• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
SprzętSprzęt na TopieTesty

Line 6 James Tyler Variax JTV-59

Redakcja | TopGuitar
Redakcja | TopGuitar Opublikowano cze 2, 2011
Line 6 Variax JTV-59
Udostępnij

Autor: Grzegorz Ufnal

Produkty firmy Line 6 cieszą się stale rosnącym uznaniem. Po niedawnych, bardzo udanych premierach POD-ów serii HD i nowej serii wzmacniaczy powstałych przy udziale Reinholda Bognera przyszła kolej na gitary. Tym razem o pomoc zwrócono się do jednego z najlepszych kalifornijskich lutników, Jamesa Tylera. Owocem współpracy jest nowa seria gitar Line 6 Variax James Tyler.

Line 6 Variax JTV-59
Fot. Grzegorz Ufnal

Variaxy zadebiutowały w 2002 roku i od razu wzbudziły zarówno kontrowersje, jak również ogromne uznanie. Zdobywały kolejne nagrody: Najbardziej innowacyjny produkt według magazynu Electronic Musician czy Najlepszy nowy produkt według Guitar Player. Nigdy wcześniej do tej pory gitarzyści nie mieli możliwości uzyskania z jednej gitary tylu brzmień najlepszych i najważniejszych instrumentów, jakie dotąd wyprodukowano. Posiadanie w jednej gitarze w pełni użytecznych brzmień gitar akustycznych (nawet na nylonowych strunach) oraz różnych modeli Gibsonów i Fenderów było poza sferą wyobrażeń.

Line 6 Variax JTV-59
Fot. Grzegorz Ufnal

 

Variaxy potrafią wprowadzić w osłupienie niejednego gitarowego purystę. Niebywałe jest to, co osiągnięto, wgłębiając się w zagadnienia natury fizycznej, jakie towarzyszą drgającej w gitarze strunie. Problemy wibracji, rezonansu, zależności pomiędzy umiejscowieniem przetwornika względem menzury a brzmieniem gitary opisane zostały modelami matematycznymi i algorytmami. To trochę jak łamanie kodu ludzkiego DNA.

Prawdziwie dobra gitara
Dotychczas w ofercie Line 6 dostępne były Variaxy, które oferowały wyłącznie modelowane brzmienia. Instrumenty nie posiadały w ogóle przetworników elektromagnetycznych, a spora część gitarzystów chciała korzystać z gitary również na drodze klasycznej – analogowej. Duży ukłon należy się producentom, bo wychodząc naprzeciw potrzebom muzyków zaproponowali instrument, który opracowano przy współpracy jednego z najciekawszych obecnie amerykańskich lutników. Zaowocowało to powstaniem wyjątkowego instrumentu.

Line 6 Variax JTV-59
Fot. Grzegorz Ufnal

 

James Tyler Variax sauté, bez elektroniki służącej do emulacji, jest bardzo dobrej klasy gitarą. Użyte materiały i sposób wykonania odpowiadają bardzo wyśrubowanym, nowoczesnym standardom. Trudno się temu dziwić, bo lutnik James Tyler słynie przede wszystkim z high-endowych produkcji.

Testowany model JTV-59 został wykonany z drewna mahoniowego (korpus i gryf). Profilowany top korpusu wykonano z klonu. Choć instrument jest w kolorze czarnym, to na krawędziach górnej płyty pozostawiono pod lakierem naturalny kolor drewna – to tzw. fake binding, który możemy spotkać również w gitarach PRS. Dostępne są wersje w kolorach Cherry Sunburst oraz Tobacco Burst. Gryf jest wklejany w korpus i zaopatrzony w palisandrową podstrunnicę. Warto podkreślić, że gryf w miejscu łączenia z korpusem posiada niebywale wygodną linię. Profil całego gryfu, określony jako zaokrąglony Tyler ’59, sprawia, że jest to jeden z najbardziej godnych polecenia gryfów, jakie miałem ostatnio w dłoni. Jest dosyć masywny, ale bardzo wygodny w całej skali, również dzięki użytym progom medium jumbo. Całość umożliwia swobodne stosowanie nowoczesnych technik gry. Ucieszyła mnie ta konstrukcja, bo po raz kolejny potwierdza się reguła, iż konkretnej grubości profil z korzyścią wpływa na ogólne brzmienie i rezonans instrumentu.

- Advertisement -

Druga rzecz to oczywiście przetworniki. Tutaj również pozytywne zaskoczenie, bo zamontowane alnico humbucking są mocno inspirowane klasycznymi PAFami. Mają jednak wyczuwalnie więcej „kopa” w pozycji przy mostku. Variaxy JTV, jak zapewnia producent, są budowane w jednej z najbardziej szanowanych fabryk na świecie z dbałością o zachowanie dokładnych standardów. Każdy instrument jest wielokrotnie sprawdzany na poszczególnych etapach produkcji.

Testowany Tyler Variax JTV-59 jest gitarą, która w całości mocno inspirowana jest tradycją legendarnych instrumentów z lat 50. ubiegłego wieku. Konstrukcja, użyte materiały, przetworniki, menzura 624 mm i ogólny wygląd nie pozostawiają co do tego wątpliwości. Najlepsze wzorce i współpraca z bardzo dobrym lutnikiem mogły przynieść tylko jeden końcowy efekt: bardzo dobrą gitarę, profesjonalną i w pełni użyteczną. Technologia Variax umieszczona w tym instrumencie to kolejny krok naprzód, jaki firma Line 6 wykonuje na drodze gitarowej ewolucji.

Line 6 Variax JTV-59
Fot. Grzegorz Ufnal

Własny custom
Po wciśnięciu przycisku Guitar Model Selector otrzymujemy dostęp do dziesięciu banków pogrupowanych według nazw odpowiadających ogólnej charakterystyce oraz dwa customowe.

- Advertisement -

W każdym z banków dostępnych jest pięć modeli brzmieniowych, które wybieramy za pomocą przełącznika trójpozycyjnego (tego od przetworników) – tak, tak, nie pomyliłem się! Dodatkowe dwa brzmienia udostępnia przyciśnięcie pokrętła Alternate Tuning (drugie pokrętło – od przestrajania). Zatem choć przełącznik jest trójpozycyjny, w praktyce daje pięć możliwości. To prawdziwy kosmos, bo pod ręką mamy aż sześćdziesiąt różnych brzmień od tele przez strato, LP, ES-y do akustyków dwunastostrunowych, sitaru, dobro i banjo! Ktoś może powiedzieć: „OK., ale to przecież ersatz, a nie prawdziwe gitary”. Brzmienie tych emulacji jest bardzo bliskie idiomu brzmienia każdego z instrumentów, które emuluje. Weźmy pod uwagę taką sytuację koncertową: mamy na dużej scenie z dużym nagłośnieniem oryginały: 1958 Gibson Les Paul Standard, 1959 Fender Stratocaster i na przykład 1959 Martin D-28. Kto usłyszy, że to są te właśnie gitary za milion dolarów? W ślepym teście prawdopodobnie nikt. Z głośników dobiegać będzie idom brzmienia poszczególnych gitar. Usłyszymy rzecz jasna różnicę pomiędzy Gibsonem, Fenderem a Martinem, bo wiemy, jak brzmi Strato i jak brzmi Les Paul, ale czy wiemy, jak brzmi model z roku 1959, a jak z 1962? Znamy tylko idiom brzmienia tych gitar. Właśnie tym posługuje się Variax – idiomem, który w sytuacjach, gdzie potrzeba charakterystycznych cech konkretnej gitary, sprawdza się znakomicie. Robiąc sobie taki ślepy test, złapałem się na tym, że ustawiając (bez patrzenia) pokrętło na jakikolwiek z banków brzmień, bez najmniejszego problemu byłem w stanie zidentyfikować pierwowzór emulacji. Znany mi jest idiom brzmienia Telecastera, oczywiście Strata i LP, ale też ES-335 i ES 175 czy Rickenbackera. Ba, bez problemu byłem nawet w stanie odróżnić czy LP to Standard z humbuckerami, czy też Goldtop (nie żebym słyszał kolory) z pojedynczymi P-90. To bardzo charakterystyczne brzmienia i Variax emuluje je w stopniu dużo bardziej niż zadowalającym.

Line 6 Variax JTV-59
Fot. Grzegorz Ufnal

 

Najlepszym dowodem na to jest fakt, że ogrywając ten instrument zdecydowanie mniej czasu spędzałem, używając jego naturalnych przetworników. Dużo bardziej inspirujące było używanie emulacji. Ersatz nie ersatz, brzmi to wręcz zjawiskowo dobrze! JTV-59 to doskonały instrument dla wszechstronnych muzyków zmuszonych do używania wielu różnych gitar na scenie. W studiu też znajdzie swoje zastosowanie. Wielka korzyść płynąca z emulacji to praktyczna bezszumowość emulowanych pickupów.

Nawet single nie szumią. To, co dostajemy w postaci fabrycznych ustawień Variaxa, jest bardzo dobre, ale wszyscy, którzy chcą więcej, mogą za pomocą komputera i programu Variax Workbench zaprogramować gitarę (jak to brzmi!) według własnych upodobań, czyli zrobić sobie customa. Na dowolny instrument możemy zamontować dowolny przetwornik i co więcej zaprogramować od razu alternatywny dla niego strój. To kolejna z rzeczy, które rozszerzają funkcjonalność Variaxa – Alternatywne Stroje. Do dyspozycji mamy szereg popularnych dropów, strojów open, bluesowych oraz przestrojenie do skali barytonowej. No i znowu kłaniają się sytuacje sceniczne, kiedy do kolejnych utworów trzeba zmieniać nie tylko instrument, ale też inaczej go stroić. Można wozić ze sobą dwadzieścia pięć gitar w trucku albo dwadzieścia pięć w Variaxie.

Podsumowanie
Dla gitarzystów dużo koncertujących i używających wielu różnych gitar na scenie, również dla tych, którzy używają wielu różnych strojów, ta gitara wydaje się być znakomitym, profesjonalnym narzędziem. Może nawet wybawieniem. Stawiając na szali jej uniwersalność oraz niebywałą wręcz wszechstronność, nie czuję się upoważniony do choćby tylko trochę negatywnej krytyki. Brzmienie bardzo dobre, latencja praktycznie nie zauważalna, no i ogrom możliwości! Również dla gitarzystów, którzy w domowym zaciszu chcieliby mieć pod ręką wszystkie najważniejsze gitary świata.

 

Cena: 5 161 PLN
Sprzęt dostarczył: Lauda Audio – www.lauda-audio.pl
Strona producenta: http://line6.com

Artykuł ukazał się w kwietniowym wydaniu magazynu TopGuitar (TG 4/2011).

TAGI: LINE 6 – Testy sprzętu i newsy, Sprzęt na Topie, test, Variax
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Line 6 Helix (fot. Line 6)
NewsyNewsy sprzętowe

Line 6 zaprasza na świętowanie 10-lecia serii Helix

Redakcja | TopGuitar cze 4, 2025
Line 6 Catalyst CX (fot. Line 6)
NewsyNewsy sprzętowe

Wzmacniacze Catalyst CX firmy Line 6 – przypomnienie najważniejszych cech

Redakcja | TopGuitar maj 31, 2025
Line 6 Helix Floor (fot. Line 6)
NewsyNewsy sprzętowe

Kulisy powstawania emulacji wzmacniaczy dla procesorów Line 6 Helix

Redakcja | TopGuitar maj 13, 2025
Testy

Markbass CMD 151 GOG „Godfather of Gospel” – test combo klasy premium

Maciej Warda | TopGuitar kwi 30, 2025
Sprzęt

Czy drewno podstrunnicy ma wpływ na brzmienie gitary?

Maciej Warda | TopGuitar kwi 22, 2025
Line 6 Helix Floor (fot. Line 6)
NewsyNewsy sprzętowe

Line 6 Helix 3.80 – 7 najciekawszych prezentacji wideo

Redakcja | TopGuitar kwi 14, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?