• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Artykuły o artystachArtyści

Neil Young nazwał go Jimim Hendrixem gitary akustycznej

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
NewsyNewsy sprzętowe

O Gretschu, ale w klimatach Burnsa

Redakcja | TopGuitar
Redakcja | TopGuitar Opublikowano sie 10, 2012
Udostępnij

Gitary Gretsch, podobnie jak robione w Anglii Burnsy, mają swoją własną, ciekawą historię. Nie brak w niej momentów bardziej krytycznych, gdy firma stanęła na krawędzi bankructwa, jak i sukcesów, dzięki którym umocniła się w pewnym segmencie gitar, które dziś określił bym jako segment „premium”.

Trochę historii
Istnieje kilka punktów łączących obie marki. Przede wszystkim, każda z nich wzięła swoją nazwę od nazwiska konstruktora. W przeciwieństwie jednak do Jima Burnsa, Friedrich Gretsch zmarł w młodym wieku, mając 39 lat. Biznes przejął po nim jego syn, Fred i w krótkim czasie z małego sklepiku na Brooklynie rozbudował firmę do rozmiarów kilku hal, stając się jednym z najbardziej znanych producentów gitar w USA. Konkurencję z Gibsonem i Fenderem umożliwiło mu w dużej mierze zatrudnienie Cheta Atkinsa jako endorsera modelu Gretsch 6120.

Po raz drugi dzieje obu firm splotły się przy okazji wykupu Burnsa przez firmę Baldwin, amerykański koncern specjalizujący się w produkcji pianin. Choć wykup Burnsa przez Baldwina uratował firmę od upadku, Gretschowi przysporzył raczej kłopotów. Wszystko rozpoczęło się w 1967 roku a sama sprzedaż spowodowana była brakiem spadkobiercy po stronie Freda Gretscha.. Początkowo produkcja szła sprawnie, jednak pod koniec lat 70 z promowania firmy wycofał się Chet Atkins, tłumacząc swoją decyzję znacznym spadkiem jakości produkowanych instrumentów. Po sporych problemach, w tym pożarze w fabryce, w 1981 roku Baldwin zdecydował się na wstrzymanie całej produkcji.

I znów George Harrison…
Gitarzysta The Beatles ponownie połączył obie marki. Przypomnijmy: Harrison grał na Burnsie Nu-Sonic podczas sesji do „Paperback Writer” w 1966 roku. Ten sam gitarzysta uratował Gretscha od zapomnienia, jednocześnie pomagając mu wrócić do segmentu „premium”. No, może nie dokonał tego sam, ale…trzymajmy się prawidłowej kolejności.

Stało się to za sprawą Traweling Wilburys, zespołu założonego przez George Harrisona w 1988 roku. W jego skład, poza muzykiem the Beatles, wchodzili jeszcze: Bob Dylan, Roy Orbison, Tom Petty oraz Jeff Lynne. Jednym z muzyków sesyjnych był Gary Moore, co w kontekście przytoczonego składu, czyni uzasadnionym opinię jakoby Traweling Wilburys była najsłynniejszą supergrupą wszech czasów.

Jak gitara uratowała firmę
Tekst jest oczywiście o gitarach. Bo to gitara uratowała firmę Gretsch, a konkretnie jeden jej model, oznaczony symbolem „TW”. W 1989 roku, bratanek Freda Gretscha, noszący również imię Fred, ponownie rozpoczął produkcję gitar. Pierwszy model, noszący nazwę „Traveling Wilburys”, zadebiutował w 1989 roku. Marketingowo było to świetne posunięcie, gitara występuje bowiem na wielu zdjęciach związanych z zespołem, a Harrison gra na niej w teledysku do największego hitu grupy, „Handle With Care”. Model występował w kilku wariantach, a główna różnica dotyczyła rodzaju przetwornika oraz jego umieszczenia na korpusie gitary. Niektóre modele posiadały również ruchomy mostek tremolo.

Przyznaję, że udało mi się kupić model Gretsch TW300 i nie żałuję tego. Nie wiedziałem do końca, z czym mam do czynienia, jednak miałem przeczucie, że taka okazja już się nie powtórzy. Instrument faktycznie jest mały, skala 24,4 (61 cm), jednak nie wygląda jak zabawka. Skojarzenia z Danelectro jak najbardziej uzasadnione, w dużym stopniu przypomina ona właśnie model 1303. Gitara jest wykonana raczej niskim kosztem, choć ciekawostką może być jej hebanowa (!) podstrunnica. Z tłu posiada naklejkę „made in Korea”. Model TW300 posiada jeden hambucker umieszczony przy mostku gitary, który za pomocą małego przełącznika może być rozłączany w celu uzyskania brzmienia single-coil. Z tyłu gitara posiada nadrukowane podpisy muzyków z Traweling Wilburys oraz logo firmy Gretsch. Mały problem może stanowić grafika na korpusie gitary, która nie każdemu musi się podobać. Wszystko jest jednak kwestią przyzwyczajenia.

Choć to Gretsch, trzeba uczciwie przyznać, że instrument ma mało wspólnego z klasycznymi modelami z lat 50 i 60. Powodem jego produkcji była chęć „odbicia się od dna” i powrotu firmy do budowy gitar droższych i posiadających pełną skalę. Nie przeszkadzało to jednak takim gitarzystom jak choćby George Harrison używać jej w nagraniach i na koncertach. Podobnie sprawa ma się z Jimmi Page’em, który również grał na „tańszych” Danelectro. Wydaje mi się, że w tamtych czasach gitarzyści po prostu grali, łapiąc gitarę do ręki, a nie patrząc w pierwszej kolejności na kraj produkcji gitary.

Idąc za przykładem mistrzów, kupiłem swojego Gretscha.

- Advertisement -

Robert Płonka / www.elektro-sprzet.pl

TAGI: burns, GRETSCH – Testy sprzętu i newsy
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

NewsyNewsy artystyczne

Josh Homme zagrał koncert w katakumbach pełnych ludzkich szczątków

Maciej Warda | TopGuitar cze 7, 2025
KV2 Audio ESD312 (fot. KV2 Audio)v
NewsyNewsy sprzętowe

KV2 Audio prezentuje zestaw głośnikowy ESD312

Redakcja | TopGuitar cze 6, 2025
NewsyNewsy artystyczne

Nowe życie „Psycho Killer” – Talking Heads prezentują teledysk do swojego największego hitu

Maciej Warda | TopGuitar cze 6, 2025
Harrison Audio LiveTrax 2 (fot. Harrison Audio)
NewsyNewsy sprzętowe

Harrison Audio prezentuje LiveTrax 2

Redakcja | TopGuitar cze 5, 2025
Line 6 Helix (fot. Line 6)
NewsyNewsy sprzętowe

Line 6 zaprasza na świętowanie 10-lecia serii Helix

Redakcja | TopGuitar cze 4, 2025
Marshall Studio 900 & Danny Dela Cruz (fot. YouTube / Marshall)
NewsyNewsy sprzętowe

Danny Dela Cruz demonstruje wzmacniacz Marshall Studio 900

Redakcja | TopGuitar cze 3, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?