• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
13
ImprezyReportaże i relacje

Krzysztof Zalewski jak zawsze w wysokiej formie – fotorelacja

ArtyściWywiady

Zakk Wylde „Zamiast grać po trzy dźwięki na strunie jak Al Di Meola czy Yngwie, postawiłem na prostotę”

Nauka gry na gitarze

Lekcje gitary w internecie: Czy ekran może zastąpić nauczyciela?

Sprzęt

Matteo Mancuso – dlaczego postawił na Yamahę, a nie Gibsona?

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
TopLegendyTopSpecial

Dlaczego utwór „Communication Breakdown” stał się wzorem dla heavy metalu i punka?

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano lut 5, 2025
Led Zeppelin, fot. youtu.be/kCCvmdKs7Vo
Udostępnij

Istnieje kilka kluczowych powodów, dla których uważa się go za prekursora tych gatunków. Główny riff Jimmy’ego Page’a jest szybki i intensywny, co było nowatorskie w tamtym czasie. Nawet wcześniejsi prekursorzy ciężkiego grania, tacy jak Vanilla Fudgie, The Kinks, czy The Who nie mieli w swoim repertuarze tak szybkich riffów. Połączenie szybkiego tempa, mocnego, atrakcyjnego riffu, surowości brzmienia i wokalnej ekspresji Planta otworzyło wówczas drzwi dla heavy metalu i punka.

Słynni The Ramones przyznawali póżniej, że „Communication Breakdown” było jedną z inspiracji dla ich agresywnego i melodyjnego stylu. Z kolei Johnny Rotten z Sex Pistols wspominał, że Led Zeppelin byli jedną z nielicznych grup rockowych, które miały „brudny”, nieokrzesany charakter, jaki później przejął punk. Joe Strummer, frontman The Clash, w wywiadzie dla magazynu „Rolling Stone” z 1979 roku, potwierdził to, wspominając, że „Communication Breakdown” było jednym z utworów, które zainspirowały go do tworzenia muzyki o surowym i bezpośrednim brzmieniu. Bardziej rockowi wykonawcy, jak Steve Harris z Iron Maiden, Billy Corgan ze Smashing Pumpkins, czy Slash także wychwalali ten utwór. A jak powstał „Communication Breakdown”?

Słynny riff został zainspirowany utworem Eddiego Cochrana „Nervous Breakdown”, z którego na pewno Page zaczerpnął tempo i elementy formy. „Communication Breakdown” był jeden z pierwszych utworów, które powstały w 1968 roku na pierwszą płytę Led Zeppelin, wydaną rok później i będącą wielkim wydarzeniem w muzyce. Jimmy Page wpadł na charakterystyczny riff jeszcze podczas tras koncertowych z The Yardbirds, ale dopiero po rozpadzie tego zespołu rozwinął go w pełnoprawny utwór. Led Zeppelin zazwyczaj grali go albo na otwarcie koncertów, albo na bis, a to z tego względu, że nigdy nie był obudowany długimi improwizacjami. Zachowywał zwartą, krótką formę i dlatego nadawała się na początek lub koniec występu.

Utwór, napisany w tonacji E-dur, zasuwa w tempie 175 bpm, rozpoczynając się dynamicznym downpickingiem z dramatycznymi akcentami D-A-D, zanim reszta zespołu dziesięć sekund później wkroczy „na pełnej”. Gitara, której użył Page to jego Fender Telecaster z 1959 roku z gryfem z palisandru, prezent od Jeffa Becka z 1966 roku. To był jego tzw. Dragon Telecaster, ulubione wiosło Page’a w okresie, gdy zakładał Led Zeppelin.

Ciekawe, że Jimmy do nagrania Communication Breakdown” użył małego combo aby stworzyć dźwięk „gitary w pudełku na buty”. Wyjaśniając tę realizację magazynowi Guitar Player w 1977 r., Page powiedział:

„Umieściłem go w małym pokoju, w maleńkiej kabinie wokalnej i nagłośniłem z pewnej odległości. Widzisz, istnieje bardzo stara maksyma dotycząca nagrywania, która brzmi: 'Odległość tworzy głębię’. Używałem tego cholernie dużo w technikach nagrywania z zespołem, zresztą nie tylko ja. Jesteś przyzwyczajony do tych wzmacniaczy z mikrofonem przyłożonym z bliska, z przodu, ale ja stosowałem też mikrofon z tyłu, a potem balansowałem obydwa, aby pozbyć się wszystkich problemów z fazowaniem. Uważałem, że naprawdę nie powinno się używać korektora w studiu, jeśli instrumenty brzmią dobrze.”

Wszystko powinno brać się z mikrofonów. Ale widzisz, dzisiaj wszystkich tak bardzo poniosło z używaniem potencjometrów korekcji, że ​​zapomnieli o całej nauce rozmieszczania mikrofonów. Nie ma zbyt wielu facetów, którzy to wiedzą

TAGI: Communication Breakdown, Jimmy Page, led zeppelin
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

TopSpecial

Gdzie jest gitara z filmu „Powrót do przyszłości”?

Redakcja | TopGuitar cze 4, 2025
TopLegendyTopSpecial

Ian Gillan o płycie „Born Again” Black Sabbath: „Poziom basu był tak wysoki, że nie mogli tego puszczać w radiu”

Maciej Warda | TopGuitar maj 22, 2025
Tygodnik

Tygodnik 19/2025 (351)

Redakcja | TopGuitar maj 13, 2025
NewsyNewsy artystyczne

Jimmy Page ponownie oskarżony o plagiat

Maciej Warda | TopGuitar maj 6, 2025
TopSpecial

Pięć obiecujących gitarzystek, o których będzie głośno!

Maciej Warda | TopGuitar kwi 28, 2025
TopLegendyTopSpecial

Kirk Hammett o swojej ulubionej solówce w Metallice: „Każda nuta ma w niej znaczenie i pasuje idealnie”

Maciej Warda | TopGuitar kwi 13, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?