• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
ImprezyReportaże i relacje

Dark Tranquillity, Nailed to Obscurity w B90

Jakub Milszewski | TopGuitar
Jakub Milszewski | TopGuitar Opublikowano maj 4, 2017
Udostępnij

Długo było mi nie po drodze z Dark Tranquillity. Wiedziałem rzecz jasna o ich istnieniu, znałem nawet poszczególne utwory i albumy, ale siła tego zespołu kompletnie do mnie nie trafiała. Trzeba było znakomitej koncertówki „Where Death Is Most Alive” z 2009 roku, żeby ostatecznie dotarło do mnie, jak świetny i charakterystyczny to zespół. Dlatego ostrzyłem sobie zęby na koncert, który w gdańskim B90 odbył się 27 kwietnia.

Na trasie promującej wydany pod koniec zeszłego roku album „Atoma” Szwedom towarzyszyli Nailed To Obscurity. Nigdy o tym niemieckim kwintecie nie słyszałem. Z pomocą przyszedł rzecz jasna Spotify, więc wiedziałem, czego mniej więcej spodziewać się po występie w B90. NTO zabrzmieli bardzo poprawnie. Ich mieszanka melodyjnego death metalu z progresywnymi zacięciami a’la środkowy Opeth wypadła o tyleż dobrze, co dość pospolicie. Innymi słowy, Nailed To Obscurity dobrze wypadli w roli supportu, ale po ich występie w mojej pamięci nie zostało nic, co mogłoby dawać mi chociażby przypuszczenie, że Niemcy zawojują metalowy światek. Ot, porządny koncert dobrych rzemieślników.

Nailed To Obscurity
fot. Victoria Argent

fot. Victoria Argent

Zanim na scenie pojawili się Dark Tranquillity, ogarnęło mnie zdziwienie. W B90 pojawiło się bardzo mało ludzi. Zaryzykowałbym nawet stwierdzenie, że była to jedna z najmniejszych frekwencji na dużej scenie klubu, której byłem świadkiem. Może i nie był to najlepszy termin – czwartek, tuż przed długim majowym weekendem, a może wpływ na to miały też inne czynniki… Dość powiedzieć, że spodziewałem się mimo wszystko, że Dark Tranquillity cieszą się u nas większą estymą i nie będą musieli podbijać polskiej części wybrzeża Bałtyku rozpoczynając z poziomu zerowego.
Szwedzi musieli zdawać sobie sprawę z kiepskiej sprzedaży biletów, ale profesjonalizm nie pozwolił im zaprezentować się równie słabo. Dark Tranquillity przyjechali do Gdańska w składzie dość eksperymentalnym. Zespół, który słynął ze stabilnego składu, w ostatnim czasie stracił kilku członków. Oprócz filarów zespołu w postaci wokalisty Mikaela Stanne, perkusisty Andersa Jivarpa i klawiszowca Martina Brändströma do Gdańska przyjechał zatem także nowy basista Anders Ivers. Skład uzupełniali grający z Dark Tranquillity sesyjnie gitarzyści Johan Reinholdz oraz gwiazdor Christopher Amott, znany m.in. z Arch Enemy i Armageddon.
Dark Tranquillity w takim składzie rozpoczęli od numeru z nowej płyty – „Force of Hand”. „Atoma” była w ogóle reprezentowana w setliście godnie, co siłą rzeczy sprawiło, że (ku mojej rozpaczy) musiało z koncertu wypaść kilka starszych numerów. Największych hitów ekipy Mikaela Stanne jednak nie zabrakło, a zgromadzona publiczność, choć nieliczna, była świadoma celu swojej wizyty w B90. „The Lesser Faith”, „The Treason Wall”, „Terminus (Where Death Is Most Alive” oraz oczywiście „Final Resistance”, „ThereIn” i kończący koncert „Misery’s Crown” były przyjmowane owacyjnie. Nieco gorzej wypadały nowsze utwory, jak „Pitiless” czy „Clearing Skies”. Koncert był zatem świetną okazją do przyjrzenia się przekrojowi twórczości Dark Tranquillity.
Kto zna DT, ten wie, że to nie jest zespół, który na żywo należy do najbardziej ruchliwych na świecie, a jednocześnie potrafi przykuć uwagę widza swobodą sceniczną. W Gdańsku było z tym nieco gorzej, prawdopodobnie dlatego, że tymczasowi gitarzyści musieli skupić się przede wszystkim na grze. Amott z początku wyglądał na spiętego, rozluźnił się dopiero w trakcie koncertu. Oczywiście świetny kontakt z publicznością nawiązał Stanne, żartując sobie z bariery językowej i wychwalając miasto pod niebiosy (wokalista przyznał, że Dark Tranquillity spędzili w Gdańsku kilka dni, więc mieli okazję obejrzeć to i owo). Podczas prezentacji zespołu największe owacje zebrał jednak… brodaty basista Anders Iwers, którego polska publiczność mogła znać przede wszystkim z uwielbianego w naszym kraju Tiamat, ale także z Ceremonial Oath, który to zespół był bardzo ważny dla szwedzkiej, a tym samym światowej sceny metalowej i położył podwaliny choćby pod In Flames, HammerFall czy… Dark Tranquillity.

Dark Tranquillity przelecieli przez swój set bez większych problemów, do mieszanki największych hitów i nowych kawałków z „Atomy” dorzucając choćby „White Noise/Black Silence” i „Monochromatic Stains” z „Damage Done” oraz kilka numerów z „Construct”. Bisy również zaczęły się od utworu z „Construct” – „State of Trust”, ale potem Szwedzi sięgnęli już do bardziej sprawdzonego materiału w postaci „Through Smudged Lenses” z „Character” i wspomnianego „Misery’s Crown” z „Fiction”. Jak to zazwyczaj bywa w B90, nagłośnienie i oświetlenie działały bez zarzutu, co też wydawali się doceniać sami muzycy na scenie. Publiczność, choć nieliczna, wydawała się usatysfakcjonowana. Żałować pozostało tym, którzy zalegli w domach zamiast wpaść do B90.

Dark Tranquillity
fot. Victoria Argent

fot. Victoria Argent

TAGI: b90, Dark Tranquillity, melodic death metal, nailed to obscurity, relacja
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Imprezy

Wyjątkowa gitarowa wystawa w Londynie

Redakcja | TopGuitar cze 6, 2025
38
ImprezyReportaże i relacje

Jacek Królik odznaczony medalem Honoris Gratia!

Maciej Warda | TopGuitar cze 4, 2025
ImprezyPatronat TopGuitar

Mistrz gitary Guthrie Govan na Soundela 2025 – nie przegap jego master class!

Maciej Warda | TopGuitar maj 26, 2025
ImprezyNajbliższe imprezy

Metallica wraca do korzeni i zagra na Stadionie Śląskim w Chorzowie!

Maciej Warda | TopGuitar maj 22, 2025
Matt Bellamy / Muse (fot. Christian Bertrand / Shutterstock.com)
ImprezyNajbliższe imprezy

Muse ponownie zagrają na Open’er Festival

Redakcja | TopGuitar maj 12, 2025
ImprezyPatronat TopGuitar

Ruszają zapisy na warsztaty i festiwal Soundela 2025. Wśród wykładowców – Guthrie Govan

Maciej Warda | TopGuitar maj 12, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?