I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY odbył się w dniach 22-23 kwietnia 2022 roku na Zamku w Świdwinie. A więc pierwszą edycję tego nowego konkursu przeznaczonego głównie dla gitarzystów elektrycznych, basowych i zespołów mamy już za sobą. Śmiało można stwierdzić, że impreza okazała się sukcesem zarówno pod względem poziomu prezentowanego przez uczestników konkursu, jak również samej idei, świetnego miejsca oraz wzorowej organizacji.
Inicjatorami konkursu są znani propagatorzy gitary, cenieni nauczyciele i gitarzyści: Zbigniew Dubiella i Robert Uss. A impreza mogła odbyć się dzięki przychylności dyrektora Świdwińskiego Ośrodka Kultury, Tomasza Chmielewskiego oraz kierownik merytorycznej tegoż ośrodka, Renaty Nizioł. Większość wydarzeń miała miejsce w pięknych pomieszczeniach zamku świdwińskiego, które okazało się idealnym miejsce na tego rodzaju imprezę. Klimatyczna sala koncertowa z dobrym nagłośnieniem i obszerną sceną, duża liczba pomieszczeń dostępnych na przeprowadzanie warsztatów i wykładów, kawiarnia, w której mogły odbywać się jam sessions, a także sam układ zamku — z dziedzińcem łączącym wszystkie skrzydła — stwarzały znakomite warunki do konkursowych prezentacji i integracji uczestników.
KONCERT, WARSZTATY, JAM SESSION, WYSTAWA
Po pierwszym dniu przesłuchań konkursowych, w piątek wieczorem, 22 kwietnia odbył się solowy koncert Adama Fulary. Artysta przedstawił zróżnicowany repertuar, ze sporą dozą improwizacji, wszystko oczywiście w technice tappingu oburęcznego na gitarze elektrycznej z dwoma gryfami. Fulara konsekwentnie od wielu lat rozwija wypracowany przez siebie sposób gry, jednocześnie rozszerzając repertuar o kompozycje z różnych gatunków stylistycznych. Po koncercie uczestnicy mogli wziąć udział w jam session. Robert Horna poprowadził warsztaty dotyczące gry zespołowej i improwizacji, a zajęcia z gitarą basową oraz nagrania w studio poprowadził Wojciech Famielec. W foyer sali koncertowej można było zaopatrzyć się w podręczniki i nuty, które wystawiało wydawnictwo muzyczne ABSONIC.
KONKURS
Pierwsza edycja konkursu zawsze jest wielką niewiadomą. I to nie tylko dla organizatorów, ale także dla potencjalnych uczestników. Nikt nie wie, jaki będzie poziom wykonań, jaki repertuar będzie królował, wreszcie czy wykonawcy będą mieli dobre warunki do prezentacji przygotowanego repertuaru. Zacznijmy więc od tego ostatniego punktu. Sala do przesłuchań konkursowych okazała się znakomita: ulokowana w urokliwym Zamku Joannitów posiada wysoką scenę z dużą ilością miejsca, gwarantuje wykonawcom komfort występu, a publiczności dobrą widoczność. Przygotowana scenografia w tle, oświetlenie zmieniające kolorystykę oraz bardzo profesjonalnie realizowane nagłośnienie zasługują na wysoką ocenę. A przed akustykami stało przecież bardzo trudne zadanie: wykonawcy zmieniali się co kilka minut, każdy z nich miał inny instrument, inne ustawienia, a do tego w kategorii zespołowej dochodziły najróżniejsze kombinacje instrumentów, od gitar elektrycznych i basowych, poprzez perkusję, aż do gitar elektroklasycznych — które mogą przyprawiać o ból głowy najlepszych akustyków. W przypadku świdwińskiego konkursu organizatorzy zapewnili próby techniczne przed występami konkursowymi, a podczas samego konkursu wszystko przebiegało nadzwyczaj sprawnie i bezproblemowo.
Najbardziej cieszy jednak poziom występów uczestników konkursu, który okazał się bardzo wysoki. Niech za cały komentarz posłużą słowa jurora, Rowana J. Parkera z Wielkiej Brytanii, który — oceniając zdobywców Grand Prix — powiedział, że nigdy jeszcze nie spotkał tak młodych muzyków, grających w tak dojrzały i profesjonalny sposób. Jeśli dodamy do tego, że Rowan od 30 lat juroruje w konkursach gitarowych na cały świecie, to jest to rzeczywiście wyjątkowo mocne podkreślenie poziomu konkursu.
Komisja konkursowa w składzie Rowan J. Parker, Dariusz Domański i Adam Fulara przyznała następujące nagrody:
W kategorii początkującej:
I miejsce Michał Furman ze Słupska
II miejsce Ida Kozioł- Pałac Młodzieży w Koszalinie
III miejsce Wojciech Kudelski- Świdwiński Ośrodek Kultury
wyróżnienie za prezencję sceniczną Michał Czaplicki — Pałac Młodzieży w Koszalinie
W kategorii zaawansowanej:
I miejsce Marcin Momot- Młodzieżowy Dom Kultury w Stargardzie
II miejsce Kosma Góra
II miejsce Mateusz Tomiak- Studio Gitary Music Heaven w Koszalinie
III miejsce (nie przyznano)
wyróżnienie Kacper Krężołek- Mścice Pałac Młodzieży w Koszalinie
W kategorii zespołów:
I miejsce Kwintet gitarowy Gipemy Pałac Młodzieży w Koszalinie
II miejsce Duet Gitarowy Kacper Krężołek i Antoni Merecki
III miejsce Kwartet rockowy Elgipemy- Pałac Młodzieży w Koszalinie
wyróżnienie Music Heaven Band Studio Gitary Music Heaven w Koszalinie
GRAND PRIX, czyli główną nagrodę imprezy zdobył zespół FUNKY BOMBA TRIO COLLECTIVE PROJECT z Koszalina.