• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Megadeth i "Soldier On!" - singiel z nadchodzącej płyty "The Sick, The Dying and The Dead"

      Megadeth i "Soldier On!" - singiel z nadchodzącej płyty "The Sick, The Dying and The Dead"

      Muzycy zespołu Crown the Empire endorserami ESP Guitars

      Muzycy zespołu Crown the Empire endorserami ESP Guitars

      Julian Lage szykuje dla nas gitarowa ucztę w postaci nowej płyty "View With A Room"

      Julian Lage szykuje dla nas gitarowa ucztę w postaci nowej płyty "View With A Room"

      Robert Cichy gra polskie lata 70. Tym razem opracował utwór "Kwiaty niczyje" zespołu Kram

      Robert Cichy gra polskie lata 70. Tym razem opracował utwór "Kwiaty niczyje" zespołu Kram

    • Newsy sprzętowe
      Orange Amplification prezentuje nowy O Bass

      Orange Amplification prezentuje nowy O Bass

      Striker Collection – nowe linia gitar firmy Kramer

      Striker Collection – nowe linia gitar firmy Kramer

      Pierwsze zestawy głośnikowe Markbass MB58R dostępne we wrześniu

      Pierwsze zestawy głośnikowe Markbass MB58R dostępne we wrześniu

      Mark Blasquez demonstruje gitarę Takamine P3NY

      Mark Blasquez demonstruje gitarę Takamine P3NY

    • TopVideo
      Przypominamy sytuację, gdy Slash został zaatakowany przez szalonego fana - ochroniarz dopadł go w ostatniej chwili

      Przypominamy sytuację, gdy Slash został zaatakowany przez szalonego fana - ochroniarz dopadł go w ostatniej chwili

      Zanim wyruszycie w trasę, nagrajcie się na żywo - tak, z korzyścią dla siebie i fanów, zrobił zespół Tosteer

      Zanim wyruszycie w trasę, nagrajcie się na żywo - tak, z korzyścią dla siebie i fanów, zrobił zespół Tosteer

      Orion, Negral i Seth prezentują swoje gitary ESP Guitars grając „Ov My Herculean Exile” z nadchodzącej płyty Behemoth

      Orion, Negral i Seth prezentują swoje gitary ESP Guitars grając „Ov My Herculean Exile” z nadchodzącej płyty Behemoth

      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

  • Artyści
    • Wywiady
      Phil Collen z Def Leppard: "Wciąż czekam na kogoś takiego jak Prince, albo Led Zeppelin"

      Phil Collen z Def Leppard: "Wciąż czekam na kogoś takiego jak Prince, albo Led Zeppelin"

      Bartek Grzanek z zespołu Tosteer: "Używałem PRS Tremonti z początku lat 2000 - fantastyczna gitara z jedną tylko wadą - nie była stratem"

      Bartek Grzanek z zespołu Tosteer: "Używałem PRS Tremonti z początku lat 2000 - fantastyczna gitara z jedną tylko wadą - nie była stratem"

      Tomasz Sadlak z HATE: "Najfajniej jest jak bas łamie żebra, ale niekoniecznie na scenie"

      Tomasz Sadlak z HATE: "Najfajniej jest jak bas łamie żebra, ale niekoniecznie na scenie"

      Rafał Sarnecki: "Dla mnie zawsze cenniejsze było posiadanie własnego stałego zespołu niż zapraszanie gwiazd"

      Rafał Sarnecki: "Dla mnie zawsze cenniejsze było posiadanie własnego stałego zespołu niż zapraszanie gwiazd"

    • Artykuły
      Perkusista Anthrax Charlie Benante do krytyków nadchodzących koncertów Pantery: "Nie przychodźcie"

      Perkusista Anthrax Charlie Benante do krytyków nadchodzących koncertów Pantery: "Nie przychodźcie"

      Zmarł Bill Pitman, legendarny gitarzysta The Wrecking Crew

      Zmarł Bill Pitman, legendarny gitarzysta The Wrecking Crew

      Ogień na scenie - pomiędzy show a katastrofą

      Ogień na scenie - pomiędzy show a katastrofą

      Jak Guns N' Roses dzielili kasę z tantiem autorskich po wydaniu "Apetite For Destruction"

      Jak Guns N' Roses dzielili kasę z tantiem autorskich po wydaniu "Apetite For Destruction"

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Jesus Chrysler Suicide "Rexpublica Lunatica" - recenzja płyty

      Jesus Chrysler Suicide "Rexpublica Lunatica" - recenzja płyty

      I Was Born Twice "Nemiza" - recenzja

      I Was Born Twice "Nemiza" - recenzja

      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Zbliża się koncert Pearl Jam w Krakowie

      Zbliża się koncert Pearl Jam w Krakowie

      Został tydzień do warszawskiego koncertu Five Finger Death Punch

      Został tydzień do warszawskiego koncertu Five Finger Death Punch

      Zespół The Dead Daisies wystąpi w Krakowie już 9 lipca. Warto zobaczyć ich na żywo

      Zespół The Dead Daisies wystąpi w Krakowie już 9 lipca. Warto zobaczyć ich na żywo

      Gogol Bordello - zapowiedź koncertu w Krakowie

      Gogol Bordello - zapowiedź koncertu w Krakowie

    • Kup bilety
      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Klasz Ov The Sejtans XIII

      Klasz Ov The Sejtans XIII

    • Reportaże i relacje
      Letnie Brzmienia AD 2022 – Krzysztof Zalewski w Rzeszowie

      Letnie Brzmienia AD 2022 – Krzysztof Zalewski w Rzeszowie

      Pierwsza edycja Festiwalu Soundela '22 - fotorelacja

      Pierwsza edycja Festiwalu Soundela '22 - fotorelacja

      Soundela 2022 - fotorelacja

      Soundela 2022 - fotorelacja

      Pearl Jam powrócił do Krakowa!

      Pearl Jam powrócił do Krakowa!

    • Patronat TopGuitar
      Gruziński countrowiec Shota Adamashvili zagra w Mechelinkach koło Gdyni

      Gruziński countrowiec Shota Adamashvili zagra w Mechelinkach koło Gdyni

      Warsztaty muzyczne i wiele innych atrakcji - zapraszamy na Soundela Festival

      Warsztaty muzyczne i wiele innych atrakcji - zapraszamy na Soundela Festival

      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Arrow ST 211 Snow White oraz Arrow LP 22 - gitary na dobry początek

      Arrow ST 211 Snow White oraz Arrow LP 22 - gitary na dobry początek

      Blackstar St. James 50 EL34 + kolumna 212 - test

      Blackstar St. James 50 EL34 + kolumna 212 - test

      Arrow Louisiana 4 - test gitary basowej

      Arrow Louisiana 4 - test gitary basowej

      Markbass Nano Mark II - test

      Markbass Nano Mark II - test

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

    • Chwyty gitarowe
      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

  • TopSpecial
    • Felietony
      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

    • TopSpecial-Zestawienia
      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Instagram
    • RSS
Akademia Transformacji Dźwięku: Efekty modulacyjne
Home
Sprzęt
Sprzęt-Porady

Akademia Transformacji Dźwięku: Efekty modulacyjne

19 listopada 2009 Redakcja | TopGuitar 5089

Przeczytaj również

Electro-Harmonix bez lamp produkowanych w Rosji
Electro-Harmonix bez lamp produkowanych w Rosji
Electro Harmonix 15Watt Howitzer - test
Electro Harmonix 15Watt Howitzer - test

Autor: Robert Gabor

Efekty modulacyjne zwane też modulatorami dodają dźwiękowi oryginalnemu śpiewności i czynią go bardziej melodyjnym, poprzez modulację sygnału określonymi przebiegami. Pomożemy wam w lepszym zrozumieniu zasad rządzących tymi efektami – pierwszy odcinek Akademii Transformacji Dźwięku poświęcamy omówieniu wspomnianej grupy. Zaliczamy do niej chorus, flanger, phaser, tremolo, vibrato i leslie oraz ich odmiany.

Aby rozpocząć podróż po krainie efektów modulacyjnych, musimy dowiedzieć się, czym w ogóle jest ta osławiona „modulacja”. Otóż jest to termin czy też zagadnienie, patrząc od strony elektroniki czy mechaniki, są stosunkowo stare. Całość polega na tym, że sygnał główny, będący w naszym przypadku bazą, jest mieszany za pomocą urządzenia zwanego mieszaczem lub modulatorem z sygnałem (sygnałami) o innej charakterystyce. Między jednym a drugim sygnałem mogą być pewne zależności lub nie, np. przesunięcie w czasie, przesunięcie w fazie, zmiana amplitudy, częstotliwości lub połączenie kilku możliwości.

Przykładem modulacji może być fala powstała na tafli jeziora powstała przez wrzucenie dwóch kamieni różnej wielkości, jednego małego o małej wielkości wywołującego płaska falę o małej amplitudzie, drugiego większego dającego fale niczym indonezyjskie tsunami. Całość mechanicznie może się nałożyć na siebie i obie fale będą razem współistnieć. Widzimy wówczas mieszankę fal, które ze sobą oddziałują w specyficzny sposób.

Podobnie wpinając między gitarę a wzmacniacz efekt z grupy modulacyjnej, sygnał z naszej gitary jest modulowany, czyli przetwarzany z innym sygnałem lub nawet z samym sobą! Sygnał oryginalny współistnieje zatem z sygnałem przetworzonym. Współczesne funkcjonalne efekty akustyczne pozwalają na regulację ilości dźwięku oryginalnego w stosunku do przetworzonego.

Taką mieszankę w efektach modulacyjnych łączy się z innym sygnałem o specyficznych właściwościach. Sygnał dodany, może być opóźniony, przyspieszony, przesunięty w fazie. Czasami daje to wręcz kosmiczne wrażenia odsłuchowe.

Aby zrozumieć samą esencję tego, co się kryje w chorusach, flangerach czy tremolach trzeba poznać pojęcie jak sinusoidy. Nie wszyscy w szkole lubili trygonometrię, ale ma ona pewne zalety, w przypadku opisu dźwięku.

Muskając piórkiem czy palcem strunę, wychylamy ją z położenia równowagi, oczywiście różnie w zależności od jej grubości i jaki próg na gryfie docisnęliśmy. Na początku struna rozciąga się do położenia maksymalnego, po czym wraca do początku i osiąga przeciwne maksimum, w przeciwnym kierunku do uderzenia struny. Następnie powraca znowu, cyklicznie osiągając maksimum i minimum. Tworzy w ten sposób cykl powtarzalny, tym dłuższy, im lepsza gitara, lepsze struny; w idealnym przypadku struna drgałaby w nieskończoność, ale, niestety, perpetuum mobile to tylko teoria. Jeśli strunę nieruchomą oznaczylibyśmy jako 0 i bardzo szybką kamerą zarejestrowalibyśmy wychylenia w czasie, no to całość wyglądałaby tak jak na rysunku poniżej.

Prosty sygnał gitarowy

Rys.1. Prosty sygnał gitarowy.

Czas pomiędzy pierwszym muśnięciem a następnym ułożeniem struny do położenia pierwotnego nazywamy okresem drgania i oznaczamy jako T. Odwrotność jego, czyli 1 podzielić przez T, to częstotliwość f. Im cieńsza struna i krótsza, tym T będzie mniejsze, a sinusoida będzie węższa, tak więc i dźwięk wyższy. Im grubsza struna, tym sinusoida będzie szersza, a dźwięk niższy.
Wartości na osi pionowej wykresu to amplituda, czyli to, jak mocno musnęliśmy strunę, albo jak bardzo mieliśmy odkręcony potencjometr VOLUME. Im mocniej uderzamy w strunę, tym większą uzyskujemy amplitudę. Proste? Pewnie, że tak!
W „realnej” gitarze nawet muśnięcie jednej struny powoduje powstanie kilkunastu wykresów sinusoidy, są to tak zwane harmoniczne. Dla potrzeby tej serii artykułów posłużymy się uproszczonym sygnałem sinusoidalnym. Dla naszych potrzeb uznamy też, że odstęp w każdym miejscu między położeniem maksimów i minimów jest stały i równy okresowi T.

Flanger

Flanger bazuje na „flangingu” – modulacji jednego sygnału drugim. Drugi sygnał jest sygnałem oryginalnym przesuniętym w czasie, o zmniejszonej amplitudzie. Jest tak w wersji podstawowej efektu, kiedy ten drugi sygnał jest jakby cieniem swego poprzednika. Sygnałów skopiowanych przesuniętych w czasie może być więcej. W przeciwieństwie do echa, czy też delay’a, flanger zazwyczaj stosuje się do czasów opóźnień nie większych niż 20 ms. Działa to jak filtr grzebieniowy; powstają dodatkowe harmoniczne ubarwiające nam wyjściowe spektrum w relacji do wszystkich innych serii harmonicznych, czyli w przypadku dźwięku 220, 440, 880 Hz…

Flanger

Rys. 2. Flanger: czas pomiędzy sygnałem oryginalnym a drugim, opóźnionym, jest stały dla sygnałów o różnym okresie T i różnej amplitudzie

Jak widzimy, na powyższym rysunku mamy cztery przebiegi. Dwa oryginalne nie przesunięte oznaczone granatowym kółkiem i turkusowym kwadratem oraz dwa przesunięte oznaczone odpowiednio przez zielone kółko i czerwony kwadrat, przetworzone przez flanger. Są dwie fale oryginalne i dwie przetworzone przez flanger. Mimo iż obie fale są różne co do amplitudy, przebieg z zielonymi kółkami jest dwa razy niższy od granatowego w dodatku, niższy przebieg czerwony ma krótszy okres w czasie (oznacza to wyższy dźwięk) to przesunięcie dla nich jest takie same.
Jest to uproszczony schemat graficzny działania flangera. Tak na prawdę na wyjściu efektu dostajemy oba przebiegi zmiksowane wielokrotnie ze sobą, w rożnych proporcjach. W zależności od ustawień naszego efektu. A to już wybór brzmienia preferowany osobiście.
Myślę, że każdy z was zna dźwięk, jaki wydaje przelatujący helikopter. Efekt flangera na przesterowanej wstępnie gitarze, przy odpowiednim ustawieniu daje nam taki efekt dźwiękowy, jakby dźwięk zbliżał się lub oddalał podobnie do zbliżającego się lub oddalającego śmigłowca.

Phaser

Phaser to w zasadzie efekt podobny do flangera, z tą różnicą, że sygnał wtórny, będący kopią oryginału jest przesunięty nie tyle w czasie, co w fazie. Poniżej mamy sygnał oryginalny oznaczony kolorem czerwonym oraz kopię w kolorze granatowym, przesuniętą w prawo.

Przesunięcie fazowe

Rys. 3. Przesunięcie fazowe

Z jednej strony patrząc na ten rysunek, zauważamy, że jest to coś podobnego do „flangingu”. Rzeczywiście, ale nie do końca. Zaobserwujmy, co się stanie, gdy przez phaser puścimy dwa różne sygnały o różnych częstotliwościach.

Phaser

Rys. Phaser: Czas opóźnienia pomiędzy sygnałem skopiowanym a oryginalnym zależy od wysokości dźwięku. Porównaj z wykresem flangera.

Phaser przesuwa sygnał proporcjonalnie do częstotliwości, w przeciwieństwie do flangera, który nie bierze tego pod uwagę. Sygnały basowe będą bardziej opóźniane, niż te o wyższych częstościach.

Oba efekty: phaser oraz flanger, dzięki kopiowaniu dźwięku stwarzają efekt wzajemnego wzmacniania lub osłabiania się harmonicznych w całym spektrum słyszalnym, przesunięcia czasowe (flanger) czy fazowe (phaser) mogą się zmieniać w czasie w sposób twardy (tak zwane efekty typu V) lub w sposób łagodny (efekty typu U), dzięki czemu uzyskujemy zaskakujące kombinacje brzmień w zależności od ustawień odpowiednich potencjometrów w efektach.

Chorus
Efekt chorus jest tworzony w ten sposób, że oprócz kopiowania dźwięku jak w przypadku phasera czy flangera, sygnał skopiowany zmienia swoja częstotliwość o drobne kawałki tonów. Działanie efektu chorus daje wrażenie brzmienia kilku lekko odstrojonych instrumentów, grających unisono tę samą partię. Efekt tworzy dużą przestrzeń stereofoniczną i jest szczególnie zalecany do stosowania z keyboardami i gitarami.
Podobny efekt daje granie na 12-strunowej gitarze lub zagranie dwóch takich samych dźwięków na różnych strunach. Dźwięki, będą i przesunięte w fazie i delikatnie rozstrojone, gdyż nie da się idealnie i „całkiem jednoimiennie” nastroić dwóch strun. Stereofoniczność osiąga się przez zrealizowanie dwóch innych zestawów „rozstrojeń” dla kanału lewego i prawego, daje to wrażenie przestrzeni w nagraniu. Gitara elektryczna w takim zestawie uzyskuje głębie, przestrzeń, gra przypomina bardzo gitarę klasyczna w pomieszczeniu z małym echem.

Vibrato
Vibrato jest efektem podobnym do chorusa z tą różnicą, że odstrojenia od dźwięku są dużo większe i ocierają się nawet o wysokości całych tonów. Efekt ten ma imitować używanie mostka wibracyjnego lub granie techniką polegającą na mocnej wibracji strun. Jest to modulowanie dźwięku oryginalnego za pomocą palców lewej ręki. W przypadku wersji elektronicznej, czyli efektu – kostki o tej nazwie, wibruje za nas elektronika. Jest to przykład modulacji częstotliwościowej, podobnej do tej stosowanej w radiu i TV (FM).

Rys. 5. Modulacja częstotliwościowa w efekcie Vibrato

Tremolo

Tremolo to stara technika zdobnicza w grze na gitarze, polegająca na szybkim kostkowaniu jednakowych dźwięków. Można ją imitować wajchą, szybkim ściszaniem i podgłaśnianiem z pomocą potencjometru Volume. Od strony fizycznej jest to modulacja amplitudowa.

Efekt daje wrażenie zanikania i pojawiania się dźwięku, między ciszą a sygnałem przejście jest możliwe do regulowania, od twardego i szybkiego jak w przypadku kostkowania do łagodnego niczym powolna zabawa potencjometrem VOLUME.

Leslie

Efekt Leslie jest też znany pod nazwą Rotary Speaker (dosł. „obracający się głośnik”). To trochę archaiczny efekt modulacyjny. Wewnątrz kolumny znajdowały się dwie tuby, które obracały się dookoła własnej osi: dawało to ciekawy efekt. Dźwięk raz kierował się w stronę słuchacza po czym oddalał się – głośniki pędziły dość szybko. Tak szybko, że powodowało to efekt Dopplera. Podobny efekt usłyszymy, gdy nieopodal nas przejeżdża straż pożarna na sygnale. Widać wyraźne odstrojenie dźwięku od oryginału. W dodatku dźwięk zdaje się tracić punktowość, nie jesteśmy w stanie powiedzieć gdzie jest źródło.

Ten efekt zyskał już miano historycznego, jednak czasami dodawany jest do modułów procesorowych, bardzo obecnie popularnych wśród gitarzystów.

Podłączanie

Efekty modulacyjne zazwyczaj wpina się do pętli efektowych wzmacniaczy instrumentalnych, jeśli jest taka możliwość. Często umieszcza się je pomiędzy gitarą a wejściem wzmacniacza, pomiędzy innymi modułami efektowymi. Nie wszystkie flangery, chorusy i inne efekty modulacyjne mają na tyle dużą czułość aby wysterować sygnał z gitary. Wówczas poratować nas może przedwzmacniacz gitarowy lub przester gitarowy o stosunkowo dużym sygnale wyjściowym.

MXR M-101 PHASE 90 to phaser wykorzystywany często przez Ediego Van Halena do solowych pasaży oraz grania podkładów. Przydatny na scenie i w studio, nie tylko w połączeniu z gitarą, ale z basem, keyboardami, a nawet z wokalem.

T-REX TREMSTER posiada właściwości klasycznego tremolo / vibrato. Potencjometry: Depth, Speed, Volume. Efekt poddaje sygnał delikatnemu wzmocnieniu i lekkiej saturacji tonu. Przełącznik Mode pozwala na dokonanie wyboru pomiędzy funkcjami tremolo a vibrato.

DIGITECH CF-7 oferuje 7 charakterystycznych modeli efektu chorus, od tych najbardziej klasycznych, do nowoczesnych. Można eksperymentować z modulacją za pomocą zwyczajowych potencjometrów poziomu, prędkości i głębokości, oraz trzech dodatkowych kontrolerów dedykowanych odpowiednim modelom chorusów.

EHX FLANGER HOAX to jedno z nowych urządzeń Electro – Harmonix. Flanger, lub bardziej odpowiednio do urządzenia brzmiące określenie stcja modulacyjna, oferuje niespotykane jak dotąd możliwości zmiany bazowego sygnału. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu dwóch oddzielnych sekcji phasera i połączonych z nimi linii opóźniających.

  • Tags
  • chorus
  • DIGITECH – Testy sprzętu i newsy
  • efekt
  • efekty
  • EHX – Testy sprzętu i newsy
  • flanger
  • leslie
  • modulacja
  • MXR – Testy sprzętu i newsy
  • phaser
  • T-REX – Testy sprzętu i newsy
  • tremolo
  • vibrato

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article To, co w muzyce najważniejsze
Previous article Akademia Transformacji Dźwięku: Efekty przesterowania

Redakcja | TopGuitar

Magazyn TopGuitar to opiniotwórczy Magazyn, skierowany do profesjonalnych gitarzystów i basistów oraz wszystkich miłośników gitary i muzyki gitarowej. Publikowany od 2005 r.

INNE

Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków Porady
21 kwietnia 2022

Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik Porady
8 stycznia 2022

11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

Gitarowa ciekawostka - GNG Morgoth Cerberus by Giulio Negrini Guitars Sprzęt
6 października 2021

Gitarowa ciekawostka - GNG Morgoth Cerberus by Giulio Negrini Guitars

Wymiana strun w gitarze akustycznej z firmą Takamine (wideo) Porady
30 lipca 2021

Wymiana strun w gitarze akustycznej z firmą Takamine (wideo)

Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji! Sprzęt
24 czerwca 2021

Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15 Porady
14 czerwca 2021

Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

Spółka Gama z Gdańska została dystrybutorem gitar marki Guild w Polsce! Sprzęt
30 kwietnia 2021

Spółka Gama z Gdańska została dystrybutorem gitar marki Guild w Polsce!

Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji Porady
26 kwietnia 2021

Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

Jak zmienić struny w gitarze akustycznej - krok po kroku Sprzęt
24 marca 2021

Jak zmienić struny w gitarze akustycznej - krok po kroku

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
14 sierpnia 21:25
Artyści

Perkusista Anthrax Charlie Benante do krytyków nadchodzących koncertów Pantery: „Nie przychodźcie”

14 sierpnia 9:55
Newsy

Megadeth i „Soldier On!” – singiel z nadchodzącej płyty „The Sick, The Dying and The Dead”

13 sierpnia 21:51
Artyści

Zmarł Bill Pitman, legendarny gitarzysta The Wrecking Crew

13 sierpnia 12:45
Tygodnik

Tygodnik 32/2022 (212)

12 sierpnia 13:54
Newsy

Orange Amplification prezentuje nowy O Bass

12 sierpnia 10:02
Artyści

Ogień na scenie – pomiędzy show a katastrofą

11 sierpnia 13:13
Newsy

Muzycy zespołu Crown the Empire endorserami ESP Guitars

11 sierpnia 9:00
Artyści

Jak Guns N’ Roses dzielili kasę z tantiem autorskich po wydaniu „Apetite For Destruction”

10 sierpnia 20:08
Newsy

Julian Lage szykuje dla nas gitarowa ucztę w postaci nowej płyty „View With A Room”

10 sierpnia 13:04
Newsy

Striker Collection – nowe linia gitar firmy Kramer

10 sierpnia 10:17
Newsy

Robert Cichy gra polskie lata 70. Tym razem opracował utwór „Kwiaty niczyje” zespołu Kram

10 sierpnia 9:13
Artyści

Phil Collen z Def Leppard: „Wciąż czekam na kogoś takiego jak Prince, albo Led Zeppelin”

9 sierpnia 18:49
Artyści

Steve Vai podczas koncertu wręczył swoją gitarę młodemu fanowi, który kontynuował „For the Love of God”!

9 sierpnia 16:03
Newsy

Pierwsze zestawy głośnikowe Markbass MB58R dostępne we wrześniu

9 sierpnia 11:20
Newsy

Ozzy Osbourne i Tony Iommi ponownie razem na scenie! To dobrze wróży

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2021. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press