, gdy tuż po nagraniu płyty zespół rozstaje się z dwoma muzykami, chce pozostać aktywny koncertowo i jednocześnie jest to cały czas działalność niezależna, prowadzona samodzielnie przez nas.

W jaki sposób powstawał nowy materiał? Kto odpowiadał za jego tworzenie? A może nie macie w zespole takiego podziału ról?

Muzykę w całości napisał zespół, teksty wokalista Kacper Gugała, a nad całością procesu twórczego czuwał Kacper Kempisty, nasz producent muzyczny. Nie mamy jasnego podziału ról przy tworzeniu, każdy może dorzucić swój pomysł i jeśli ma na tyle dużo odwagi i argumentów, żeby go obronić przed resztą zespołu, to ów pomysł zostanie i będzie dalej realizowany. Taki proces powoduje sporo dyskusji, które zabierają bezpowrotnie czas, ale też gwarantuje, że na końcu pracy wszyscy akceptują to, co stworzyli, i czują się „rodzicami” tej muzyki.

O ile w przypadku „ZDNDNG” większość pomysłów wychodziła spod palców gitarzystów – mojego brata Jana oraz moich własnych – o tyle przy „Kresie” proces był bardziej wyrównany, czego też pilnował Kacper Kempisty i czasem prowokował osoby mało w danej chwili aktywne do działania.

Album jest dość kojący, spokojny, oparty głównie na czystych brzmieniach. Czy to jest dobry materiał koncertowy?

Przyjdź na koncert i nam to powiedz! Nam się bardzo dobrze gra te kawałki, i – co ciekawe – wcale nie odbieramy tego materiału jako spokojny i kojący. Raczej jako duszny, smutny i bezpośredni. Utwory, poprzez prostszą strukturę, są bardziej „do rzeczy” i gdy chcemy grać lekko, to robimy to bez kompleksów, jak chociażby w kawałku „Godziny” czy też „Aż zabraknie słów”, ale z drugiej strony właściwie w każdym utworze jest mocniejszy fragment przy którym można pomachać „banią”.

Pośród tych czystych numerów są też „Wstyd”, oparty na zdecydowanym, przesterowanym riffie i bardziej energetyczny „Szum”. Nie ciągnęło was bardziej w tym agresywnym kierunku?

Ciągnęło nas w różne strony, których wypadkową jest cały materiał na „Kresie”. I to jest fajne w tej płycie – są na niej jednocześnie ciosy w postaci „Wstydu” czy „Szumu” i utwory kompletnie spokojne jak „Godziny”, które jednocześnie atmosferą i tekstem wcale nie są spokojne.

Thesis, fot. Abrisad Photography

Thesis, fot. Abrisad Photography

„Kres” nagrywaliście na setkę – w ostatnich czasach ta metoda nagrywania to punkt honoru wielu niezależnych zespołów, jakby to było coś, co trzeba sobie koniecznie wpisać w CV. Dlaczego wy postawiliście na tę metodę? Co wam to dało?

Punkt honoru? A to ciekawe, bo jako właściciel studia nagraniowego spotkałem się raczej z podejściem, że wszyscy się tego boją. I słusznie, bo to jest sprawdzian tego, czy zespół już dojrzał do nagrania płyty.

Na setkę nie da się udawać, że kapela jest zgrana i nie da się tuszować nieumiejętności technicznych. Jednocześnie jest to zarejestrowanie pewnego wydarzenia stworzonego przez ludzi, współpracujących ze sobą, dających sobie nawzajem energię, istniejących w tych kilkudziesięciu minutach jako jeden organizm, który razem coś tworzy. I to jest nie do powtórzenia. Każde kolejne podejście do kawałka jest unikalne, jest jakby „zdjęciem” chwili – i to jest w nagrywaniu na setkę piękne. To chcieliśmy uchwycić – chwilę; Thesis takie, jakim jest na żywo na scenie. Dało nam to też możliwość zarejestrowania materiału bardzo szybko – w 4 dni było wszystko nagrane. Dla porównania „Z dnia na dzień na gorsze” nagrywaliśmy przez rok.

Setka daje pewne brzmieniowe możliwości, których nagrywanie ścieżka po ścieżce nie daje – można wejść do najlepszego studia nagraniowego w Polsce i skorzystać z całego technicznego i ludzkiego dobra, jakie tam się znajduje, mieszcząc się jednocześnie w budżecie, jaki niezależny zespół ma na nagranie płyty. Stać nas było na cztery dni u Prusiewicza, nie stać nas byłoby na rok u niego!

Powstaje bardziej „żywy” i „organiczny” materiał, który jest pewnego rodzaju dźwiękowym Polaroidem, a zespół wychodząc ze studia wciąż lubi płytę, którą nagrał, bo nie umęczył się rocznym nagrywaniem i miksowaniem materiału.

Nagrywanie na setkę wymaga innych przygotowań?

Tak. Nagranie na setkę przenosi ciężar prac nad materiałem na etap pisania i aranżowania utworów, a do studia zespół przychodzi już z gotowym, zamkniętym materiałem. Nie ma zmian, kombinowania, testowania. Wszystkie decyzje są już wcześniej podjęte. Dzięki temu można się skupić na tym, co jest główną działalnością zespołu – graniu muzyki. I wkładaniu w to całego serca.

Czy materiał zarejestrowany w ten sposób miksuje się inaczej? Na co trzeba uważać?

Dużo zależy od obranej strategii – my chcieliśmy po pierwsze mieć wszystkie decyzje podjęte już przed wejściem do studia, po drugie w samym studiu pilnowaliśmy się, aby nie przekombinować. Nagrywaliśmy na najmniejszą ilość mikrofonów i ścieżek, na jaką się dało nagrać, żeby potem przy miksie nie było główkowania i zastanawiania się: „po co ja mam tę ścieżkę? co mi ona daje?”. No i wiedzieliśmy, jak chcemy zabrzmieć. Może nie wiedzieliśmy stuprocentowo, ale mieliśmy jakieś o tym pojęcie, było to wcześniej rozważane i omawiane.

Dość dużo męczarni przy miksie materiału jest konsekwencją decyzji niepodjętych na etapie pisania utworu i jego rejestracji – często zespół nie ufa producentowi i realizatorowi i wszyscy robią rzeczy „na zapas”, żeby tylko uniknąć trudnych rozmów i decyzji – nagrajmy ten bas na siedem mikrofonów, to będziemy mieć z czego wybierać, może się przy miksie przyda. To zła strategia. Należy się zastanowić, jak chcemy, żeby brzmiał bas, i nagrać go najlepiej, jak się da, za jednym podejściem, przy pomocy jednego wzmacniacza i jednego mikrofonu. Tak więc trzeba uważać na to, żeby nie przekombinować i pilnować się, żeby myśleć o brzmieniu zespołu jako całości a nie jak o kolekcji osobnych instrumentów.

Jak przebiegała praca w studiu? Na jaki sprzęt postawiliście?

Pojechaliśmy do Marcina Prusiewicza do miejscowości Owczary pod Krakowem, żeby nagrać w ogromnym, wysokim na 8 metrów liveroomie, na jedyny w Polsce trzydziestosześciokanałowy analogowy stół mikserski Neve 51. Nagrywaliśmy na vintage’owy stół, który jest starszy od niejednego z nas, na stare mikrofony i w starym stylu.

Miks materiału też był robiony na stole mikserskim, w stu procentach analogowo, co było takim przedłużeniem tej idei zarejestrowania chwili – gdy dostaliśmy gotowy miks, nie było już możliwości zmian, przywracania jakichś ustawień i kombinowania. O to chodziło.

Nasz sprzęt, który tam zabraliśmy, to były nasze instrumenty i wzmacniacze, których używamy normalnie na próbach i koncertach – nie wypożyczaliśmy jakichś kosmicznych rzeczy od znajomych ludzi czy z wypożyczalni sprzętu, bo nie o to chodziło. Brzmienie zespołu jest w palcach, rękach, nogach, strunach głosowych muzyków i w interakcji między ludźmi, a nie w sprzęcie.

Ja na przykład nagrywałem na koreańskiej gitarze barytonowej z Ebaya i wzmacniaczu, który zbudował dla mnie znany niektórym miłośnikom hi-fi z Warszawy pan Mirosław Tomaszewski – jego autorska konstrukcja, która gra bardzo specyficznie, a kosztuje ułamek tego, co niektórzy gitarzyści ładują we wzmacniacze Mesa Boogie czy Soldano. Miałem jeden wzmacniacz i jedną gitarę. Wystarczy.

Thesis, fot. materiały prasowe

Thesis, fot. materiały prasowe

We wkładce znalazła się informacja, że producent Kacper Kempisty roztaczał nad albumem też „opiekę muzyczną”. Co to znaczy? Jaki wpływ miał na końcowy efekt?

Ogromny. Gdy zaczynaliśmy jakieś dwa lata temu pracę nad „Kresem”, napisaliśmy kilka utworów, graliśmy je na próbach, pojechaliśmy nawet na kilka dni do Wilgi zarejestrować roboczo materiał, ale żaden z nas nie był przekonany, że jest to odpowiednio dobre, nikt nie był zadowolony z tego. I nie bardzo wiedzieliśmy dlaczego. I nie bardzo wiedzieliśmy co dalej.

Kacpra Kempistego znaliśmy z zespołu Forma, z którym kiedyś graliśmy koncerty, i z tego, że trzy lata temu zastępował mnie na koncertach Thesis, gdy ja opiekowałem się moją dopiero co narodzoną córką. W sytuacji, gdzie mieliśmy nie do końca dobry materiał i brak pomysłu co dalej, wpadłem na pomysł, żeby zrobić tak, jak się od dawna robi w USA – popracować nad materiałem z producentem muzycznym. I poprosiliśmy Kacpra o bycie takim producentem, bo wydało nam się, że muzycznie się rozumiemy, ale też z drugiej strony nie był on na tyle blisko związany z Thesis, żeby nie mieć odpowiedniego dystansu do naszej muzyki.

Skasowaliśmy wszystko i zaczęliśmy pracę od początku. Dzięki temu nowemu spojrzeniu z zewnątrz na naszą muzykę, powstały kawałki które pokazują esencję stylu Thesis, beż żadnych zbędnych ozdobników i niepotrzebnego chaosu. Bez Kacpra to by się nie udało, bo nigdy nie spojrzelibyśmy na naszą twórczość z takiej perspektywy, z jakiej on mógł na nią patrzeć, będąc obecnym przy powstawaniu tej muzyki, jej aranżowaniu i w końcu jej miksowaniu.

Da się dziś w Polsce skutecznie promować post-rock? Jest publiczność głodna tej muzyki?

Czy da się dziś w Polsce skutecznie promować cokolwiek, nie tylko post-rock? Da się. Czy jest publiczność – jest! Czy łatwo do niej dotrzeć? Nie. Coraz trudniej, coraz bardziej trzeba się wysilać, żeby przebić się przez szum (sic!), który otacza każdego z nas. Robimy swoje, w tym czasie, który mamy na promowanie naszej muzyki.

Na czym opieracie promocję „Kresu”?

Na koncertach, wywiadach, mediach społecznościowych, klipach wideo (będą w sumie przynajmniej trzy promujące tę płytę – „Szum” już znacie, można go obejrzeć na thesis.band/szum – czekajcie na dwa kolejne). Robimy też coś, czego nie robi chyba żaden zespół w Polsce – wiele z naszych koncertów promujemy dodatkowo transmisjami na żywo na Facebooku. Kiedyś byliśmy pierwszym w Polsce zespołem, który umieścił swoją płytę do pobrania za darmo na swojej oficjalnej stronie WWW, dziś jesteśmy pierwszym zespołem streamującym swoje koncerty.

Dziękujemy za możliwość przedstawienia się czytelnikom „TopGuitar” – zapraszamy do posłuchania „Kresu” w ulubionym katalogu muzycznym, którego używasz: Spotify, Apple Music, Tidal, you name it. A jeżeli chcesz wesprzeć zespół – kup naszą koszulkę lub płytę, wpadnij na koncert! Nasz mercz jest tu:thesis.band/sklep.

  • Tags
  • Kres
  • post-rock
  • Thesis

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Artysta ESP: Alexi Laiho - gitarzysta Children of Bodom
Previous article Tom Angelripper, Sodom. Zawsze taki sam

Jakub Milszewski | TopGuitar

Jakub Milszewski - dziennikarzem muzycznym został jak wszyscy dlatego, że nie nauczył się na niczym grać, co nie przeszkadzało mu w graniu i śpiewaniu. W "TopGuitar" odpowiada za Garaż i wywiady z fajnymi ludźmi. Pojawia się na Anywhere.pl, w "Live&Travel" i na Kvlt.pl. Występował z Ennio Morricone, zdobył złoty medal na Olimpiadzie Chóralnej, gra na basie, dorabiał rysowaniem komiksów i kopaniem rowów.

INNE

John Frusciante: "Uwielbiam gitarzystów takich jak Randy Rhoads, czy Eddie Van Halen" Artykuły o artystach
17 maja 2022

John Frusciante: "Uwielbiam gitarzystów takich jak Randy Rhoads, czy Eddie Van Halen"

Rob, Kirk i Lars ruszyli przytulać Jamesa Hetfielda podczas koncertu Metalliki w Brazylii Artykuły o artystach
17 maja 2022

Rob, Kirk i Lars ruszyli przytulać Jamesa Hetfielda podczas koncertu Metalliki w Brazylii

Gwiazdy metalu przybyły na koncert Behemotha Artykuły o artystach
15 maja 2022

Gwiazdy metalu przybyły na koncert Behemotha

Ozzy Osbourne wspomina trasę z Metalliką: "Najbardziej szalony z nich był James. Trzy razy złamał sobie rękę" Artykuły o artystach
15 maja 2022

Ozzy Osbourne wspomina trasę z Metalliką: "Najbardziej szalony z nich był James. Trzy razy złamał sobie rękę"

Joshua Meader wykonuje karkołomne solo Charlie Parkera w "A Night in Tunisia" Artykuły o artystach
15 maja 2022

Joshua Meader wykonuje karkołomne solo Charlie Parkera w "A Night in Tunisia"

Jimmy Page z premedytacją pozostawił swoje błędnie zagrane dźwięki na pierwszej płycie Led Zeppelin Artykuły o artystach
13 maja 2022

Jimmy Page z premedytacją pozostawił swoje błędnie zagrane dźwięki na pierwszej płycie Led Zeppelin

Steve Vai o Deep Purple z Coverdalem: "Kupiłem płytę 'Burn' i, mój Boże, oniemiałem!" Artykuły o artystach
12 maja 2022

Steve Vai o Deep Purple z Coverdalem: "Kupiłem płytę 'Burn' i, mój Boże, oniemiałem!"

Dlaczego Yngwie Malmsteen nie zatrudnia już wokalistów? "Myślą, iż są Elvisami" Artykuły o artystach
11 maja 2022

Dlaczego Yngwie Malmsteen nie zatrudnia już wokalistów? "Myślą, iż są Elvisami"

Wacław "Vogg" Kiełtyka w 4 lata od uwięzienia w USA: "Zaczynamy właściwie o tym zapominać... Wyciągamy wnioski" Artykuły o artystach
10 maja 2022

Wacław "Vogg" Kiełtyka w 4 lata od uwięzienia w USA: "Zaczynamy właściwie o tym zapominać... Wyciągamy wnioski"

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
17 maja 21:21
Imprezy

Trochę metalowych zdjęć – fotorelacja z koncertów Hate, Thy Disease i Virgin Snatch

17 maja 14:05
Newsy

Takamine THE60th – wyjątkowa gitara na 60-lecie firmy

17 maja 12:31
Artyści

John Frusciante: „Uwielbiam gitarzystów takich jak Randy Rhoads, czy Eddie Van Halen”

17 maja 10:55
Artyści

Rob, Kirk i Lars ruszyli przytulać Jamesa Hetfielda podczas koncertu Metalliki w Brazylii

17 maja 10:03
Newsy

Blackstar Saint James – nowa seria wzmacniaczy gitarowych

16 maja 15:01
Newsy

Alain Caron przepytany przez firmę Markbass

16 maja 9:59
Imprezy

Lipali, Fish Basket – koncert w krakowskim klubie Zaścianek. Fotorelacja

16 maja 9:07
Newsy

Marcin Patrzałek interpretuje „Cry Me A River” w stylu flamenco

15 maja 22:20
Artyści

Gwiazdy metalu przybyły na koncert Behemotha

15 maja 18:34
Artyści

Ozzy Osbourne wspomina trasę z Metalliką: „Najbardziej szalony z nich był James. Trzy razy złamał sobie rękę”

15 maja 14:20
Artyści

Joshua Meader wykonuje karkołomne solo Charlie Parkera w „A Night in Tunisia”

13 maja 20:23
Tygodnik

Tygodnik 19/2022 (199)

13 maja 15:07
TopSpecial

Jak powstają nakładki na główki gitar PRS (wideo)

13 maja 11:28
Newsy

Kolejne nowe utwory z dwóch nadchodzących płyt Erica Johnsona

13 maja 8:22
Artyści

Jimmy Page z premedytacją pozostawił swoje błędnie zagrane dźwięki na pierwszej płycie Led Zeppelin

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2021. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press