Z okazji ponad dwudziestu pięciu lat współpracy Kirka Hammetta z ESP firma wyprodukowała dość nietypową, ekskluzywną gitarę elektryczną ESP LTD Kirk Hammett KH-DC – zarówno w wersji najdroższej jako ESP, jak i budżetowej jako model ESP LTD. Na pierwszy rzut oka gitary nie różnią się praktycznie wcale.
ESP ma wśród swoich endorserów wielu oryginalnych artystów, m.in. Gusa G., George’a Lyncha, Nergala czy duet Hammett & Hetfield – w większości przypadków są to artyści związani stricte z muzyką metalową. Takie są też instrumenty, na których grają, raczej dalekie od gitarowej klasyki. W linii LTD znajdziemy modele nawiązujące do tradycji – tam KH-DC byłaby jedną z wielu gitar, gdyby nie fakt, że powstała dla Kirka Hammetta i na tle jego pozostałych sygnatur wygląda wręcz zjawiskowo.
Nietypowe są kształt, kolor, złoty osprzęt, brak wibratora, top korpusu wykonany z płomienistego klonu i parę innych detali. Wszystko bardzo klasyczne i w zestawieniu z np. czarnym odrapanym KH-2 oraz grafikami z ulubionych horrorów umieszczonymi na korpusie (Boris Karloff „Mummy”) wyraźnie odmienne. Strategia firmy ESP opiera się na założeniu, że gitary z logo ESP wykonywane są z najlepszych materiałów i mają najlepszy osprzęt; LTD to brand odpowiadający za bardziej budżetowe instrumenty, które w gruncie rzeczy jakościowo niewiele ustępują znacznie droższym ESP.
Firma, jak podkreśla wielu artystów, jest lojalna względem swoich endorserów bez względu na ich rosnącą lub, co ważniejsze, malejącą popularność. W przypadku Kirka Hammetta popularność jest ciągle ogromna i zdaje się nie gasnąć, pomimo niedawno skończonych pięćdziesiątych urodzin gitarzysty.

Różnice gitar ESP i LTD Kirk Hammett KH-DC
[dropshadowbox align=”none” effect=”lifted-both” width=”630px” height=”” background_color=”#ffffff” border_width=”1″ border_color=”#dddddd” ]Strategia firmy ESP opiera się na założeniu, że gitary z logo ESP wykonywane są z najlepszych materiałów i mają najlepszy osprzęt; LTD to brand odpowiadający za bardziej budżetowe instrumenty, które w gruncie rzeczy jakościowo niewiele ustępują znacznie droższym ESP.[/dropshadowbox]
ESP LTD Kirk Hammett KH-DC ma te same walory estetyczne co droższa wersja ESP. Mamy tutaj przede wszystkim ten sam kształt double cut (stąd nazwa: KH-DC – Kirk Hammett Double Cut), ten sam kolor – bardzo ładny ciemnowiśniowy lakier wykończony na wysoki połysk (See Thru Black Cherry) oraz osprzęt koloru złotego.

W porównaniu z wersją ESP różnice w konstrukcji są widoczne, ale tylko po wnikliwym obejrzeniu instrumentu. Gitara LTD ma korpus wykonany z jasnej odmiany mahoniu i klejony z trzech kawałków. ESP KH-DC, jeżeli pamiętacie z zamieszczonego w ubiegłym miesiącu testu tej gitary, miał korpus wykonany z jednego kawałka (!) mahoniu, na który naklejono gruby, dwuskrzydłowy top z bardzo pięknego klonu płomienistego. Wersja LTD ma tył korpusu oklejony fornirem oraz top również z forniru (grubości 1 mm), ale klonowego (flamed maple).

Na pierwszy rzut oka różnice są niemal nie do wychwycenia. Obie gitary wyglądają prawie identycznie, jednak wersję LTD należy traktować raczej jako instrument w pełni mahoniowy, bo klonowy top jest zbyt cienki, aby można było mówić o tym instrumencie w kategoriach klonowo-mahoniowych i rozpatrywać płynące z tego tytułu korzyści brzmieniowe. Czy to źle, że tylko mahoń? Absolutnie nie i, prawdę mówiąc, wielu gitarzystów znacznie bardziej ceni sobie instrumenty wykonane w całości z mahoniu. Taka gitara brzmi inaczej, a w ciężkich gatunkach muzycznych ma szansę spisać się nawet lepiej.

Wklejany gryf w testowanym ESP LTD Kirk Hammett KH-DC został wykonany z tego samego rodzaju mahoniu co korpus. Dookoła korpusu poprowadzono celuloidowy binding w kolorze kremowym. Ponieważ, jak wspomniałem, użyto tutaj jasnej odmiany mahoniu, gitarę zabarwiono na wiśniowy kolor z zachowaniem widocznej faktury usłojenia. Podobnie jak w droższym modelu ESP, zamontowany został tu wysokiej klasy osprzęt: mostek i zaczep T-O-M firmy Tonepros z blokowanymi zaciskami na trzpieniach mocujących (zapobiegają spadaniu mostu i zaczepu podczas wymiany strun, co często skutkuje poważnym obijaniem lakieru). Za napinanie strun odpowiedzialne są firmowe klucze blokowane ESP – w droższej wersji mieliśmy stroiki Sperzel.
Klucze zamontowane w testowanej gitarze elektrycznej LTD Kirk Hammett KH-DC nie ustępują im ani wyglądem, ani jakością trzymania stroju. Mahoniowy gryf ma ciemną palisandrową podstrunnicę, dwadzieścia dwa progi, akrylowe markery, ale podstrunnica tym razem nie jest scallopowana od XVII do XXII progu jak w przypadku ESP. Scalloping w ogóle stanowi rzadkość w gitarach Kirka Hammetta – osobiście cieszę się, że go tutaj nie ma. ESP LTD Kirk Hammett KH-DC ma długą menzurę 25,5”, nietypowo jak na tego rodzaju klasyczny double cut. W najwyższych pozycjach (XVII–XXII) pomiędzy progami zachowano dużo miejsca, dzięki czemu gitarzysta może wygrać długie, niegasnące nuty, bynajmniej nie z powodu kontaktu z podstrunnicą w tych pozycjach. Elektronikę stanowią te same w obu wersjach przetworniki aktywne EMG 81 (most) i EMG 60 (gryf) wykonane, podobnie jak reszta osprzętu, w kolorze złotym.

Brzmienie gitary elektrycznej ESP LTD Kirk Hammett KH-DC
[dropshadowbox align=”none” effect=”lifted-both” width=”630px” height=”” background_color=”#ffffff” border_width=”1″ border_color=”#dddddd” ]Jeśli ktoś spytałby mnie o różnice w jakości brzmienia obu wersji sygnatury KH-DC, odpowiedziałbym, że zarówno ESP, jak i LTD brzmią bardzo dobrze. Różnice są słyszalne, ale żadna z gitar nie brzmi lepiej ani gorzej. Myślę, że wielu osobom znacznie bardziej przypadnie do gustu brzmienie wersji LTD, zatem tej tańszej.[/dropshadowbox]
Warto pamiętać, że gitara ma długą „fenderowską” menzurę, zatem z definicji będzie brzmieć ciemniej niż np. klasyczny LP z menzurą 24,75”. Testowany ESP LTD Kirk Hammett KH-DC brzmi ciemniej niż bliźniacza wersja ESP ze względu na praktycznie wyłączne użycie mahoniu jako budulca. Bardzo ważne jest jednak to, że wszystkie wymienione parametry związane z konstrukcją są świetnie kompensowane przez zastosowane tutaj przetworniki grające zwartym i jasnym tonem.
Aktywne EMG 81 (przy mostku) i EMG 60 (przy gryfie) odznaczają się bardzo niskim polem magnetycznym (mają słabe magnesy); takie rozwiązanie powoduje, że w cewce indukuje się znacznie mniejszy sygnał niż w klasycznym przetworniku. Sygnał jest mniejszy, ale też zbierane zakłócenia są mniejsze. Słabszy sygnał jest wzmacniany za pomocą preampu wewnątrz przetwornika do odpowiedniego poziomu wyjściowego – tutaj bardzo wysokiego, bo aż 4500 mV (wartość szczytowa dla EMG 81); dla porównania supermocne DiMarzio X2N mają sygnał wyjściowy na poziomie 510 mV. Dzięki takim rozwiązaniom (magnes–cewka) przetworniki aktywne EMG są w stanie generować sygnał o znacznie szerszym paśmie. Mają zatem moc i klarowną górę, co w przypadku połączenia ich z drewnem mahoniowym daje bardzo dobry balans częstotliwości. Zamontowany przy gryfie EMG 60 z natury brzmi jak podrasowany singiel i nie bez powodu, bo pierwotnie został zaprojektowany do zastosowania w modelu Fender Tele-Elite.

Jeśli ktoś spytałby mnie o różnice w jakości brzmienia obu wersji sygnatury KH-DC, odpowiedziałbym, że zarówno ESP, jak i ESP LTD Kirk Hammett KH-DC brzmią bardzo dobrze. Różnice są słyszalne, ale żadna z gitar nie brzmi lepiej ani gorzej. Myślę, że wielu osobom znacznie bardziej przypadnie do gustu brzmienie wersji LTD, zatem tej tańszej.

Po raz kolejny moją uwagę zwróciła jakość wykonania progów przekładająca się bezpośrednio na jakość brzmienia i komfort gry. Nabite tutaj dość grube i wysokie progi XJ nie mają co prawda takich precyzyjnych zaokrągleń jak w ESP, ale są naprawdę bardzo dobrze oszlifowane i wypolerowane. Instrument ustawiony do kompletu 10–46 poddawał się wszelkim niuansom artykulacyjnych bez nadmiernego i często nieznośnego brzęczenia strun obijających się o progi. Akcja strun w gitarze ESP LTD Kirk Hammett KH-DC – wzorcowa. Jednym słowem, mamy oto kolejny przykład wygodnego i grywalnego instrumentu od ESP LTD. Solidny gryf i odpowiednia budowa całej gitary gwarantują dobry rezonans oraz odpowiednio długi sustain.

Ogólna ocena testu gitary elektrycznej ESP LTD Kirk Hammett KH-DC
[dropshadowbox align=”none” effect=”lifted-both” width=”630px” height=”” background_color=”#ffffff” border_width=”1″ border_color=”#dddddd” ]Klasyczne rozwiązania zastosowane w LTD KH-DC to z pewnością atut tej gitary. Jest elegancka, luksusowa i z sygnaturą Kirka Hammetta na główce stanowi doskonały dowód na to, jak bardzo wyrafinowane gusta mają często miłośnicy metalu.[/dropshadowbox]
Klasyczne rozwiązania zastosowane w ESP LTD Kirk Hammett KH-DC to z pewnością atut tej gitary. Jest elegancka, luksusowa i z sygnaturą Kirka Hammetta na główce stanowi doskonały dowód na to, jak bardzo wyrafinowane gusta mają często miłośnicy metalu. Kirk miał prawo do pewnej odmiany po tylu latach chodzenia „na czarno” (nawet latem), grania na czarnych gitarach, kurzu, pyłu, zapachu piwa i fajek. Kto widział studio, salę prób Metalliki, ten wie, że panowie od dawna nie grają już w garażu i bardziej cenią sobie wygodę Hiltona niż atrakcje, jakie fundują przydrożne motele. Prawo wieku i zasobności portfela.
Dwadzieścia pięć lat lojalnej współpracy Hammetta i ESP na pewno zasługiwało na godne uhonorowanie, którego wyrazem jest seria KH-DC powstała przy bardzo ścisłej współpracy z gitarzystą.

testował: Grzegorz Ufnal
cena: 5 166 PLN
sprzęt dostarczył: www.soundservice.de
strona producenta: www.espguitars.com