Popularne kiedyś koncerty na zespół rockowy i orkiestrę, czy też rock opery, były ważnym elementem muzyki rozrywkowej. Powstały działa wybitne, ale z uwagi na niezbędny do realizacji takiego przedsięwzięcia nakład sił i środków, obecnie nie powstaje zbyt wiele takich dzieł. Dlatego też ze wszech miar wart jest wspomnienia projekt, który zrealizował Karol Pyka, do pomocy zapraszając m.in. gitarzystę Piotra Wójcickiego.
Zacznijmy od tego, że Karol Pyka to kompozytor, aranżer, dyrygent, muzyk sesyjny, pedagog, adiunkt w Instytucie Sztuk Muzycznych na Wydziale Sztuki i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego. Jest autorem licznych kompozycji i aranżacji orkiestrowych oraz chóralnych, a także z gatunku muzyki rozrywkowej i jazzowej na różne składy instrumentalne dla licznych instytucji kultury w kraju.
Ten wyjątkowy album powstał w ramach uniwersyteckiego konkursu pn. „Swoboda badań”. Premiera płyty odbyła się 20 grudnia 2021 roku. Album dostępny jest w takich serwisach streamingowych, jak: Spotify, Tidal, Deezer, Apple Music, You Tube Music. Wysłuchać go można na końcu tego artykułu.

Oratorium „Metamorfozy” stanowi połączenie muzyki ilustracyjnej, filmowej oraz progresywno-rockowej, zawierając także elementy musicalu. Zostało napisane do libretta autorstwa Andrzeja Pacuły. Składa się z dziesięciu songów poprzedzonych uwerturą, posiada liczne partie improwizowane (gitara elektryczna, instrumenty klawiszowe). Obsada utworu obejmuje orkiestrę symfoniczną, zespół rockowy (w składzie m.in. Piotr Wójcicki), chór mieszany oraz dwoje solistów – alt i tenor.
Dla nas najważniejszym jest fakt, że znaczący udział w kompozycji jest przypisany zespołowi rockowemu, który stanowi trzon grupy instrumentalnej oratorium z wiodącą rolą solowej gitary elektrycznej. Brzmienie tego instrumentu, którego partie stanowią muzyczne uzupełnienie wypowiedzi bohaterów, potęguje ekspresję i napięcie w narracji muzycznej, a także podkreśla dramatyzm przeżywanych przez bohaterów emocji będąc narzędziem krzyku naszych czasów.

Bohaterami są: On (everyman) i Ona – narratorka, przyjaciółka głównego bohatera, który przeżywa wewnętrzne rozterki jako zagubiony w dzisiejszym świecie, samotny człowiek. Dzieło to ma na celu ukazanie osamotnienia współcześnie żyjącej istoty ludzkiej zmagającej się z codziennym wyizolowaniem i funkcjonującej w przytłaczającym środowisku miasta, które hamuje rozwój idei i marzeń.
Oratorium przyjmuje formę rockowo-symfonicznego słuchowiska. Wszystkie songi stanowią jeden logiczny ciąg, przez co nagranie posiada formułę albumu koncepcyjnego (concept album). Nagranie poszczególnych ścieżek żywych instrumentów (perkusja, bas, gitary, instrumenty klawiszowe oraz wiolonczela), a także cyfrowe wygenerowanie brzmień orkiestrowych odbyło się bez kontaktu fizycznego pomiędzy muzykami – utwór powstawał w odosobnieniu zarówno autora, jak
i poszczególnych wykonawców, z których każdy zarejestrował swój instrument we własnym domowym studio nagraniowym.
Skład zespołu rockowego:
Piotr Wójcicki – gitara elektryczna, gitara akustyczna
Krzysztof Ropicki – gitara basowa, fretless bass
Michał Dziewiński – perkusja