• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
FelietonySprzętTopSpecial

Raport z fabryki Source Audio. Spojrzenie w przyszłość efektów

Redakcja | TopGuitar
Redakcja | TopGuitar Opublikowano lip 3, 2018
Udostępnij

Ci, którzy poczynania Source Audio śledzą nieco dłużej, prawdopodobnie zachodzą w głowę, jak bardzo normalnie wygląda obecna seria efektów One Series. Skąd wzięła się ta zmiana wyglądu zewnętrznego? Co z tym charakterystycznym wcześniejszym, innowacyjnym designem jak choćby w przypadku Hot Hand Controller Ring? Założyciele firmy dali nam kilka odpowiedzi na te pytania w ich siedzibie głównej w Bostonie (stan Massachusetts) w Stanach Zjednoczonych.

Podczas gdy ktoś cały czas gra na gitarze gdzieś w tle, Roger K. Smith, perkusista na lokalnej scenie jam session, opowiada historię założenia Source Audio, począwszy od samego początku w 2005 roku. Wtedy Roger miał już za sobą dwadzieścia lat pracy w fabryce półprzewodników Analog Devices. Pewnego dnia, kiedy pracował nad chipem audio SA601, pomyślał: „To mógłby być świetny mózg dla efektów gitarowych”. Pogadał więc ze swoim kolegą Jessem Remignantim, gitarzystą z działu software. Ten miał dokładnie taki sam pomysł, ale posunął go nawet dalej – zasugerował użycie nanotechnologicznego sensora iMEMS, który w tamtym momencie wciąż był tajnym prototypem, do kontroli parametrów efektu, zupełnie jakby się to odbywało za pomocą pedału ekspresji. Pamiętajmy, że w tamtym momencie technologia stała na innym poziomie – na rynku nie było jeszcze choćby takich produktów jak konsola Nintendo Wii czy smartfonów z GPS-em. Kolejnym krokiem było zaaranżowanie wspólnej pracy nad dostosowanym do wymogów efektów gitarowych chipem razem z Analog Devices. Na marginesie: procesor SHARC używany w produktach Strymon oraz procesor Blackfin obecny w urządzeniach Empress Effects również pochodzą od tego samego bostońskiego producenta.

Jesse pokazuje, że opracowany w przeszłości chip jest wciąż sercem efektów Source Audio.

Chodzi o dźwięk i DSP

Kiedy wszystko od strony technologicznej zostało już ustalone, Roger i Jesse wciąż potrzebowali kogoś, kto jest w stanie zająć się architekturą DSP (cyfrowym przetwarzaniem dźwięku). Mieli szczęście – spotkali Boba Chidlawa, który pracował dla Analog Devices jako freelancer w charakterze konsultanta i wiedział, jak zaprogramować wspomniany chip. Co więcej, Bob wniósł do firmy lata doświadczeń w projektowaniu pierwszych w historii realistycznych dźwięków klasycznego pianina oraz wielu syntetycznych efektów w firmie Kurzweil, założonej między innymi przez Stevie’ego Wondera w 1982 roku i znanej głównie z syntezatorów.

Krytyczny słuch Boba i jego umiejętność tworzenia realistycznie brzmiących efektów cyfrowych są kluczowe dla wszystkich produktów Source Audio po dziś dzień. W 2006 roku firma odniosła sukces, w dużej mierze z powodu dźwiękowej wartości jej pierwszych pedałów – Wah Filter i Phaser/Flanger. Innym powodem było rzecz jasna, że tymi efektami można było sterować za pomocą pierwszej wersji Hot Hand Ring. To małe urządzenie, noszone zazwyczaj na ręce szarpiącej struny, spowodowało niezłe zamieszanie w muzycznym świecie.

Pedał z obecnej serii One Series (po prawej) w porównaniu z wcześniejszym Soundblox 2 Series (po lewej).

Ruchy na szybko zmieniającym się rynku

Jednym z pierwszych promotorów technologii Hot Hand był Herman Li, gitarzysta powermetalowego zespołu DragonForce. Ale kiedy użytkownicy odkryli, że urządzenie to pozwala generować drgający bas jak w muzyce dubstep, stało się bestsellerem. Jedną z pierwszych osób, które wykonały tę sztuczkę, był Nathan Navarro (w tamtej chwili dwudziestosiedmioletni absolwent Berklee College of Music i członek zespołu Source Audio). Jego basowy cover numeru „Scary Monsters and Nice Sprites” Skrillexa stał się viralem na YouTubie i obejrzany został trzynaście milionów razy. Jednocześnie basowe filtry obwiedniowe Source Audio przez dobrą chwilę sprzedawały się jak szalone. Od tego czasu na rynku pojawiły się już dwie kolejne wersje Hot Hand. Ostatnia, Hot Hand 3, łączy się z MIDI, by kontrolować dynamicznie software Ableton, Pro Tools i Logic, a komputerowi nerdzi używają go nawet razem z oprogramowaniem oświetleniowym i 3D.

Choć pedały Source Audio zostały szybko odkryte przez takich muzyków jak David Gilmour (EQ z czterema programowalnymi presetami) czy Victor Wooten (głównie filtry obwiedniowe), nie dotarły do szerszej publiczności. Firma przeprowadziła więc dużą ankietę i odkryła kilka interesujących faktów: większość muzyków kojarzyła markę i lubiła jej brzmienia, uważali jednak, że jej produkty są bardzo skomplikowane oraz… brzydkie! Jak mówi Bob: „To, czego ludzie naprawdę chcą, to pedały w prostokątnych skrzyneczkach”. Zebrane przez firmę informacje stały się podwaliną dla nowej serii efektów One Series, która w porównaniu z poprzednimi seriami ma bardzo tradycyjny design.

- Advertisement -
Główny naukowiec Bob Chidlaw odpowiada za design dźwięku.

Z wierzchu prostota – w środku więcej możliwości

W tej chwili seria One Series składa się z dziewięciu klasycznych efektów. Są to: overdrive, fuzz, bass distortion, phaser, flanger, chorus, tremolo oraz reverb i delay w większej postaci. Audio Source byli jednak sprytni – z jednej strony pedały te wydają się dość konwencjonalne, jak wymagają tego „standardowi użytkownicy”. Z drugiej jednak firma zachęca eksperymentatorów, żeby grzebali w tych efektach i programowali indywidualne ustawienia. Można to zrobić za pomocą darmowej aplikacji Neuro, przez którą można połączyć się z pedałem przez komputer lub smartfon. W ten sposób można dostać się do kolejnych parametrów i dalej manipulować dźwiękiem, jak również skorzystać z rosnącej biblioteki presetów, na którą już składa się ponad sześćset pozycji. Własne presety można zachować w pedale i używać ich offline. Żeby uzyskać jeszcze więcej presetów i opcji oraz pełną funkcjonalność MIDI, można wyposażyć się w niewielkie urządzonko o nazwie Neuro Hub. Otwiera ono mnóstwo komfortowych możliwości szybkiej wizualizacji oraz zmiany ustawień efektów szczególnie w cyfrowym środowisku studyjnym.

Roger jest bardzo dumny z najnowszego produktu – reverbu Ventris Dual.

Pedały z kolekcji One Series będą się rozrastać w przyszłości dzięki darmowym aktualizacjom oprogramowania. Zupełnie niedawno Source Audio wypuściło autentyczną reprodukcję „kapiącego” reverbu sprężynowego, typowego dla surf rocka. Z aplikacją Neuro, wyposażoną w ustawienia XXXL, można nawet sprawdzić, jak będzie brzmiała dziesięciometrowa sprężyna, choć to już raczej gratka dla fanów ambientu. Tak czy inaczej, w końcu jestem spokojny, że Source Audio nie zaprzestało eksperymentowania z nowościami i nietypowymi zabawkami, które można wrzucić do stompboxa. Dzięki Bogu!

- Advertisement -
Nathan łączy się z pedalboardem One Series przez aplikację Neuro.

Wszystkie wspomniane produkty oraz szczegóły platformy Neuro znajdziecie na: www.sourceaudio.net.

Tekst i zdjęcia: Alexander Kern

TAGI: One Series, SOURCE AUDIO – Testy sprzętu i newsy
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

TopSpecial

Gdzie jest gitara z filmu „Powrót do przyszłości”?

Redakcja | TopGuitar cze 4, 2025
TopLegendyTopSpecial

Ian Gillan o płycie „Born Again” Black Sabbath: „Poziom basu był tak wysoki, że nie mogli tego puszczać w radiu”

Maciej Warda | TopGuitar maj 22, 2025
TopSpecial

Pięć obiecujących gitarzystek, o których będzie głośno!

Maciej Warda | TopGuitar kwi 28, 2025
Sprzęt

Czy drewno podstrunnicy ma wpływ na brzmienie gitary?

Maciej Warda | TopGuitar kwi 22, 2025
TopLegendyTopSpecial

Kirk Hammett o swojej ulubionej solówce w Metallice: „Każda nuta ma w niej znaczenie i pasuje idealnie”

Maciej Warda | TopGuitar kwi 13, 2025
Fot. Jens Koch
Artykuły o artystachArtyściSprzęt

Richard Z. Kruspe: „to jak ostra, rockowa miłość” – o nowej gitarze LTD RZK-III

Dariusz Domanski | TopGuitar kwi 10, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?