• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Artykuły o artystachArtyści

Neil Young nazwał go Jimim Hendrixem gitary akustycznej

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
SprzętSprzęt na Topie

Gitara elektryczna Gibson Les Paul Zakk Wylde BFG

Redakcja | TopGuitar
Redakcja | TopGuitar Opublikowano sty 12, 2011
Gibson Les Paul Zakk Wylde BFG
Fot. Grzegorz Ufnal
Udostępnij

Autor: Grzegorz Ufnal

Zakk posiada już kilka sygnowanych swoim nazwiskiem modeli Les Paul, ale model BFG to z pewnością jedna z bardziej wyjątkowych gitar.

 

Gibson Les Paul Zakk Wylde BFG

 

W pierwszych chwilach obcowania z tą gitarą ktoś mógłby pomyśleć, że coś w fabryce Gibsona poszło nie tak, bo gitara wygląda na… niewykończoną. Jakby ją mało sprawny stolarz z grubsza ociosał, a potem pędzlem w czarne paski pomalował. Nic bardziej mylnego. Idea towarzysząca twórcom słynnego już Les Paula BFG Standard była taka, aby zrobić bardzo rock’n’rollowy instrument. Instrument prosto spod frezarki, ledwie wióry odgarnięte. Lakieru praktycznie brak. Przetworniki przykręcone bez osłon, choć właściwie mogłyby być przybite gwoździami. Zupełnie jak z Volkswagenem Garbusem – im brzydszy, tym ładniejszy. Gitara – pozostańmy przy tym nazewnictwie – rock’n’rollowa z wiekiem zyskuje charakter, coraz bardziej obita i podrapana. Więc zróbmy od razu instrument z charakterem, pomyśleli. Tak powstał Gibson BFG, czyli „Bad F..cking Guitar” – wybaczcie, ale nie mogę tego napisać w całości ani też przetłumaczyć na słowiański. Większość Gibsonów, również tańszych, jest oferowana ze sztywnym futerałem wyściełanym miękkim pluszem. Tutaj mamy miękki biały plusz, ale w torbie typu Gig Bag! Zrozumiałe, bo BFG nie wymaga specjalnej troski o wygląd, a w szczególności o lakier. A jak komuś spadnie na instrument paczka 4 x 12 to i sztywny futerał nie pomoże.

Budowa

Dobry Les Paul to ten z klonowym topem i mahoniowym korpusem. Lepszy Les Paul jest wtedy, kiedy top jest z klonu płomienistego. Rzadki model Les Paula to klonowy (zamiast mahoniowego) gryf oraz komory rezonansowe w korpusie. Cenny Les Paul to ten z lat 50., posiadający gruby masywny gryf, który w dużej części odpowiada za tajemnicę jego słodkiego brzmienia. Natomiast luksusowy LP Custom to ten z prostokątnymi markerami z prawdziwej masy perłowej i hebanową podstrunnicą. Wszystkie wymienione cechy Zakk Wylde zaimplementował w swoim własnym modelu Les Paula BFG. Dodał jeszcze przetworniki EMG i dwa dostępne rodzaje wykończenia Buzzsaw (testowany model) oraz Bullseye (rozchodzące się okręgi).

Każdy Les Paul Zakk Wylde BFG jest konstrukcją składającą się z dwuczęściowego topu wykonanego z klonu płomienistego przyklejonego supermocnym klejem Franklin Titebond 50 do mahoniowego korpusu z komorami rezonansowymi. Taka konstrukcja i zastosowane materiały tworzą chyba najsłynniejszy duet w historii budowy instrumentów typu solid oraz semi-solid body. Gitara została wykończona minimalistycznie. Twardy klonowy top posiada widoczne ślady po frezującej maszynie, co w tym instrumencie przydaje tylko uroku całości, podobnie z resztą jak chropawa i matowo-satynowa, cienka i niepolerowana powłoka lakieru nitro. Komory rezonansowe, oprócz wpływu na brzmienie, obniżają też wagę instrumentu do 2,4 kg. Gryf składa się z trzech litych kawałków klonu i jest wklejony w korpus pod kątem pięciu stopni za pomocą klasycznego gibsonowskiego wpustu.

- Advertisement -

Klon jest twardszym gatunkiem niż mahoń, dzięki czemu jego mniejsza porowatość pozwala na wykończenie bardzo cienką powłoką lakieru nitro, zapewniającego gładkość i szybkość powierzchni gryfu. Jego profil jest zbliżony do tradycyjnych modeli z lat 50., a konkretnie do najsłynniejszych roczników 1958 oraz 1959. Jest gruby i okrągły, ale dobrze leżący w dłoni. Naklejona hebanowa nakładka posiada dwunastocalowy promień.

Heban jest twardym drewnem i tutaj znacznie bliżej mu do klonu niż mahoniu. Kombinacja klonu i hebanu ma korzystny wpływ na atak i artykulację dźwięku. Dodatkowo pełni funkcję stabilizującą instrument, uniezależniając go od wpływów atmosferycznych, co ma niebagatelne znaczenie, biorąc pod uwagę długowieczność gitar LP. W połączeniu z markerami z masy perłowej heban nadaje całości luksusowego wyglądu. Na podstrunnicy nabito 22 szerokie i wysokie progi jumbo. Siodełko zostało wykonane z bardzo trwałych polimerów akrylowych o nazwie Corian. Gitara zarówno na gryfie, jak i korpusie nie posiada bindingu.

Brzmienie

- Advertisement -

Dzięki zastosowanym materiałom brzmienie instrumentu posiada znakomitą prezencję, co ma ogromne znaczenie podczas głośnej gry, do jakiej gitara jest predestynowana. Czysta i dobrze zdefiniowana góra zrównoważona jest ciepłym i głębokim dołem, a także dopełniona „słodkim” środkiem. Słowem – wszystko co najlepsze z klasycznego tonu modeli Les Paul Standard.

Komory rezonansowe wpływają na wydłużenie sustainu oraz przydają brzmieniu akustycznego charakteru. Cienka powłoka lakieru również jest tu nie bez znaczenia. Instrument lepiej rezonuje. Już przy pierwszym kontakcie daje się zauważyć duży akustyczny dźwięk niczym z gitar semiakustycznych.

Charakter tego brzmienia wyraźnie przenosi się na to, co słyszymy w głośniku. Istotny udział mają tu zastosowane przetworniki. Para aktywnych EMG, od dawna faworyzowanych przez Zakka, czyni z tego modelu prawdziwie rockową gitarę. Mocne, o wysokim sygnale EMG 81 przy mostku i łagodniejszy EMG 85 przy gryfie pozwalają na uzyskanie bardzo nowoczesnych brzmień od ciepłego, śpiewnego tonu przetwornika neck do agresywnego, mięsistego bridge. Gitara świetnie się przesterowuje i posiada bardzo dobrze zbalansowany ton. Mimo że EMG są nowoczesnymi przetwornikami, to jednak wciąż mają wiele wspólnego z klasycznymi humbuckerami PAF. EMG wykorzystują magnesy Alnico V, które to zapewniają charakterystykę tonalną i dynamiczną – taką, jaką wszyscy kojarzymy z brzmieniem montowanych w Les Paulach pasywnych humbuckerów.

Regulacja Volume i Tone, jak w każdym aktywnym układzie, działa precyzyjniej niż w klasycznym układzie pasywnym. Wzmacniacze lubią układy aktywne ze względu na ich niską impedancję wyjściową oraz wysoki sygnał pozwalający łatwo wysterować pierwszy stopień. Dla ucha korzyść jest taka, że regulacja natężenia potencjometrem Volume jest bardziej równomierna i pozwala wyciągnąć więcej subtelności w skrajnym, cichym położeniu.

Ergonomia i użytkowanie Les Paula jest od dekad jasno określone i właściwie bezdyskusyjne. Zakk Wylde BFG z aktywną elektroniką dla konserwatywnych gitarzystów może się wydać swego rodzaju profanacją tej pięknej, kultowej gitary. Ciekawe jest, że najwyższym uznaniem cieszą się modele z pasywną elektroniką, ale sam Les Paul – twórca gitary, zawsze cenił wyżej układy aktywne i niskoimpedancyjne przetworniki, które osobiście budował i montował w swoich instrumentach.

Brzmienie tej gitary jest absolutnie profesjonalne – tego faktu byłem pewien, już zanim podłączyłem ją do wzmacniacza. Zakk Wylde BFG to przysłowiowy „wół roboczy” do mocnego grania, który świetnie brzmi również na obniżonych strojach. Miałem możliwość przetestowania tego instrumentu w jego naturalnym otoczeniu tzn. z Marshallem JCM 800 dopalonym overdrivem Bossa i pozostaje mi tylko powtórzyć za Zakkiem: „Ta gitara nie bierze jeńców”. Innymi słowy „urywa łeb”!

Reasumując

Zapach rozlanego piwa, papierosowego dymu oraz setki godzin gry – to z pewnością jeszcze wszystko przed testowanym modelem ZK BFG. Rock’n’roll ma swoje prawa i nie ma tu miejsca na delikatne i wymuskane instrumenty.

Pewne jest, że ten model Les Paula z powodzeniem sprosta wymogom trudnego rock’n’rollowego życia – długim trasom w autobusach, ekstatycznym koncertom, jak również gitarowej ekwilibrystyce w rodzaju podrzucania gitary itp. Budzące kontrowersje wykończenie modeli BFG to pewnego rodzaju manifest mówiący o tym, co naprawdę w muzyce jest ważne. Każdy, kto widział ulubionego starego Kramera 5150 Eddiego Van Halena, wie, o czym mowa. A jeśli komuś przeszkadzają wyczuwalne pod palcami grudki kleju na gryfie bądź chropowatość lakieru, to polecam drobny papier ścierny (np. 400–600), którym szybko pozbędziemy się niedogodności! Taka lutnicza interwencja we własnym zakresie i bez ryzyka zepsucia czegokolwiek, bo tutaj nie da się nic zepsuć. A jaka satysfakcja! Oto sam „customizuję” swojego Gibsona!

Zakk w swoich instrumentach na gryfie na ogół w ogóle nie posiada lakieru, a jedynie wytarte bądź nawoskowane drewno. Osobiście nie znam gitarzysty, który by nie „dłubał” przy swoim instrumencie. Większość z nas, bądź co bądź, sprawnie posługuje się lutownicą i śrubokrętem. Kiedy patrzę na testowany model, nie mogę oprzeć się wrażeniu, że jest to kolejna z gitar Gibsona, która z  upływem czasu będzie tylko zyskiwać na wartości, pięknie się przy tym starzejąc.

Cena: 5 699 PLN
Sprzęt dostarczył
Lauda-Audio
tel. 58 555 06 60
[email protected]
www.lauda-audio.pl
Strona producenta
www.gibson.com

Artykuł ukazał się w TopGuitar nr 3/2010

TAGI: GIBSON – Testy sprzętu i newsy, gitara elektryczna, Zakk Wylde
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Tygodnik

Tygodnik 22/2025 (354)

Redakcja | TopGuitar cze 4, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Maciej Warda | TopGuitar cze 1, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Jared James Nichols radzi, by zwrócić uwagę na groove naszych riffów

Maciej Warda | TopGuitar maj 18, 2025
Sprzęt

Czy drewno podstrunnicy ma wpływ na brzmienie gitary?

Maciej Warda | TopGuitar kwi 22, 2025
Gibson J-45 Standard i SJ-200 Standard (fot. Gibson)
NewsyNewsy sprzętowe

Gitary J-45 Standard i SJ-200 Standard firmy Gibson w nowym wykończeniu

Redakcja | TopGuitar kwi 18, 2025
Fot. Jens Koch
Artykuły o artystachArtyściSprzęt

Richard Z. Kruspe: „to jak ostra, rockowa miłość” – o nowej gitarze LTD RZK-III

Dariusz Domanski | TopGuitar kwi 10, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?