• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Testy

Yamaha Silent Guitar SLG 200N NT i SLG 200S NT – test

Michał Karbowski | TopGuitar
Michał Karbowski | TopGuitar Opublikowano lis 30, 2017
Udostępnij

Już od kilku lat gitary serii Silent firmy Yamaha zwracają uwagę swym wyglądem. Pojawiały się czasami w rękach znanych muzyków na koncertach, jednak w branży funkcjonowały raczej jako instrumenty do ćwiczeń. Nowe modele Yamaha Silent Guitar SLG 200 zmieniają tę sytuację.

Do testu otrzymałem instrumenty w wykończeniu natural. Kształt obu instrumentów to powtórzenie futurystycznej wizji inżynierów Yamahy znanej z poprzednich modeli Silent. Mahoniowy gryf przechodzi w blok centralny korpusu, także z mahoniu, a jego skrzydła to jedynie klonowo-palisandrowa rama w kształcie tradycyjnej gitary. Jej górna połowa zapewnia normalne podparcie dla prawej ręki, a dolna dobrze opiera się o nogę gdy gramy w pozycji siedzącej. Dodatkowo górną ramę można łatwo i szybko zdemontować, pomniejszając gabaryty instrumentu o połowę. Dzięki temu składa się on do wąskiego, poręcznego pokrowca, z którym wyglądamy już bardziej jak wędkarze niż gitarzyści. W pokrowcu znajdziemy pozostałe elementy zestawu: słuchawki douszne, baterie oraz instrukcje obsługi.

Spis treści
WrażeniaPodsumowanie

Podstrunnica oraz mostek wykonane są z palisandru, a niewielki pickguard z czarnego tworzywa. Ładnie dopełnia on kompozycyjnie ażurowy korpus gitary. Pomimo tych samych materiałów konstrukcyjnych oba instrumenty różnią się kilkoma detalami. Rzecz jasna są nimi struny, które w największym stopniu decydują o różnicy w brzmieniu pomiędzy gitarami. Mamy też inne różnice, bowiem konstruktorzy zadbali, aby jak najlepiej odwzorować szczegóły budowy gitary klasycznej i akustycznej.

Na pierwszy rzut oka widać różną szerokość gryfu, na siodełku wynosi ona 43 mm dla akustyka i 50 mm dla klasyka. Wersja ze stalowymi strunami ma też więcej progów – dwadzieścia dwa i menzurę 634 mm, podczas gdy SLG 200N ma ich dziewiętnaście i menzurę 650 mm. Typową różnicą między gitarami klasycznymi i akustycznymi jest miejsce połączenia gryfu z korpusem oraz promień podstrunnicy. W tej kwestii konstruktorzy także zadbali o dobre odwzorowanie. Gryf akustyka łączy się na wysokości XIV progu, podczas gdy w drugiej gitarze miejsce to znajduje się na pozycji XII. Podstrunnica w SLG 200N jest płaska, jak przystało na gitarę klasyczną, a w modelu ze stalowymi strunami radius wynosi 400 mm.

Mostki też różnią się między sobą, zgodnie z konstrukcyjnymi kanonami wypra

SLG200N NT
SLG200N NT

cowanymi przez lata w dziedzinie budowy gitar. W SLG 200S nie ma jedynie kołków blokujących struny, przekładamy je przez otwory jak w większości gitar elektrycznych. Obie gitary wyposażono w pręt regulacyjny gryfu, a jego nakrętka znajduje się pod estetyczną, drewnianą płytką na główce.

 

Listę różnic w budowie kończy główka oraz maszynki. Klasyczna wersja Silenta ma główkę z trzpieniami kluczy wewnątrz podłużnych nacięć – charakterystyczną dla gitar klasycznych. Akustyczna natomiast jest zgrabną wariacją projektantów Yamahy na temat typowej główki z układem maszynek 3 + 3.
Wszystko ma bardzo dobre proporcje i cieszy oko. Utrzymane jest raczej w konwencji minimalistycznej, jednak z wielką dbałością o precyzję wykonania i solidność. Na tym kończą się różnice, gdyż obie gitary wyposażono w ten sam układ elektroniczny. Jego rdzeniem jest opatentowany przez Yamahę system SRT. Panel główny znajdujący się na górnym boku korpusu zawiera wszystkie niezbędne do obsługi regulatory. Od lewej mamy włącznik urządzenia, wyświetlacz tunera i jego włącznik, gałkę głośności, potencjometr blend, dwupunktową korekcję, poziom wejścia aux oraz pokrętło effect. Całości dopełnia kieszeń baterii (2 × AA) oraz gniazdo słuchawkowe. Na dole korpusu znajdziemy gniazdo zasilacza (niestety, nie ma go w zestawie) oraz gniazdo aux in. Główne wyjście (duży jack) umieszczono z tyłu korpusu, w kątowym profilu znanym z gitar Fendera.

- Advertisement -
SLG200S NT
SLG200S NT

Wrażenia

Na uwagę zasługuje perfekcyjne dopracowanie szczegółów wykończenia oraz bardzo dobre wyważenie. Gitara leży znakomicie i już po chwili można na niej bardzo swobodnie grać. Akustycznie yamahy wcale nie są takie „silent”. Są nieco głośniejsze od większości gitar elektrycznych na sucho, jednak wciąż jest to poziom umożliwiający grę o każdej porze dnia i nocy bez narażania się sąsiadom.

Przejdźmy wreszcie do meritum. Brzmienie po wzmocnieniu – to ono w przypadku tych gitar jest największym zaskoczeniem. To ono wywołuje największy dysonans poznawczy między tym, co widzisz, a tym, co słyszysz. Gitara po wpięciu w linię lub w słuchawkach brzmi jak instrument akustyczny nagłośniony mikrofonem! Nie mogłem wyjść z podziwu przy pierwszym kontakcie (zapraszam do obejrzenia filmu na kanale YT „TopGuitar”). Wszystko za sprawą nowego systemu SRT, opracowanego przez Yamahę we współpracy z artystami. Na bazie nagranych w studiu najlepszych gitar stworzono kompletny system symulacji brzmień. Pozwala on przenieść walory brzmieniowe i rezonans instrumentów akustycznych na te małe i mobilne instrumenty, jakimi są gitary serii SLG 200. Sami decydujemy o poziomie symulacji względem sygnału z przetwornika piezoelektrycznego za pomocą pokrętła blend. Moim zdaniem najlepsze rezultaty osiągamy, przekręcając gałkę blend na godzinę trochę poniżej trzeciej. Symulacja w skrajnym położeniu w moim odczuciu troszkę za bardzo oddala gitarę, dlatego odrobina ataku z przystawki piezo dobrze wpływa na prezencję. Brzmienie samej przystawki piezo jest bardzo dobre, a poziom głośności poszczególnych strun wyrównany. Na pokładzie mamy też efekty: dwa różniące się długością rodzaje pogłosu oraz chorus. Możemy za ich pomocą stworzyć inspirujące wirtualne warunki akustyczne do pracy w słuchawkach. Dodatkowa możliwość podpięcia zewnętrznego źródła dźwięku poprzez aux in otwiera nowe pole do manewru. Ćwiczenie z podkładami czy metronomem jest dzięki temu możliwe w każdym miejscu i o każdej porze. Można spiąć w ten sposób dwie gitary Silent i ćwiczyć w duecie.

- Advertisement -

Podsumowanie

Obie siostrzyczki Silent SLG 200 są znakomitą propozycją nie tylko dla gitarowych maniaków, którzy chcą mieć gitarę pod ręką o każdej porze w hotelu czy na biwaku. Yamaha poprzez bardzo dobre brzmienie „z linii”, bijące na głowę wiele gitar akustycznych znajdzie zastosowanie także na estradach. Brak sprzężeń i pełna kontrola nad dźwiękiem po podłączeniu oraz dobry rezonans i symulacja brzmienia akustycznego to zdecydowane zalety tych gitar. Mobilność i kompaktowe wymiary po złożeniu są ich dodatkowym atutem.
Jestem przekonany, że wielu akustycznych purystów skusi się i ulegnie pokusie silentów. Brzmieniowo SLG 200 to dla mnie prawdziwe odkrycie.

OPIS
• Podstrunnica oraz mostek wykonane są z palisandru, a niewielki pickguard z czarnego tworzywa
• Pomimo tych samych materiałów konstrukcyjnych oba instrumenty różnią się kilkoma detalami
• Obie gitary wyposażono w ten sam układ elektroniczny, którego rdzeniem jest opatentowany przez Yamahę system SRT
• Panel główny znajdujący się na górnym boku korpusu zawiera wszystkie niezbędne do obsługi regulatory

 

SPRZĘT DOSTARCZYŁ:
FAN Szczecin
www.fan.com
Demo Piła
www.sklepmuzycznydemo.pl

TAGI: SLG 200N NT, SLG 200S NT, Yamaha Silent Guitar, YAMAHA – Testy sprzętu i newsy
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Chris Buck i Yamaha Revstar (fot. YouTube / Cardinal Black)
NewsyNewsy sprzętowe

Chris Buck ze swoją gitarą Yamaha Revstar w najnowszym klipie Cardinal Black

Redakcja | TopGuitar maj 27, 2025
Yamaha TAG3 C (fot. Yamaha)
NewsyNewsy sprzętowe

Julia Lange demonstruje looper w gitarze Yamaha TAG3 C

Redakcja | TopGuitar maj 19, 2025
Testy

Markbass CMD 151 GOG „Godfather of Gospel” – test combo klasy premium

Maciej Warda | TopGuitar kwi 30, 2025
Yamaha BB734A i BB735A (fot. Yamaha)
NewsyNewsy sprzętowe

Basy BB734A i BB735A firmy Yamaha w nowych kolorach

Redakcja | TopGuitar kwi 24, 2025
Yamaha PAC612VIIX Mist Green i Vintage White (fot. Yamaha)
NewsyNewsy sprzętowe

Gitara elektryczna Yamaha PAC612VIIX w nowych kolorach

Redakcja | TopGuitar kwi 18, 2025
Testy

Markbass Gloxy Passive – test instrumentu genialnego w swojej prostocie

Maciej Warda | TopGuitar mar 30, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?