• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Tim Henson i interfejs Apogee Jam X

      Tim Henson i interfejs Apogee Jam X

      Al Di Meola miał na scenie zawał serca

      Al Di Meola miał na scenie zawał serca

      Nowa płyta Black Radio - prawdziwie rock’n’rollowa rozróba

      Nowa płyta Black Radio - prawdziwie rock’n’rollowa rozróba

      John McLaughlin przepytany przez Paula Reed Smitha

      John McLaughlin przepytany przez Paula Reed Smitha

    • Newsy sprzętowe
      PRS Guitars pamięta o leworęcznych muzykach

      PRS Guitars pamięta o leworęcznych muzykach

      Apogee Symphony I/O – zamień „jedynkę” na „dwójkę”

      Apogee Symphony I/O – zamień „jedynkę” na „dwójkę”

      RCF NX 945-A i NX 932-A – aktywne zestawy głośnikowe

      RCF NX 945-A i NX 932-A – aktywne zestawy głośnikowe

      Street Driver 48 – preamp Tech 21 sygnowany przez Franka Bello

      Street Driver 48 – preamp Tech 21 sygnowany przez Franka Bello

    • TopVideo
      Fan - intruz wbiegł na scenę i odebrał Bryanowi Adamsowi mikrofon

      Fan - intruz wbiegł na scenę i odebrał Bryanowi Adamsowi mikrofon

      Tylko Rober Fripp tak potrafi - widowiskowo wykonać utwór... siedząc bez ruchu

      Tylko Rober Fripp tak potrafi - widowiskowo wykonać utwór... siedząc bez ruchu

      Ron Sword skonstruował niesamowitą gitarę mikrotonową i robi z niej dobry użytek

      Ron Sword skonstruował niesamowitą gitarę mikrotonową i robi z niej dobry użytek

      Guitar playthrough Szczepana Inglota z ESP w roli głównej

      Guitar playthrough Szczepana Inglota z ESP w roli głównej

  • Artyści
    • Wywiady
      Maurycy „Mauser” Stefanowicz: „Koncerty są dla mnie nowym rozdziałem, nowym życiem” - rozmowa z gitarzystą zespołów Vader, Unsun i Dies Irae

      Maurycy „Mauser” Stefanowicz: „Koncerty są dla mnie nowym rozdziałem, nowym życiem” - rozmowa z gitarzystą zespołów Vader, Unsun i Dies Irae

      Steve Hackett: "Czymkolwiek stawał się Genesis, było to zawsze ponowne rozpalenie ognia w zespole"

      Steve Hackett: "Czymkolwiek stawał się Genesis, było to zawsze ponowne rozpalenie ognia w zespole"

      Tomasz Imienowski: "Słuchacz musi czuć, że jest blisko zespołu"

      Tomasz Imienowski: "Słuchacz musi czuć, że jest blisko zespołu"

      Eric Clapton: "Zawsze chciałem anonimowości, chciałem być w sekcji rytmicznej"

      Eric Clapton: "Zawsze chciałem anonimowości, chciałem być w sekcji rytmicznej"

    • Artykuły
      Joe Bonamassa twierdzi, że w dzisiejszych czasach, jeśli nie jesteś Taylor Swift, kontrakt płytowy z dużą wytwórnią to "przepis na katastrofę"

      Joe Bonamassa twierdzi, że w dzisiejszych czasach, jeśli nie jesteś Taylor Swift, kontrakt płytowy z dużą wytwórnią to "przepis na katastrofę"

      Gary Holt: "Kostkowanie prawą ręką to forma sztuki"

      Gary Holt: "Kostkowanie prawą ręką to forma sztuki"

      Carlos Santana: "Jeśli dostaję komplementy od Milesa Davisa, Erica Claptona, Jimiego Hendrixa i B.B. Kinga, to muszę być całkiem niezły"

      Carlos Santana: "Jeśli dostaję komplementy od Milesa Davisa, Erica Claptona, Jimiego Hendrixa i B.B. Kinga, to muszę być całkiem niezły"

      Marty Friedman: "Sytuacja w przypadku gitarzystów na Instagramie wpadła w tryb sterydowy"

      Marty Friedman: "Sytuacja w przypadku gitarzystów na Instagramie wpadła w tryb sterydowy"

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Proletaryat "Ząb za ząb" – recenzja

      Proletaryat "Ząb za ząb" – recenzja

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

    • TopLegendy
      Larry DiMarzio: 50 lat Super-Distortion. Rozmowa z legendą gitarowych przetworników

      Larry DiMarzio: 50 lat Super-Distortion. Rozmowa z legendą gitarowych przetworników

      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Vinnie Moore ponownie zagra w Bochni

      Vinnie Moore ponownie zagra w Bochni

      Dave Matthews Band powraca do Polski! 

      Dave Matthews Band powraca do Polski! 

      Joe Satriani o powrocie do pierwszego składu G3: "To jest dla mnie spełnienie marzeń”

      Joe Satriani o powrocie do pierwszego składu G3: "To jest dla mnie spełnienie marzeń”

      Wielkie zakończenie wielkiej kariery - Mr. Big zagra pierwszy i zarazem ostatni koncert w Polsce

      Wielkie zakończenie wielkiej kariery - Mr. Big zagra pierwszy i zarazem ostatni koncert w Polsce

    • Kup bilety
      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

    • Reportaże i relacje
      Krushfest 2023 – fotorelacja

      Krushfest 2023 – fotorelacja

      Kolejna Rockowa Noc za nami – fotorelacja z festiwalu 

      Kolejna Rockowa Noc za nami – fotorelacja z festiwalu 

      Biohazard + Terror, Dog Eat Dog, Schizma, Get The Shot / 9 VIII 2023 / Kraków

      Biohazard + Terror, Dog Eat Dog, Schizma, Get The Shot / 9 VIII 2023 / Kraków

      Colours Of Ostrava 2023 za nami - fotorelacja z festiwalu

      Colours Of Ostrava 2023 za nami - fotorelacja z festiwalu

    • Patronat TopGuitar
      Warsaw Fingerstyle Festival 2023 - ważne informacje dotyczące konkursu!

      Warsaw Fingerstyle Festival 2023 - ważne informacje dotyczące konkursu!

      Doogie White w Polsce z mini trasą koncertową

      Doogie White w Polsce z mini trasą koncertową

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      Jesse Cook we Wrocławiu!

      Jesse Cook we Wrocławiu!

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Markbass Little Marcus 58R - mały krok dla człowieka, ale wielki dla basowej społeczności

      Markbass Little Marcus 58R - mały krok dla człowieka, ale wielki dla basowej społeczności

      Test Bose S1 Pro+. Idealne nagłośnienie dla duetu lub formatu one-man band

      Test Bose S1 Pro+. Idealne nagłośnienie dla duetu lub formatu one-man band

      Foxgear Baroni AFK150 - test włoskiego wzmacniacza

      Foxgear Baroni AFK150 - test włoskiego wzmacniacza

      Yamaha LL16M: dobry wybór w dobrej cenie

      Yamaha LL16M: dobry wybór w dobrej cenie

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gitara Kramer Eddiego Van Halena z teledysku "Hot For Teacher" sprzedana za prawie 4 miliony dolarów!

      Gitara Kramer Eddiego Van Halena z teledysku "Hot For Teacher" sprzedana za prawie 4 miliony dolarów!

      Kirk Hammett zdradza jaka "tajna broń" zrobiła mu brzmienie na płycie "72 Seasons"

      Kirk Hammett zdradza jaka "tajna broń" zrobiła mu brzmienie na płycie "72 Seasons"

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

    • Chwyty gitarowe
      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

  • TopSpecial
    • Felietony
      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

    • TopLegendy
      Larry DiMarzio: 50 lat Super-Distortion. Rozmowa z legendą gitarowych przetworników

      Larry DiMarzio: 50 lat Super-Distortion. Rozmowa z legendą gitarowych przetworników

      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

    • TopSpecial-Zestawienia
      A Perfect Circle: przegląd ich najlepszych utworów

      A Perfect Circle: przegląd ich najlepszych utworów

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar elektrycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar elektrycznych

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Wywiad z Jarkiem „Gronosem” Gronowskim z zespołu Dragon: „Bandycki napad Putina na Ukrainę miał wpływ na gorycz moich tekstów”

Wywiad z Jarkiem „Gronosem” Gronowskim z zespołu Dragon: „Bandycki napad Putina na Ukrainę miał wpływ na gorycz moich tekstów”

22 marca 2023 Maciej Warda | TopGuitar Artyści, Wywiady

Przeczytaj również

"Upadły Anioł II" - drugi singiel z nadchodzącego albumu zespołu Dragon „Unde Malum”
"Upadły Anioł II" - drugi singiel z nadchodzącego albumu zespołu Dragon „Unde Malum”
Zespół Dragon powraca z płytą "Unde Malum"
Zespół Dragon powraca z płytą "Unde Malum"

Najnowsza płyta legendy polskiego thrashu, zespołu Dragon, ukazała się 24 lutego nakładem Metal Mind Productions. To wielka chwila dla Jarosława „Gronosa” Gronowskiego i jego zespołu, który nie zawsze miał z górki na swojej muzycznej drodze. W tej rozmowie zapytaliśmy lidera grupy o powstanie tego albumu, historię Dragona i oczywiście o sprzęt!

 

Gratuluję płyty, która, jak można doczytać się z nielicznych materiałów w internecie, rodziła się w bólach… Jesteś dobrym przykładem na to, że dążenie do celu i nie odpuszczanie, ostatecznie ma sens.

„Unde Malum” nie tyle rodziło się w bólach, co w dużym wysiłku i stresie dotyczącym terminów. Kiedy planowaliśmy jej nagrywanie, wczesną wiosną, na wszystko wydawało się wystarczająco dużo czasu – w końcu najważniejsze – muzykę – miałem w dużej mierze skomponowaną. Ale praca twórcza okazała się bogata w wyzwania… Najpierw – mnóstwo czasu pochłonęło nam z Fazim „uporządkowanie” struktur, aranżacja, zmiany, dodatki, cięcia, wgranie szkieletów gotowych kompozycji do Guitar Pro… Potem przyszła pora na Mikiego – on, jak to on, migiem opanował partie perkusyjne, dosmaczył i ustawił po swojemu – no ale okazało się, że zagrane na żywo numery nie zawsze tak działają, jak w cyfrowym „trupie”. Ale dobra, uporaliśmy się i z tym. Termin studia zbliżał się wielkimi krokami, a tutaj wokali nie ma! Miałem całą szufladę tekstów pisanych na płytę, ale teraz trzeba było skomponowane instrumentalnie numery „zarybić”, ułożyć linie wokalne, a następnie teksty „wpasować” do ułożonych ryb! No i tutaj już musik czasowy był ogromny – dość powiedzieć, że sporą część ryb ułożyłem z Fredem …już w MAQ studio – w trakcie nagrywania przez Mikiego bębnów!

A już najzabawniejsza anegdota – po „zarybieniu” jednego z numerów, czyli po „wpisaniu” tekstu do ułożonej linii wokalnej okazało się, że ten numer zupełnie nie żre. Fred go nagrał w studio, ale ogólnie coś tam nie do końca grało, tak, że już w zasadzie postanowiłem wywalić ten wałek z płyty – „trudno się mówi, będzie krótsza, ale słabego numeru nie ma sensu mieć”. I już rano, jadąc na ostatni dzień do studia, dosłownie za kierownicą, przyszła mi do głowy całkowicie nowa „ryba”, taka, przy której i numer zabrzmiał świetnie i tekst nabrał sensu. To „Agonia Wskrzeszenia”.

„Unde Malum” nie tyle rodziło się w bólach, co w dużym wysiłku i stresie dotyczącym terminów

Powspominajmy przez chwilę. Jak to się u ciebie zaczęło z gitarą? Co zadecydowało, że załapałeś bakcyla?

Było to w 1979 lub 1980 roku. Jako nastolatek głównie interesowałem się sportem. Mieszkałem na osiedlu, na którym zaczęły się tworzyć grupy starszych ode mnie chłopaków próbujących grać na różnych instrumentach, czy to bębny, gitara, czy to pojawiali się nieliczni basmani. Jako, że mój Dziadek parał się lutnictwem i sam grał w różnych zespołach miałem w domu różne mandoliny, banja i gitary. No to zacząłem eksperymentować, najpierw za strojeniem, bo za cholerę nie wiedziałem jak to się robi. Wymyślałem więc jakieś własne patenty i grałem jakieś własne, wymyślone akordy. Tak zostało mi do dziś. Lubię kombinować ze strojem gitar. Krótko po tym załapałem się do jakiegoś początkującego jazz-rockowego bandu i tam kolesie nie grali ognicha, tylko jakieś dziwne akordy, które jako najmłodszy musiałem ogrywać, aby oni mogli pograć sobie solówki. I to też zostało mi do teraz, granie i składanie dźwięków czasem oddalonych od siebie, a jednak razem tworzących całość. Zawsze jak coś komponuję, to idę gdzieś obok standardu. W ’82 założyłem pierwszy zespół, a w ’84 Dragona i tak to się potoczyło…

Jako, że mój Dziadek parał się lutnictwem i sam grał w różnych zespołach, miałem w domu różne mandoliny, banja i gitary

Wracamy na ziemię. Po 16 latach przerwy Dragon reaktywował się w 2016 roku. Zaczęło się dobrze, w 2017 zagraliście trasę i… zaczęły się problemy. Powiedz w skrócie dlaczego tyle to trwało, zanim nagraliście swój kolejny premierowy materiał.

No tak… po udanym roku 2017 zdecydowaliśmy, że kolejny rok poświęcimy na przygotowanie nowego, premierowego materiału. I zaczęliśmy jego wykuwanie na próbach i, okazało się, był to proces mozolny i bardzo, bardzo powolny… Z wysiłkiem udało nam się „zamknąć” jeden numer – „Przemoc” – przy pracach nad kolejnym – „R.T.H.” – coś pękło. Nie byliśmy w stanie zrobić kroku naprzód, co tydzień kręciliśmy się praktycznie w tym samym miejscu – a próby mieliśmy wyłącznie „analogowe” – tj. wspólne granie i wykuwanie każdej jednej nutki, no i uznałem, że konieczna jest znacznie bardziej intensywna praca – musimy mieć dużo częściej, kilka razy w tygodniu próby. Bomba nie był gotowy na taką intensywność prac, a my byliśmy zdeterminowani, by nowy materiał, który już przecież miałem skomponowany, powstał. Konieczne okazało się rozstanie.

W tym momencie z Kat & Roman Kostrzewski odchodził Irek Loth. Jako że znamy się i kolegujemy „od zawsze”, i wiemy jak dobrym jest bębniarzem, jakoś tak naturalnie wyszło, że dołączył do nas i zaczęliśmy wspólne granie i próbowanie. Na początku było naprawdę dobrze, mnóstwo nowej energii, Irek szybko podłapywał nowe motywy, fragmenty, wydawało się, że prace pójdą szybko. Ale czas mijał, a jakoś „zamknąć” poszczególnych form, utworów,nie potrafiliśmy, one co próba mutowały, zmieniały się, a metal to nie jest free jazz, by forma mogła być za każdym razem dowolnie zmieniana – do tego stopnia, że w pewnym momencie z Fazim zdecydowaliśmy się na wgranie wszystkich kompozycji do Guitar Pro, ich niejako „zamknięcie”, ustalenie ostatecznego kształtu. Jako, że to były nasze początki z tym programem, prace toczyły się dość powoli. Ale ważniejsze było, że, przy całej wzajemnej sympatii, wraz z kolejnymi utworami okazywało się, że muzycznie drogi nasze, Dragona i Irka, zmierzają w innych kierunkach. Irek chce bardziej tradycyjnego metalu, Dragon to kapela thrash/deathowa – tutaj estetyka nam się coraz bardziej rozjeżdżała i na koniec groziło albo „wymuszenie” na Irku grania rzeczy, które go nie przekonują – blastów, nawałnic na stopach, łamania rytmów itp,. albo zamiana Dragona w „DraKata”, gdyż w ujęciu Irkowym nasze numery niepokojąco zaczynały przypominać te katowskie. Nie było sensu się wzajemnie przeciągać, stąd też rozstanie.

Dopiero Miki okazał się „brakującym ogniwem”. Poszukujący nowoczesnych form, otwarty na eksperymenty, błyskawicznie i samodzielnie ogarniający przesyłane my materiały – wystarczyło kilka wspólnych prób, by CAŁY materiał na „Arcydzieło” został precyzyjnie ograny i przećwiczony.

Już w 1986 roku podpisaliście się z Metal Mind, a zatem można powiedzieć, że wasza współpraca trwa już niemal 40 lat. Jak ten wydawca przyczynił się do nagrania i wydania waszej najnowszej płyty „Unde Malum”?

Mieliśmy w naszych relacjach chwile lepsze i gorsze :-), ale dzisiaj nasza współpraca układa się harmonijnie i bez żadnych zarzutów. Od reaktywacji Dragona wydawało się nam oczywiste, by pierwsze kroki skierować do MMP, a oni od razu zdecydowali się na wydanie „Arcydzieła”. Szybko się dogadaliśmy. Jego wydanie przebiegło bez zarzutów, a płyta została pozytywnie przyjęta przez fanów. Łatwo nam było się porozumieć się w konsekwencji co do „Unde Malum”.

W wywiadach powtarzałeś, że zawsze chciałeś brzmieć ekstremalnie. Płyta „Unde Malum” faktycznie brzmi siarczyście i ewidentnie można by tu zastosować powiedzenie, że „w starym piecu diabeł pali”… Jak powstawał ten materiał? Jak wpłynęły na niego pandemia, lockdowny, wojna itp.

Od strony „warsztatowej” to właśnie czas pandemii ostatecznie przekształcił nas w zespół gotowy do „zdalnego komponowania”. W tym sensie, że wypróbowaliśmy nowe metody tworzenia – wgrywanie kompozycji do GuitarPro, samodzielną pracę każdego z nas nad kompozycjami i później tylko wspólne „zgranie” na kilku próbach. I wiemy, że to działa. Nie ma chyba kapeli, która nie pragnie na każdej płycie brzmieć lepiej niż na poprzedniej. Zawsze są jakieś oczekiwania i wizja. W przypadku „Unde” było podobnie. Chociaż byliśmy bardzo zadowoleni z brzmienia „Arcydzieła”, to zaczęliśmy poszukiwać wypełnienia przestrzeni w taki sposób, aby utwór słuchany cicho lub coraz to głośniej nie tracił kopa. Często jest tak, że czym głośniej się słucha, tym bardziej pojawia się hałas. Myślę, że udało nam się osiągnąć to co zamierzyliśmy. Największa zasługa oczywiście Tomka „Zeda” Zalewskiego, u którego nagrywaliśmy materiał. Nagrałem też trochę więcej gitar niż poprzednio.

Od strony zaś ideowej, koncepcyjnej – to oczywiście nasza polska rzeczywistość, wojna i bandycki napad Putina na Ukrainę miał wpływ na gorycz moich tekstów, na to, że to klasyczne dla naszej twórczości pytanie „skąd zło” i udzielona przez wiersz Różewicza odpowiedź „z człowieka, tylko z człowieka” znalazło tak dobitne i gorzkie potwierdzenie.

Nasza polska rzeczywistość, wojna i bandycki napad Putina na Ukrainę miał wpływ na gorycz moich tekstów

Czym jeszcze się inspirowałeś pisząc i aranżując te utwory?

Po „Arcydziele” miałem taki plan, aby kolejna płyta była skierowana bardziej w kierunku death metalu. Często słucham tego gatunku i widzę, że moje ukochane kapele nadal grają i mają się dobrze. Jest też wiele nowych, które nie do końca trzymają się utartych ścieżek. I tak też stało się w przypadku „Unde”. Trochę jest thrash, trochę death i trochę elementów progresywnych. Wyszło na to, że aby muzyka nie była wydumana i wyrzeźbiona, musi wynikać sama z siebie, nieskrępowana gatunkiem. Kluczową rolę odegrał w tym momencie Fazi, który zajął się aranżowaniem kompozycji. Intuicyjnie wyczuwa moje pomysły i super je rozwija, przy okazji dbając o poprawność muzyczną. U mnie z tym gorzej, bo za bardzo się emocjonuję. Dodatkowo, mając wszystkie nutki w Guitar Pro byliśmy w stanie szybko przebudowywać utwory oraz ich tonacje. Co też często, a nawet bardzo często czyniliśmy.

Jakkolwiek by to zabrzmiało, to jesteś przedstawicielem starej gwardii, która wychowywała się na fanzinach i przegrywanych kasetach magnetofonowych. Dzisiaj o wszystkim w zasadzie decyduje internet. Jak się odnalazłeś w tej sytuacji? Pozakładałeś sobie i zespołowi Instargramy i inne TikToki?

Bez przesady z tą „starą gwardią”! Miło sobie wspominać stare czasy i kserowane ziny, ale jak najbardziej używamy social mediów, bez tego dzisiaj się nie da. Naszą główną „centralą” jest Facebook i nasza oficjalna strona. Mamy też oczywiście zespołowego instagrama. Czasami jednak tęsknię za dziennikarstwem w starym stylu.

Tęsknię za dziennikarstwem w starym stylu

A jak wygląda wasza publiczność dzisiaj? W bardziej oldschoolowych metalowych kręgach jesteście kultową kapelą, ale czy ta kultowość przekłada się na dzisiejsze realia, o których powiedzieć, że są wyjątkowe, to jak nic nie powiedzieć…

Obecna publika metalowa jest różnorodna. Wciąż są nasi wierni, starzy fani, pamiętający nas jeszcze z lat 90-tych, gotowi śpiewać „Beliara” i „Łzy Szatana” – i jesteśmy dumni z tego, że są z nami i że dobrze odbierają naszą nową twórczość. Ale jest też grupa młodszych – którzy o Dragonie często czytali jedynie w Wikipedii. Chętnie przybywają na koncerty, szaleją na nich i mogę powiedzieć, że w żadnej mierze nie odbierają nas jako weteranów grających przestarzały metal dla oldbojów – przeciwnie, często podkreślają, nowoczesność naszych obecnych kompozycji i aranżacji, to, że będąc wiernymi naszej muzyce – thrash/death metalowi, nie zamykamy się w skorupce z lat naszej młodości, nie skupiamy się tylko na odtwarzaniu kolejnej „Hordy Goga” ale poszukujemy wciąż czegoś nowego.

Jest też grupa młodszych – którzy o Dragonie często czytali jedynie w Wikipedii. Chętnie przybywają na koncerty, szaleją na nich i mogę powiedzieć, że w żadnej mierze nie odbierają nas jako weteranów grających przestarzały metal dla oldboyów

Opowiedz jakie jest twoje podstawowe instrumentarium – wiem, że grasz głównie dna B.C. Rich – i jak zmieniało się ono na przestrzeni lat?

Początki były trudne. W Polsce w latach 80 – tych królowała gitara Jola, a później Kosmos o awangardowym, metalowym kształcie. Były też niemieckie: Musima, czeska Jolana i bułgarski „Orpheus”, który posiadał już tremolo, a przełączniki przystawek były te same co w magnetofonie szpulowym… Na tej gitarze zagraliśmy pierwszy koncert pod nazwą Black Angel, który następnie przekształcił się w Dragon. Miałem też w początkowym okresie japońską Arię Les Paul Castom oraz jakimś cudem Gibsona Flying V, którego skradziono mi w Spodku na koncercie Metal Battle w 1988. Korzystałem też z gitar lutniczych. A B.C. Rich…? Na przestrzeni lat przybyło mi ich… Bardzo lubię i często korzystam z tej marki. Moim pierwszym był model „Mockinbird”, kupiony w 1990. Teraz mam również inne: Worlock, Ironbird oraz Virgo. Ogólnie wiosła z wajchą. W ostatnim czasie widzę pogarszającą się jakość Floyd Rose i sięgam po tremola Schaller. Kocham też Gibsona Les Paul Custom Black Beauty – ciemne, brudne brzmienie. Oprócz tego inne wiosła, ale z nich korzystam głównie w domu i na próbach.

W ostatnim czasie widzę pogarszającą się jakość Floyd Rose i sięgam po tremola Schaller

A wzmacniacze? Jaki jest wg ciebie „najlepszy zestaw do metalu”, czyli gitara + wzmak + paczka + ewentualnie jakieś dopalenie. Takie pytanie najczęściej zadają młodzi gitarzyści chcący „iść w metal”.

Od początku mojej przygody ze wzmacniaczami miałem to szczęście, że grałem na lampach. Najpierw na radiach lampowych, później na wzmacniaczu, który odkupiłem z basenu, a następnie na podróbach Marshalla. W końcu, gdy kupiłem wymarzonego Marshalla JCM800 po kilku dniach mieliśmy pożar w kanciapie. Nieźle się popalił, ale po wymianie kabli, lamp i odnowieniu obudowy jeszcze długo na nim grałem. Zawsze byłem zwolennikiem brzmienia z pieca, ale często go czymś dopalałem. Głównie był to Boss, np.: DS1, Turbo Over Drive, ale też Mesa Boogie V Twin, czy Formula. Obecnie używam pieca Engl Fireball i dopalam go starodawnym Ibanezem Tube Screamerem oraz dwóch paczek Marshall box 1960B 300W i Marshall box 1960A Vintage 120W w stacku. Miałem też epizody z Digitech 2120, wpiętego w pętli i z Boss GT100, którego podłączałem metodą four cable. Dużo brzmienia tworzy się jednak w ręce, tak lewej jak i w prawej. Żaden wzmacniacz, czy też efekt tego nie załatwi.

Dużo brzmienia tworzy się jednak w ręce, tak lewej jak i w prawej. Żaden wzmacniacz, czy też efekt tego nie załatwi

Czy Jarek „Gronos” Gronowski używa w ogóle jakichś innych modulacji niż przester? Delay? Reverb? Chorus? Flanger? Kaczka?

Mój pedalboard jest skromny. Jako switchera używam G Lab GSC4. W pętlach mam Ibanez TS9, TC Electronic Flanger Thunderstorm, TC Electronic Spark Booster, Boss Super Chorus CH-1, Boss Digital Delay DD-3, po Midi Whammy DT, na wejściu Morley Steve Vai Bad Horsie 2 Wah i Boss Noise Suppressor NS-2. Mam też Boss Noise Suppressor NS-2 w pętli pieca.

A jednak sporo tego… Jakie plany na wiosnę i lato? Ruszacie w trasę?

Oczywiście! Cały rok 2022 poświęciliśmy pracy nad „Unde Malum” i teraz aż nas rozsadza, żeby wyjść na scenę i zagrać te numery fanom! Ruszamy już 3 marca w Bielsku w klubie Rudeboy, a potem grać będziemy m.in. w Krośnie, Krakowie, Wrocławiu, Tarnowskich Górach, Kielcach. To będzie wspólna trasa z naszymi metalowymi druhami z Wolf Spider. W lecie mamy zaplanowany występ na Steel Fest w Stalowe Woli, a jesienią wracamy na trasę – będziemy m.in. w Warszawie, Tczewie, Skarżysku, Częstochowie, Sosnowcu, Szczecinie i jeszcze parę się nadal kręci.

Współpracujesz jeszcze z innymi zespołami, albo masz jakieś inne „aktywne” projekty muzyczne?

Dragon to obecnie cała moja aktywność – już ona pochłania mi tyle czasu, że aż mam wyrzuty wobec mojej rodziny, więc póki co, przestrzeni na inne granie po prostu nie mam.

  • Tags
  • Dragon
  • Gronos
  • Jarek Gronowski
  • Jarek „Gronos” Gronowski
  • Unde Malum

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie
Previous article Katie Melua już 12 kwietnia zagra w Gdyni!

Maciej Warda | TopGuitar

INNE

Joe Bonamassa twierdzi, że w dzisiejszych czasach, jeśli nie jesteś Taylor Swift, kontrakt płytowy z dużą wytwórnią to "przepis na katastrofę" Artykuły o artystach
30 września 2023

Joe Bonamassa twierdzi, że w dzisiejszych czasach, jeśli nie jesteś Taylor Swift, kontrakt płytowy z dużą wytwórnią to "przepis na katastrofę"

Gary Holt: "Kostkowanie prawą ręką to forma sztuki" Artykuły o artystach
28 września 2023

Gary Holt: "Kostkowanie prawą ręką to forma sztuki"

Carlos Santana: "Jeśli dostaję komplementy od Milesa Davisa, Erica Claptona, Jimiego Hendrixa i B.B. Kinga, to muszę być całkiem niezły" Artykuły o artystach
27 września 2023

Carlos Santana: "Jeśli dostaję komplementy od Milesa Davisa, Erica Claptona, Jimiego Hendrixa i B.B. Kinga, to muszę być całkiem niezły"

Marty Friedman: "Sytuacja w przypadku gitarzystów na Instagramie wpadła w tryb sterydowy" Artykuły o artystach
27 września 2023

Marty Friedman: "Sytuacja w przypadku gitarzystów na Instagramie wpadła w tryb sterydowy"

Maurycy „Mauser” Stefanowicz: „Koncerty są dla mnie nowym rozdziałem, nowym życiem” - rozmowa z gitarzystą zespołów Vader, Unsun i Dies Irae Artyści
26 września 2023

Maurycy „Mauser” Stefanowicz: „Koncerty są dla mnie nowym rozdziałem, nowym życiem” - rozmowa z gitarzystą zespołów Vader, Unsun i Dies Irae

Temat reaktywacji Acid Drinkers w składzie z Litzą powraca jak bumerang. Wszystko w rękach Titusa Artykuły o artystach
25 września 2023

Temat reaktywacji Acid Drinkers w składzie z Litzą powraca jak bumerang. Wszystko w rękach Titusa

80-letni Keith Richards: "Staram się cieszyć tym, że wyszedłem na prostą. To dla mnie wyjątkowe przeżycie" Artykuły o artystach
25 września 2023

80-letni Keith Richards: "Staram się cieszyć tym, że wyszedłem na prostą. To dla mnie wyjątkowe przeżycie"

Guthrie Govan o pułapkach podczas ćwiczeń na gitarze : "Gdy mamy już dobrze ograne licki, stają się one pocieszeniem" Artykuły o artystach
24 września 2023

Guthrie Govan o pułapkach podczas ćwiczeń na gitarze : "Gdy mamy już dobrze ograne licki, stają się one pocieszeniem"

Dlaczego Tony Iommi nie chciał drugiego gitarzysty w Black Sabbath: "Te różnice mogą kolidować" Artykuły o artystach
23 września 2023

Dlaczego Tony Iommi nie chciał drugiego gitarzysty w Black Sabbath: "Te różnice mogą kolidować"

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
30 września 19:40
Testy

Markbass Little Marcus 58R – mały krok dla człowieka, ale wielki dla basowej społeczności

30 września 16:55
TopSpecial

Apogee Electronics – od ponad trzydziestu lat po stronie innowacji

30 września 9:53
Artyści

Joe Bonamassa twierdzi, że w dzisiejszych czasach, jeśli nie jesteś Taylor Swift, kontrakt płytowy z dużą wytwórnią to „przepis na katastrofę”

29 września 17:42
Newsy

Tim Henson i interfejs Apogee Jam X

29 września 12:49
Newsy

PRS Guitars pamięta o leworęcznych muzykach

29 września 11:23
Newsy

Al Di Meola miał na scenie zawał serca

29 września 10:00
Newsy

Nowa płyta Black Radio – prawdziwie rock’n’rollowa rozróba

28 września 19:50
Newsy

Apogee Symphony I/O – zamień „jedynkę” na „dwójkę”

28 września 15:56
Newsy

RCF NX 945-A i NX 932-A – aktywne zestawy głośnikowe

28 września 10:25
Newsy

Street Driver 48 – preamp Tech 21 sygnowany przez Franka Bello

28 września 9:08
Artyści

Gary Holt: „Kostkowanie prawą ręką to forma sztuki”

27 września 17:30
Newsy

Duet 3 Limited Edition Set – specjalna wersja interfejsu firmy Apogee

27 września 14:23
Artyści

Carlos Santana: „Jeśli dostaję komplementy od Milesa Davisa, Erica Claptona, Jimiego Hendrixa i B.B. Kinga, to muszę być całkiem niezły”

27 września 11:38
Artyści

Marty Friedman: „Sytuacja w przypadku gitarzystów na Instagramie wpadła w tryb sterydowy”

27 września 10:17
Newsy

Gibson zaprezentował gitary z serii Custom Color

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2023. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press