Amerykańska firma ART (Art Pro Audio) obchodziła w ubiegłym roku 40-lecie istnienia, a w tym świętuje 30-lecie swojego najpopularniejszego przedwzmacniacza Tube MP i zapoczątkowanej przez niego całej serii urządzeń. Z tej okazji przyjrzymy się bliżej tym preampom.
Tube MP pojawił się w ofercie firmy ART w 1995 roku i od tego czasu stał się jednym z najpopularniejszych na świecie zewnętrznych przedwzmacniaczy mikrofonowych. Preamp wykorzystujący lampę 12AX7 obsługuje nie tylko mikrofony, ale także inne źródła dźwięku, w tym takie instrumenty jak gitara elektryczna czy bas. Urządzenie jest wyposażone w symetryczne wejście i wyjście typu XLR, instrumentalne wejście jack 1/4” oraz wyjście tego samego typu. Zakres wzmocnienia regulowanego pokrętłem INPUT wynosi 70 dB (dla toru XLR-XLR), a jego podstawowy zakres (+6 – +40 dB) możemy przesunąć tłumikiem +20 dB. Do dyspozycji mamy też włącznik zasilania Phantom +48V i odwracacz fazy oraz pokrętło służące do regulacji poziomu wyjściowego.

Jednym z modeli, które powstały w oparciu o pierwszy model jest przedwzmacniacz Tube MP Studio V3. Jak jak w oryginalnym preampie, także w tym zastosowano lampę 12AX7, wejścia i wyjścia typu XLR i jack 1/4” czy regulację wzmocnienia w zakresie +6 – +40 dB z możliwością „przesunięcia” go o 20 decybeli. W tym nowszym przedwzmacniaczu dostępne są też przełączniki PHANTOM + 48V i PHASE REVERSE oraz pokrętło OUTPUT, ale na panelu nie brakuje też dodatkowych elementów. Jednym z nich jest miernik VU, a drugim układ Variable Valve Voicing z limiterem OPL. Przy pomocy pokrętła powiazanego z układem V3 możemy przełączać między 16 gotowymi presetami reprezentującymi trzy grupy – NEUTRAL, WARM i OPL. Te fabryczne ustawienia przygotowano z myślą o konkretnych źródłach dźwięku.

Trzy pozostałe przedwzmacniacze bazujące na pierwszym modelu wyróżniają się nieco inną obudową (elementy kontroli są w nich umieszczone na przedniej ściance obudowy, a nie na górnej), a pierwszym z nich jest Tube MP Project Series. Urządzenie wykorzystujące lampę 12AX7A także zostało przystosowane do obsługi różnych źródeł dźwięku. Do wprowadzania sygnałów służą wejścia typu XLR (mikrofonowe) i jack 1/4” (liniowo-instrumentalne). Zakres wzmocnienia wynosi 70 dB dla wejścia XLR i 50 dB dla jack 1/4”, a poza regulacją poziomu przy pomocy pokrętła GAIN do dyspozycji mamy przełącznik NORM/+20 dB. Na panelu znajdziemy ponadto diodowy miernik, włącznik zasilania Phantom +48V, odwracacz fazy, przełącznik impedancji (dla wejścia XLR), włączniki filtra i limitera oraz pokrętło służące do regulacji poziomu wyjściowego.

Dokładnie te same elementy kontroli znajdziemy w kolejnym modelu – Tube MP Project Series with USB. O ile panel frontowy jest taki sam jak w opisanym wyżej preampie, to z tyłu oprócz wejść i wyjść analogowych oraz gniazda dla zewnętrznego zasilacza znajdziemy jeden dodatkowy element. Jest nim port USB typu B, dzięki któremu urządzenie to może pracować nie tylko jako przedwzmacniacz, ale także jako interfejs audio (16-bit/44.1 lub 48 kHz).

Ostatnim przedstawicielem tej serii jest Tube MP/C Project Series łączący w sobie przedwzmacniacz lampowy (12AX7A) oraz kompresor optyczny / limiter. Urządzenie jest wyposażone w symetryczne wejście XLR z włącznikiem zasilania Phantom +48V, wejście instrumentalne (HI-Z) typu jack 1/4” oraz dwa wyjścia z możliwością zmiany trybu pracy (INSTRMENT lub LINE) dla obu z nich – symetryczne XLR i niesymetryczne jack 1/4”. Sekcja preampu pozwala na regulację wzmocnienia w zakresie od 0 do +40 dB (lub +20 – +60 dB po aktywacji przełącznika GAIN) oraz aktywacji filtra górnoprzepustowego. Blok kompresora oferuje włącznik, pokrętło THRESHOLD oraz przyciski SPEED i SLOPE. Na panelu preampu znajdziemy ponadto odwracacz fazy i regulację poziomu wyjściowego oraz trzy diodowe mierniki (TUBE DRIVE, GAIN REDUCTION i OUTPUT LEVEL).

PRODUCENT: www.artproaudio.com
DYSTRYBUTOR: www.arcadeaudio.pl