Autor: Maciek Warda
Ciekawe i niedrogie monitory bliskiego pola pozwalają cieszyć się nieskazitelną jakością muzyki, jak i umożliwiają skuteczne miksowanie efektów home recordingu.
Tak zwane bliskie pole, do którego odnosi się opisywany produkt, to po prostu wybrniecie z sytuacji, w której zmuszeni jesteśmy zadbać o ustrój akustyczny całego pomieszczenia. Ustawiając takie monitory w odległości 1 metra od nas, do pewnego stopnia niwelujemy ten problem. Pamiętajmy jednak, że każdych nowych monitorów należy nauczyć się słuchać. Nawet ich zupełnie liniowa charakterystyka może ulec zakłóceniom przez kąt ich ustawienia względem siebie, rezonans elementów, na których stoją, czy choćby wilgotność w pomieszczeniu, że o jego kształcie nie wspomnę. Nasze Fosteksy to monitory aktywne posiadające dwa wzmacniacze po 120 W, pracujące jednak w trybie bi-amp i rozdzielające moc odpowiednio: dla niskich pasm 75 W, dla wysokich 45 W. Każda z kolumn PM-1 MkII wyposażona jest w 25-milimetrowy głośnik wysokotonowy, 160-milimetrowy głośnik szerokopasmowy oraz dwa bass-refleksy. Przenoszą one pasma w zakresie od 50 Hz do 20 kHz i w niewielkim pokoju powinny w zupełności zaspokoić nasze potrzeby, nawet w ich audiofilskim zakresie. Membrana głośnika szerokopasmowego wykonana jest z największą pieczołowitością – materiałem są odpowiednie włókna aromatycznego poliamidu termicznie połączone z pozostałymi pracującymi elementami głośnika, których wykonanie to według producentów powód do dumy firmy Fostex. Kolumny na tylnej ścianie posiadają regulację Gain i… radiator sugerujący intensywną pracę transformatorów. Same kolumny są odpowiednio ciężkie (11 kg), zbudowano je ze sklejki, którą pokryto ekskluzywnym, czarnym lakierem wykończonym na wysoki połysk. Dzięki takiemu wykończeniu monitory te będą stanowiły dopasowany element wystroju naszego wnętrza.
Charakterystyka liniowa oznacza, że wykres między osiami decybeli i częstotliwości to linia prosta – na każde pasmo przypada taka sama głośność. Monitory Fosteksa również się taką charakteryzują. Być może ich dół nie snuje się masywnie po podłodze, ale i tak jest bardziej plastyczny niż w kultowych (z zupełnie innych powodów) odsłuchach Yamaha NS-10M. Neutralny balans pasm jest zachowany przy różnych gatunkach muzycznych i różnych instrumentariach, a zestaw, czego należało się spodziewać, okazał się czuły na jakość nagrań i oddawał wszelkie niedostatki kompresji MP3. Po dodaniu głośności całe spektrum nie zmienia balansu częstotliwości względem siebie, ale słychać za to coraz bardziej wpływ akustyki pomieszczenia.
Podsumowanie
Silnej pozycji firmy Fostex, jaką wyrobili sobie konsekwencją i jakością oferowanych produktów, nic nie jest w stanie zagrozić. PM-1 MkII to dobry wybór dla każdego, kto lubi posłuchać głośnej muzyki z komputera lub zamierza pobawić się w miksowanie lub masterowanie swoich demówek. To profesjonale, wielozadaniowe kolumny za naprawdę niewielkie pieniądze.
Specyfikacja
Odbiornik NE 100 S
Frequency response – 50 Hz – 20 kHz wolne pole ±2 dB
Signal to noise ratio – >93 dB
THD – <0,007% @ 30 W, 8Ω 20 Hz – 20 kHz
Maksymalne SPL – >105dB
Korekcja na wejściu – zbalansowane XLR oraz ¼” jack combo
Moc na wyjściu – 75 W RMS LF oraz 45 W RMS HF
Wymagane zasilanie – 58 W
Kolor – czarny
Wymiary – 215 × 283 × 380 mm
Waga – 11 kg
Cena: 999 PLN
Sprzęt dostarczył: www.megamusic.pl
Strona producenta: www.fostexinternational.com