• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Chwyty gitarowe

Skazany na bluesa – DŻEM – jak zagrać?

Redakcja | TopGuitar
Redakcja | TopGuitar Opublikowano lis 6, 2005
Udostępnij

Piosenkę „Skazany na bluesa” Ryszard Riedel, pierwszy i największy wokalista Dżemu, napisał w latach osiemdziesiątych po śmierci przyjaciela, harmonijkarza Ryszarda Skibińskiego. Po latach wróciła w filmie Kidawy-Błońskiego „Skazany na bluesa” jako portret samego Riedla.

Spis treści
Skazany na bluesa – wybór akordówSkazany na bluesa – A11 (t.17-20)Skazany na bluesa – B11 (t.21-24)Skazany na bluesa – A22 (t.25-28)Skazany na bluesa – B22 (t.29-32)

Skazany na bluesa – wybór akordów

Proponuję tonację A-dur, w niej cała piosenka „Skazany na bluesa” brzmi rasowo i wygodnie się ją śpiewa. Forma oparta jest na dwóch prostych chorusach A i B . Akompaniament gitarowy występuje zasadniczo w dwóch formach – rasgueado, czyli „bicie”, i arpeggio, czyli „palcówka”, oznaczonych odpowiednio jako A1 (takty 1-4) i A2 (t.9-13). W tabeli zaznaczyłem układ tych odcinków w oryginalnym nagraniu. Żeby można było grać z płytą, trzeba jeszcze założyć kapodaster na trzeci próg i wyjdzie nam tonacja C-dur.

Część piosenki
Nazwa
Intro
2 x A1
Zwrotka 1
4 x A1
Zwrotka 2
4 x A2
Solo
2 x A2
Zwrotka 3
4 x A2
Bridge 1
2 x B1
Zwrotka 4
4 x A2
Bridge 2
4 x B1
Solo
4 x B1
Wokaliza
4 x B1

Jak w każdej piosence na sześć ósmych (czyli fachowo: „w metrum 6/8”), liczymy każdy takt „1 2 3 – 1 2 3”, (podstawową jednostką jest ósemka) lub „1 i 2 i 3 i – 1 i 2 i 3 i” (podstawową jednostką jest szesnastka). Dokładne liczenie podane jest pod tabulaturą. Bicie (odc. A1) – obojętnie, czy kostką, czy palcami, zawsze tak jak rozpisano w pierwszym takcie. Palcówka (odc. B1) – raczej oczywista. Kto chce, może ją również kostkować, wzorem Ala Di Meoli.

Po opanowaniu podstawowych chorusów akompaniamentu w sekcji A1 i B1 można nieco je rozbudować. Jako bonus zamieszczam po dwa przykłady, oznaczone jako A11, A22, B11 i B22.

Skazany na bluesa – A11 (t.17-20)

Opuszczamy drugie uderzenie, za to powstałą „dziurę” solidnie wyliczamy (jak pod tabem). W t. 19 druga grupa składa się z trzech ósemek, zamiast, jak do tej pory, sześciu szesnastek. Takie rozrzedzanie (czyli granie mniej nut w tym samym czasie) nazywamy augmentacją rytmiczną.

Skazany na bluesa – B11 (t.21-24)

W tym fragmencie kompozycji „Skazany na bluesa” toczy się inna gra – zmiana akordów przez dźwięki dodane. Jest to podstawa akordowego grania w bluesie, w folku i w rockowych balladach (jazz rządzi się nieco innymi prawami – odsyłam do warsztatów Marcina Olaka). Otóż zamiast łączyć dwa akordy normalnie, jak w tabeli chwytów, porównujemy dźwięki składowe obu akordów (tu się przydaje znać nazwy dźwięków) i zmieniamy wyjściowy chwyt przez dodanie bądź odjęcie najczęściej jednego palca. Dźwięk dodany nie należy do zasadniczego akordu, ale do poprzedniego lub następnego. W ten sposób połączenie jest gładsze, ciekawsze i – jak podpowiada matematyka – mamy nieporównanie więcej możliwości. Polecam dokładne przejrzenie tabu pod tym kątem. Oznaczenia akordów pokazują te dźwięki, które zmieniliśmy, np. dziewiątka w A9 oznacza dźwięk h na pustej strunie 2.

Skazany na bluesa – A22 (t.25-28)

Dogęszczanie dwudźwiękami, również często stosowane. W technice palcowej używamy kciuka i któregoś z palców, najczęściej „a” .W kostkowej praktykujemy tzw. chickenpicking, polegający na zagraniu dolnego dźwięku kostką, a górnego palcem „a”. Niewiele wysiłku, a można olśnić konkurencję.

Skazany na bluesa – B22 (t.29-32)

Na koniec dwa w jednym – dźwięki dodane i dwudźwięki.

- Advertisement -

dzem skazany na bluesa tab 1
dzem skazany na bluesa tab 2

A pod tym linkiem możecie obejrzeć na YouTube cały film „Skazany na bluesa”: http://www.youtube.com/watch?v=mQKGv_jeMck

Krzysztof Cyran

- Advertisement -
TAGI: Dżem, Skazany na bluesa
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Tygodnik

Tygodnik 16/2025 (348)

Redakcja | TopGuitar kwi 23, 2025
NewsyNewsy artystyczne

„Dusza” – pierwsze od 15 lat nowe nagranie Dżemu

Maciej Warda | TopGuitar kwi 16, 2025
Tygodnik

Tygodnik 11/2025 (343)

Redakcja | TopGuitar mar 21, 2025
58
ImprezyPatronat TopGuitar

Dżem zagrał dla „starszaków” w Krakowie – fotorelacja

Maciej Warda | TopGuitar mar 17, 2025
„Wielki turniej improwizacji muzycznej” (fot. FX Music Group)
NewsyNewsy sprzętowe

Wygraj gitarę PRS z autografami muzyków zespołu Dżem

Redakcja | TopGuitar lip 11, 2024
NewsyNewsy artystyczne

„Czerwony jak cegła” – potrójna premiera wyjątkowego singla Leszka Cichońskiego

Maciej Warda | TopGuitar kwi 19, 2023

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?