• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Testy

Markbass Kimandu 5

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano mar 23, 2020
Udostępnij

Na tegorocznych NAMM Show oficjalną premierę miały dwa modele gitar basowych, w których projektowaniu aktywnie uczestniczył Richard Bona. Chodzi oczywiście o jego dwie sygnatury: Kilimanjaro i Kimandu. Pierwszy z nich to hi-endowy wypasiony bas, stworzony dla zawodowców z selekcjonowanych kawałków drewna i z najlepszego osprzętu. Najlepszym dowodem na jego wyjątkowość jest fakt, że Richard zastąpił nim swoje Fodery! Nasz Kimandu to z kolei jego tańszy odpowiednik, owszem, różniący się w szczegółach, ale „in general” dający tę samą cudowną łatwość grania, najwyższą jakość brzmienia i niezawodność.

Ten bas wprawia w zakłopotanie, bo do pierwszego zachwytu nad jego niesamowitą poręcznością, wyważeniem, ergonomią, komfortem gry, dochodzi zakłopotanie, że Rysiu na nim gra takie rzeczy, że kapcie spadają… I teraz, półżartem zapytam, jak sądzicie Drodzy Czytelnicy, czy wypada na takim basie grać jakieś podstawowe pochody, czy nawet szybsze, ale niedoskonałe artykulacyjnie przebiegi? Czy to nie będzie marnowanie sprzętu za cenę naszego lenistwa do ćwiczeń?

Spis treści
IdeeBudowaBrzmienie

I tu przychodzi kolejna konstatacja, że chyba czas wziąć się do rzetelnych treningów na basowym gryfie, że przecież ten bas umożliwia nam wszystko, czego sobie zapragniemy, tylko musimy umieć zagrać te wszystkie, potencjalnie dostępne, muzyczne cuda. A zatem, do metronomów kochani i zanim zdecydujemy się na zakup tej basi, każdy niech uczciwie przepracuje kilkadziesiąt godzin z własną basówką. Gwarantuję, że dzięki temu pewniej poczujemy się na szerokiej, rysiowej podstrunnicy, która naprawdę uchyla nam basowego nieba.

 

Idee

Jako się rzekło, instrument powstał przy intensywnej współpracy z Richardem Boną i to jego muzyczną stylistykę ma symulować. Zarówno jeśli chodzi o umożliwienie stosowania techniki gry mistrza, jak i brzmienia. Dodajmy do tego jakość wykonania i użytych materiałów, do jakiej przyzwyczaili nas ludzie Markbassa, wyczulenie na detale instrumentu, tudzież postawę eko na każdym etapie produkcji i będziemy mieli z grubsza obraz najnowszej linii gitar basowych Markbass. A w szczegółach? Zagłębiamy się zatem na moment w specyfikacji tego wiosła by zaraz potem przekonać się jak ono tak naprawdę brzmi.

Budowa

Sygnowany przez Richarda Bonę bas MB Kimandu (razem z Kilimanjaro oferowany jest w wersji 4- i 5-strunowej) wyróżnia się unikalnym kształtem korpusu i główki, kryjącym się pod nazwą Ninja RB. W instrumencie zaprojektowano menzurę 34” i konstrukcję bolt-on, a jednoczęściowa szyjka z klonu jest przykręcana do „body” aż sześcioma śrubami. Kimandu 5 charakteryzuje się 2-częściowym olchowym korpusem i klonową podstrunnicą. Tenże korpus jest spory jeśli chodzi o „powierzchnię”, ale na szczęście niezbyt gruby i dlatego waga gitary mieści się w niskich wartościach.

Wycięcia w korpusie oraz jego wyprofilowanie czynią go wybitnie koncertowym i solowym zarazem – łatwy dostęp do drugiej oktawy (24 próg) to rzadko spotykane w innych basówkach udogodnienie. W końcu ktoś pomyślał, że nabicie 24 progów to nie wszystko, że trzeba jeszcze umożliwić do nich dostęp, bez jakiejś specjalnej ekwilibrystyki. Podstrunnica to taki mały lotniskowiec, jest szeroka i przez to sprawia wrażenie płaskiej. Trzeba się przyzwyczaić, jeśli graliśmy do tej pory na bardziej obłych instrumentach jazzbasso-podobnych. Taka chwytnia pozwala w zamian na dosłownie wszystkie sztuczki i triki, jakie tylko sobie wymarzymy.

Dodatkowo sprzyja to rozwijaniu zawrotnych prędkości na gryfie, który – powtórzmy to raz jeszcze – do smukłych nie należy, ale ma dość chudy przekrój i dzięki temu odznacza się wielką ergonomią. W korpusie zamontowano dwa przetworniki Markbass Custom Soapbar oraz taki sam układ elektroniczny z siedmioma pokrętłami jak w Kilimanjaro. Do dyspozycji mamy 2 x Volume (neck i bridge), High, Mid, Low oraz najlepszy z całej tej zgrai Tone („globalna” pasywna korekcja) z opcją push/pull zmieniającą układ EQ z aktywnego w pasywny. Korpus i wierzch główki wykończono w kolorze zielonym na wysoki połysk (Solid Green). W naszym basie zastosowano grafitowy pręt wzmacniający umiejscowiony w gryfie oraz siodełka GraphTech Black Tusq. W komplecie znajduje się dedykowany to tego basu pokrowiec.

- Advertisement -

Brzmienie

Poprzez rozbudowaną korekcję na pokładzie Kimandu, brzmienie tego basu to temat rzeka. Spróbujmy jednak podjąć się tego tematu. Na ustawieniach neutralnych (obydwa pickupy na max) mamy przede wszystkim jasny, miękki i sprężysty ton, którym faktycznie raczy nas od lat Richard Bona. W jakiejś mierze jest to kwestia strun, ale charakterystyka pickupów (ich częstotliwość rezonansowa itp.) i sama konstrukcja gitary także mają na to wpływ. W każdym razie jeśli ustawiamy EQ na zero i tone gdzieś w połowie skali, mamy kryształową, krótką i precyzyjną barwę do slapu.

Dzięki takiej prezencji, przebije się w każdym miksie typu fusion, jazz, czy rock, nadając muzyce eleganckiego, hi-endowego sznytu. Trójpasmowa korekcja aktywna pomaga odnaleźć się w konkretnych stylach i sytuacjach muzycznych, ale moje serce skradła jeszcze jedna barwa, która jest… przeciwnością tego wyjściowego, podstawowego „świetlistego” brzmienia Kimandu. Otóż wystarczy ściągnąć sygnał z pickupu neck (odchudzamy brzmienie), potencjometrem Tone zmatowiamy i stępiamy barwę, a składową middle (EQ) opcjonalnie podpompowujemy minimalnie środek, dla lepszej czytelności. Rezultatem jest przydymiony, funkowy „killer sound”, doskonały do zagrywek a’la Jaco – ton ponownie krótki i skupiony, ale ciepły, nasycony parzystymi harmonicznymi. To nietypowa barwa bridge – pozbawiona suchości i bardzo tonalna.

- Advertisement -

Pomiędzy przedstawionymi przeze mnie tutaj brzmieniami znajdziemy oczywiście całą feerię tonów, czasem zadziwiających (nawet preclopodobnych, na przetworniku neck!) a czasem zachwycających. Jednym słowem to gitara stworzona do wielu gatunków muzycznych, ze wskazaniem na fusion oraz pop i z ograniczeniami w stosunku do metalu. Do tego ostatniego z pewnością znajdziemy bardziej odpowiednie wiosła.

PRODUCENT: http://www.markbass.it/
DYSTRYBUTOR: https://konsbud-audio.pl/

TAGI: MARKBASS – Testy sprzętu i newsy
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Markbass MB PRO BASS MIXER (fot. Markbass)
NewsyNewsy sprzętowe

Poznajcie możliwości miksera MB PRO BASS MIXER firmy Markbass

Redakcja | TopGuitar maj 20, 2025
Justin Gray i jego wzmacniacze Markbass (fot. YouTube / Justin Gray Sound)
NewsyNewsy sprzętowe

Justin Gray i jego wzmacniacze Markbass

Redakcja | TopGuitar maj 14, 2025
Markbass MB Blue Sky JB i MB Blue Sky PB (fot. Markbass)
NewsyNewsy sprzętowe

MB Blue Sky – nowe gitary basowe firmy Markbass

Redakcja | TopGuitar maj 8, 2025
Testy

Markbass CMD 151 GOG „Godfather of Gospel” – test combo klasy premium

Maciej Warda | TopGuitar kwi 30, 2025
Markbass PRO BASS MIXER (fot. Markbass)
NewsyNewsy sprzętowe

Markbass prezentuje PRO BASS MIXER

Redakcja | TopGuitar kwi 17, 2025
NewsyNewsy sprzętowe

Wzmacniacze Markbass z serii 58R o mocy 1000 W – przegląd

Redakcja | TopGuitar kwi 7, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?