• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
ImprezyReportaże i relacje

TOOL wystąpił w Krakowie

Redakcja | TopGuitar
Redakcja | TopGuitar Opublikowano maj 24, 2022
Udostępnij

Tool powrócił do Krakowa. W sobotę 21 maja 2022 roku, krakowska Tauron Arena wypełniła się do ostatniego miejsca fanami kultowego kwartetu. Koncert był w pełni wyprzedany, melomani wypełnili audytorium do ostatniego miejsca w najwyższych sektorach obiektu.

 

Pewnym zaskoczeniem był fakt „usadzenia” publiczności, która wykupiła bilety na płytę – przygotowano dla nich miejsca siedzące, na których oczywiście ludzie zbyt długo nie usiedzieli, aczkolwiek ochrona pilnowała tego, żeby publiczność pozostała w swoich sektorach nie podchodząc tłumnie pod barierki oddzielające scenę od sektorów.

Zanim jednak na scenę wkroczył legendarny kwartet, gromadzącą publiczność rozgrzewała formacja Brass Against. Ich znakiem firmowym są mocno wyeksponowane dęciaki, granie kowerów oraz skandalizująca frontmanka, Sophia Urista. Tym razem na szczęście obyło się bez „urynoidalnych” ekscesów w jej wykonaniu, a część publiki ciepło przyjęła ich obecność na scenie, zwłaszcza wykonanie największych „przebojów” Toola, których zabrakło w setliście gwiazdy wieczoru.

Punktualnie o 20.45 na scenę wkroczyli gitarzysta Adam Jones, basista Justin Chancellor, a centralne miejsce za potężnym zestawem instrumentów perkusyjnych zajął Danny Carey – bębniarz był najbardziej eksponowanym muzykiem kwartetu (a biorąc pod uwagę połamane metra, jakimi charakteryzują się kompozycje Toola, perkusista w pełni na to zasłużył). Maynard James Keenan zwyczajowo poruszał się po dwóch podestach umieszczonych w głębi sceny po obu stronach perkusisty, i jak zwykle bez zbędnego umizgiwania się publiczności najczęściej po prostu śpiewał stojąc przy mikrofonie, czasem tylko wijąc się i czając jak dzikie zwierzę wypuszczone z klatki.

Krótko mówiąc – to nie był koncert, to spektakl wgniatający nota bene w krzesła. Przez pierwsze kilkadziesiąt minut scena była przesłonięta półprzeźroczystą kurtyną, na której wyświetlały się animacje ilustrujące kolejne kompozycje – nawiązujące do okładek i teledysków odpowiednio mroczne i groźne. Po kliku numerach kurtyna rozjechała się na boki i do arsenału wizualnej strony wydarzenia dołączono lasery, stroboskopy i halogeny rozwieszone również nad publicznością. Uczta dla oczu od pierwszych do ostatnich nut zagranych tego wieczoru przez Toola. Z dźwiękiem na początku już tak różowo nie było, ale na szczęście po kilkunastu minutach ekipa dźwiękowa odnalazła odpowiednie ustawienie i okazało się, że da się wysłyszeć o czym śpiewa Keenan, a akompaniament to nie tylko szkląca „górka” gitary i perkusyjnych blach, ale materiał imponujący pełnym spektrum brzmienia. Ja od pewnego czasu na „głośne” koncerty w Tauronie zabieram ze sobą „behapowskie” stopery, jak się okazało i tym razem ich użycie pomogło mi dzięki obcięciu decybeli od początki słyszeć to, co się działo na scenie bardziej selektywnie.

Jako się rzekło, panowie skupili się tym razem na promowaniu kompozycji z najnowszego wydawnictwa, więc „Stinkfist” czy „Forty Six & 2” usłyszeliśmy jedynie w wykonaniu supportu. Tool po intro zaczął od „Fear Inoculum”, dalej poszło „Opiate”, The Pot”, „Pushit”, „Pneuma”… Ostatnie dwie kompozycje podstawowej części koncertu to „Descending” i ostatecznie „Hooker with a Penis”, a po dziesięciominutowej przerwie najpierwCarrey popisał się umiejętnościami podczas perkusyjnej solówki, po czym dołączyli do niego pozostali trzej muzycy i wykonali jeszcze „Chocolate Chip Trip” z ostatniej płyty, „Culling Voices” podczas którego na publiczność posypał się deszcz konfetti i na deser „Invicible”, podczas którego zespół łaskawie pozwolił ludzkości wyjąć komórki i cyknąć pamiątkowe zdjęcia.

Właśnie – podczas koncertu obowiązywał bezwzględny zakaz używania komórek – robienia zdjęć i nagrywania filmików. I za to panom z Toola jestem niezmiernie wdzięczny. Od czasu koncertu Jacka White’a, w tym samym zresztą obiekcie, nie miałem tak fajnego komfortu w obcowaniu z przygotowanym show. Bo fani, nie wiedzieć czemu, zamiast skupić się na rozkoszowaniu muzyką i obrazem płynącymi ze sceny na koncertach pół czasu spędzają z komórkami wyciągniętymi w górę, dzięki czemu widzowie bardziej oddaleni od sceny zamiast podziwiać muzyków na scenie obcują z rozświetlonymi ekranikami smartfonów. Podczas koncertu Toola był restrykcyjnie przestrzegany zakaz takiego procederu, a panowie ochroniarze niczym jastrzębie, niczym orły polowali na tych, którzy ograniczeniom się nie podporządkowali i wyprowadzali winowajców poza teren koncertu. Radykalnie, ale skutecznie – jestem fanem takiego rozwiązania i serdecznie je polecam innym artystom.

Organizatorem i producentem koncertu była agencja Live Nation Polska. Prezentujemy krótką galerię zdjęć z tego bardzo udanego wydarzenia.

Tekst i zdjęcia: Sobiesław Pawlikowski

- Advertisement -
TAGI: tool
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

38
ImprezyReportaże i relacje

Jacek Królik odznaczony medalem Honoris Gratia!

Maciej Warda | TopGuitar cze 4, 2025
ImprezyPatronat TopGuitar

Mistrz gitary Guthrie Govan na Soundela 2025 – nie przegap jego master class!

Maciej Warda | TopGuitar maj 26, 2025
ImprezyNajbliższe imprezy

Metallica wraca do korzeni i zagra na Stadionie Śląskim w Chorzowie!

Maciej Warda | TopGuitar maj 22, 2025
Matt Bellamy / Muse (fot. Christian Bertrand / Shutterstock.com)
ImprezyNajbliższe imprezy

Muse ponownie zagrają na Open’er Festival

Redakcja | TopGuitar maj 12, 2025
ImprezyPatronat TopGuitar

Ruszają zapisy na warsztaty i festiwal Soundela 2025. Wśród wykładowców – Guthrie Govan

Maciej Warda | TopGuitar maj 12, 2025
ImprezyNajbliższe imprezy

Audio Plus zaprasza na Electro-Voice & ChauvetDJ Demo Day

Redakcja | TopGuitar maj 12, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?