• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Artykuły o artystachArtyści

Neil Young nazwał go Jimim Hendrixem gitary akustycznej

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
PoradyPorady sprzętoweSprzętSprzęt-Porady

Akademia Transformacji Dźwięku – Efekty przesterowania zdaniem mistrza

Redakcja | TopGuitar
Redakcja | TopGuitar Opublikowano lis 29, 2009
Udostępnij

Autor: Piotr Łukaszewski

Efekty przesterowania chyba w największym stopniu są odpowiedzialne za indywidualne brzmienie gitarzysty, chociaż tak jak wszystkie elementy praktyki i to brzmienie powinno się zmieniać, ewoluować. Powinno być zależne od stylu i rodzaju wykonywanej muzyki, czego nauczyła mnie estradowa i studyjna praktyka.

Piotr Łukaszewski
Z archiwum Muzyka

Obowiązuje pewna zasada, która mówi, że im mocniejsza muzyka, większe uderzenie, tym bardziej powinno się korzystać z możliwości przesterowania samego wzmacniacza. Silne przesterowania uzyskiwane z urządzeń zewnętrznych typu Distortion, powodują zawsze utratę dynamiki samego wzmacniacza w mniejszym lub większym stopniu. Przekłada się to na znacznie mniejszą siłę ataku niż atak przesterowania samego wzmacniacza. Dlatego właśnie gitarzyści zespołów rockowych czy metalowych zwykle stosują przesterowania wzmacniaczy i raczej unikają przesterowań zewnętrznych, chyba że takowe stosowane są jako dopalacze. Czasami stompboxy przydają się w takiej muzyce jako „dobarwiacze” brzmienia. Wzmacniacz wówczas ustawia się na mocno przesterowaną barwę i jeżeli nie występuje w nim dodatkowy kanał mogący obsłużyć barwę solową, wówczas brzmienie można podbić zewnętrznym efektem przesterowania. Jednak w konfiguracji z przesterowanym kanałem samego wzmacniacza polecałbym stosowanie efektów typu Overdrive a nie Distortion. Te pierwsze bowiem są w stanie podbić sygnał i delikatnie go dobarwić, niezmieniając jednocześnie charakteru przesterowania toru gitary. To bardzo ważne, aby nie utracić głównego nurtu brzmieniowego oferowanego przez wzmacniacz. Do takich właśnie zastosowań znakomicie nadają się urządzenia firmy Fulltone, spośród których wyróżniłbym dość popularny Fulldrive II w wersji mosfetowej, oraz efekt znanego Olafa Nobisa o nazwie Banzai Fireball II. Oczywiście nie można zapominać o Świętym Graalu wśród urządzeń dobarwiających, czyli o Tube Screamerze Ibaneza. Myślę, że wartym polecenia efektem jest jeszcze Overdrive John Langraf, o właściwościach zbliżonych do Tube Screamera, znakomitych w swojej klasie. Distortion natomiast oznacza syntezę dźwięku na poziomie urządzenia i właściwie tworzenie brzmienia od nowa. I oczywiście stosowanie specjalnych odmian tego efektu również może oznaczać odnalezienie własnego tonu i stylu.

Jak wspomniałem wcześniej, potrzeba weryfikuje typ zastosowanego urządzenia. W pewnych sytuacjach sprawdzają się lampowe urządzenia Overdrive, w innych analogowe oparte na przeróżnych układach operacyjnych, co jest związane także z zastosowaniem odpowiedniej gitary, a raczej odpowiednich przetworników. W przypadku stosowania preampu lub drive’u lampowego przed wzmacniaczem lampowym może okazać się, że to dwa „grzyby w barszczu”. Naturalna kompresja lampy i lekkie nazwijmy to wsysanie dźwięku nałożone na przesterowany lampowy wzmacniacz, który zachowuje się podobnie może spowodować utratę kontroli nad dźwiękiem. Utracimy wówczas dynamikę na rzecz autokompresji i miękkości lampy. Osobiście przed wzmacniacz lampowy wpinam klasyczne urządzenia Overdrive, a o sile przesterowania decyduje gitara. Jeśli ta wyposażona jest w przetwornik typu humbacker, to przesterowanie zostanie ustawione na niższym poziomie, bo i sygnał generowany przez przystawkę będzie silniejszy. Przy słabszych przetwornikach typu single sytuacja jest dokładnie odwrotna. Dobre dopasowanie efektu do przetworników oznacza również ustawienie odpowiedniej barwy, i dobrze, jeśli stompbox taką możliwość posiada. Większość solowych zagrywek zabrzmi lepiej, jeśli ograniczy się górę pasma już na poziomie dodatkowego Overdrive’u.

Nagrywając płyty PTAKÓW zawsze staram się ustawiać barwy o charakterze bardziej crunchowym niż silnie przesterowanym. Nawet jeśli wydaje się, że brzmienie jest mocno nasycone, to de facto na poziomie wzmacniacza tak nie jest. Jest to ustawienie „na granicy”, w momencie w którym wzmacniacz już pomaga grać gitarzyście, ale jeszcze zachowuje pełną dynamikę. Z tym wiąże się porada i przestroga w jednym, skierowana do młodych czytelników Akademii Transformacji Dźwięku. Pamiętajcie, że im więcej przesteru ustawicie, tym mniej dynamiki uzyskacie. Pamiętam swoje gitarowe początki i jestem przekonany, że większość początkujących gitarzystów zachowuje się podobnie – wszystkie gałki w prawo, ile fabryka dała, bo przecież jeśli można, to dlaczego nie! Błąd. Przy takich ustawieniach usłyszymy zatkany i zabuglotany dźwięk gitary o praktycznie zerowej dynamice. Proponowałbym raczej zmusić rękę do takiej gry, aby wywołać u słuchacza wrażenie potężnego dźwięku, zmniejszając jednocześnie poziom gain.

Na koniec porada związana z efektem Delay. Nigdy nie podłączajcie go przed efektami przesterowanymi. Jeśli przesterowanie czerpiecie ze wzmacniacza, wpinajcie Delay pomiędzy preamp a końcówkę mocy. Jeśli odbicia wytwarza urządzenie zewnętrzne, wówczas pamiętajcie, aby wpinać je zawsze po przesterze. W innym przypadku przesterowane zostaną wszystkie odbicia, wszystkie dodatkowe dźwięki i zabrzmi to po prostu fatalnie.
Twórzcie własne brzmienia, eksperymentujcie z różnymi ustawieniami wzmacniaczy i efektów! Własne brzmienie na pewno słyszycie i wiecie, że istnieje. Musicie tylko je odnaleźć. Gitary w dłoń!

BARDZO OSTRE KANAPKI !

Popularne efekty przesterowania

Dallas – Arbiter Fuzz Face
Dallas Arbiter Fuzz Face

- Advertisement -

To klasyczny już efekt używany przez Jimiego Hendrixa i innych gitarzystów lat 60. i 70. Swoje oryginalne, niepowtarzalne brzmienie zawdzięczał zastosowaniu tranzystorów germanowych w układzie wzmocnienia sygnału. Replikę tego efektu pod nazwą Fuzz Face produkuje firma Dunlop, umożliwiając nam wycieczkę w świat klasyki gitary rockowej i klimatu festiwalu Woodstock.

Boss Metal Zone MT-2
Boss Metal Zone MT-2

Efekt dedykowany muzykom grającym najcięższe odmiany muzyki hard rockowej i metalowej. Specjalny dwustopniowy układ czułości wejściowej pozwala uzyskać bardzo długi „sustain”. Trójpasmowy korektor barwy, o dużej skuteczności gwarantuje uzyskanie szerokiego zakresu brzmień bez względu na rodzaj używanego wzmacniacza.

- Advertisement -

Electro-Harmonix Hot Tubes

Electro-Harmonix Hot Tubes

To efekt typu distortion oferujący potężne wzmocnienie. Urządzenie skonstruowano w oparciu o dwie lampy 12AX7WB, dzięki temu sygnał uzyskuje szlachetność lampowego brzmienie, naturalną kompresję i sustain.

DigiTech Screamin Blues


DigiTech Screamin Blues

Efekt proponujący gitarzyście gamę brzmień z zakresu overdrive / distortion. Wzbogaca sygnał harmonicznie, wydłuża wybrzmiewanie dostarczając łagodnego bluesowego przesterowania. Jest w stanie dostarczyć trochę ostrzejszego, blues-rockowego przesterowania.

Ibanez Tube Screamer

Ibanez Tube Screamer

Ten efekt przesterowania przeszedł już do klasyki gitary elektrycznej. Odpowiednio zastosowany doda gitarze niesamowitej śpiewności. Pierwowzór tego urządzenia powstał pod koniec lat 70. pod nazwą TS-808 Overdrive Pro. Od tamtego czasu wielokrotnie ewoluował, aby ostatecznie przybrać formę znaną gitarzystom jako TS-9. Chyba nie ma obecnie gitarzysty, który nie byłby skłonny do pochwał nad tym klasycznym już produktem Ibaneza.

TAGI: BOSS – Testy sprzętu i newsy, DIGITECH – Testy sprzętu i newsy, efekty, EHX – Testy sprzętu i newsy, Fuzz Face, Hot Tube, IBANEZ - Testy sprzętu i newsy, Metal Zone, Tube Screamer, Łukaszewski
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

PoradyPorady muzyczne

Jak szybko nauczyć się grać na gitarze?

Maciej Warda | TopGuitar maj 6, 2025
Sprzęt

Czy drewno podstrunnicy ma wpływ na brzmienie gitary?

Maciej Warda | TopGuitar kwi 22, 2025
Fot. Jens Koch
Artykuły o artystachArtyściSprzęt

Richard Z. Kruspe: „to jak ostra, rockowa miłość” – o nowej gitarze LTD RZK-III

Dariusz Domanski | TopGuitar kwi 10, 2025
Electro-Voice ND46 (fot. Electro-Voice)
SprzętZestawienia sprzętu

Przegląd mikrofonów instrumentalnych Electro-Voice dla gitarzystów

Redakcja | TopGuitar mar 28, 2025
Sprzęt

„Telecaster Rib” – dolegliwość użytkowników Fendera Telecastera

Maciej Warda | TopGuitar mar 11, 2025
Sprzęt

Yvette Young o skutkach używania kiepskich wzmacniaczy: „To jak zmasakrowanie naprawdę dobrego pliku audio”

Maciej Warda | TopGuitar mar 6, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?