• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
PoradyPorady sprzętoweSprzętSprzęt-PoradyTopSpecialTopSpecial-Zestawienia

Zestawienie analogowych delayów

Redakcja | TopGuitar
Redakcja | TopGuitar Opublikowano lut 5, 2010
Zestawienie delayów
Fot. Grzegorz Ufnal
Udostępnij

Autor: Grzegorz Ufnal

Ostatnie lata pokazały, że mariaże gitary z cyfrową elektroniką nie do końca znajdują akceptację wśród muzyków. Laboratoryjny dźwięk efektów cyfrowych, pomimo o niebo lepszych parametrów, ciągle pozbawiony jest charakterystycznego dla analogów „ciepła”.

Zestawienie delayów
Fot. Grzegorz Ufnal

Przygotowaliśmy zestawienie urządzeń opóźniających, w których tor dźwiękowy jest całkowicie analogowy, w tym również serce urządzenia, czyli linia opóźniająca. Zbudowanie cyfrowej linii opóźniającej dziś jest sprawą bardzo prostą. Dostępna jest cała masa przetworników A/D i D/A działających z 24-bitową rozdzielczością, do tego odpowiednia pamięć, parę wzmacniaczy operacyjnych i urządzenie gotowe. W skrócie mówiąc – działa to tak, że przetworzony na postać cyfrową sygnał jest buforowany w pamięci cyfrowej i po zadanym czasie opóźnienia z tej pamięci odczytany ponownie, przetworzony na sygnał analogowy i domiksowany do sygnału pierwotnego. Analogowa linia nie posiada przetwornika A/D i pamięci. Opóźnienie odbywa się w sposób ciągły za pomocą przesuwników fazowych opóźniających sygnał o bardzo krótki czas rzędu do kilku milisekund. Dopiero szeregowe ich stosowanie pozwala uzyskiwać użyteczny dla gitarzystów „delay time”. Bardzo trudne jest uzyskanie dłuższych czasów. 1 sekunda to już prawdziwy rekord!

W cyfrze 1 sekunda to drobiazg, bo buforować sygnał w pamięci możemy teoretycznie dowolnie długo. Kolejny problem przy budowie analogowego delaya dziś to malejąca dostępność chipów linii opóźniających. Wiele z nich nie jest już produkowanych. Co innego z mikroprocesorami – produkowane są masowo na potrzeby komputerów i dostępne są za grosze.

Zanim pojawiły się analogowe przesuwniki fazowe, opóźnienia realizowano w sposób mechaniczny. Dźwięk nagrywany był na taśmie magnetofonowej przy pomocy głowicy nagrywającej, a odtwarzany przy pomocy głowicy odtwarzającej oddalonej na odpowiednią odległość. Wypadkowa tej odległości między głowicami oraz prędkości przesuwu taśmy to delay time. Genialnie proste!

Przygotowanie tego zestawienia okazało się sporym wyzwaniem, gdyż na rynku oferta prawdziwie analogowych delayów, a nie tych udających analogi, jest relatywnie skąpa. Do naszego zestawienia trafiły:

– BBE Two Timer Analog Delay
– MXR Carbon Copy
– Ibanez AD-9
– Maxon AD-9
– Moog Moogerfooger MF 104z
– Fulltone Tube Tape Echo
– Behringer VM1 Vintage Time Machine – Delay/Echo/Chorus/Vibrato
– Electro-Harmonix Deluxe Memory Man Analog Delay/Chorus/Vibrato

BBE Two Timer Analog Delay

BBE Two Timer Analog Delay
Fot. Grzegorz Ufnal

- Advertisement -

Delay Time: 0-330 ms
Wzmocnienie: 0 dB
Wymiary: 12 × 9,4 × 4,5 [cm]
Waga: 820 g
Wejścia/wyjścia: 1x in, 1x out
Przełączniki: time1/time2, on/off (true bypass)
Gałki: time1, time2, repeat, mix
Zasilanie: bateria 9 V, zasilacz
Cena: 156 EURO
Producent: BBE Sound – www.bbesound.com
Dostarczył: Prywatny użytkownik

Wrażenia:
Bardzo dobra jakość produkowanego dźwięku. Sygnał opóźniony posiada dosyć neutralne brzmienie. Przydatna możliwość nastawiania dwóch przełączanych czasów opóźnienia. Krótki delay time, brak wyjścia dry out.

- Advertisement -

MXR Carbon Copy

MXR Carbon Copy
Fot. Grzegorz Ufnal

Delay Time: 20-600 ms
Wzmocnienie: 0 dB
Sygnał wejściowy: 12 dB
Wymiary: 12 × 7 × 3 [cm]
Waga: 550 g
Gałki: Regen, Delay, Mix
Wejścia/wyjścia: 1x in, 1x out
Przełączniki: Mode, On/True Bypass
Zasilanie: Bateria 9 V, zasilacz
Cena: 169 EURO
Producent: Dunlop – www.jimdunlop.com
Dostarczył: Warwick Music Equipment Trading (Warszawa) Sp. z o.o. – www.warwick.pl

Wrażenia:
Carbon w relacji jakość/cena okazał się naszym zdecydowanym faworytem w zestawieniu. Dźwiękowo zaprezentował się nie gorzej od droższej konkurencji. Posiada bardzo dobry zakres delay time, niskie szumy i brak zniekształceń w dźwięku powtórzonym. Ideałem byłoby, gdyby posiadał wyjście dry out.

Ibanez AD-9

Ibanez AD-9
Fot. Grzegorz Ufnal

Delay Time: 20-300 ms
Wzmocnienie: 0 dB
Sygnał wejściowy: 5 dB
Wymiary: 12 × 6,5 × 3,5 [cm]
Waga: 780 g
Gałki: Delay Time, Repeat, Delay Level
Wejścia/wyjścia: 1x in, 1x out, 1x dry out
Przełączniki: On/Bypass
Zasilanie: Bateria 9 V, zasilacz
Cena: 187 EURO
Producent: Ibanez – www.ibanez.com
Dostarczył: Interton – www.interton.com.pl

Wrażenia:
Piękny klasycznie analogowy dźwięk, jakościowo w ścisłej czołówce, choć posiada nieco więcej ziarna od bliźniaczego Maxona. Niestety, Ibanez posiada najkrótszy możliwy delay time w całym zestawieniu. Brak true bypassu jest również minusem.

Maxon AD-9 Pro

Maxon AD-9 Pro
Fot. Grzegorz Ufnal

Delay Time: 20-450 mSec
Sygnał wejściowy: 12 dB
Gałki: Delay Time, Feedback, Delay Level
Przełączniki: Dual/Single, On/True Bypass
Wejścia/wyjścia: 1x in, 1x out, 1x dry out
Wymiary: 12 × 6,5 × 3,5 [cm]
Waga: 800 g (włącznie z baterią)
Zasilanie: bateria 9 V, zasilacz
Cena: 235 EURO
Producent: Maxon – www.maxonfx.com
Dostarczył: Prywatny użytkownik

Wrażenia:
Dźwiękowa rewelacja. Sygnał opóźniony o ciepłym analogowym charakterze z charakterystyczną kompresją, nieco ciemniejszy w stosunku do sygnału pierwotnego. Maxon produkuje również AD-9 w wersji Reissue opartą o nieprodukowany już chip Panasonic MN3205 BBD oraz MN3101, który montowany był w późnych latach 70. w efektach Boss, Ibanez, Maxon oraz Electro-Harmonix. To prawdziwy biały kruk. Czas opóźnienia do 300 ms. Przydałby się delay time na poziomie 600 ms.

Moog Moogerfooger MF 104

Moog Moogerfooger MF 104
Fot. Grzegorz Ufnal

Delay Time: 50-500 mSec w pozycji short, do 1000 ms w pozycji long
Wzmocnienie: 0 dB
Sygnał wejściowy: 12 dB
Przełączniki: Bypass, Short-Long, Inernal Loop-External Loop
Gałki: Delay Time, Feedback, Drive, Loop Gain, Mix, Output Level
Wejścia/wyjścia: Audio In, Mix Out, Delay Out, Time, Mix, Feedback, Loop In, Loop Out, +9 V Power Input
Wymiary: 23 × 15 × 6 [cm]
Waga: 1,36 kg
Cena: 669 EURO
Producent: Moog Music – www.moogmusic.com
Dostarczył: MusicToolz – www.musictoolz.pl

Wrażenia:
Moog, dzięki sporej ilości wejść i wyjść, posiada najbardziej zaawansowane możliwości operowania sygnałem opóźnionym. Moog oferuje także najdłuższy pośród chipowych efektów delay time – aż do 1 sekundy! Duże możliwości konfigurowania z innymi Moogerfoogerami pozwalają na kreowanie świetnych brzmień. Piękny unikatowy wygląd – charakterystyczny dla urządzeń z manufaktury Roberta Mooga. Subiektywnie – w naszym odczuciu dźwięk powtórzony ma ciemną barwę i dużą kompresję. Bardzo analogowy!

Fulltone Tube Tape Echo

Fulltone Tube Tape Echo
Fot. Grzegorz Ufnal

Delay Time: 20-650 ms, 40-1300 ms
Wzmocnienie: regulowane do +15 dB
Sygnał wejściowy: ze względu na lampowy tor sygnału urządzenie jest w stanie obsłużyć znacznie wyższe sygnały wejściowe
Przełączniki: Bypass, Stereo mode 1-2-3 , Hi-Speed, Lo-Speed
Gałki: Guitar Volume, Echo Volume, Echo Repeats, Record Level, Echo Tone
Wejścia/wyjścia: Input, Main Output, Output 2, Playback & Echo Off
Wymiary: 28 × 21 × 15 [cm]
Waga: 7,25 kg
Zasilanie: sieciowe 220V
Cena: 1299 EURO
Producent: Fulltone – www.fulltone.com
Dostarczył: Musictoolz – www.musictoolz.pl

Wrażenia:
Klasa sama w sobie. Kultowe już dzisiaj taśmowe echo produkowane w oparciu o legendarnego echoplexa. Linia opóźniająca zbudowana w oparciu o dwie głowice, taśmę magnetofonową oraz silnik. Układ elektryczny jest całkowicie lampowy (dwie lampy 12AX7, jedna 12AU7). Dzięki ustabilizowanym obrotom silnika zafałszowania dźwięku powtórzonego wynikające z nierównomiernego przesuwu taśmy zostały zminimalizowane. Bez dwóch zdań jest to wspaniałe urządzenie! Przy okazji posiada wysoką, zaporową cenę.

Behringer VM1 Vintage Time Machine – Delay/Echo/Chorus/Vibrato

Behringer VM1 Vintage Time Machine
Fot. Grzegorz Ufnal

Delay Time: Maks. 550 ms
Wzmocnienie: 0 dB
Sygnał wejściowy: 5 dB
Przełączniki: 20 × 17 × 6 [cm]
Gałki: 1,07 kg
Wejścia/wyjścia: Level, Mix, Feedback, Delay, Chorus/Vibrato
Wymiary: 1x In, 1x Out (Effect Out), 1x Dry Out (Direct Out)
Waga: Power, Chorus/Vibrato, Bypass
Zasilanie: bateria 9 V, zasilacz
Cena: 69 EURO
Producent: Behringer – www.behringer.com
Dostarczył: Prywatny użytkownik

Wrażenia:
Dźwięk powtórzony jest nieco „zamulony”, zauważalne są szumy. Cena jest jednak rewelacyjnie niska w stosunku do oferowanych możliwości. Jeżeli nie stać nas na oryginalnego Memory Mana, VM1 z powodzeniem go zastąpi.

Electro-Harmonix Deluxe Memory Man Analog Delay/Chorus/Vibrato

Electro-Harmonix Deluxe Memory Man Analog
Fot. Grzegorz Ufnal

Delay Time: maks. 550 ms
Wzmocnienie: 0 dB
Sygnał wejściowy: 12 dB
Przełączniki: 20 × 16,5 × 6 [cm]
Gałki: 1,17 kg
Wejścia/wyjścia: Level, Blend, Feedback, Delay, Chorus/Vibrato
Wymiary: 1x In, 1x Out (Effect Out), 1x Dry Out (Direct Out)
Waga: Power, Chorus/Vibrato, True Bypass
Zasilanie: zasilacz 24 V
Cena: 255 EURO
Producent: Electro-Harmonix – www.exh.com
Dostarczył: Kisielewski s.c. – www.kisielewski.com.pl

Wrażenia:
Podobnie jak taśmowe echo Fulltone’a jest to kawałek gitarowej historii zamknięty w małej obudowie. Wspaniałej jakości oryginalne i klasyczne brzmienia. To chyba najbardziej popularny i lubiany przez gitarzystów analogowy delay. Chyba nie posiada wad.

PODSUMOWANIE

Nasz faworyt:
Wybór wahał się pomiędzy Electro-Harmonix Deluxe Memory Man i MXR Carbon Copy. Zadecydowała o połowę niższa cena tego drugiego.

Ciekawa propozycja niskobudżetowa:
Behringer VM-1 – niska cena i spore możliwości.

Absolutnie poza konkurencją:
Fulltone Tube Tape Echo – prawdziwy Rolls Royce wśród delayów, oprócz wrażeń dźwiękowych oferuje również niezapomniane wrażenia wizualne: rozgrzane lampy, taśma magnetofonowa biega dookoła i trochę poskrzypuje. Po prostu cudo!

Zestawienie

Artykuł ukazał się w Magazynie Muzyków TopGuitar nr wrzesień/październik 2009.

TAGI: delay, efekt, zestawienie
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

TopSpecial

Gdzie jest gitara z filmu „Powrót do przyszłości”?

Redakcja | TopGuitar cze 4, 2025
TopLegendyTopSpecial

Ian Gillan o płycie „Born Again” Black Sabbath: „Poziom basu był tak wysoki, że nie mogli tego puszczać w radiu”

Maciej Warda | TopGuitar maj 22, 2025
PoradyPorady muzyczne

Jak szybko nauczyć się grać na gitarze?

Maciej Warda | TopGuitar maj 6, 2025
TopSpecial

Pięć obiecujących gitarzystek, o których będzie głośno!

Maciej Warda | TopGuitar kwi 28, 2025
Sprzęt

Czy drewno podstrunnicy ma wpływ na brzmienie gitary?

Maciej Warda | TopGuitar kwi 22, 2025
TopLegendyTopSpecial

Kirk Hammett o swojej ulubionej solówce w Metallice: „Każda nuta ma w niej znaczenie i pasuje idealnie”

Maciej Warda | TopGuitar kwi 13, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?