• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Sprzęt na TopieTesty

ESP LTD Deluxe B-1004 NS

Redakcja | TopGuitar
Redakcja | TopGuitar Opublikowano maj 11, 2011
ESP LTD Deluxe B-1004 NS
Fot. Grzegorz Ufnal
Udostępnij

Autor: Maciej Warda

Na wskroś nowoczesna basówka, wybitnie wykonana i bez słabych punktów w brzmieniu.

ESP LTD Deluxe B-1004 NS
Fot. Grzegorz Ufnal

 

Jest w gitarowym świecie kilka brandów, które od razu kojarzą się z ekskluzywną jakością i nienagannym wyglądem. Na pewno należą do nich instrumenty ESP, których używają wielkie gwiazdy pokroju Kirka Hammetta i Toma Araya oraz ci, którzy do ich statusu pretendują. Pełna nazwa firmy założonej w Japonii w 1975 roku brzmi Electric Sound Products, a w pierwszym roku działalności zajmowała się ona produkcją części – zamienników (często lepszej jakości niż oryginały!) do innych gitar. Jednak już po roku, podobnie jak Ibanez, ESP zaczęła być znana z doskonałych kopii popularnych modeli typu Fender Jazz Bass czy Gibson Thunderbird, które powoli zdobywały uznanie poza Krajem Kwitnącej Wiśni. W trzy lata po przeprowadzce z Japonii do amerykańskiej mekki producentów sprzętu gitarowego, czyli Kalifornii, ESP wprowadziła na rynek linię LTD, która kojarząc się za sprawą nazwy z czymś limitowanym, a przez to customowym, miała jednocześnie stać się bardziej dostępna dzięki niższym cenom. Produkcję przeniesiono bowiem do Korei Południowej przy zachowaniu rygorystycznej kontroli jakości. Zabieg powiódł się w stu procentach. Prestiż nowej marki nie zmalał właśnie ze względu na zachowanie identycznej jakości produktów, dzięki czemu w Korei można było projektować również droższe i bardziej ekskluzywne wiosła. Taki znak naszych czasów. Określenie Deluxe oznacza, że projektanci jeszcze bardziej przyłożyli się do swojej roboty, choć nawet do instrumentów z podstawowej serii Standard nie można mieć zastrzeżeń. Przygotujcie się więc Drodzy Czytelnicy na przejażdżkę sedanem klasy wyższej o bogatym wyposażeniu i doskonałej kulturze pracy.

Budowa
Kształt korpusu naszego LTD przywodzi mi na myśl basówki Ibaneza z serii BTB, które słynęły ze swojej „muskulatury” – słusznych gabarytów i ciężaru. Tutaj mamy podobny przypadek dość grubej deski z nakładką (stanowiącą mniej więcej 1/4 grubości całości), tyle że wyjątkowo wygodnie zaoblonych. W połączeniu z matowym lakierem, który bardzo ładnie pokrył cienką warstwą drewniane części, mamy do czynienia z naturalnie wyglądającym wiosłem bez żadnych konotacji, które wskazywałyby na preferowane gatunki muzyczne. Pomimo tej plastyczności, konkretne rogi i charakterystyczna główka wyglądają groźnie i mogą sugerować wielce interesujące doznania brzmieniowe.
B-1004 posiada budowę neck-thru-body, która determinuje dwuczęściową konstrukcję korpusu oraz topu. Ten pierwszy jest mahoniowy, a nakładkę wykonano z estetycznie wyglądającego klonu płomienistego.
Gryf to przekładaniec z trzech części klonu i dwóch części orzecha. Daje to dużą stabilność całej konstrukcji, co z kolei ma wpływ na sustain. Hebanowa podstrunnica również nie jest bez znaczenia, jeśli chodzi o sztywność instrumentu, a i brzmienie jest od niej w pewnym stopniu zależne. Otwarte, lecz pewne klucze dostarczyła firma Hipshot, podobnie zresztą jak mostek, który jest typu string-thru-body, a więc niemal wszystko jest tutaj „thru”.
Grafitowe siodełko (tzw. próg zerowy) podobno jest tak samo dobre jak naturalna kość, ale mnie tam nikt nie przekona, że istnieje na ten element coś lepszego niż… mosiądz. Silnik tego krążownika napędza 9-woltowa bateria, a składają się na niego przede wszystkim dwa aktywne pickupy EMG: srebrny przygryfowy EMG 35P4 oraz złoty przymostkowy EMG 35TW.
Ten drugi jest szczególnie intrygujący, bo wykonany jako „dwa w jednym”: składa się z jednego singla i jednego specjalnego humbuckera pod jedną mydełkową obudową. Jak łatwo się domyślić, możemy wybrać dany pickup w tym przetworniku, a służy do tego potencjometr Volume z opcją push-pull (w pozycji normalnej przy mostku mamy humbuckera, wyciągnięcie pokrętła daje nam w tym miejscu singla). Preamp gitary wyposażono, jako się rzekło, w kontrolę głośności, balans pomiędzy przetwornikami oraz trójpasmową equalizację Bass–Middle–Treble.

Komfort i brzmienie
Dawno już nie grałem na tak wygodnym wiośle, które doskonale leży na kolanach i swobodnie wisi na pasku, nie ciążąc w żadną stronę. Poza wyważeniem i wspaniałym wykończeniem, o którym już wspominałem, moją uwagę zwróciły idealnie spiłowane i zakończone z obydwu stron progi, których się po prostu nie czuje, wędrując lewą ręką po gryfie, oraz hebanowa podstrunnica, swoim połyskiem doskonale korespondująca z przyjemną w dotyku drugą stroną smukłej szyjki. Uczucie obcowania z instrumentem z wysokiej półki jest nieodparte.
Na początek podłączyłem naszego Deluxe’a do wyjątkowego comba SR Jam 150 Plus, którego test ukaże się w przyszłym numerze TopGuitar. Dysponując jednym dziesięciocalowym głośnikiem, jednym gwizdkiem i dwudrożnym systemem woofera, piecyk przekazał mi prawdziwą potęgę brzmienia tego basu.
Potęgę zarówno w zawartości najniższego do przyjęcia przez nasze uszy dołu, jak i delikatnej, błyszczącej górki, bez cienia irytujących alikwotów z przedziału wysokiego środka. Chciałoby się powiedzieć, jaki bas takie brzmienie! Uwierzcie mi, sound był na tyle atrakcyjny, kreatywny (jeśli można tak powiedzieć o brzmieniu) oraz inspirujący, że nie mogłem się od niego oderwać. A to był dopiero początek.
Pora zagłębić się w szczegóły. Naturalne brzmienie na obydwu pickupach jest gorące i głębokie, choć na innym piecyku (miałem na stanie jeszcze Mesę M3 Carbine) było ono bardziej ciemne niż głębokie. Kwestia przetwarzania sygnału, ale znamy już przynajmniej tonalny rys tej basówki – wiadomo, że dołu w niej nie zabraknie i będzie miał on różny charakter, w zależności jak go ukształtujemy pokładowym preampem lub wzmacniaczem: od głębokiego i plastycznego, po bardziej twardy i gęsty. Takie spektrum zabezpieczyć powinno nasze wszelkie pragnienia w tym względzie. Miłośnicy gry techniką slap również powinni być zadowoleni, ponieważ atak i reakcja nań strun są więcej niż zadowalające. Odpowiednia akcja sznurków pozwala nadać im dużo skumulowanej energii, przez co mamy piękny punch – zwarty przy uderzeniu kciukiem i ostry przy podrywaniu. Na przetworniku gryfowym dźwięki okazują się dość ciemne i niezbyt smukłe, jednocześnie nie tracą swojej sprężystości i tonalności. Dryg wiosła do długich, wybrzmiewających nut ujawnia się właśnie na tym ustawieniu. Wszyscy uczniowie i absolwenci metalowej szkoły, oswojeni z basowym growlem i overdrive’em, tutaj mają pole do popisu. Wiosło doskonale współgra z boosterami (np. MXR Micro Amp), preampami (np. Tech 21 VT Bass) i przesterami (Taurus Abigar Multidrive), dając mocny, bliski sound. Na przetworniku mostkowym w trybie humbuckera słychać zwarty i twardy ton, dokładnie taki, jaki potrzebny jest, by ugrać coś funkowo czy po wootenowsku – foderowo. Tutaj „pojedziemy” zarówno Pastoriusem, jak i niemal małym kontrabasem, jeśli tylko odejmiemy trochę trebli equalizacją.
Jak na przystawkę bridge, brzmi ona szeroko i nie wycina wszystkich niskich pasm tylko dlatego, że struna nad nią wibruje słabiej – świadczy to o jej mocy. Poziom głośności jest praktycznie taki sam, jak przy przetworniku neck, ale po przełączeniu jej na tryb singlowy trochę cichnie. Przy obydwu przetwornikach grających na 100% i mostkowym w trybie singla, mamy wyborne brzmienie do slapu – sprężyste, z twardym atakiem i hi-endową górką, jakiej nie powstydziłaby się Yamaha Nathana Easta.

Podsumowanie
Mamy do czynienia z nowoczesnym, dopracowanym w szczegółach basem, którego brzmienie pomimo swej uniwersalności przechyla się w kierunku gatunków z pogranicza rocka i metalu. Z drugiej strony, dla współczesnych wykonawców pop czy R&B, krzeszących z siebie wiele energii na scenie, LTD B-1004 również może okazać się strzałem w dziesiątkę.

ESP LTD Deluxe B-1004 NS
Fot. Grzegorz Ufnal

 

 

- Advertisement -

Sprzęt dostarczył: Sound Service – www.soundservice.de
Strona producenta: www.espguitars.com

TAGI: ESP – Testy sprzętu i newsy, Sprzęt na Topie, test
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

LTD EC-01FT Charcoal Burst Satin Teardrop (fot. ESP Guitars)
NewsyNewsy sprzętowe

LTD EC-01FT Charcoal Burst Satin Teardrop – najważniejsze cechy i brzmienie

Redakcja | TopGuitar maj 28, 2025
LTD Arrow-1000 Candy Apple Red Satin (fot. ESP Guitars)
NewsyNewsy sprzętowe

Poznajcie gitarę LTD Arrow-1000 Candy Apple Red Satin

Redakcja | TopGuitar maj 21, 2025
LTD TE-1007 Baritone Black Blast (fot. ESP Guitars)
NewsyNewsy sprzętowe

Jean Patton demonstruje gitarę LTD TE-1007 Baritone

Redakcja | TopGuitar maj 15, 2025
Mick Thomson (fot. ESP Guitars)
NewsyNewsy sprzętowe

Poznajcie gitary ESP, na których gra Mick Thomson

Redakcja | TopGuitar maj 9, 2025
LTD SN-1 HT Black Blast (fot. ESP Guitars)
NewsyNewsy sprzętowe

Jean Patton demonstruje tegoroczną wersję gitary LTD SN-1 HT

Redakcja | TopGuitar kwi 30, 2025
Testy

Markbass CMD 151 GOG „Godfather of Gospel” – test combo klasy premium

Maciej Warda | TopGuitar kwi 30, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?