• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
ArtyściWywiady

Tomasz Walkowski – marynarz z Chyloni i jego niesamowity album „The Lighthouse”

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano cze 14, 2021
Tomasz Walkowski Weekender, fot. Magdalena Rosman
Udostępnij

Tomek Walkowski aka Weekender jest autorem jednego z najciekawszych polskich, rockowych debiutów w tym roku. Płyta „The Lighthouse” zabiera nas w muzyczne rejony southern rocka, zarezerwowane głównie dla zespołów amerykańskich. Jest to tym bardziej zaskakujące, gdy dowiadujemy się, że lider jest marynarzem z gdyńskiej dzielnicy Chyloni, a całość materiału została napisana… na statku. Poznajmy teraz sprawcę całego tego zamieszania.

 

Spis treści
Weekender & Rudiger „Mama”Weekender & Rudiger „Welcome To L.A.”

Opowiedz proszę historię twojego zespołu Weekender. Kiedy zacząłeś grać, komponować, jak zainteresowałeś się gitarą.
Jako 8 letni chłopiec ujrzałem teledysk „Rough Boy” ZZ Top w telewizji i od tego zaczęło się moje zainteresowanie gitarą, jak widzisz, od razu było po linii rocka. Pierwszy zespół założyliśmy z chłopakami z Chyloni w 1990 roku. Nazywał się Vendor, z którym koncertowaliśmy głównie na trójmiejskich scenach, aczkolwiek był też Jarocin w 1992 roku oraz turnee po Danii.

Weekender to jednoosobowy projekt? Czy może masz ludzi, z którymi regularnie współpracujesz/współpracowałeś?
Weekender to po prostu kontynuacja Vendora z tą samą ekipą, tyle, że czas, praca i obowiązki zweryfikowały obecną rzeczywistość wiec zacząłem współpracę z muzykami sesyjnymi. Głównie nagrywam komponowane przeze mnie pomysły w studio, a zatem na początku pracuję jednoosobowo. Dziś Weekender i album „The Lighthouse” to jednoosobowy projekt, w którym współpracuję z wokalistą Rudigerem on-line.

Tomasz Walkowski, fot. Magdalena Rosman

Jak to jest spędzać połowę życia na statku i mieć cały czas w głowie muzykę, gitarę…? Czy spotykasz tam ludzi o podobnych zainteresowaniach? Jest szansa pojamować z kimś podczas rejsu?
Praca na morzu to wyzwanie dla charakteru. W tęsknocie za domem gitara jest zbawiennym elementem tejże rzeczywistości, gitarę mam zawsze przy sobie. Tam głównie komponuję odrywając się od marynarskich realiów. Dostrzegam sens, jest lżej kiedy przekładasz emocje na instrument – i te dobre i te złe.

Praca na morzu to wyzwanie dla charakteru. W tęsknocie za domem gitara jest zbawiennym elementem tejże rzeczywistości, gitarę mam zawsze przy sobie

Jak powstawał materiał na płytę „The Lighthouse”? Pisałeś w domu, czy na statku? Nagrywałeś demówki?
„The Lighthouse” powstawał przede wszystkim na morzu. Tytułowy utwór symbolizuje tęsknotę, jest krzykiem duszy zagubionej, wypatrującej światła wskazującego kierunek. Myślę, że każdy może dostrzec tam odrobinę siebie i własnej sytuacji. Utwór w swojej narracji przenosi na środek oceanu. Tam potrzebowałem szczególnej wrażliwości. No i Bob Spring, który ubrał to w swój mistyczny głos. Później założyłem profil na amerykańskiej stronie dla muzyków, gdzie wrzuciłem jeden z utworów. Rudiger dostrzegł to, jako coś, co może dobrze zabrzmieć. Efekt dla mnie był zaskakujący, wiec pociągnęliśmy to dalej, gdzie finałem jest album „The Lighthouse”. „Rudy” to typowy sideman, jak sam się określa „I’m not marketing man”. Ta płyta to nasze dziecko… Bez niego nie byłoby „The Lighthouse” w tej postaci.

Tomasz Walkowski, fot. Magdalena Rosman

Realizowałeś „The Lighthouse” w Studio Selecta z Gdańska. Kto ci pomagał i jak wyglądała praca?
Studio Selecta i Przemek Popławski – jemu też trochę zawdzięczam. Tam głównie wbijałem gitary, a działo się to już w 2017 roku. Pomagali mi w tamtym czasie basista i perkusista, z którymi Przemek współtworzył to studio. Ostateczny kształt materiał uzyskał jednak we Włoszech. Edycja, mix, procesowanie gitar, ten kolor i „sztylet” to ciężka praca Aurelio Folieriego, który był tu kompasem całego performansu. Giampiero Ullacco z kolei dał ostateczny szlif, czyli mastering.

Płyta „The Lighthouse” to niezwykły kawałek południowego rocka, można powiedzieć, rodem z pustyni Mojave. Rodzi się więc jeszcze raz pytanie o inspiracje i wpływy – jak myślisz, co sprawiło, że ta produkcja jest aż tak prawdziwa i tak wzorcowo stylowa?
Moimi inspiracjami był głównie „zestaw Seattle”, czyli Stone Temple Pilots, Alice In Chains, Soundgarden, Perl Jam, aczkolwiek, jak wspomniałem, ZZ Top to zupełny początek. „The Lighthouse” jest zwieńczeniem pięknej dyskusji z ludźmi o skrajnie różnych spojrzeniach na muzykę. Cieszę się, że album powstał w nie zmienionej formie jaką zakładałem na początku, bez modowych wklejek, czy obowiązujących dziś mechanizmów. Marynarz z Chyloni nie uległ sugestiom, czy algorytmom dnia dzisiejszego. Tu nie ma targetowania komercyjnego… tylko w ten sposób mógł powstać tak klasycznie prawdziwy przekaz.

Cieszę się, że album powstał w nie zmienionej formie jaką zakładałem na początku, bez modowych wklejek, czy obowiązujących dziś mechanizmów. Marynarz z Chyloni nie uległ sugestiom, czy algorytmom dnia dzisiejszego. Tu nie ma targetowania komercyjnego… tylko w ten sposób mógł powstać tak klasycznie prawdziwy przekaz

Wspominałeś o swojej fascynacji Billym Gibbonsem – za co go cenisz najbardziej?
Za co cenie Gibbonsa? Jego gra w swojej prostocie pokazuje, że emocje można przekazać nie koniecznie za pomocą wielkiej techniki, dla mnie jest on poetą gitary.

Tomasz Walkowski, fot. Magdalena Rosman

Nie unikniemy tematu brzmienia – powiedz proszę na jakich gitarach grasz i jaki jest swój podstawowy, ulubiony zestaw typu gitara – wzmacniacz – kolumna.
Używam Fendera Telecastera HH, to nietypowy tele, jest oparty na przetwornikach typu humbucker, wiec jest prawdziwą bronią laserową (śmiech). Do tego Fender Jaguar, bardzo selektywny, a jednocześnie z potężnym sygnałem. To wszystko wpięte w Hughes&Kettner Grandmeister plus paczka od Labogi – wszystko to robi robotę na „The Lighthouse”.

- Advertisement -

Co dalej z materiałem „The Lighthouse”? Będziesz montował jakiś zespół, żeby pograć te kawałki na żywo?
Myślę, że musimy to zrobić live, tak, to jest marzenie, które bardzo chce zrealizować. Zdradzę ci, że Rudiger i ja marzymy aby otworzyć jakąś dużą imprezę sportową utworem „Play Ball”. Obecnie pracuję już nad kolejnym projektem, tym razem w całości z Bobem Springiem. Pierwszy utwór jest gotowy, drugi w trakcie nagrywania wokali. Obiecuje, że po „The Lighthouse ten projekt również zaskoczy!

Trzymam za słowo, dzięki za rozmowę!
Dziękuję i do zobaczenia pod sceną!

Weekender & Rudiger „Mama”

- Advertisement -

 

Weekender & Rudiger „Welcome To L.A.”

TAGI: Rudiger, The Tighthouse, Walkowski, Weekender
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Artykuły o artystachArtyści

Kirk Hammett anonimowo pozbywa się gitar na eBay i Reverb: „Po prostu je wystawiam. Nie piszę, że są moje”

Maciej Warda | TopGuitar cze 6, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Neil Young nazwał go Jimim Hendrixem gitary akustycznej

Maciej Warda | TopGuitar cze 5, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Maciej Warda | TopGuitar cze 3, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Wolfgang Van Halen: „Nie interesuje mnie granie 'Panama’ dla wszystkich każdej nocy. Chcę być sobą”

Maciej Warda | TopGuitar cze 2, 2025
ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Maciej Warda | TopGuitar cze 2, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Maciej Warda | TopGuitar cze 1, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?