• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
ArtyściWywiady

Arkadiusz Gruszka z Leash Eye: „Gibson to lepszy wybór do cięższego grania, ale ciężki klimat można wykręcić także z Fendera”

Artykuły o artystachArtyści

James Hetfield opowiedział, jak mogłoby wyglądać jego życie, gdyby nie grał w Metallice

ArtyściWywiady

Zamiast terapii – koncerty? James Hetfield szczerze o przebywaniu na scenie: „Tam mogę być naprawdę sobą”

Artykuły o artystachArtyści

Angus Young powiedział kiedyś o Van Halen: „To bardziej zespół popowy, a my gramy rock and rolla”

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Newsy

Czy AI zabije gitarę? Scenariusze przyszłości

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano cze 19, 2025
fot. Stock-Asso / shutterstock.com
Udostępnij

Jen Majura, znana gitarzystka i była członkini zespołu Evanescence, ogłosiła niedawno, że wycofuje się z branży muzycznej. Nie z powodu wypalenia, nie przez brak pomysłów czy problemy zdrowotne. Powód, który podała, jest znacznie bardziej „egzystencjalny” – rozwój sztucznej inteligencji w przemyśle muzycznym. To mocna deklaracja. I jeszcze mocniejszy sygnał, że coś się nieodwracalnie zmieniło. Bo AI nie tylko pomaga już tworzyć muzykę. Ona tworzy ją sama. Komponuje, aranżuje, generuje teksty, miksuje, a nawet… wciela się w artystów. Dosłownie.

Spis treści
Gitara nie milknie. Jeszcze…Rywalizacja z AI – efekt uboczny czy katalizator?Sztuczna perfekcja kontra ludzka niedoskonałośćA co my na to?

Utytułowany producent Timbaland właśnie „wypuścił w świat” pierwszego wirtualnego, opartego na AI wokalistę o imieniu TaTa – i to nie koniec jego planów. W tym świecie nie trzeba mieć głosu, emocji ani przeszłości. Wystarczy algorytm.

Czy w takim razie muzycy powinni zacząć się bać?

Gitara nie milknie. Jeszcze…

OK, nikt nie neguje tego, że AI jest realnym wsparciem. Może wcielić się w rolę współkompozytora, aranżera, narzędzia do eksperymentowania z muzyczną formą i treścią. Potrafi pomóc pokonać blokady twórcze, tworzy szybciej, więcej i bardziej precyzyjnie niż 99% muzyków. To prawda. Poza tym AI nie je, nie śpi, nie ma złych dni, nie żąda honorariów. A do tego jest błyskawiczna i przewidywalnie skuteczna.

Czyli… idealna dla rynku.

Dlatego wielu artystów – nie tylko tych znanych – może wkrótce stanąć przed brutalnym dylematem, który póki co pokonał wspomnianą Jen Majurę: czy próbować porównywać się lub nawet konkurować z maszyną, czy korzystać z „ludzkich” walorów, których ona („maszyna”) jeszcze nie posiada. Chodzi przede wszystkim o sensorykę obcowania z „żywym” muzykiem, emocje, uczucia, wspomnienia, talent, przebłyski geniuszu vel iskry bożej, czy wreszcie twórcza synergia i duchowe uniesienia płynąca ze współpracy z innymi muzykami. A także znajomości i kontakty w branży, których AI jeszcze bynajmniej nie posiada…

Rywalizacja z AI – efekt uboczny czy katalizator?

Jeśli jednak twórcy zaczną bezpośrednio rywalizować z AI – na szybkość, ilość, czy nawet „trendowość” – mogą przegrać. To prowadzi do kilku możliwych scenariuszy:

  • Wypalenie: presja tworzenia szybciej i taniej może zabić radość z tworzenia i kreatywność.
  • Nowy underground: w odpowiedzi na „plastikowe brzmienia”, pojawi się fala muzyki „organicznej”, alternatywnej, ucieczkowej od technologii. Jack White już od dawna działa w tym duchu, ale także niezliczone ilości zespołów okołojazzowych.
  • Eksperymenty: niektórzy twórcy wykorzystają AI jako partnera artystycznego, tworząc nowe gatunki, formy i interaktywne doświadczenia. Czyli AI pozostanie swoją pierwotną formą – tylko narzędziem (scenariusz dość naiwny, przyznajcie…)
  • Wykluczenie: artyści bez dostępu do nowoczesnych narzędzi technologicznych mogą zostać zepchnięci na margines rynku.

Sztuczna perfekcja kontra ludzka niedoskonałość

Nie chodzi już tylko o technikę czy styl. Chodzi także o sens. Czy muzyka staje się tylko dźwiękowym tłem i wypełnieniem przestrzeni? Jeśli tak – AI wygra bez walki. Nie wszyscy nadążą. Nie każdy artysta chce być informatykiem. Nie każdy ma dostęp do narzędzi czy wiedzy. A branża nie będzie czekać. Ale… jeśli traktujemy muzykę jako nacechowany emocjami ludzki przekaz, coś niedoskonałego, ale szczerego – to właśnie ta niedoskonałość może być nowym luksusem tudzież ratunkiem.

- Advertisement -

Tu pojawia się kontrrewolucja – może jeszcze niszowa, ale coraz bardziej zauważalna. Ludzie zaczynają szukać w muzyce czegoś autentycznego: niedoskonałości, ryzyka, nieoczywistego brzmienia, które wynika z emocji, a nie z algorytmu. Wracają power tria, wraza muzyka improwizowana, zarówno w rocku jak i w jazzie. Koncerty na żywo, analogowe nagrania, głosy „zgrzytliwe, ale prawdziwe” – wszystko to może pomału zyskuje na znaczeniu w epoce cyfrowej perfekcji.

Być może z tej kontrrewolucji zrodzi się nowa fala twórczości – nowy underground, który świadomie odrzuci algorytmy. Albo nowa estetyka, w której artysta korzysta z AI, ale nie daje się jej zdominować. Eksperymenty. Hybrydy. Koncerty unplugged dla kilku osób – bo może właśnie to będzie prawdziwym przeżyciem w erze perfekcyjnie sztucznego brzmienia.

- Advertisement -

A co my na to?

Powiedzmy to wprost: AI nie zabije gitary. Wspomnicie nasze słowa za 10 lat. Ale musimy dalej grać i spotykać się na próbach. Tylko tyle i aż tyle. A decyzja Jen Majury jest czymś więcej niż tylko osobistym wyborem. To symbol. Może alarm. Bo w tej rywalizacji nie chodzi tylko o to, kto szybciej stworzy hit. Chodzi o to, czy jeszcze pamiętamy, po co muzyka w ogóle istnieje.

Fot. BLACKDAY / Shutterstock.com

Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

NewsyNewsy artystyczne

Trzej synowie Beatlesów połączyli siły w nowym utworze „Rip Off”!

Maciej Warda | TopGuitar cze 17, 2025
LTD MH-1000NT Bold Binding Black Satin (fot. ESP Guitars)
NewsyNewsy sprzętowe

LTD MH-1000NT Bold Binding Black Satin – najważniejsze cechy i brzmienie

Redakcja | TopGuitar cze 16, 2025
seria Baby firmy Orange (fot. Orange Amplification)
NewsyNewsy sprzętowe

Jak wzmacniacze Orange z serii Baby sprawdzają się w warunkach koncertowych?

Redakcja | TopGuitar cze 16, 2025
Valeton GP-5 (fot. Valeton)
NewsyNewsy sprzętowe

Valeton GP-5 – 4 najciekawsze prezentacje wideo

Redakcja | TopGuitar cze 13, 2025
Line 6 Helix Stadium (fot. Line 6)
NewsyNewsy sprzętowe

Line 6 zapowiada nowe procesory gitarowe Helix Stadium

Redakcja | TopGuitar cze 12, 2025
NewsyNewsy artystyczne

Była gitarzystka Evanescence, Jen Majura, rezygnuje z kariery muzycznej z powodu sztucznej inteligencji

Maciej Warda | TopGuitar cze 12, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?