• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Sprzęt

Twórca Klona Centaura pozywa firmę Behringer za wytanianie jego kultowego efektu

Newsy

Czy AI zabije gitarę? Scenariusze przyszłości

Artykuły o artystachArtyści

Kirk Hammett: „Nie wierzę, że muzykom wolno przechodzić na emeryturę!”

Artykuły o artystachArtyści

Steve Hackett: „Kiedy kupiłem pierwszy album Sex Pistols, wielu uznało to za zdradę”

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
TopLegendyTopSpecial

50 lat ESP Guitars – rozmowa z Mattem Masciandaro

Dariusz Domanski | TopGuitar
Dariusz Domanski | TopGuitar Opublikowano cze 24, 2025
Udostępnij

Matt Masciandaro to jedna z kluczowych postaci w historii marki ESP – firmy, która od pół wieku dostarcza światu gitary, na których grają najwięksi artyści muzyki rockowej i metalowej. Spotkaliśmy się ponownie z Mattem w wyjątkowym momencie – z okazji 50-lecia istnienia ESP Guitars. To doskonała okazja, by porozmawiać o przeszłości, teraźniejszości i przyszłości tej legendarnej marki.

Dariusz Domański (TopGuitar): Matt, świetnie Cię znów widzieć! Jeśli dobrze pamiętam, ostatni raz spotkaliśmy się w Kalifornii, przy okazji otwarcia nowej fabryki ESP – minęło już chyba z dziesięć lat. Jak się masz?

Matt Masciandaro (Prezes ESP Guitars): Wszystko w porządku, dziękuję. Dobrze znów Cię widzieć. To niesamowite, jak ten czas szybko mija.

Dariusz Domański: Jesteś związany z ESP od 1987 roku. Jak zaczęła się Twoja przygoda z firmą?

Matt Masciandaro: Dołączyłem do ESP jeszcze w czasach, gdy firma miała bardzo skromne początki – dosłownie kilkuosobowy zespół w lofcie. Kilka lat po moim dołączeniu osoba, która mnie zatrudniła, odeszła z firmy, a przedstawiciele japońskiej centrali zaprosili mnie na lunch i… oznajmili, że teraz ja jestem odpowiedzialny za kierowanie firmą. Bez pytania – po prostu postawili mnie przed faktem dokonanym. Miałem wtedy niewielkie doświadczenie biznesowe, ale może to i lepiej – nie wiedziałem, czego nie wiem, więc po prostu zabrałem się do pracy. Dzięki wsparciu zespołu i założyciela firmy udało nam się odbudować ESP i przekształcić ją w dobrze prosperujące przedsiębiorstwo.

Fot. ESP Guitars
Fot. ESP Guitars

Dariusz Domański: Jesteśmy w wyjątkowym momencie – 50-lecie istnienia ESP. Co ten jubileusz oznacza dla Ciebie osobiście?

Matt Masciandaro: To bardzo poruszające. Często wracam myślami do tych pierwszych dni, kiedy firma praktycznie nie istniała. Pamiętam to bardzo wyraźnie – kilka osób, jeden pokój, mnóstwo entuzjazmu i determinacji. Dzisiaj, 50 lat później, jesteśmy silniejsi niż kiedykolwiek. To dla mnie powód do dumy i wdzięczności.

Fot. ESP Guitars
Fot. ESP Guitars

Dariusz Domański: Z okazji rocznicy pojawiły się specjalne modele. Czy masz jakieś ulubione?

Matt Masciandaro: Zdecydowanie. Stworzyliśmy dwie główne serie rocznicowe: jedną w linii LTD, bardziej przystępną cenowo, i drugą – limitowaną, wykonaną przez Custom Shop w Japonii. Tylko 30 sztuk na cały świat – to absolutnie topowe instrumenty, zarówno jeśli chodzi o jakość wykonania, jak i dobór materiałów. Wszystkie zostały sprzedane jeszcze przed targami NAMM. To najlepsze, co mogliśmy zaoferować z okazji tej rocznicy.

- Advertisement -

Dariusz Domański: Skąd biorą się pomysły na nowe modele ESP?

Matt Masciandaro: To różnie bywa. Jeśli mówimy o modelach sygnowanych, to artyści zazwyczaj wnoszą własne koncepcje – czasem bardzo konkretne, czasem ogólne, które my rozwijamy. W przypadku modeli standardowych pomysły rodzą się zespołowo – zespół projektowy w Los Angeles, marketing, dział relacji z artystami – wspólnie analizujemy rynek i zastanawiamy się, czego mogą chcieć gitarzyści.

Dariusz Domański: Jak długo trwa proces od pomysłu do gotowego instrumentu?

- Advertisement -

Matt Masciandaro: Jeśli to tylko nowy kolor istniejącego modelu – może zająć kilka tygodni. Ale jeśli to zupełnie nowa konstrukcja, to cały proces – od pomysłu po dostarczenie gotowych gitar do sklepów – może potrwać nawet sześć miesięcy. Wymaga to uzgodnień, prototypów, testów, a potem produkcji w jednej z naszych fabryk w Japonii, Korei lub Indonezji.

Fot. archiwum ESP Guitars
Fot. archiwum ESP Guitars
Fot. archiwum ESP Guitars
Fot. archiwum ESP Guitars
Fot. archiwum ESP Guitars
Fot. archiwum ESP Guitars
Fot. archiwum ESP Guitars
Fot. archiwum ESP Guitars
Fot. archiwum ESP Guitars
Fot. archiwum ESP Guitars
Fot. archiwum ESP Guitars
Fot. archiwum ESP Guitars

Dariusz Domański: A jak wygląda kwestia nowych technologii? AI, druk 3D?

Matt Masciandaro: Jesteśmy na etapie rozważań – wiemy, że to przyszłość, ale jeszcze nie wdrożyliśmy tych rozwiązań. Sztuczna inteligencja mogłaby mieć wpływ na proces projektowania, ale myślę, że ludzki czynnik zawsze będzie niezbędny. AI może generować pomysły, ale to człowiek musi zdecydować, co ma wartość.

Dariusz Domański: ESP jest szczególnie popularne wśród muzyków rockowych i metalowych. Skąd się to wzięło?

Matt Masciandaro: Duża w tym zasługa artystów, z którymi współpracujemy. W latach 80. ogromny wpływ miał George Lynch, a niedługo potem dołączyła Metallica. Od 1987 roku jesteśmy z nimi związani i ich lojalność miała olbrzymie znaczenie dla naszej rozpoznawalności. Wielu młodych muzyków mówi nam, że sięgnęli po ESP właśnie dzięki Metallice. Obecnie współpracujemy m.in. z Richardem Z. z Rammstein, który jest bardzo zaangażowany w projektowanie swojego nowego modelu.

Dariusz Domański: Czy są jakieś modele, które są Ci szczególnie bliskie?

Matt Masciandaro: To trudne pytanie – jakby zapytać, które z dzieci się najbardziej kocha. Brałem udział w projektowaniu wielu modeli na przestrzeni dekad, więc nie potrafię wskazać jednego. Każdy z nich to część historii ESP.

Dariusz Domański: Co najbardziej lubisz w swojej pracy?

Matt Masciandaro: Nadal czerpię ogromną radość z procesu twórczego. W początkach firmy byłem jedynym człowiekiem od pomysłów. Teraz mam zespół utalentowanych ludzi – każdy z nich wnosi coś od siebie. Lubię też pracować z artystami – ich wkład w projekty to dla nas ogromna wartość.

Dariusz Domański: Czy cła nałożone przez administrację Trumpa wpłynęły na działalność ESP?

Matt Masciandaro: Niestety tak. Zwłaszcza te dotyczące Chin – są bardzo wysokie i trudne do obejścia. Już wcześniej zaczęliśmy przenosić produkcję do innych krajów, bo pojawiały się problemy z interwencją rządu chińskiego – m.in. ograniczenia dotyczące godzin pracy i nawet zakazy produkcji niektórych modeli. Choć tylko 5–10% naszych gitar pochodzi obecnie z Chin, to i tak wpływa to na koszty. Próbujemy znaleźć rozwiązania, ale sytuacja jest trudna.

Dariusz Domański: I na koniec – co chciałbyś powiedzieć fanom i użytkownikom gitar ESP w Polsce, zwłaszcza w tym jubileuszowym roku?

Matt Masciandaro: Przede wszystkim – dziękuję! Polska to dla nas bardzo ważny rynek, a wsparcie gitarzystów z Waszego kraju jest dla nas niezwykle cenne. Staramy się odwdzięczać najlepszymi produktami i zawsze jesteśmy otwarci na sugestie – czy to od muzyków, czy od dystrybutorów, czy nawet od redakcji TopGuitar. Każdy głos się liczy. Dziękuję za zaufanie!

Ron Wood, Fot. ESP Guitars
Ron Wood, Fot. ESP Guitars
Vernon Reid, Fot. ESP Guitars
Vernon Reid, Fot. ESP Guitars
Bruce Kulick, Fot. ESP Guitars
Bruce Kulick, Fot. ESP Guitars
George Lynch, Fot. ESP Guitars
George Lynch, Fot. ESP Guitars
Jake E Lee, Fot. ESP Guitars
Jake E Lee, Fot. ESP Guitars
James Hetfield, Fot. ESP Guitars
James Hetfield, Fot. ESP Guitars
Kirk Hammett, Fot. ESP Guitars
Kirk Hammett, Fot. ESP Guitars
Page Hamilton, Fot. ESP Guitars
Page Hamilton, Fot. ESP Guitars

TAGI: ESP Guitars, gitary elektryczne, Matt Masciandaro, wywiad TopGuitar
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

LTD SN-1000HT Silver Blast (fot. ESP Guitars)
NewsyNewsy sprzętowe

Poznajcie gitarę LTD SN-1000HT Silver Blast

Redakcja | TopGuitar cze 24, 2025
TopSpecial

Gdzie jest gitara z filmu „Powrót do przyszłości”?

Redakcja | TopGuitar cze 4, 2025
TopLegendyTopSpecial

Ian Gillan o płycie „Born Again” Black Sabbath: „Poziom basu był tak wysoki, że nie mogli tego puszczać w radiu”

Maciej Warda | TopGuitar maj 22, 2025
LTD TE-1007 Baritone Black Blast (fot. ESP Guitars)
NewsyNewsy sprzętowe

Jean Patton demonstruje gitarę LTD TE-1007 Baritone

Redakcja | TopGuitar maj 15, 2025
Mick Thomson (fot. ESP Guitars)
NewsyNewsy sprzętowe

Poznajcie gitary ESP, na których gra Mick Thomson

Redakcja | TopGuitar maj 9, 2025
TopSpecial

Pięć obiecujących gitarzystek, o których będzie głośno!

Maciej Warda | TopGuitar kwi 28, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?