• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Artykuły o artystachArtyści

Neil Young nazwał go Jimim Hendrixem gitary akustycznej

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Testy

Yamaha AC5M A.R.E. – test

Michał Karbowski | TopGuitar
Michał Karbowski | TopGuitar Opublikowano wrz 26, 2018
Yamaha AC5M
Udostępnij

Zdarza się, że rzeczy olśniewające przy pierwszym kontakcie szybko tracą blask i nadchodzi rozczarowanie. Yamaha AC5M zaczyna od drugiej strony. To gitara wyglądająca bardzo zwyczajnie, wręcz niepozornie. A przecież jako owoc szeroko zakrojonych badań seria A miała być spełnieniem oczekiwań muzyków, a AC5 jej flagowym modelem.

 

Przekonajmy się zatem, czy Yamaha AC5M i jej brak świecidełek zwiastuje, że mamy do czynienia z instrumentem przeciętnym, czy ze świetnie brzmiącym narzędziem stworzonym do ciężkiej pracy.

 

Budowa

Po otwarciu sztywnego futerału nowa Yamaha sprawia wrażenie raczej powściągliwej, nie epatującej niepotrzebnym blichtrem. Bez szpanerskich bindingów i rozety z macicy perłowej, bez błyskotek, jest jak małomówna koleżanka ze szkolnej ławki. Jednak już po wzięciu gitary do ręki widać, z jak solidnie wykonanym instrumentem mamy do czynienia. Płyta wierzchnia z litego świerku, jej piękny miodowy kolor i gęste usłojenie widoczne spod lakieru potwierdza najwyższą jakość użytych materiałów. Drewno, z którego został wykonany top, poddano obróbce technologią A.R.E. To patent Yamahy, dzięki któremu nowa gitara może zabrzmieć jak wieloletni, rozegrany instrument. Kształt korpusu – Concert – podkreśla binding z tworzywa sztucznego i drewna. Boki oraz tył w testowanym modelu wykonano z litego mahoniu (dostępna jest też wersja AC5R z palisandrowym tyłem). Przez otwór rezonansowy widać misterne ożebrowanie płyty tylnej oraz boczków. Wszystko wykonane z zegarmistrzowską precyzją. „Made in Japan” dumnie widniejące na wklejce wewnątrz pudła zobowiązuje! Subtelna rozeta w postaci wąskiego pierścienia z dwubarwnym, palisandrowo-mahoniowym motywem i delikatnych akcentów z czarno-białej żyłki dokładnie oddaje charakter tej gitary. Wysmakowana skromność.

Yamaha AC5M

Za prawidłowe przenoszenie drgań strun na korpus odpowiada hebanowy mostek z siodełkiem z białego tworzywa. Struny blokowane są przez czarne, plastikowe kołki, a ich rozstaw (11 mm od siebie) jest idealny zarówno dla gitarzystów grających kostką, jak i fingerstyle. Podążając wzdłuż strun (menzura wynosi 650 mm), przelatujemy nisko nad hebanowa podstrunnicą z dwudziestoma progami, zmieniamy nieco kąt za siodełkiem z białego tworzywa TUSQ i lądujemy na kołkach pięknych maszynek firmy Yamaha z otwartymi przekładniami. Markery w postaci niewielkich gwiazdek oraz kropki na górnej krawędzi podstrunnicy ułatwiają orientację w czasie tych „przelotów”. Na uwagę zasługuje profil wykonanego z mahoniu gryfu (D). Projektanci znaleźli złoty środek między wygodą i solidnym podparciem dla kciuka, więc matowo wykończona szyjka leży w dłoni jak ulał. Główka to klasyczny kształt znany z wcześniejszych modeli A czy APX firmy Yamaha.

W gitarze zamontowano sprawdzony w poprzednich modelach system SRT z małymi modyfikacjami. W porównaniu z poprzednimi wariantami zrezygnowano z tunera, a regulacja odbywa się subtelnie wkomponowanymi, płaskimi gałkami potencjometrów, które znajdują się na górnym boku gitary. Cały układ ukryty jest wewnątrz pudła, co umożliwia praktycznie bezinwazyjny montaż systemu. Użytkownik ma do dyspozycji regulator głośności, korekcję bass i treble oraz potencjometr blend, którym miksujemy sygnał przystawki piezo i wirtualnego mikrofonu. Wybór pomiędzy symulacją mikrofonu Neumann KM56 a wstęgowym Royerem R122 odbywa się przez naciśnięcie pokrętła blend i sygnalizowany jest mrugnięciem diody na gałce głośności. W arsenale systemu SRT mamy filtr antysprzężeniowy aktywowany naciśnięciem potencjometru bass. Prócz regulatorów także gniazdo jack oraz klapka baterii misternie wkomponowana w miejscu mocowania paska przypomina, że to gitara elektroakustyczna.

- Advertisement -

Yamaha AC5M

 

Wrażenia

- Advertisement -

Gdy trącimy struny, wszystko się nagle wyjaśnia. Tak brzmiące gitary są jak pewne swego piękna kobiety, które nie muszą obwieszać się klejnotami, by zwrócić na siebie uwagę. Tak jest w przypadku testowanej Yamahy. Nagle ten wysmakowany minimalizm jest uzasadniony. Ta gitara ma grać i być naszym niezawodnym kompanem w każdych warunkach. Wspaniały rezonans korpusu pozwala nie tylko słyszeć donośny, bogaty w niskie i średnie alikwoty tembr, ale także poczuć go na sobie. Nie wiem, na ile to zasługa nowego systemu ożebrowania, którym chwali się Yamaha, w każdym razie efekt robi wrażenie. Bogactwo składowych jest w całkowitej opozycji do minimalistycznego wyglądu instrumentu. Mamy pełne spektrum – od szklistej góry odpowiedzialnej za dobry atak, przez czytelny środek, aż do nasyconego dołu. Subiektywnie postawiłbym ją już raczej po stronie ciemno, masywniej brzmiących instrumentów.

Gryf dzięki udanemu profilowi i zaokrąglonym brzegom podstrunnicy znakomicie leży w dłoni, a akcja strun nie męczy ręki nawet takich leniuchów jak ja. W grze akordowej gitara brzmi donośnie i grubo, a przy grze melodycznej zapewnia dobre wybrzmienie we wszystkich pozycjach. Nie inaczej jest po podłączeniu gitary do wzmacniacza. System SRT2 jest świetnym rozwiązaniem, dającym możliwość ożywienia suchego brzmienia przystawki piezo brzmieniem mikrofonu. Po podążeniu w prawo wraz z gałką blend brzmienie staje się bardziej napowietrzone i do złudzenia przypomina swym charakterem akustyczny instrument.

Yamaha AC5M

 

Podsumowanie

Każda chwila spędzona z AC5 podnosi poprzeczkę naszych doznań do poziomu, w którym pytamy, czy można chcieć czegoś więcej? Od chwili najkrótszego choćby pobrzdękania gitara kupuje nas w całości. Jakość wykonania, brzmienie i wygoda gry – wszystko na wysokim poziomie. Decydując się na ten model, zyskujemy kompana na dobre i na złe, który sprawdzi się świetnie na dużych estradach, gdzie zaślepka otworu rezonansowego (w zestawie) i system SRT z filtrem antysprzężeniowym zapewni dobry komfort pracy oraz w studiu, gdzie możemy rejestrować piękne brzmienie tej niepozornej ślicznotki.

TAGI: A.E.R., Yamaha AC5M, YAMAHA – Testy sprzętu i newsy
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Chris Buck i Yamaha Revstar (fot. YouTube / Cardinal Black)
NewsyNewsy sprzętowe

Chris Buck ze swoją gitarą Yamaha Revstar w najnowszym klipie Cardinal Black

Redakcja | TopGuitar maj 27, 2025
Yamaha TAG3 C (fot. Yamaha)
NewsyNewsy sprzętowe

Julia Lange demonstruje looper w gitarze Yamaha TAG3 C

Redakcja | TopGuitar maj 19, 2025
Testy

Markbass CMD 151 GOG „Godfather of Gospel” – test combo klasy premium

Maciej Warda | TopGuitar kwi 30, 2025
Yamaha BB734A i BB735A (fot. Yamaha)
NewsyNewsy sprzętowe

Basy BB734A i BB735A firmy Yamaha w nowych kolorach

Redakcja | TopGuitar kwi 24, 2025
Yamaha PAC612VIIX Mist Green i Vintage White (fot. Yamaha)
NewsyNewsy sprzętowe

Gitara elektryczna Yamaha PAC612VIIX w nowych kolorach

Redakcja | TopGuitar kwi 18, 2025
Testy

Markbass Gloxy Passive – test instrumentu genialnego w swojej prostocie

Maciej Warda | TopGuitar mar 30, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?